Gå til innhold

Blir så oppgitt over en del sykmeldte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da kan man jo jobbe noen timer om dagen. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Hvilke arbeidsgivere godtar at en ansatt skal komme innimellom, uten avtale om når, eller hvor lenge, og kanskje jobbe saktere i tillegg? For du er klar over at vi isåfall måtte fått betaling for det? For man får trekk i sykepengene dersom man jobber, uansett om man får lønn eller ikke... Eller mener du man skal presse seg til å møte opp og bruke all sin energi på det, og få redusert inntekt som konsekvens? 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er sikker en god del som kunne sendt også. Merkelig at det slal være så svart-hvitt i dagens "se på meg" samfunn.

Anonymkode: bf59c...970

At en kunne sendt, betyr ikke at det er det som er lurt å gjøre når en er syk. Hva er tankegangen din bak dette egentlig? Hvem tilgodekommer en slik bevisførsel?

Hvis venner oppriktig tror at de har rett på noen som helst form for bevis  på at jeg faktisk er syk så er de ikke lenger mine venner, i alle fall. Slike venner har en det bedre uten, og mest sannsynlig får en også bedre psykisk helse av å ikke være rundt mennesker som bagatelliserer, krever bevis, og latterliggjør en for å slite psykisk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner da med at du ikke har barn? hvordan klarer alenemødre (eller fedre) seg om de ikke har mulighet til å stå opp av sengen når 2-åringen trenger mat? Må barnevernet ta seg av alle disse?

Eller klarer man om man MÅ...

Anonymkode: 17e92...880

Det kan ikke sammenlignes å prioritere å stille opp som en god nok forelder, og å skulle utlevere seg selv på sosiale media for at venner skal tro at en faktisk er syk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (1 minutt siden):

Hvilke arbeidsgivere godtar at en ansatt skal komme innimellom, uten avtale om når, eller hvor lenge, og kanskje jobbe saktere i tillegg? For du er klar over at vi isåfall måtte fått betaling for det? For man får trekk i sykepengene dersom man jobber, uansett om man får lønn eller ikke... Eller mener du man skal presse seg til å møte opp og bruke all sin energi på det, og få redusert inntekt som konsekvens? 

Om en er sin egen arbeidsgiver, går dette helt fint.

Anonymkode: bf59c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mange. Det heter deltidsjobb. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Uten fast arbeidstid? For de aller fleste langtidssykemeldte har varierende form, og kan en dag kanskje klare 3 timer, men de neste dagene ingenting. Når denne 3 timers kapasiteten kommer, vet ingen. Og det er ikke 3 timer hver gang heller. Noen ganger er det 30 min. Det vet man ikke før man krasjer. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (1 minutt siden):

At en kunne sendt, betyr ikke at det er det som er lurt å gjøre når en er syk. Hva er tankegangen din bak dette egentlig? Hvem tilgodekommer en slik bevisførsel?

Hvis venner oppriktig tror at de har rett på noen som helst form for bevis  på at jeg faktisk er syk så er de ikke lenger mine venner, i alle fall. Slike venner har en det bedre uten, og mest sannsynlig får en også bedre psykisk helse av å ikke være rundt mennesker som bagatelliserer, krever bevis, og latterliggjør en for å slite psykisk. 

Nei, det er jo det jeg sier. Fortsett å post kun happy days og tål evn kritikk.

Jeg gir uansett blaffen.

Anonymkode: bf59c...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du påstår at mange leger har sagt til deg at mange mennesker ligger i grenseland og de vet ikke om dem skal sykemelde eller pushe dem ut i jobb?

Anonymkode: 1ae95...bfd

Ja. Jeg kjennet MANGE leger. Og dette er noe av grunnene til at de skyr fastlegestillinger. Krav om sykemeldinger og resepter. Tror ikke jeg kjenner en eneste lege som ikke er frustrert over dette. 

Anonymkode: 055e6...6ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er jo det jeg sier. Fortsett å post kun happy days og tål evn kritikk.

Jeg gir uansett blaffen.

Anonymkode: bf59c...970

Jeg tenker at gode venner har tillit til vennene sine, og de trenger ikke se bevis på at det er dårlige dager for å vite at bilder av "happy days" ikke sier alt. Å reagere på slik oppførsel - krav om bevisførsel for at en faktisk er syk, mistenkeliggjøring og bagatellisering av det en står i - betyr ikke at en ikke tåler det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg kjennet MANGE leger. Og dette er noe av grunnene til at de skyr fastlegestillinger. Krav om sykemeldinger og resepter. Tror ikke jeg kjenner en eneste lege som ikke er frustrert over dette. 

Anonymkode: 055e6...6ad

Stakkars fastleger. Tenk å måtte gjøre jobben sin? Som de får betalt for. Kanskje de burde sykmelde seg? 😊

 

Anonymkode: 95999...f9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da kan man jo jobbe noen timer om dagen. 

Anonymkode: 66f96...2f0

selvsagt, men en vanlig jobb har arbeidstid på ca 37 timer i løpet av en uke. og som flere skriver- det å gå på cafe med venner kan virkelig ikke sammenlignes med en jobb med ansvar og forventninger, kanskje høyt støynivå eller fyisisk arbeid + kollegaer og en sjef å forholde seg til.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ledere kunne blitt mye mer aktive på å bestride åpenbart feilaktige sykemeldinger.

Jeg har selv fått medhold hos NAV med påfølgende stans i utbetaling av sykepenger da jeg har bestridt sykemelding.

Anonymkode: fd4a3...524

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er sikker en god del som kunne sendt også. Merkelig at det slal være så svart-hvitt i dagens "se på meg" samfunn.

Anonymkode: bf59c...970

Jada, det finnes folk som har klart å filme og ta bilder av dårlige dager for å opplyse. Søk det opp og bli opplyst. Det er likevel mange som ikke klarer det, og hvorfor skal alle presse seg til det når de sliter med å dekke egne primærbehov? 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, vi skal ikke lenge tilbake enn 50-tallet. 

Anonymkode: 95999...f9e

Du tenker det ja? 

Du fikk kanskje ikke med deg at da var det 6 dagers arbeidsuke, og alt hjemme var mye mer tungvint. Tviler på at du står og vasker sengetøy for hånd fks.

Anonymkode: 08685...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Om en er sin egen arbeidsgiver, går dette helt fint.

Anonymkode: bf59c...970

For alle som er for syke til å ha en jobb, er selvsagt i stand til å starte egen bedrift 🫠

Endret av MariaIsabel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om å være syk / ikke syk, som mange uføre påstår, men om arbeidsmoral / ingen arbeidsmoral. Det finnes massevis av folk som sliter både fysisk og psykisk, men de jobber. Jobber og sliter.  Arbeidsmoralen tillater dem nemlig ikke å ikke jobbe. Og så finnes det folk med energi til hobbyer og aktiviteter, men ikke arbeid...Interessant. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Signerer denne. Jeg har kollegaer med høyt blodtrykk, diabetes, som er gravide i sjuende måned, som har nervesmerter og som plages med angst. Noen har mistet datteren sin i selvmord, noen har opplevd at mannen har dødd ved siden av dem i bilen pga hjerteinfarkt. Og bare se på pensjonistene, som på tross av hofteproteser og gjennomgått kreftsykdom jobber masse frivillig med Lions, som besøksvenner og støttekontakter osv osv. Men norske sykemeldte og uføre nei DE er verdens sykeste! (Bortsett fra at de helt fint klarer å bære frem, føde og oppdra barn).

Anonymkode: 318e0...6a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (3 timer siden):

Drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen? Noen timer? Da høres man jo ikke så veldig syk ut.

La oss si at man strikker eller leser fire timer daglig - fordelt utover 16 timer. Hvilken jobb kan det sidestilles med, tenker du? 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det er jo det jeg sier. Fortsett å post kun happy days og tål evn kritikk.

Jeg gir uansett blaffen.

Anonymkode: bf59c...970

Deler vi gode dager så er det galt, men deler vi dårlig dager så er det også galt

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi ikke har råd til å ha så mange på trygd og sykepenger i lengden. Noe må gjøres og vi må tåle å ta saklige diskusjoner om dette. 
 

DOBBELT så høyt sykefravær som andre sammenlignbare land er enormt. Og europeiske land peker på dette som et varsko for norsk økonomi. 
 

Det hjelper ikke med vonde følelser og krenkethet, vi må kunne snakke om dette på samfunnsnivå uten å komme med anekdotiske bevis A la: «men JEG er et bevis for at ingen kan røre sykelønnsordningen, for jeg har verdens høyeste arbeidsmoral og er veldig syk!» 

De aller fleste mennesker kan jobbe noen timer i uka. I allefall i resten av verden. Så skal vi selvsagt sette pris på at vi har et sikkerhetsnett her, men det er ikke bærekraftig at det er så stort som nå. 
 

«Men ingen vil ansette noen som kan jobbe noen timer her og der»  Vel, kanskje man kan se på ulike løsninger. For det finnes. Kan man ikke jobbe i privat firma kan man kanskje ha arbeidsplasser/ stillinger som er ment for dette. Altså at man må bidra feks 5 timer i uka til samfunnsnyttig arbeid. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bedriften min mann jobber for har alle fått utdelt ett kort hvor det står listet opp ulike arbeidsoppgaver ledelsen ser for seg at de kan gjøre i stede for å bli sykmeldt. Dette kortet skal de vise legen dersom det er snakk om sykemelding og legen skal da vurdere om oppgavene er relevante i fht sykdommen eller ikke. Min mann har vist det til sin lege og har noen ganger endt med å jobbe deltid en periode og noen ganger fullt sykmeldt.

Anonymkode: 0ba7f...262

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Signerer denne. Jeg har kollegaer med høyt blodtrykk, diabetes, som er gravide i sjuende måned, som har nervesmerter og som plages med angst. Noen har mistet datteren sin i selvmord, noen har opplevd at mannen har dødd ved siden av dem i bilen pga hjerteinfarkt. Og bare se på pensjonistene, som på tross av hofteproteser og gjennomgått kreftsykdom jobber masse frivillig med Lions, som besøksvenner og støttekontakter osv osv. Men norske sykemeldte og uføre nei DE er verdens sykeste! (Bortsett fra at de helt fint klarer å bære frem, føde og oppdra barn).

Anonymkode: 318e0...6a6

Du vet at folk er forskjellige? 
Jeg har mistet nær familie, flere faktisk over et kort tidsrom. Hatt syke foreldre. Familiekrangler. Skadet føttene, de blir aldri bedre. Ryggsmerter. Hodepine. Samlivsbrudd. Graviditet med plager. Fødsel. Barn. Dyr. Hus. Hjem. Spiseforstyrrelse. Depresjon. Mista jobb - gang på gang. Studert samtidig som jobb. Og vet du hva, jeg jobba gjennom alt det der i mange, mange år! Ingen visste jeg sleit…. 

Så fikk jeg problemer i 30-åra, når det å fortrenge voldtektene som skjedde for over femten år siden begynte å bli altfor mye å holde i sjakk på toppen av alt det andre jeg hadde stått i. 

Visste du at fødsel kan retraumatisere?

Visste du at mange voldelige partnere blir verre eller endrer seg totalt når dama føder?  Mange ville valgt bort barn, om de så seg selv i fremtid. Men de har blitt manipulert av den de får barn med, for på den måte å fanges.

En dag støtte jeg på noe som trigget minner om overgrepene, og det var som å plante panna i en murvegg…. Der hadde jeg gått i alle år, uten å bearbeide noe som helst! 

Så det kan se ut som en ting, og se ut som folk har det bra og burde skjerpe seg. Men du vet INGENTING om hva folk sliter med eller når det gjør seg gjeldende… Jeg trodde jeg hadde det bra. At det ikke hadde påvirket meg. Og her sitter jeg noen år etter det smalt, med en diagnose og sliter med å få livet til å funke for meg. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg kan få angstanfall, kroppslige reaksjoner og slite med alt jeg gjør når alt gikk fint i så mange år. 
 

Det er mange her inne som burde prøve å vise medmenneskelighet og forstå at ikke alt skal snakkes om. Jeg vet jeg vil være i jobb igjen, men ikke om det blir fullt eller samme yrke! Mange av de som er sykemeldt eller ufør, er ikke så heldige og skulle ønske de var så heldige som meg. Til tross for alt jeg har stått i. 

Anonymkode: 576f8...d8a

  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...