Gå til innhold

Blir så oppgitt over en del sykmeldte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rart at denne "ustabile" evnen plutselig blir stabil når det gjelder å gå på tur, møte venner, drive med hobbyer osv. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Hjelpes…

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er et fryktelig vanskelig skille når det gjelder psykisk strev og sykmeldinger.. Det er de som ligger i grenseland jeg tror vi irriterer oss over, og hvor selv ikke legene er sikre på om de trenger sykmelding eller litt «push» til å være noe i jobb. 
 

ts
 

 

Anonymkode: fac87...2a2

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Ei venninne har vært sykemeldt i snart 1 år Hun er 50% sykemeldt. For 3 måneder siden flyttet hun. Hun holdt på i mange uker på å pakke. Bærte tunge esker og pakket ut etter flytting. Hun stod på fra morgen til kveld i mange, mange uker. 

I går var hun her og klaget over at fra slutten av Juli må hun over på aap. Da klarer hun seg ikke økonomisk. Jeg sa at kanskje du kan prøve å jobbe. Hun jobber 2- 3 dager i uken. Kan spørre om å ikke jobbe 2 dager på rad f eks. 

Men det klarer hun ikke. Hun har mange dårlige dager pr uke. Så vanskelig å jobbe da. 

Litt rart at hun klarte å flytte da nesten uten hjelp. Hadde kun hjelp til å flytte møbler og tunge ting 

Anonymkode: 6a941...9f8


så dere bor sammen?

 

Yodas skrev (3 minutter siden):

Drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen? Noen timer? Da høres man jo ikke så veldig syk ut.

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 minutt siden):

Drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen? Noen timer? Da høres man jo ikke så veldig syk ut.

Strikker en del, altså som lystbetont hobby. Enkelte dager, når jeg har fri eller en ledig ettermiddag kan jeg fort strikke 2 og 3 timer i løpet av en dag. De timene kan avslutt ikke sammenlignes med timene jeg har på jobb. Og jeg antar at hvis jeg hadde vært sykemeldt, ville det ikke vært noe problem å fortsette å strikke. 

Anonymkode: dd517...34b

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er et fryktelig vanskelig skille når det gjelder psykisk strev og sykmeldinger.. Det er de som ligger i grenseland jeg tror vi irriterer oss over, og hvor selv ikke legene er sikre på om de trenger sykmelding eller litt «push» til å være noe i jobb. 
 

ts
 

 

Anonymkode: fac87...2a2

Jeg ser gjerne en kilde på denne påstanden.

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser gjerne en kilde på denne påstanden.

Anonymkode: 1ae95...bfd

Jeg har ingen kilde, bare meg selv som har jobbet med mennesker i 20 år.. altså, bare en påstand jeg undrer meg over. 
ts

Anonymkode: fac87...2a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er et fryktelig vanskelig skille når det gjelder psykisk strev og sykmeldinger.. Det er de som ligger i grenseland jeg tror vi irriterer oss over, og hvor selv ikke legene er sikre på om de trenger sykmelding eller litt «push» til å være noe i jobb. 
 

ts
 

 

Anonymkode: fac87...2a2

Men hvordan klarer du å skille på hvem som ligger i grenseland? Ingen kan se på meg at jeg er syk.. Jeg har kamuflert dette i flere år, verken fysisk eller psykisk sykdom hos meg er noe andre ser. Som jeg skrev, det er kun min samboer og min nærmeste familie som klarer å SE hvor syk jeg er. Jeg går jo ikke ut blant andre mennesker når jeg har det som vanskeligst, ei heller snapper fra sengen når jeg ligger i smerter. Vennene mine får meg på mine gode dager / timer, de ser heller ikke dagene mine i forkant og etterkant av sosiale sammenkomster… 

Anonymkode: 61e19...5bc

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de som irriterer meg over enkelte folks holdninger til sykemelding. Noen sykemelder seg bare de har kuttet seg i fingeren. (Og før du sier at ingen leger gir sykemelding for det, EH JO, TRO MEG, det gjør de! 🙄 Hele TO UKER.. )

Jeg har FULL empati dersom man faktisk sliter med noe. Være seg en betent skulder som man ikke må overanstrenge, eller psykisk eller influensa som ikke gir slipp. 

Men jeg har jobbet med mennesker som det virker som de bare rett og slett har vondt i vilja og konstant forsøker å finne ting å sykemelde seg for. Det er helt krise. Og når vi samtidig har en jobb hvor dersom èn sykemelder seg så påvirker det alle andre på jobb med potensielt mye overtid i tillegg, så har man faktisk litt lov til å bli irritert over arbeidsholdningen til visse folk.

Anonymkode: d2701...26e

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er forskjell på å gå en liten tur eller drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen, enn å være på en travel jobb 8 timer daglig. 

Anonymkode: b0ab5...bcc

Ja, det er korrekt. Bare det ene krever arbeidsmoral. 

Anonymkode: 9f109...14b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kanskje et eksempel på en som folk tenker slik om.

Jeg har vært sykemeldt siden 2021 pga fibromyalgi, tidlig overgangsalder og kronisk migrene. På dårlige dager er jeg på soverommet og snakker ikke med folk. På gode dager, prøver jeg å "ta igjen" for de dårlige, og gjør masse - frem til jeg krasjer, og er da dårligere enn før (men folk ser ikke den delen). De ser den friskeste versjonen av meg. 

På en god dag kunne jeg jobbet. Problemet er at jeg ikke aner når jeg får en god dag, hvor lenge den varer, og hvor lenge det er til neste gang. Hvilken arbeidsgiver vil ha en slik ansatt? 

Nå er jeg gravid (gjennom IVF), og har ila svangerskapet endelig fått behandling som faktisk hjelper. Slik helsa mi er nå, kunne jeg minimum stått i en 50% stilling (i en annen jobb enn den jeg hadde før jeg ble sykemeldt). Likevel er jeg fremdeles 100% sykemeldt. Både lege og nav er klar over at jeg kunne ha jobbet nå, men de har likevel konkludert med at jeg skal være sykemeldt frem til permisjon. Både fordi jeg har vært ganske inaktiv over lang tid, og ikke bør gjøre de store endringene under svangerskapet, og fordi realistisk sett, ville ingen ha ansatt meg nå, når jeg er gravid og har vært ute av arbeidslivet siden 2021. De ønsker også å se at helsa mi holder seg bra etter fødsel. Også har jeg drømmejobben klar etter permisjon, og kan komme raskt ut i jobb da. 

I mellomtiden gjør jeg både dugnadsarbeid, oppussing hjemme, og har masse hobbyer, for det er så deilig å endelig kunne bevege meg uten masse smerter. Fra utsiden kan det sikkert se rart ut at jeg er sykemeldt. 

Jeg gleder meg MASSE til å kunne jobbe igjen, og prøver å få mannen til å ta mesteparten av permisjonen, så jeg kan komme meg i jobb.  

Det er ofte ganske sammensatte situasjoner når folk er sykemeldt, og det du ser er ikke nødvendigvis alt. Joda, det finnes nok situasjoner hvor folk er sykemeldt unødvendig, men man vet aldri hvem det evt er, så man bør holde seg for god for å dømme. 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan klarer du å skille på hvem som ligger i grenseland? Ingen kan se på meg at jeg er syk.. Jeg har kamuflert dette i flere år, verken fysisk eller psykisk sykdom hos meg er noe andre ser. Som jeg skrev, det er kun min samboer og min nærmeste familie som klarer å SE hvor syk jeg er. Jeg går jo ikke ut blant andre mennesker når jeg har det som vanskeligst, ei heller snapper fra sengen når jeg ligger i smerter. Vennene mine får meg på mine gode dager / timer, de ser heller ikke dagene mine i forkant og etterkant av sosiale sammenkomster… 

Anonymkode: 61e19...5bc

Det er jo det jeg sier, det fryktelig vanskelig å vurdere..

 

ts

Anonymkode: fac87...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ingen kilde, bare meg selv som har jobbet med mennesker i 20 år.. altså, bare en påstand jeg undrer meg over. 
ts

Anonymkode: fac87...2a2

Så du påstår at mange leger har sagt til deg at mange mennesker ligger i grenseland og de vet ikke om dem skal sykemelde eller pushe dem ut i jobb?

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (13 minutter siden):

Drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen? Noen timer? Da høres man jo ikke så veldig syk ut.

Helt enig.

Hvem av oss arbeidsføre i full jobb har egentlig "noen timer" daglig til rådighet til lystbetonte aktiviteter?! Vi snakker vel heller om noen timer månedlig! Slik er det å være voksen🤷‍♀️

Anonymkode: a0ba2...905

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig. Ei venninne har vært sykemeldt i snart 1 år Hun er 50% sykemeldt. For 3 måneder siden flyttet hun. Hun holdt på i mange uker på å pakke. Bærte tunge esker og pakket ut etter flytting. Hun stod på fra morgen til kveld i mange, mange uker. 

I går var hun her og klaget over at fra slutten av Juli må hun over på aap. Da klarer hun seg ikke økonomisk. Jeg sa at kanskje du kan prøve å jobbe. Hun jobber 2- 3 dager i uken. Kan spørre om å ikke jobbe 2 dager på rad f eks. 

Men det klarer hun ikke. Hun har mange dårlige dager pr uke. Så vanskelig å jobbe da. 

Litt rart at hun klarte å flytte da nesten uten hjelp. Hadde kun hjelp til å flytte møbler og tunge ting 

Anonymkode: 6a941...9f8

Så bra for venninnen din at hun ser ut til å ha kommet seg ovenpå nok igjen til å gjennomføre en flytteprosess. Det er tungt å stå i, men samtidig kan det gi venninnen din ny energi å få en slags ny start?

Håper hun har - andre - venner som klarer å faktisk glede seg på hennes vegne at hun har fått det bedre.

 

Anonymkode: 1181c...940

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo det jeg sier, det fryktelig vanskelig å vurdere..

 

ts

Anonymkode: fac87...2a2

Men med tanke på hvordan du omtaler «venninna» di(og  ja jeg skriver det i hermetegn for en venninne vill ikke henge ut en venninne på denne måten)så mener tydeligvis du at du er i stand til å vurdere dette.

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig.

Hvem av oss arbeidsføre i full jobb har egentlig "noen timer" daglig til rådighet til lystbetonte aktiviteter?! Vi snakker vel heller om noen timer månedlig! Slik er det å være voksen🤷‍♀️

Anonymkode: a0ba2...905

Du får bare håpe at du ikke en 1 dag befinner deg i en situasjon hvor du må svelge din egen ord….

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ref det å kose seg i sola: jeg sender gjerne en snap til venninnene mine om kaffekoppen jeg tok i sola. At jeg har lagt tre tiner utmattet i senga på dagtid før eller etter, snapper jeg derimot ikke…

Anonymkode: 3f501...ed7

Hun maser om å finne på noe, hun ligger ikke i mørket.

Anonymkode: 08685...cec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men med tanke på hvordan du omtaler «venninna» di(og  ja jeg skriver det i hermetegn for en venninne vill ikke henge ut en venninne på denne måten)så mener tydeligvis du at du er i stand til å vurdere dette.

Anonymkode: 1ae95...bfd

Nei, jeg bare undrer meg.. 

ts

Anonymkode: fac87...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men med tanke på hvordan du omtaler «venninna» di(og  ja jeg skriver det i hermetegn for en venninne vill ikke henge ut en venninne på denne måten)så mener tydeligvis du at du er i stand til å vurdere dette.

Anonymkode: 1ae95...bfd

Nei, jeg bare undrer meg..

ts

Anonymkode: fac87...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hjelpes…

Anonymkode: 1ae95...bfd

Typisk svar fra en som ikke har argumenter. 

Anonymkode: 66f96...2f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...