Dorma Skrevet 10. juli #261 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 12.36): Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. Anonymkode: fac87...2a2 Hva med og heller passe på seg selv og slutte å analysere og ha en mening om alle andre enn seg selv ? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 10. juli #262 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 12.45): Er selv ufør pga store fysiske skader, og blir likevel frustrert over det samme. skulle så gjerne vært i normal jobb, og kjenner på en irritasjon på sånne du beskriver her. Har stor forståelse for de som er utbrente osv, men ofte har jeg vanskelig for å se hvordan psykiske utfordringer gjør folk uføre… har selv kompleks ptsd også, men har aldri vært sykemeldt pga det… 🤷♀️ Anonymkode: 5e879...c1e Kompleks PTSD eller andre psykiske sykdommer eller utfordringer varierer fra person til person. Ingen opplever sykdommene likt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #263 Del Skrevet 10. juli CrazyCatLady2500 skrev (3 timer siden): Nei, jeg gjør ikke det. Tenker du at hvis en kronisk syk kan klare ENTEN hobby eller jobb, så må de velge jobben? Og gi f i livskvalitet? Ja, tenker ikke alle det? Anonymkode: 5dee1...b25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #264 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fordi de fleste av oss kjenner en god del uføre, siden 12 % av Norges voksne befolkning mellom 18-67 år faktisk er det. Denne prosentandelen øker støtt og stadig. Og mens en del uføre åpenbart sliter med helsen, så kjenner vi alle en håndfull som helt fint kunne ha kommet seg tilbake i arbeidslivet. De aller mest åpenbare tilfellene er naturligvis de som velger å få barn etter å ha fått innvilget uføretrygd. De fikser åpenbart svangerskap, fødsler, barseltid, bæring, trilleturer og nattevåk i flere år før de skal følge opp barna med alt fra lekser, fritidsaktiviteter, dugnader, fotballcuper, svømmestevner, foreldremøter, FAU-råd og vennegrupper. Dette klarer de helt fint! Men å jobbe, f eks å ha en rolig kontorjobb? Nei det klarer de ikke! 🙃 Anonymkode: 318e0...6a6 Rolig kontorjobb?😂 Og tror du virkelig NAV vil betale en ny utdanning til noen som kanskje ikke klarer å stå i jobb over tid likevel? Jeg har bachelor, men ble ikke engang kalt inn på intervju på enkelte kontorstillinger sist jeg var arbeidssøker. Grunnen, flere andre søkere hadde mastergrad. Men det er jo bare.....sa alle uten refleksjonsevne. Anonymkode: 6bc9d...28c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 10. juli #265 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, tenker ikke alle det? Anonymkode: 5dee1...b25 Så klart ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #266 Del Skrevet 11. juli MariaIsabel skrev (På 9.7.2024 den 13.34): Jeg er vel kanskje et eksempel på en som folk tenker slik om. Jeg har vært sykemeldt siden 2021 pga fibromyalgi, tidlig overgangsalder og kronisk migrene. På dårlige dager er jeg på soverommet og snakker ikke med folk. På gode dager, prøver jeg å "ta igjen" for de dårlige, og gjør masse - frem til jeg krasjer, og er da dårligere enn før (men folk ser ikke den delen). De ser den friskeste versjonen av meg. På en god dag kunne jeg jobbet. Problemet er at jeg ikke aner når jeg får en god dag, hvor lenge den varer, og hvor lenge det er til neste gang. Hvilken arbeidsgiver vil ha en slik ansatt? Nå er jeg gravid (gjennom IVF), og har ila svangerskapet endelig fått behandling som faktisk hjelper. Slik helsa mi er nå, kunne jeg minimum stått i en 50% stilling (i en annen jobb enn den jeg hadde før jeg ble sykemeldt). Likevel er jeg fremdeles 100% sykemeldt. Både lege og nav er klar over at jeg kunne ha jobbet nå, men de har likevel konkludert med at jeg skal være sykemeldt frem til permisjon. Både fordi jeg har vært ganske inaktiv over lang tid, og ikke bør gjøre de store endringene under svangerskapet, og fordi realistisk sett, ville ingen ha ansatt meg nå, når jeg er gravid og har vært ute av arbeidslivet siden 2021. De ønsker også å se at helsa mi holder seg bra etter fødsel. Også har jeg drømmejobben klar etter permisjon, og kan komme raskt ut i jobb da. I mellomtiden gjør jeg både dugnadsarbeid, oppussing hjemme, og har masse hobbyer, for det er så deilig å endelig kunne bevege meg uten masse smerter. Fra utsiden kan det sikkert se rart ut at jeg er sykemeldt. Jeg gleder meg MASSE til å kunne jobbe igjen, og prøver å få mannen til å ta mesteparten av permisjonen, så jeg kan komme meg i jobb. Det er ofte ganske sammensatte situasjoner når folk er sykemeldt, og det du ser er ikke nødvendigvis alt. Joda, det finnes nok situasjoner hvor folk er sykemeldt unødvendig, men man vet aldri hvem det evt er, så man bør holde seg for god for å dømme. pga bittefeil eller for lite bevegelse kanskje? Migrene kommer oftest pga dårlig helse Anonymkode: 0e885...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #267 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 22.00): Jeg elsker jobben min. Likevel må jeg sykemeldes nå pga enorm psykisk belastning pga konflikt med barnefar. jobben min er i menneskelige relasjoner og hadde aldri klart å prestere nå. Følelsene er på ermet som det heter. og jeg løper, trener, og er mye ute. Så gråter jeg på kveldene, jobber med dokument for å samle bevis om trakassering o nevnte sak, og sover uhorvelig dårlig. skal jeg slutte å løpe og gå da? Anonymkode: 2d66a...10e Det er vel ikke lov å sykmeldes på private konflikter? Latterlig Anonymkode: 0e885...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #268 Del Skrevet 11. juli Var GLA at dere kan bruke egenmeldinger og sykmelding så enkelt i Norge! Andre land jobber selvom dem er syke fordi det koster skjorta! Dem har også lengre arbeidsdager og dårligere lønn og høyere inflasjon. Se på naboland sverige der folk ser slitne ut- jobber mye mer , dårligere lønn og terskeln for å vare syk hemme er lav. I tillegg får dem ikke 100% for barn, ikke heller mye i dagpenger eller hjelp. Så va gla!!!! Dere har også mye mye høyere lønn og prisene er lavere en i Sverige! Anonymkode: 0e885...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 11. juli #269 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi får bare akseptere at kvinner er slik. Bidrar lite, krever mye. https://www.nrk.no/nordland/kvinner-har-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn.-dette-tror-forskere-de-mulige-arsakene-er-1.16902487 Anonymkode: fb0da...5d4 Wow... Leste du i det hele tatt hypotesene i artikkelen? Det finnes mange kvinnesykdommer, som er forsket mye mindre på enn det som rammer menn, og som dermed har svært begrensede behandlingsmuligheter. Men bidrar generelt mindre på hjemmebane, og kvinner må dermed jobbe både på jobb og hjemme, og blir naturlig nok lettere utbrent. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 11. juli #270 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): pga bittefeil eller for lite bevegelse kanskje? Migrene kommer oftest pga dårlig helse Anonymkode: 0e885...f4d Tror ikke 8-16 timers fysisk arbeid per dag i tillegg til trening og dans regnes som lite bevegelse. Regner med at "bittefeil" var en skrivefeil, men forstår dessverre ikke hva du mente? Min migrene startet umiddelbart etter at jeg ble utsatt for grov vold i 2016, og økte i intensitet da jeg begynte å nærme meg tidlig overgangsalder. Såvidt jeg vet, er ikke årsaken til migrene kjent, men du må gjerne komme med kilder. Kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg. Triggere er en annen sak, når man først har migrene. Det kan være blant annet lys, lyd, lite søvn, alkohol, lite væske, tett nese, dårlig kosthold, overanstrengelse, varme etc. Noe av det er jo usunne vaner, så det er ting man kan gjøre for å forebygge anfall, men noen dager er det likevel ikke mer som skal til enn å åpne gardina eller skru på lyset eller tlf. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #271 Del Skrevet 11. juli Yodas skrev (19 timer siden): Det opprinnelige innlegget handlet om sykemelding, og om hvorvidt noen sykemeldte hadde hatt godt av å jobbe litt, særlig når det er lettere psykiske ting de strir med, og de tilsynelatende har masse energi til å finne på ting ellers. Og så er det masse uføretrygdede folk med endometriose og migrene og gud vet hva som hisser seg opp og kupper tråden, fordi de mener de blir mistenkeliggjort. Nei, det er ikke dere vi diskuterer! Folk som er uføretrygdede har gått gjennom en lang prosess hvor arbeidsevnen er avklart. Men herregud at msn dr sm betyr ikke at mam skal holde seg innenfor husets 4 vegger 24/7 Anonymkode: b1a2b...871 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #272 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): pga bittefeil eller for lite bevegelse kanskje? Migrene kommer oftest pga dårlig helse Anonymkode: 0e885...f4d Skjerp deg Anonymkode: b1a2b...871 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #273 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 21.54): Fordi det er sykt vanskelig å få sykemelding , at du sier noe annet får være din sak Anonymkode: b1a2b...871 Min oppfatning er at det er ganske enkelt å få sykemelding. For en god tid tilbake sleit jeg med sterk angst, OCD og depresjon, i den grad at jeg stort sett ikke kom meg ut døra. Jeg hadde behov for sykemelding og dro til fastlegen min som da var ny og kjente lite til min sykehistorie. Tror jeg sa et par setninger og ble ganske overrasket da legen raskt sa "ok, hvor lenge VIL du ha sykemelding?". Selv om jeg reelt hadde et behov for sykemelding, stusset jeg likevel over hvor lett det på en måte er, og jeg har opplevd lignende med andre leger. Hadde jeg ønsket, kunne jeg jo lett misbrukt diagnosen min for sykemelding i perioder hvor jeg f.eks var litt lei jobb, ikke fikk innvilget den ferien jeg søkte om, osv. Fordi disse personene finnes det dessverre en del av. Å tro noe annet, er ekstremt naivt. Jeg forstår at for alle med reelle (p)sykdommer, er det kjipt å bli mistenkeliggjort. Har jo vært der selv. Men rett heller sinnet mot alle de som misbruker systemet og som gir grunnlaget til denne mistenkeliggjøringen. Anonymkode: 11d9a...a2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #274 Del Skrevet 11. juli Jeg har ei venninne som har en sykdom som gjør at jo mer sliten og syk hun er, dess kortere lever hun. Så hun ble ufør ganske tidlig. Hun prøver å ta små jobber som eksamensvakt og sånt, men hun må være forsiktig. Jeg er sykmeldt akkurat nå fordi jeg gjennomgår elektrosjokk-behandling. Det hadde vært helt umulig å jobbe samtidig, jeg glemmer alt. Finner ikke undertøyet mitt om morgenen en gang 🙈 Jeg elsker jobben min og gleder meg til å komme tilbake, men helst med et ønske om å leve. Anonymkode: d600b...6c0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #275 Del Skrevet 11. juli MariaIsabel skrev (6 timer siden): Wow... Leste du i det hele tatt hypotesene i artikkelen? Det finnes mange kvinnesykdommer, som er forsket mye mindre på enn det som rammer menn, og som dermed har svært begrensede behandlingsmuligheter. Men bidrar generelt mindre på hjemmebane, og kvinner må dermed jobbe både på jobb og hjemme, og blir naturlig nok lettere utbrent. Du vet altså bedre enn alle forskerne som har jobbet med dette i årevis. Anonymkode: bf59c...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 11. juli #276 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var GLA at dere kan bruke egenmeldinger og sykmelding så enkelt i Norge! Andre land jobber selvom dem er syke fordi det koster skjorta! Dem har også lengre arbeidsdager og dårligere lønn og høyere inflasjon. Se på naboland sverige der folk ser slitne ut- jobber mye mer , dårligere lønn og terskeln for å vare syk hemme er lav. I tillegg får dem ikke 100% for barn, ikke heller mye i dagpenger eller hjelp. Så va gla!!!! Dere har også mye mye høyere lønn og prisene er lavere en i Sverige! Anonymkode: 0e885...f4d Hvorfor sier du «dere»? Du burde si «vi». Du kan også bli syk en dag. Selv om du ikke tror det nå. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 11. juli #277 Del Skrevet 11. juli (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Du vet altså bedre enn alle forskerne som har jobbet med dette i årevis. Anonymkode: bf59c...970 Ehm, les igjen du. De SKAL jobbe med det, frem til 2030. "Hypotese" er en påstand som kan testes, for å finne ut om den stemmer eller ikke. De har altså ikke konkludert med noe, og likevel skrev de det samme som meg, så nei, jeg vet ikke bedre enn dem, jeg vet det samme som dem. Hva er det du rører med? Endret 11. juli av MariaIsabel 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #278 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Var GLA at dere kan bruke egenmeldinger og sykmelding så enkelt i Norge! Andre land jobber selvom dem er syke fordi det koster skjorta! Dem har også lengre arbeidsdager og dårligere lønn og høyere inflasjon. Se på naboland sverige der folk ser slitne ut- jobber mye mer , dårligere lønn og terskeln for å vare syk hemme er lav. I tillegg får dem ikke 100% for barn, ikke heller mye i dagpenger eller hjelp. Så va gla!!!! Dere har også mye mye høyere lønn og prisene er lavere en i Sverige! Anonymkode: 0e885...f4d Hva er "GLA"? Anonymkode: 66f96...2f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #279 Del Skrevet 11. juli MariaIsabel skrev (2 timer siden): Ehm, les igjen du. De SKAL jobbe med det, frem til 2030. "Hypotese" er en påstand som kan testes, for å finne ut om den stemmer eller ikke. De har altså ikke konkludert med noe, og likevel skrev de det samme som meg, så nei, jeg vet ikke bedre enn dem, jeg vet det samme som dem. Hva er det du rører med? Jeg siktet til din feilaktige påstand i siste avsnitt av det jeg siterte deg på. Forskning finner ikke korrelasjon av betydning her. Anonymkode: bf59c...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #280 Del Skrevet 11. juli CrazyCatLady2500 skrev (På 10.7.2024 den 17.01): Nei, jeg gjør ikke det. Tenker du at hvis en kronisk syk kan klare ENTEN hobby eller jobb, så må de velge jobben? Og gi f i livskvalitet? Ja, så klart. Man kan ikke "velge" bort jobben til fordel for å bli ufør, med den begrunnelse at hvis ikke klarer man ikke hobbyen sin. I alle dager. Det er mange av oss som må velge bort diverse hobbyer fordi jobben tar mye tid og krefter. Klart det hadde gitt bedre livskvalitet å kunne dyrke hobbyene sine. Men de fleste av oss forstår at det er ikke slik verden fungerer. Anonymkode: b70ef...2a1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå