Rainstorm2.0 Skrevet 9. juli #221 Del Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trivselen og arbeidsmiljøet blir sikkert bedre hvis man stikker hodet i sanden og gjemmer seg hjemme med en sykmelding Mistrives man på jobb så er det to fornuftige muligheter; gjøre noe med det eller skifte jobb. Sykmelding fordi arbeidsmiljøet er dårlig er med å øke stigmatiseringen av sykmeldte. Anonymkode: 9f109...14b Jeg skrev ikke at folk sykmelder seg fordi arbeidsmiljøet er dårlig, jeg sier at det har en sammenheng. Ofte innser ikke folk selv at det er så dårlig arbeidsmiljø en gang og hvordan det kan påvirke helsa både fysisk og psykisk. Ingen leger gir sykmelding hvis det er fordi arbeidsmiljø er dårlig, uten at vedkommende faktisk blir syk av det. Mekanismene her er sammensatte. Både er en mer utsatt for sykdom, en har mindre lojalitet til arbeidsplassen og har kanskje en mindre motivasjon for å bli frisk, har kanskje lavere terskel for egenmeldingsdag, og for opplevelse av å være syk eller at en er for dårlig til å gå på jobb. Kropp og psyke virker inn på hverandre. Og det beste folk gjør er jo å bidra til å skape et godt arbeidsmiljø alle sammen, passiv-aggresjon som du f.eks viser i innlegget ditt vil ikke bidra positivt ("Trivselen og arbeidsmiljøet blir sikkert bedre hvis ..."). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 9. juli #222 Del Skrevet 9. juli Tråden er ryddet for latterliggjøring, krenkende innlegg, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 10. juli #223 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke spesielt mye pressing. Som sagt er det det samme for meg, det hadde kanskje ført til litt mindte stigma for dem det gjelder. Men best å opprettholde dette, da. Anonymkode: bf59c...970 Ikke mye pressing for deg. Er typisk migreneanfall for meg, ligger et sted mellom omgangssyke og fødsel. Da prioriterer man ikke å ta frem kamera. Man må også gjerne ha litt lys på for å få filmet noe, og lys er min største trigger, så jeg har det HELT mørkt. Mannen min må dekke glippene rundt rullegardina fordi bare det blir for mye lys for meg. I tillegg, så er det ikke slik at alle faktisk ønsker å dele bilder og videoer av seg selv på sitt svakeste, mest sårbare. Mange er også sykemeldt pga psykiske utfordringer, og ikke alle er komfortable med å dele f.eks et panikkangst-anfall, i tillegg til at det er en annen situasjon hvor man faktisk ikke er i stand til å ta frem kamera. Det er kjempeenkelt å ta en snap på en god dag, og til og med en litt dårlig en, men tro det eller ei - det kan føles ganske uoverkommelig ut på en veldig dårlig en. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 10. juli #224 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, om de mener seg i stand til å jobbe, er de nok det Anonymkode: bf59c...970 Og hva slags bedrift mener du kan passe for folk som kan jobbe en time en gang i blant, men av og til må ta pauser på et par uker, og aldri vet når de er i stand til å jobbe eller hvor lenge? Hva slags bedrift skal de kunne starte, og drive med inntekt omtrent umiddelbart, tilsvarende minst vanlig timesbetaling? Det må de jo ha, siden de blir trekt av sykepengene for å jobbe, uavhengig av inntekt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. juli #225 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er veldig lov å bli syk og sykmeldt. Jeg har kollega som år etter år jobber de ukene man må, for så å bli sykmeldt resten av året. Det er slitsomt og jeg skjønner ikke hvorfor ikke vedkommende blir ufør. Det er ikke å få en vikar i løpet av året, og der blir merarbeid for oss andre. Anonymkode: 2a146...4e7 Det er selvfølgelig slitsomt og belastende for kollegene, jeg har forståelse for det. Men! «Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke blir ufør»? Du har ingen tanker om at det er ganske dramatisk å havne utenfor arbeidslivet, at de fleste gjør det de kan for å klare å stå i jobb og at å «bli ufør» er en lang prosess som innebærer mange vurderinger av helsepersonell (ikke kolleger)? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 10. juli #226 Del Skrevet 10. juli Det opprinnelige innlegget handlet om sykemelding, og om hvorvidt noen sykemeldte hadde hatt godt av å jobbe litt, særlig når det er lettere psykiske ting de strir med, og de tilsynelatende har masse energi til å finne på ting ellers. Og så er det masse uføretrygdede folk med endometriose og migrene og gud vet hva som hisser seg opp og kupper tråden, fordi de mener de blir mistenkeliggjort. Nei, det er ikke dere vi diskuterer! Folk som er uføretrygdede har gått gjennom en lang prosess hvor arbeidsevnen er avklart. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #227 Del Skrevet 10. juli MariaIsabel skrev (6 timer siden): Og hva slags bedrift mener du kan passe for folk som kan jobbe en time en gang i blant, men av og til må ta pauser på et par uker, og aldri vet når de er i stand til å jobbe eller hvor lenge? Hva slags bedrift skal de kunne starte, og drive med inntekt omtrent umiddelbart, tilsvarende minst vanlig timesbetaling? Det må de jo ha, siden de blir trekt av sykepengene for å jobbe, uavhengig av inntekt. Om de er sykemeldt, kan de glemme alt dette. Da har de samme lønn som når de jobber. Anonymkode: bf59c...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #228 Del Skrevet 10. juli Yodas skrev (39 minutter siden): Det opprinnelige innlegget handlet om sykemelding, og om hvorvidt noen sykemeldte hadde hatt godt av å jobbe litt, særlig når det er lettere psykiske ting de strir med, og de tilsynelatende har masse energi til å finne på ting ellers. Og så er det masse uføretrygdede folk med endometriose og migrene og gud vet hva som hisser seg opp og kupper tråden, fordi de mener de blir mistenkeliggjort. Nei, det er ikke dere vi diskuterer! Folk som er uføretrygdede har gått gjennom en lang prosess hvor arbeidsevnen er avklart. Nja, ikke nødvendigvis. Noen griner seg til uføretrygd. Overdriver symptomene osv. Anonymkode: 66f96...2f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. juli #229 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nja, ikke nødvendigvis. Noen griner seg til uføretrygd. Overdriver symptomene osv. Anonymkode: 66f96...2f0 Nei. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #230 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Selv om man har en deltidsjobb så må man komme på jobb til avtalte tider. Og om man som en voksen person ikke klarer å forstå det stiller jeg spørsmål om hvordan man i det hele tatt klarer å fungere samfunnet. Anonymkode: 1ae95...bfd De fleste voksne har fulltidsjobb, og når man blir sykmeldt over tid blir det leid inn en vikar. For min sjef var det problematisk at jeg ønsket å jobbe 20 % fordelt på to dager, fordi kontorplassen min var i bruk av vikaren min. Det var rett og slett ikke fysisk plass til meg (merk at dette var før pandemien og hjemmekontor). Så det er mange sjefer der ute som ikke ønsker å tilrettelegge for å arbeide "litt", ikke en gang i staten hvor jeg jobber. Yodas skrev (11 timer siden): Det er mulig jeg er dum og naiv, men hvilke diagnoser er det folk ikke kan være åpne om når det gjelder sykemeldingsgrunn? Siden det stadig blir brukt som argument at vi ikke kjenner hele bildet? Ganske mange, spesielt psyiske diagnoser. Det kan forfølge deg resten av arbeidslivet om du ønsker å bytte jobb. Verden er ikke stor og folk snakker sammen, søkerlister i det offentlige er tilgjengelige for den som vil. Da kan du fort bli plukket ut som den som sliter psykisk, har vært borte pga utbrenthet og så videre. -------------- Jeg var også en som tenkte at det å være sykmeldt var et spørsmål om arbeidsmoral, og så ned på de som brukte egenmeldinger. Jeg var også for karensdager og kortere periode for hvor lenge man kunne være sykmeldt. Brukte aldri en egenmeldingsdag, var alltid på jobb. Helt til jeg møtte den berømmelige veggen og ble borte fra jobb i 10 måneder. Jeg er nå ekstremt glad for å bo i et samfunn som har et så godt sikkerhetsnett at det er mulig å komme seg tilbake til jobb igjen. Vi bor i et land hvor mange er i jobb, og hvor mange kvinner er i jobb. Hadde vi ikke hatt det sikkerhetsnettet som sykemelding og sykepenger er ville det sett veldig annerledes ut. Anonymkode: bdb10...423 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #231 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, da må man bytte jobb. Det går jo ikke over ved å bli sykmeldt?? Anonymkode: 9f109...14b Man får en pause og kan bli friskere ved sykemelding. Er jo det sykemelding er for, visste du ikke det? Anonymkode: ef9f0...29b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #232 Del Skrevet 10. juli Fountaine skrev (14 timer siden): Ja det er nettopp derfor man må gjennom masse arbeidsutprøving og behandling før man kan få uføretrygd. Snakker om sykmelding ikke uføre. Anonymkode: eb1ff...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #233 Del Skrevet 10. juli Kålrota skrev (12 minutter siden): Nei. Jo Anonymkode: 66f96...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #234 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk!! Samme her. Enormt belastning over flere år som nådde nye høyder når jeg fikk ny kjæreste i vår, fortalte barnefar en uke før introduksjon til barna. Nå nekter han samvær (dette er ikke helt nytt), og sender meg 10-40 meldinger hver eneste kveld/natt. Kan ikke blokkere heller pga trusler om advokat etc (har faktisk laget tråd om dette) . vært alene med barna så lenge, og nå gråter jeg for ingenting. Anonymkode: 2d66a...10e Uff, så trist å høre at det er så mange menn (og sikkert damer) der ute som gjør livet surt for den andre forelderen i noe som burde vært et samarbeid. Det er dessverre ofte sånn at det kan bli verre med ny kjæreste, da forstår de at du har gått videre og blir sjalu. Da har de liksom ikke noe å tape mer! Så bra at du samler bevis og hører på kroppen når den sier stopp! Håper at det blir bedre for deg i fremtiden. Er det sånn at han nekter å ha samvær med barna selv, eller er det sånn at han gjør det vanskelig for deg når du skal ha barna, ved overlevering etc.? Skjønner forøvrig ikke at det går an å være så dum at man sender meldinger om sånt, og holder på. Det gjør min eks også til en viss grad, men ikke i samme omfang. Han legger bevis i hendene mine, gang på gang, og skjønner det ikke selv en gang. Lurer ofte på hvordan jeg kunne leve med en sånn mann i mange år. Om han bare ikke viste meg den siden av seg, eller hva som skjedde! Kan ikke huske at han var så dum🙄 Men sikkert litt sånn at man blokkerer ut for å orke, tåle all dårlig oppførsel osv. Anonymkode: 576f8...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #235 Del Skrevet 10. juli Rucula skrev (10 timer siden): Jeg var 100% sykemeldt forrige uke. Har en jævelig prolaps med betennelse i nerven Klarte fortsatt å jobbe 50% selv om jeg ikke skal sitte. Man kan få gjort litt hvis man vil Jeg har samme skade, og hadde ikke sjans til å gå på jobb. Jobber som barneskolelærer med de minste barna! Og dette var i vinter… Glatt og jævli. Nå er det sikkert sånn at det er ulikt, men for mer var de tre første ukene en blanding av å ligge hylende i smerter på gulvet og bevege seg mest mulig for ikke å stivne. Klarte ikke sitte på do, og fikk ikke gått! Selv om man har «samme» skade, er det ulikt hvor det presser og hvor vondt det gjør. Ryggen er ulik, og derfor blir smertebildet ulikt også😅 Anonymkode: 576f8...d8a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #236 Del Skrevet 10. juli jeg har tenkt som deg ts, alltid, helt til jeg i vår ble skikkelig utbrent. jeg har ingen mulighet til å jobbe, men på gode dager kan jeg feks møte venner til middag, men med konsekvensen at jeg neste dag og kanskje en dag etter det igjen ikke klarer noe særlig. her måtte legen sette ned foten, når jeg nektet bli sykemeldt, hun hadde aldri sett meg sånn. hele nervesystemet jobbet på høygir, jeg hadde alle symptomer på kraftig utbrenthet, men ville ikke se det, eller tro på det. nå etter over 4 mnd., begynner jeg å klare slappe mer av, sove bedre og ha gradvis mer overskudd, men virker å være enda en lang vei å gå fremdeles... Anonymkode: 4d846...06c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #237 Del Skrevet 10. juli Kålrota skrev (39 minutter siden): Nei. Hvorfor denne benektingen, når vi VET at dette stemmer? Det bare fordummer debatten ytteligere. Anonymkode: bf59c...970 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 10. juli #238 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har samme skade, og hadde ikke sjans til å gå på jobb. Jobber som barneskolelærer med de minste barna! Og dette var i vinter… Glatt og jævli. Nå er det sikkert sånn at det er ulikt, men for mer var de tre første ukene en blanding av å ligge hylende i smerter på gulvet og bevege seg mest mulig for ikke å stivne. Klarte ikke sitte på do, og fikk ikke gått! Selv om man har «samme» skade, er det ulikt hvor det presser og hvor vondt det gjør. Ryggen er ulik, og derfor blir smertebildet ulikt også😅 Anonymkode: 576f8...d8a Høres veldig likt ut som meg. Lå i senga i stabilt sideleie i 3 dager. Måtte hjelpes på do pg fikk ikke på meg trusa igjen. Jeg har aldri vært borti sånne smerter. Ble satt på en hestekur med kortison. Ingen smertestillende hjalp, selv ikke fra legen rett i overarmen. Men etter de verste dagene klarte jeg å jobbe litt. Men det er fordi jeg har mulighet til hjemmekontor Nå er det 3 uker siden det skjedde og jeg klarer fortsatt ikke sitte i korte perioder av gangen. Klarer bare gå i korte strekker pga muskelspasmer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #239 Del Skrevet 10. juli Rucula skrev (13 minutter siden): Høres veldig likt ut som meg. Lå i senga i stabilt sideleie i 3 dager. Måtte hjelpes på do pg fikk ikke på meg trusa igjen. Jeg har aldri vært borti sånne smerter. Ble satt på en hestekur med kortison. Ingen smertestillende hjalp, selv ikke fra legen rett i overarmen. Men etter de verste dagene klarte jeg å jobbe litt. Men det er fordi jeg har mulighet til hjemmekontor Nå er det 3 uker siden det skjedde og jeg klarer fortsatt ikke sitte i korte perioder av gangen. Klarer bare gå i korte strekker pga muskelspasmer Jeg har vært sykemeldt siden januar, men skal heldigvis litt tilbake til høsten! Så har tatt tid. Og jeg har jobbet litt med planlegging hjemmefra, så de andre skulle slippe å sette seg inn i det som var mitt arbeid i utgangspunktet. Så har virkelig prøvd å bidra! Men funka ikke å gå på jobben fysisk. For da ble jeg satt tilbake. Nå har jeg endelig begynt å klare litt igjen, så kan utfordre meg og sjekke ut uten å bli sykere. Blir litt vondt akkurat der og da, men roer seg raskere altså. Er veldig trist at man er så skadet og syk, og likevel føler man må presse seg til det ytterste for å bidra selv om man burde fokusere på å bli frisk fortere! Dessverre tar tilheling lenger tid om man ikke gjør det som er riktig for kroppen, og det går bare utover kollegene enda lenger. Å gå mest mulig er absolutt best, men viktig at du kommer deg til en fysioterapeut som kan lindre litt smerter om du klarer. I starten klarte jeg ikke kjøre bil, så her måtte det verste gå over før jeg kom meg noe som helst sted🙈 Anonymkode: 576f8...d8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. juli #240 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvorfor denne benektingen, når vi VET at dette stemmer? Det bare fordummer debatten ytteligere. Anonymkode: bf59c...970 Det som fordummer er tankegangen om at det er mange som jukser seg til ufør. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå