Gå til innhold

Blir så oppgitt over en del sykmeldte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor denne naive troen på at det ikke finnes folk som bare skofter? Sånn helt ærlig - tror du virkelig alle er ærlige? Om du faktisk ikke kan jobbe, så har jeg full respekt for det. Men det betyr ikke at det er andre som griner seg til sykemeldinger de ikke har behov for. 

Anonymkode: c4174...573

Selvfølgelig finnes det de som skulker jobb, men om alle de som noen kjenner skulker jobb snakker vi veldig mange.

Anonymkode: 1ae95...bfd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

At du kjenner de goft betyr likevel ikke at du vet

Anonymkode: b1a2b...871

Både de reelle uføre og de snyltende uføre lyver om grunnen til uførheten.

Anonymkode: bf59c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. 

Anonymkode: fac87...2a2

Sjalu??

Anonymkode: fcbab...d4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig forstår jeg ikke poenget med dette innlegget. Hver og en kjenner seg selv best, og vet hvorfor ting er som de er. Det vil alltid finnes folk som skal mene noe om alt og alle. Personlig mener jeg det sier mye om hvor smarte folk er, dersom de tror de har svaret på alt! Men det er vel bare meg😜

Hvis man kan jobbe litt, selv om man er sykemeldt, så er man jo bare ikke 100% sykemeldt? Så enkelt er det! 

Hvis man kan jobbe litt, selv om man er ufør, så gjør man jo det opptil en viss grad eller er delvis ufør. Så enkelt er det! 

Det finnes ulike grader av sykemelding og uførhet, og de med arbeidsevne jobber stort sett. Vet om noen få som er delvis uføre, og grunnen til at de ikke jobber er at de ikke blir ansatt i kommune og får fast jobb! Så der er det faktisk samfunnet som svikter, og mange kunne nok jobbet mer om vi sluttet å skylde på de syke og heller kjefta på de som bestemmer her i landet! Hadde fått på plass noen gode arbeidsplasser, med ulike muligheter for tilpasning, ville mange vært sysselsatt! Det er jeg helt sikker på. Som sagt gjelder det minst to jeg har jobba med, som er gode arbeidstakere og søker vikariat på vikariat i skoleverket…

Siden så mange mener noe om hvordan andres helse er og hva som er best å gjøre for samfunnet generelt, bør de kanskje søke seg til NAV eller andre instanser hvor de kan hjelpe til. De fleste som jobber med folk vet nemlig aldri 100% hva som er riktig i en situasjon, så det ville jo gjort jobben deres mye enklere om dere bare bytta jobb alle sammen? 

Anonymkode: 576f8...d8a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så heldig å være frisk og i jobb, men undrer meg etter å ha lest i denne tråden hvor mye hat det er mot sykmeldte og uføre. Hvor kommer dette hatet fra? Jeg er sjeleglad for at jeg er frisk, tviler sterkt på at noen ønsker å være syke/uføre. Og ja, det er nok noen som misbruker systemet, men vil tro det er er fåtall.

Anonymkode: b0ab5...bcc

« Hatet» eller irritasjonen kommer av at det ofte skaper  vanskeligheter for kollegaer og andre rundt, og man blir mistenksom fordi det er merkelige begrunnelser for fraværet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ref det å kose seg i sola: jeg sender gjerne en snap til venninnene mine om kaffekoppen jeg tok i sola. At jeg har lagt tre tiner utmattet i senga på dagtid før eller etter, snapper jeg derimot ikke…

Anonymkode: 3f501...ed7

Word🙌

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

« Hatet» eller irritasjonen kommer av at det ofte skaper  vanskeligheter for kollegaer og andre rundt, og man blir mistenksom fordi det er merkelige begrunnelser for fraværet

Ha tillit til at legen til den sykmeldte er den med best kompetanse . Når det er sagt tenker jeg også som deg, at mange ville hatt «mentalt « godt av en deltidstilling☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være ufør fritar en ikke fra normale sosiale antenner.

Hvis jeg hadde blitt ufør/langtidssykemeldt fra min nåværende jobb, så hadde jeg ikke invitert kollega på tur hvis jeg ikke på forhånd var soleklar med årsaken til at jeg var sykemeldt. Man er ikke fritatt fra sosiale antenner bare fordi man er ufør/sykemeldt.

Anonymkode: 4ac28...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å være ufør fritar en ikke fra normale sosiale antenner.

Hvis jeg hadde blitt ufør/langtidssykemeldt fra min nåværende jobb, så hadde jeg ikke invitert kollega på tur hvis jeg ikke på forhånd var soleklar med årsaken til at jeg var sykemeldt. Man er ikke fritatt fra sosiale antenner bare fordi man er ufør/sykemeldt.

Anonymkode: 4ac28...56c

Det tenker jeg går to veier . Man er heller ikke fritatt fra sosiale antenner om man står i 100% jobb heller . En på min arbeidsplass har «møtt veggen « å er sykemeldt . Går gjerne tur med henne eller tar en kaffe hvis det passer. Hun er fortsatt en kjær kollega ❤️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er dum og naiv, men hvilke diagnoser er det folk ikke kan være åpne om når det gjelder sykemeldingsgrunn? Siden det stadig blir brukt som argument at vi ikke kjenner hele bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (2 minutter siden):

Det er mulig jeg er dum og naiv, men hvilke diagnoser er det folk ikke kan være åpne om når det gjelder sykemeldingsgrunn? Siden det stadig blir brukt som argument at vi ikke kjenner hele bildet?

Vi trenger vel ikke vite hele bildet ? Dette er en sak mellom den sykmeldte og legen 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (10 minutter siden):

I mitt tilfelle har jeg slitt med depresjon, som følge av overgrep og giftig forhold med eksmann i tillegg. Fikk en reaksjon etter bruddet blant annet og smalt rett i veggen! Var ikke så veldig interessert i å fortelle verken sjefen eller kollegaene mine at jeg ble utsatt for overgrep før og at eksen min ikke var snill med meg. Vi har barn sammen og felles bekjente, han gjør livet mitt vanskelige og ønsket ikke at det skulle bli enda verre. 

Utbrenthet er diagnosen, men grunnen vet de ikke! 

Anonymkode: 576f8...d8a

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. 

Man må også tenke på arbeidsgiver og at denne må ha en vikar som tar den sykemeldtes oppgaver.  En sykemeldt kan bli friskere av å "kose seg" som du kaller det.

Anonymkode: 6719c...104

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yodas skrev (11 minutter siden):

Jeg nevnte for noen sider tilbake at jeg er sykmeldt på grunn av at jeg får elektrosjokk-behandling to ganger i uka. Jeg er ikke komfortabel med å dele dette på jobb, det er veldig stigmatiserende. 

Anonymkode: d600b...6c0

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at denne "ustabile" evnen plutselig blir stabil når det gjelder å gå på tur, møte venner, drive med hobbyer osv. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Ja, det er så utrolig rart at denne "ustabile" evnen plutselig blir stabil når vedkommende kan styre dagen sin selv utfra formen sin... For det er jo akkurat slik på jobb også, ikke sant? Man kan komme og gå som man trenger, utfra formen, eller? Kanskje jobber jeg på butikk, kanskje som lærer, advokat, ingeniør, elektriker... Men det gjør jo ikke noe, for jobben tilpasser seg alltid formen min, akkurat når jeg trenger det. 

Jeg synes man kan ha litt toleranse overfor sykmeldte, selv om det er enkelte som snyter på systemet. Noen ganger må man bare stole på det man ikke forstår.

Anonymkode: 7e055...e09

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (21 minutter siden):

Hvorfor skal du ha det hele bildet? Hvem er du til å kreve det av en kollega eller venn?

Anonymkode: cc107...224

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yodas skrev (15 minutter siden):

Er du komfortabel med å brette ut i det vide og brede om alle dine vonde opplevelser og følelser i livet ? 

Det kan være angst, depresjon, traumer etter alvorlige hendelser og situasjoner (overgrep, mishandling, blind vold, ulykker, alvorlig sykdom i familien).

Kreft i eggstokker som gjør at du har blitt steril og mistet mulighet for å få de barna du så lenge har kjempet om å få etter mange runder med IVF , det kan være alvorlige skader etter fødsel og svangerskap (intime detaljer).

Det kan være totaltbelastning av flere ting i livet, som gjør at man blir utbrent og møter veggen. 

Det kan være at barnet ditt er psykisk syk eller annen alvorlig sykdom, skal man ikke ta hensyn til personvernet? 

Uansett årsak så burde det absolutt ikke være nødvendig å dele med andre. Heldigvis er det ingen på verken jobb, hjemme eller i min omgangskrets som har krav på å få vite mine helseopplysninger. 

Anonymkode: 61e19...5bc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg nevnte for noen sider tilbake at jeg er sykmeldt på grunn av at jeg får elektrosjokk-behandling to ganger i uka. Jeg er ikke komfortabel med å dele dette på jobb, det er veldig stigmatiserende. 

Anonymkode: d600b...6c0

De på jobb har INGENTING med hvorfor du er sykmeldt . Tenker at «sykemeldt « -politiet begynner å nærme seg mamma-politiet med å drive å legge seg borti andres fravær . En sykemelding er privat ❤️

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du komfortabel med å brette ut i det vide og brede om alle dine vonde opplevelser og følelser i livet ? 

Det kan være angst, depresjon, traumer etter alvorlige hendelser og situasjoner (overgrep, mishandling, blind vold, ulykker, alvorlig sykdom i familien).

Kreft i eggstokker som gjør at du har blitt steril og mistet mulighet for å få de barna du så lenge har kjempet om å få etter mange runder med IVF , det kan være alvorlige skader etter fødsel og svangerskap (intime detaljer).

Det kan være totaltbelastning av flere ting i livet, som gjør at man blir utbrent og møter veggen. 

Det kan være at barnet ditt er psykisk syk eller annen alvorlig sykdom, skal man ikke ta hensyn til personvernet? 

Uansett årsak så burde det absolutt ikke være nødvendig å dele med andre. Heldigvis er det ingen på verken jobb, hjemme eller i min omgangskrets som har krav på å få vite mine helseopplysninger. 

Anonymkode: 61e19...5bc

Enig ❤️ å i enkelte tilfeller kan til og med «karens « på jobb / dårlig arbeidsmiljø gjøre folk syke . 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som bare har vondt i viljen, ville kommet seg på jobb. Man har faktisk ikke vondt av å ta seg sammen litt. Jeg tror tvert i mot sykemelding er starten på ufør for mange. Man blir ikke bedre i psyken av å sitte hjemme og ikke få brukt evnene sine. 

Min siste erfaring med sykemeldte, er en kollega som var sykemeldt for vondt i ryggen. Han snekret terrasse hjemme mens han var sykemeldt… Så ille var altså den ryggen.. En annen kollega pusset opp en hel etasje mens han slet med «angst». Det sier alt om hvor lett det er å få sykemelding.

Anonymkode: c4174...573

Det er også en sammenheng mellom trivsel og arbeidsmiljø og sykmeldinger. Jeg synes ikke det høres ut som dine holdninger bidrar til et godt arbeidsmiljø. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...