Gå til innhold

Blir så oppgitt over en del sykmeldte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. 

Anonymkode: fac87...2a2

  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv ufør pga store fysiske skader, og blir likevel frustrert over det samme. 
skulle så gjerne vært i normal jobb, og kjenner på en irritasjon på sånne du beskriver her. 
Har stor forståelse for de som er utbrente osv, men ofte har jeg vanskelig for å se hvordan psykiske utfordringer gjør folk uføre… 

har selv kompleks ptsd også, men har aldri vært sykemeldt pga det… 🤷‍♀️

Anonymkode: 5e879...c1e

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. 

Anonymkode: fac87...2a2

Det er jo flust av arbeidsgivere som vil ha syke mennesker i jobb. Hadde vært en drøm for min del, hvor kan jeg finne denne jobben som innebærer at jeg kan komme og gå etter hva som passer helsen min, uten å måtte ta hensyn til andre? 

Anonymkode: 61e19...5bc

  • Liker 35
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken jobb vil ansette en med ustabil arbeidsevne, tenker du? Hvilket yrke kan hun passe til når hun får mye og plutselig fravær?

Tåpelig å skylde på de uføre for at de ikke får brukt eventuell restarbeidsevne, det er arbeidslivet som må tilpasses. 

Anonymkode: b9d64...987

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er selv ufør pga store fysiske skader, og blir likevel frustrert over det samme. 
skulle så gjerne vært i normal jobb, og kjenner på en irritasjon på sånne du beskriver her. 
Har stor forståelse for de som er utbrente osv, men ofte har jeg vanskelig for å se hvordan psykiske utfordringer gjør folk uføre… 

har selv kompleks ptsd også, men har aldri vært sykemeldt pga det… 🤷‍♀️

Anonymkode: 5e879...c1e

Nå kicker dere på feil tråd :) Denne handler om sykmeldte, ikke uføre. Dvs. personen er i utgangspunktet arbeidsfør.

Anonymkode: 54390...b72

  • Liker 35
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde vært optimalt for deg da, ts? At hun ligger inne på et mørkt rom og gråter? Det at hun går ut og er sosial er jo nettopp det som kan hjelpe på psyken så hun blir frisk igjen.

Noen ganger kan det faktisk være sånn at presset ved å skulle prestere på jobb er for vanskelig sammenlagt dårlig psyke og da er det bra å komme seg på beina psykisk før man prøver seg i noe jobb.

Dette er vurderinger personens lege tar og ikke noe som er opp til deg å synse om.

Anonymkode: 5ce30...869

  • Liker 29
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det ligger mye helbredelse i arbeid for folk som er sykemeldt pga psykisk uhelse.

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref det å kose seg i sola: jeg sender gjerne en snap til venninnene mine om kaffekoppen jeg tok i sola. At jeg har lagt tre tiner utmattet i senga på dagtid før eller etter, snapper jeg derimot ikke…

Anonymkode: 3f501...ed7

  • Liker 20
  • Hjerte 6
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilken jobb vil ansette en med ustabil arbeidsevne, tenker du? Hvilket yrke kan hun passe til når hun får mye og plutselig fravær?

Tåpelig å skylde på de uføre for at de ikke får brukt eventuell restarbeidsevne, det er arbeidslivet som må tilpasses. 

Anonymkode: b9d64...987

Nja, vet ikke jeg. Folk må jobbe med seg selv også. En arbeidsplass kan ikke spesialtilpasses og skreddersys til hver enkeltperson. Folk må forstå at de er del av et system og må legge inn noe innsats selv for å tilpasse seg arbeidslivet.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (Akkurat nå):

Nja, vet ikke jeg. Folk må jobbe med seg selv også. En arbeidsplass kan ikke spesialtilpasses og skreddersys til hver enkeltperson. Folk må forstå at de er del av et system og må legge inn noe innsats selv for å tilpasse seg arbeidslivet.

Tror du ikke vi som er syke prøver å bli i bedre form? Jeg går til behandling 2 ganger i uken. Det er faktisk ganske krevende, og alt som skal bearbeides gjør meg utmattet både mentalt og fysisk. Jeg hadde ikke klart å prestere noe særlig i jobb, og jeg hadde definitivt ikke blitt friskere av å presse meg på jobb når helsen er så dårlig som den er nå. 
 

Jeg snapper forresten ikke om de dårlige dagene og timene mine, så alt det negative er det bare samboeren min og familien min som ser. 

Anonymkode: 61e19...5bc

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (3 minutter siden):

Nja, vet ikke jeg. Folk må jobbe med seg selv også. En arbeidsplass kan ikke spesialtilpasses og skreddersys til hver enkeltperson. Folk må forstå at de er del av et system og må legge inn noe innsats selv for å tilpasse seg arbeidslivet.

Snakk om å misse poenget.

Anonymkode: 1ae95...bfd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilsvarende frustrerende å stå utenfor arbeid og bli mistenkeliggjort hvis man slumper til å gå utendørs eller poste noe annet enn at man ligger i senga på SOME. 
Hva med å innse at en aldri kan vite alt om andre mennesker og heller bry seg om seg selv og sitt? 

  • Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk om å misse poenget.

Anonymkode: 1ae95...bfd

Duja

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært borti noen som virkelig kan alle reglene. Det telles dager mellom sykemelding og neste egenmelding, jeg kan faktisk planlegge for hvilke dager egenmeldingen kommer og når neste sykemelding kommer. Denne personen er bestandig frisk nok til afterwork og er sistemann hjem hver gang. Er MYE ute på byen. (Ikke kafé eller kaffekopp i sola, vi snakker nattklubb og dansing på bordet) om helsa er begrenset så bør man faktisk prioritere arbeidet høyere enn så hard festing. Litt vanskelig å ha empati for at man ikke kan møte på jobb og allikevel ofte drar det så langt på festlige lag (med kollegaene)

Anonymkode: 0e6a6...9f4

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvilken jobb vil ansette en med ustabil arbeidsevne, tenker du? Hvilket yrke kan hun passe til når hun får mye og plutselig fravær?

Tåpelig å skylde på de uføre for at de ikke får brukt eventuell restarbeidsevne, det er arbeidslivet som må tilpasses. 

Anonymkode: b9d64...987

Rart at denne "ustabile" evnen plutselig blir stabil når det gjelder å gå på tur, møte venner, drive med hobbyer osv. 

Anonymkode: 66f96...2f0

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart at denne "ustabile" evnen plutselig blir stabil når det gjelder å gå på tur, møte venner, drive med hobbyer osv. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Er forskjell på å gå en liten tur eller drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen, enn å være på en travel jobb 8 timer daglig. 

Anonymkode: b0ab5...bcc

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. 

Anonymkode: fac87...2a2

Enig. Ei venninne har vært sykemeldt i snart 1 år Hun er 50% sykemeldt. For 3 måneder siden flyttet hun. Hun holdt på i mange uker på å pakke. Bærte tunge esker og pakket ut etter flytting. Hun stod på fra morgen til kveld i mange, mange uker. 

I går var hun her og klaget over at fra slutten av Juli må hun over på aap. Da klarer hun seg ikke økonomisk. Jeg sa at kanskje du kan prøve å jobbe. Hun jobber 2- 3 dager i uken. Kan spørre om å ikke jobbe 2 dager på rad f eks. 

Men det klarer hun ikke. Hun har mange dårlige dager pr uke. Så vanskelig å jobbe da. 

Litt rart at hun klarte å flytte da nesten uten hjelp. Hadde kun hjelp til å flytte møbler og tunge ting 

Anonymkode: 6a941...9f8

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rart at denne "ustabile" evnen plutselig blir stabil når det gjelder å gå på tur, møte venner, drive med hobbyer osv. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Har denne personen faste tider på alle aktiviteter som gjøres ila uken? Er det snakk om flere timer hver dag med fast oppmøtetidspunkt og krav til oppgaver / aktiviteter som skal gjøres med venner? 
 

Det er faktisk ganske stor forskjell på å gå en tur, møte venner på kafé innimellom og det å måtte møte på jobb kl 07.00 forså å være der i flere timer , fullføre arbeidsoppgaver, forholde seg til andre ansatte og krav som stilles. 

Anonymkode: 61e19...5bc

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er forskjell på å gå en liten tur eller drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen, enn å være på en travel jobb 8 timer daglig. 

Anonymkode: b0ab5...bcc

Drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen? Noen timer? Da høres man jo ikke så veldig syk ut.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er forskjell på å gå en liten tur eller drive med en lystbetont hobby noen timer om dagen, enn å være på en travel jobb 8 timer daglig. 

Anonymkode: b0ab5...bcc

Da kan man jo jobbe noen timer om dagen. 

Anonymkode: 66f96...2f0

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...