Gå til innhold

Gavefri bursdag eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Norge har vi lang tradisjon med barnebursdager, med gaver, for barna. Jeg blir helt svett av denne såkalte "likhetstanken" som skal innføres. Ingen barn skal få lov til å føle seg spesiell eller få gaver på bursdagen sin. Det som er interessant er at de som ofte foreslår dette er foreldre som selv krever spesialbehandling og tilrettelegging i hue og ræva for egne barn. Men nåde om naboungen eller klassekompisen skal få en liten gave på bursdagen sin.

Jeg hadde ikke slutta å gi gaver til bursdagsbarnet. Jeg er voksen og det bestemmer jeg selv :) 

Anonymkode: c4388...3bc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 11.16):

Avstemning for å bestemme hvordan alle barna skal feire bursdagen sin!? Man disponerer egen bursdag (eget barns bursdag) hvordan man vil.

Litt fornuftige retningslinjer kan være ok (invitere færre enn halvparten, ikke invitere på skolen når man inviterer få osv). Detaljregulering av bursdag og hva man skal gi i gave hvis man får lov til å gi gave!? Hvor komplisert skal man gjøre det? 

Jeg har også hørt om forsøk på å bestemme hva andre skal servere av mat i sin bursdag. 

Til slutt blir det så mange ulike faktorer å tenke på at man kanskje lar være å ha bursdagsfeiring.  

Anonymkode: cd324...f77

En slik detaljstyring og "overforformynderi" gjør meg helt svett. Unger tåler fint ulike feiringer, ulike gaver, at lista ligger høyere hos noen enn hos andre osv. Og vi er ikke de som arrangerer fancy bursdag eller noe slikt. Men: Jeg forbeholder meg retten til å bestemme det selv. 

Avstemning mellom foreldrene? Ja. Barnets foreldre. Ikke alle andre foreldre eller at hele bygda i møte på det lokale samfunnshuset skal bestemme hvordan barna feirer bursdagene sine. Det får da være måte på. 

• Liker 1
Skrevet

Men kan man forvente at alle blir enig? Jeg stemmer faktisk for at man kan gjøre slik man vil, eller er det helt fjernt? Nå er riktignok mine barn store, men aldri i verden om vi hadde feirer uten gave. 
Om vi feiret på Rush og lignende så hadde det vært merkelig om ikke barnet skulle få gave en gang. Ikke an man trenger en «billett» eller noe, men når vi bruker så mye så kan man i det minste få en gave. 

Jeg tror ikke barna har noe som helst vondt av å se at man gjør ting på forskjellig måte jeg. Om de ser at Per og Pål gjør det slik og slik bør gå fint, verden er jo ganske så urettferdig.

Enig i at en slik detaljstyring av bursdagene er bak mål, og det kan føre til mer ekskludering, med at man bare ber de på hockey laget, de på turn osv. Fordi man ikke gidder bli diktert, og da feirer man heller med andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi nettopp gjennomført et skoleår med gavefri bursdag og både barna og foreldre er fornøyde, selv om det ble store protester da jeg foreslo det ifjor. 

Barna lagde bursdagskort til hverandre og foreldre til bursdagsbarnet kjøpte en gave til barnet fra klassen. Mindre stress, sparer miljø og mindre fokus på gaver. 

Foreldre med dårlig råd sender barna sine på bursdagene da de slipper å tenke på enda en utgift. 

Anonymkode: c8e24...551

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gavefritt og det er fantastisk! Anbefales til alle! Barna lager tegninger til hverandre istedet så det blir en personlig gave de overrekker. Jeg skal gå hardt ut for gavefritt på trinnet til lillebror også da jeg ser hvor bra det fungerer. 

Anonymkode: b970c...382

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 20.50):

En slik detaljstyring og "overforformynderi" gjør meg helt svett. Unger tåler fint ulike feiringer, ulike gaver, at lista ligger høyere hos noen enn hos andre osv. Og vi er ikke de som arrangerer fancy bursdag eller noe slikt. Men: Jeg forbeholder meg retten til å bestemme det selv. 

Avstemning mellom foreldrene? Ja. Barnets foreldre. Ikke alle andre foreldre eller at hele bygda i møte på det lokale samfunnshuset skal bestemme hvordan barna feirer bursdagene sine. Det får da være måte på. 

De fleste barn feirer vel bursdagen sin flere ganger. Feks bursdagen med besteforeldre og tanter kan du arrangere og detaljstyre til du blir blå. 

Anonymkode: b970c...382

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 10.39):

Ja enten penger eller gave. En 50 lapp kan også være fint å ha i skuffen, eller i sparegrisen.

Anonymkode: d682b...510

Da bør overskriften endres siden det jo ikke er snakk om gavefritt siden det kan vippses penger. Gavefritt er hverken penger eller gaver.

Anonymkode: 4df2c...3b3

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi nettopp gjennomført et skoleår med gavefri bursdag og både barna og foreldre er fornøyde, selv om det ble store protester da jeg foreslo det ifjor. 

Barna lagde bursdagskort til hverandre og foreldre til bursdagsbarnet kjøpte en gave til barnet fra klassen. Mindre stress, sparer miljø og mindre fokus på gaver. 

Vi har noe tilsvarende og fellesbursdager for 4-5 barn av gangen. Det er tradisjonen på skolen. Noen foreldre var litt skeptiske første året, men ble overtalt til å prøve det. På andre året var det absolutt ingen som ønsket en annen ordning. Ingen blir utestengt, man slipper at det er bursdager annenhver helg, slipper en masse ræl... Det er fantastisk.  

Anonymkode: 3c591...967

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Foreldre med dårlig råd sender barna sine på bursdagene da de slipper å tenke på enda en utgift. 

Men de foreldrene med dårlig råd har kanskje ikke råd til å kjøpe en gave til barnet fra klassen til 500-800 kr, og at de må kjøpe den gaven kan medvirke til at de ikke har råd til å ha selskap for barnet sitt.

Anonymkode: 54957...619

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 10.29):

Det har kommet meg for øre at noen kommer til å foreslå gavefritt på bursdager til neste års første trinn hvor mitt barn starter. Usikker på hva jeg mener om dette.

Det er vist en gjeng med sterke foreldre fra bhg som tenker foreslå dette og det skal vel holde hardt å si i mot. Samtidig er dette en gjeng første gangs skoleforeldre.

Vi har større barn og snakket litt med de om hva de hadde syntes om det. De mener gaver er hele poenget, og at om de ønsker seg noe så er det kanskje da man kan få det da (ref om man «bare» gir en 50-lapp). 

Om dette blir gjennomført blir jeg litt sur kjenner jeg, og synes det er så mye tull!! 
Er det da innafor å skrive på invitasjonen «Petra blir glad for en liten gave på bursdagen sin»? 😂

Anonymkode: d682b...510

Du burde absolutt uttrykke din mening. Det handler også om lære barna å gi.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men de foreldrene med dårlig råd har kanskje ikke råd til å kjøpe en gave til barnet fra klassen til 500-800 kr, og at de må kjøpe den gaven kan medvirke til at de ikke har råd til å ha selskap for barnet sitt.

Anonymkode: 54957...619

Ikke meg du svarer, men vi har noe tilsvarende og en grense på maks 300 kr for gaven. 

Anonymkode: 3c591...967

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...