luxifine Skrevet 9. juli 2024 #21 Skrevet 9. juli 2024 (endret) Vi gir en 50 lapp i en konvolutt med et (kjøpt eller laget) kort. Er lov å gi gave for 50 kr (og set blir godt motatt), men de fleste gir pengene. Nå skal de opp i 7. Klasse, men vi har gjort det slik siden de begynte i første klasse. Endret 9. juli 2024 av luxifine Tilleggsinfo 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #22 Skrevet 9. juli 2024 luxifine skrev (7 minutter siden): Vi gir en 50 lapp i en konvolutt med et (kjøpt eller laget) kort. Er lov å gi gave for 50 kr (og set blir godt motatt), men de fleste gir pengene. Nå skal de opp i 7. Klasse, men vi har gjort det slik siden de begynte i første klasse. Sånn har vi gjort det til storesøsken og det har fungert ypperlig. Eller sagt maks 50 da. Ser for meg vårt barn som ikke skal få noen gaver når søsken fikk, bare for at noen foreldre ønsker det for sine barn. Jeg blir litt irritert over at noen skal bestemme hvordan alle skal feire jeg…. Anonymkode: d682b...510 4
luxifine Skrevet 9. juli 2024 #23 Skrevet 9. juli 2024 Vi hadde avstemning om saken sammen med FAU. Tips til annet: FAU har opprettet fb gruppe der alle innbydelser (og annet info) blir postet. Eks: "Jarle inviterer alle guttene til bursdagsfest søndag 12. Sept kl 13.00-15.00 i gymsalen". Veldig greit og veldig ryddig.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #24 Skrevet 9. juli 2024 Avstemning for å bestemme hvordan alle barna skal feire bursdagen sin!? Man disponerer egen bursdag (eget barns bursdag) hvordan man vil. Litt fornuftige retningslinjer kan være ok (invitere færre enn halvparten, ikke invitere på skolen når man inviterer få osv). Detaljregulering av bursdag og hva man skal gi i gave hvis man får lov til å gi gave!? Hvor komplisert skal man gjøre det? Jeg har også hørt om forsøk på å bestemme hva andre skal servere av mat i sin bursdag. Til slutt blir det så mange ulike faktorer å tenke på at man kanskje lar være å ha bursdagsfeiring. Fint å oppfordre. Men ikke tro at man kan bestemme over andre bare fordi man selv synes man har en veldig god ide. "Enigheten" på foreldremøter er ikke en kontrakt med straffesanksjoner. Forslag til invitasjon: Laura inviterer til bursdag dato/tid sted. Vi har valgt å ha det valgfritt om barna vil gi gave eller ikke i bursdagen. Alle er velkomne med og uten gave. Vær forberedt på at noen reagerer hvis foreldremøtet har "bestemt" gavefritt. Svar med hakk i plata: Vi valgte å gjøre det slik i Lauras bursdag, vi valgte å gjøre det slik i Lauras bursdag, vi valgte å gjøre det slik i Lauras bursdag. Ta gjerne et kort foredrag om læringen i å se at det kan gjøres på litt ulike måter. Og det ene er like bra som det andre. Anonymkode: cd324...f77 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #25 Skrevet 9. juli 2024 Uff, det er alltid de mest kverulante mødrene(aldri fedre!) som foreslår tull som det. Har kranglet med flere opp igjennom. Barn vil ha gaver! Nå synes jeg det er tull å sette 50 kr eller noen som helst grense.Man får gi etter lommeboken. Den likhetstanken her i Norge er jo helt kvelende. Her må alle gi likt, gjøre likt. Hvorfor det?Dette er på fritiden og har ingenting med skolen å gjøre. Jeg har aldri latt meg diktere av andre voksne! Anonymkode: 1a099...e58 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #26 Skrevet 9. juli 2024 Synes foreldre trår over en grense når de bestemmer at barn ikke skal få gaver på bursdagen sin. Det er ikke "unødvendig" med gaver - det å gi og få en gave er viktige symbolske handlinger. Mine barn elsket å pakke opp gavene de fikk - en femtilapp som de la på sparegrisen, en boks med slim, en liten pose klinkekuler, en sjokolade, tusjer til pennalet.... Hyggelig å kjøpe inn til klassevennene sine, og hyggelig for klassevenninnene å få. På barneskolen hadde vi 50 som grense, det synes jeg er perfekt. Da ble det mye artig dilldall som barnet fikk pakke opp, og noen hundre totalt som barnet kunne kjøpe seg en fin ting for, eller spare. Anonymkode: 5d76b...9bb 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #27 Skrevet 9. juli 2024 Nå kjente jeg at jeg ble glad for at barna mine er godt oppi skolealder alt, og at jeg slipper å ta stilling til sånt her 🙈 Anonymkode: ddb13...56e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #28 Skrevet 9. juli 2024 Vi har kjørt gavefritt siden skolestart, og det er så deilig! Planen var at foreldrene kjøper inn gave på vegne av bursdagsselskapet og at den blir pakket opp når selskapet er over ( vi feirer alltid sammen med andre som har bursdag i omtrent samme tidsrom). Første året glemte vi å ordne gave, men ungen spurte ikke om det. For han er bursdag kake, is og godteri. Og festen da😜 Bursdagsgave er noe man får av familie, ikke av klassekamerater. Vi har heller ikke gitt gave de andre årene, og han har heller ikke etterlyst det. Anonymkode: 5eb4c...a33 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #29 Skrevet 9. juli 2024 Her er det litt gavefri bursdag, men vi foreldre skal kjøpe en gave til barna vår som er fra klassen . Det var avstemning i midten av 1 klasse, med disse alternativene : Helt gavefri. Foreldre kjøper en gave fra klassen til ca 200-300 kr. Gaver til 50-100 kr eller 50 kr i konvolutt. Anonymkode: 7036b...e12
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #30 Skrevet 9. juli 2024 Her ble foreldrene enige om pris. De fleste ga penger og ett kort barnet hadde tegnet i selv. Anonymkode: e713f...15f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #31 Skrevet 9. juli 2024 Her har klassen blitt enig om en sum (50 kr), så vippser de som vil penger til en forelder. Forelderen kjøper da en gave til barnet som er fra klassen. Problem løst. Anonymkode: 7afb1...d5f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #32 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis de får 10 stk så kan de jo kjøpe seg en leke de har ønsket seg lenge? Anonymkode: d682b...510 I klassen til mitt barn gis det 50 kr. Det har vi gjort i flere år. Godt oppmøte. Å barna får nesten 1000 kr i bursdager. Får ganske mye for det... Ts helt enig med deg, gaver er en del av bursdagen Anonymkode: 2f91b...a2e
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #33 Skrevet 9. juli 2024 Syns den beste løsningen er å kjøpe 1 større gave felles. F. eks alle gir 30 kr og 1 har ansvaret for innkjøp. Lager liste over alle barna så det er ordnings. Da får alle samme verdi, det blir langt mindre styr med innkjøp. Anonymkode: 20fe5...2a6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #34 Skrevet 9. juli 2024 Alle barnehagebursdager vi har vært i til nå har vært gavefri for gjestene. Dette har vært 4 årsdager og oppover, der hele avdelingen har vært invitert. Antall frammøtte gjester er 12-16 stk, gjerne med en del foreldre på slep. Med dette som forutsetning, og at 95% av bursdagene varer i 2 timer blir jeg litt svett av å tenke på oppakking av tosifret antall pakker i tillegg til alt annet som helst skal gå på skinner... Så jeg er strålende fornøyd med gavefri, og har ikke hørt noen av barna klage heller. Barna får som regel en gave "fra avdelingen" som foreldrene har kjøpt for egne penger. Er ellers enig i at det kan være læring i gaveinnkjøp/mottak. Men de fleste unger har flere de kan gi/motta gaver fra en bare klassekamerater. Anonymkode: a0b5e...9a3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #35 Skrevet 9. juli 2024 Det var en gjeng foreldre som foreslo dette på trinnet til et av våre barn også. Heldigvis var det noen som tok til motmæle, og det ble aldri noe tema videre. Det er jo veldig politisk korrekt å gå for gavefrie bursdager, men ærlig talt: Er ikke gaver litt av poenget for små barn?? Og hva med de som sjelden får noe? Husker en bursdag vi var i, hvor et av barna som feiret, var en nyankommet flyktning. Hun dro fra bursdagen med stjerner i øynene etter å ha fått hauger med kosedyr og hårpynt i bursdagsgave sine nye klassekamerater. Anonymkode: 5eed8...fca 3 2
Skigard Skrevet 9. juli 2024 #36 Skrevet 9. juli 2024 Det er en glede å få gaver, men ikke minst er det faktisk verdifullt å gi. Ikke ta fra barna det. 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #37 Skrevet 9. juli 2024 Er helt idiot å si man skal ha gavefri bursdag, gavene er jo noe av det kjekkeste med bursdagene for barn. Vi har hatt en femtilapp eller en gave og når de ble eldre gikk jeg for kort med en femtilapp i. Vippser ikke barn. Anonymkode: 074d1...3cb 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #38 Skrevet 9. juli 2024 Jeg synes du heller skal foreslå klassegave - Alle kjøper en gave fra klassen til sitt eget barn når det har bursdag. Da kan foreldre selv bestemme hva de skal kjøoe og til hvilken pris. Barna i klassen kan lage bursdagskort til bursdagsbarnet. Slik gjorde vi det i klassen til sønnen min, og det fungerte utmerket! Han fikk bl.a. cd-spiller, sykkelhjelm, brettspill og bøker i klassegave. Jeg synes forøvrig at alle burde gå for en liknende løsning. Anonymkode: 4a778...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #39 Skrevet 9. juli 2024 Sønnen vår skal opp i 4. og vi har hatt klassegave siden skolestart. Det fungerer kjempebra. Alle barna lager og gir et hjemmelaget bursdagskort. Foreldrene til bursdagsbarnet kjøper inn én litt større gave (ca. 600-700 kr) som er fra alle. Mindre ræl, bedre for miljøet, mer inkluderende, barnet får fortsatt gave. Vinn-vinn. Anonymkode: 19ff8...e60 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #40 Skrevet 10. juli 2024 Ang å gi en stor felles gave så fraråder faktisk eksperten dette. Hedvig Montgomery sier at man tar vekk noe av hensikten med å gi gave da, og at man heller kan la være For min del hadde det vært pes om dette også hadde vært en ting jeg måtte gjøre før bursdagen Anonymkode: d682b...510 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå