AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Det har kommet meg for øre at noen kommer til å foreslå gavefritt på bursdager til neste års første trinn hvor mitt barn starter. Usikker på hva jeg mener om dette. Det er vist en gjeng med sterke foreldre fra bhg som tenker foreslå dette og det skal vel holde hardt å si i mot. Samtidig er dette en gjeng første gangs skoleforeldre. Vi har større barn og snakket litt med de om hva de hadde syntes om det. De mener gaver er hele poenget, og at om de ønsker seg noe så er det kanskje da man kan få det da (ref om man «bare» gir en 50-lapp). Om dette blir gjennomført blir jeg litt sur kjenner jeg, og synes det er så mye tull!! Er det da innafor å skrive på invitasjonen «Petra blir glad for en liten gave på bursdagen sin»? 😂 Anonymkode: d682b...510 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Du kan foreslå at de kan lage gaver til hverandre. Anonymkode: 3084b...130 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan foreslå at de kan lage gaver til hverandre. Anonymkode: 3084b...130 Ja det kan gå i første klasse. Men ikke videre ser jeg for meg? Anonymkode: d682b...510
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det kan gå i første klasse. Men ikke videre ser jeg for meg? Anonymkode: d682b...510 Hva får de for 50 kroner som er så spennede? Anonymkode: 3084b...130 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Hadde noen av de foreldrene i vår første klasse også. Ble til at mange bare jattet med og gjorde som de selv ønsket. Ble skrevet på invitasjonen. Jeg tenker mitt hus mine regler. Anonymkode: 48d9e...8e7 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva får de for 50 kroner som er så spennede? Anonymkode: 3084b...130 Hvis de får 10 stk så kan de jo kjøpe seg en leke de har ønsket seg lenge? Anonymkode: d682b...510 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde noen av de foreldrene i vår første klasse også. Ble til at mange bare jattet med og gjorde som de selv ønsket. Ble skrevet på invitasjonen. Jeg tenker mitt hus mine regler. Anonymkode: 48d9e...8e7 Hva ble skrevet på invitasjonen? Ønsker tips! Anonymkode: d682b...510
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 Jeg er også veldig todelt angående dette. Min første, rent egoistiske tanke som forelder er "Hurra, vi slipper å tresse med gaver og kan bare Vippse!" og "Hurra, nå får ikke Ludvik fjørti ubrukelige plastdingser som snart havner i søpla uansett." Innsamling er lettvint og praktisk, ingen tvil om det. Samtidig tar det vekk en del av spenningen, og ikke minst læringen, hos barna. Ikke trenger de å velge ut en gave til en venn, ikke trenger de å pakke inn, ikke får de noen hands-on overleveringssituasjon, ikke trenger bursdagsbarnet å vise takknemlighet der og da. Selv om jeg misliker billige tusjer like mye som de fleste andre foreldre, ligger det såpass mye moro og sosial læring i gavebyttingen at jeg ikke har lyst til å hive meg på Vippskjøret. Anonymkode: 07060...55b 3 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 Vel, har har de laget avstemning for hvordan vi skal feire barnebursdag med 8(!) svaralternativer 🫠 Med min eldste har det alltid vært at man gir maks 50 kr. Så og si alle gjør dette. Helt greit. For min del kunne det vært droppet like greit, ihvertfall alle disse smågavene som bare flyter rundt etterpå uansett. Det er ihvertfall ingen grunn til at voksne skal bli sure, om det er gavefritt i alles bursdag så glemmer ungene fort dette uansett. Anonymkode: c5e45...395 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #10 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva ble skrevet på invitasjonen? Ønsker tips! Anonymkode: d682b...510 Mine har fått invitasjon med "De som ønsker kan vippse bursdagsgave til tlf xxxxxxx". Synes det er en ryddig måte å gjøre det på, så får folk et valg. Anonymkode: 07060...55b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #11 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis de får 10 stk så kan de jo kjøpe seg en leke de har ønsket seg lenge? Anonymkode: d682b...510 Så de skal få penger, ikke en gave? Anonymkode: 3084b...130 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #12 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så de skal få penger, ikke en gave? Anonymkode: 3084b...130 Ja enten penger eller gave. En 50 lapp kan også være fint å ha i skuffen, eller i sparegrisen. Anonymkode: d682b...510 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #13 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mine har fått invitasjon med "De som ønsker kan vippse bursdagsgave til tlf xxxxxxx". Synes det er en ryddig måte å gjøre det på, så får folk et valg. Anonymkode: 07060...55b Synes ikke noe om vipps jeg da, da er det bedre å gi en fysisk femtilapp. Ungene får jo ikke noe forhold til det, "mammaen til Truls har vippset mamma 50 kroner, da kan vi gå i lekebutikken å prøve å finne noe til den prisen", også er det mamma som drar kortet i lekebutikken. Dette blir jo ikke en gave i noen forstand (fra et barns perspektiv) Anonymkode: c5e45...395 4 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #14 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja enten penger eller gave. En 50 lapp kan også være fint å ha i skuffen, eller i sparegrisen. Anonymkode: d682b...510 Nå er ikke gaver mitt kjærlighetsspråk, så jeg har aldri forstått meg på det. Syns uansett at kjøpepresset er ekstermt for småbarnsforeldre. Mange har også mer enn ett barn. Syns det er grådig i disse nedgangstider å forvente pengegaver fra andre foreldre. Anonymkode: 3084b...130 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #15 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes ikke noe om vipps jeg da, da er det bedre å gi en fysisk femtilapp. Ungene får jo ikke noe forhold til det, "mammaen til Truls har vippset mamma 50 kroner, da kan vi gå i lekebutikken å prøve å finne noe til den prisen", også er det mamma som drar kortet i lekebutikken. Dette blir jo ikke en gave i noen forstand (fra et barns perspektiv) Anonymkode: c5e45...395 De trenger å ha et forhold til digitale penger. Ikke fysiske penger. For det er deres fremtid. Man gjør dem en bjørnetjeneste hvis man ikke klarer å få dem til å forstå digitale pengers verdi allerede i ung alder. Anonymkode: 6c064...387 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #16 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De trenger å ha et forhold til digitale penger. Ikke fysiske penger. For det er deres fremtid. Man gjør dem en bjørnetjeneste hvis man ikke klarer å få dem til å forstå digitale pengers verdi allerede i ung alder. Anonymkode: 6c064...387 De får tidsnok et forhold til digitale penger uansett, det har jeg null bekymring for. Virkelig null. Har flere barn. Anonymkode: c5e45...395 3
Me for life Skrevet 9. juli 2024 #17 Skrevet 9. juli 2024 Hadde sakt: "Gaver er ikke viktig for meg og egoisten i meg hadde gjerne droppet dette i barnebursdager. Nå er det derimot ikke min bursdag, men barnas. Så la oss ha en avstemning blant barna, for jeg tror ikke det er ett barn med egen vilje som sier nei til gaver i bursdagen sin. Så selvfølgelig fortsetter vi med gaver. Kan ikke styre hva andre gjør for sitt barn, men våre bursdager kommer til å fortsette som klassiske bursdager med kaker, brus og smågaver." 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #18 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De får tidsnok et forhold til digitale penger uansett, det har jeg null bekymring for. Virkelig null. Har flere barn. Anonymkode: c5e45...395 Huff, stakkars små, "de finner ut av det selv etterhvert" Anonymkode: 6c064...387
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #19 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det har kommet meg for øre at noen kommer til å foreslå gavefritt på bursdager til neste års første trinn hvor mitt barn starter. Usikker på hva jeg mener om dette. Det er vist en gjeng med sterke foreldre fra bhg som tenker foreslå dette og det skal vel holde hardt å si i mot. Samtidig er dette en gjeng første gangs skoleforeldre. Vi har større barn og snakket litt med de om hva de hadde syntes om det. De mener gaver er hele poenget, og at om de ønsker seg noe så er det kanskje da man kan få det da (ref om man «bare» gir en 50-lapp). Om dette blir gjennomført blir jeg litt sur kjenner jeg, og synes det er så mye tull!! Er det da innafor å skrive på invitasjonen «Petra blir glad for en liten gave på bursdagen sin»? 😂 Anonymkode: d682b...510 Vi prøvde det ett skoleår, funket ekstremt dårlig. Gikk tilbake til vanlig praksis. Anonymkode: c5e50...390 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #20 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff, stakkars små, "de finner ut av det selv etterhvert" Anonymkode: 6c064...387 Ja best å begynne med å vippse gaver allerede fra dåpen, ellers er det ikke håp 😆 Som sagt har jeg flere barn som fint forstår både fysiske og digitale penger i den alderen de faktisk har bruk for denne forståelsen, en førsteklassing kan fint ta i mot en femtilapp heller enn en usynlig vipps. Anonymkode: c5e45...395 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå