Gå til innhold

Var jeg eller de andre i køen frekke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at det er skummelt å hevde sin rett til fremmede, i en kø på denne måten. Men jeg synes det er rart at du Trude å snike deg inn midt i køa, et helt annet sted, der follk ikke kjente deg igjen. Dette ville jeg syntes var MYE mer skummelt, å stikke seg fram negativt på den måten. Men skjønner at det ikke er lett å holde hodet kaldt i en stressende situasjon som dette. :)

Anonymkode: e0572...a7d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som tettet køen var jo idioter da men du burde også gått rett tilbake til der du sto.

Noe veldig liknende skjedde meg i matkø på besøksgård men jeg sa kjapt til familien bak meg "oj jeg må fange ungen holder dere plassen" tror ikke de rakk å svare men da visste de iallfall at jeg ikke bare gikk ut av køen om de så meg. Jeg er også ganske sjenert men med barn så går jeg mer inn i den "mamma-rollen" og da blir jeg litt mindre sjenert, litt som at jeg spiller skuespill for det funker ikke å være så sjenert som mor, for barnets del. 

Anonymkode: de31e...449

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært foran meg, så hadde du selfølgelig fått plassen din tilbake, de rett bak deg må jo ha fått med seg at du bare flyttet deg 2 meter. Men de i midten fikk det sikkert ikke med seg, så de tenkte sikkert sitt. 

Anonymkode: 61db6...491

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett 

Anonymkode: 43845...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du gikk midt inn i køen, det er jo utrolig frekt? Synes inne du det var ubehagelig med blikkene, så konfliktsky som du er?

Anonymkode: 441c0...7dd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, ikke heng deg opp i hvem som ev. gjorde feil!

Jeg personlig mener de som ikke slapp deg inn i køen gjorde feil, men kan jo hende de var i egne tanker og ikke fikk med seg årsaken til at du gikk ut av køen. Noen var kanskje slitne og bare fokusert på seg selv, og ikke fikk med seg at du bare skulle hanke inn toåringen.

Jeg forstår at du sliter pga. din oppvekst. Men jeg tror du kan greie å snu dette, selv om du sier du ikke kan det.

Du sier du er konfliktsky. Men det du egentlig har lært her nå, det er at i en lignende situasjon kan du bare si ett av to. Enten si "hold plassen, jeg må bare få tak i toåringen", eller "hei, jeg måtte bare huke tak i toåringen som plutselig løp bort, vi står vel bak dere/foran dere". Med første kommentar unngår du "konflikt". I andre tilfellet viser du bare at du tar for gitt at din plass er din plass, uten å være provoserende, du tar bare din plass i køen og verden.

Jeg var ekstremt konfliktsky pga. lignende oppvekst. Jeg var like ekstremt ukomfortabel som du forteller du er i lignende situasjoner. Men jeg fant ut at å gå gjennom livet og nærmest be om unnskyldning for at jeg finnes, det er ikke noe godt. Jeg må våge å ta plass i eget liv og stå for det jeg mener og det jeg vet er rett. Så jeg fortalte meg selv at jeg vet det ikke er farlig om noen blir sure, så lenge jeg vet jeg har oppført meg riktig og høflig. Et nei er heller ikke farlig, ei heller uenighet. Så jeg begynte å teste meg selv, først i veldig små ting, så større. I dag er jeg knapt konfliktsky i det hele tatt, jeg tar min naturlige plass i eget liv og i verden - og livet er blitt langt bedre!

Jeg kan forstå at du sliter, men jeg tenker at nå som du er mor, så har du også ansvar for å lære det barnet å ikke bli konfliktsky. Så kanskje kan barnet bli den motivasjonen du trenger for å utfordre deg selv og jobbe mer med dette? Slik at ditt barn tør ta sin plass i sitt liv, tør å ta sin plass i verden, tør å stå opp for seg selv.

Jeg tror du kan endre dette for din del! En annen del er å lære å ikke overtenke slikt i ettertid, bare aksepter at slik var det i dag, hvordan kan du en annen gang gjøre ting på en mer hensiktsmessig måte. Du virker så oppegående at dette tror jeg du vil få til!

Anonymkode: acfe9...71f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 22.32):

Var på en åpen gård i dag, og sto lenge i køen der for å kjøpe noe mat. Når det så og si var min tur så ålte ungen på 2 år seg ut av armene mine og prøvde å løpe bort fra meg. Jeg måtte såklart gå etter, gikk derfor på en måte ut av køen for å få tak i ungen. Men folk burde jo sett at jeg bare gikk bort rundt 2 meter for å få tak i barnet mitt. I det jeg gjorde det så tette køen seg sammen og lot meg ikke slippe inn igjen på den plassen jeg sto. Jeg synes det var litt dårlig gjort. Jeg endte opp med å stille meg midt i køen i en liten åpning der, jeg synes ikke det var rettferdig at jeg skulle gå helt bakerst heller. Jeg kunne ikke valgt å la ungen min løpe fra meg. Fikk noen blikk fra noen når jeg stelte meg i køen igjen. 

Var andre frekke som bare tett køen igjen, eller jeg som ikke stilte meg bakerst? 

Anonymkode: 531e2...6e4

Du var ikke frekk, syns de som lukket luka du stod i for å huke tak i barnet ditt var frekke 🫠 

Anonymkode: d34cf...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man fra køen så går man fra køen ikke ga du en beskjed når du gikk heller og når du selv ikke stilte deg opp på din plass i køen så er det som det er .

Skjer det igjen en gang så sier du høyt og tydelig at nå må jeg visst løpe å hente rakkeren min, er tilbake om 15 sekunder. OG så stiller du deg på din plass i køen med det samme, er ikke verre enn det. Ingen som tør å åpne kjeften sin å si noe på det.

Anonymkode: 279fb...1d1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går man fra køen så går man fra køen ikke ga du en beskjed når du gikk heller og når du selv ikke stilte deg opp på din plass i køen så er det som det er .

Skjer det igjen en gang så sier du høyt og tydelig at nå må jeg visst løpe å hente rakkeren min, er tilbake om 15 sekunder. OG så stiller du deg på din plass i køen med det samme, er ikke verre enn det. Ingen som tør å åpne kjeften sin å si noe på det.

Anonymkode: 279fb...1d1

Ikke alltid så enkelt å ta sånne vurderinger og si sånt på sparket. For meg handler det om dagsform, enkelte dager kan jeg ta sånt på strak arm, mens andre dager kunne jeg lett gjort som Ts i den situasjonen og lurt på om det var dumt etterpå..

Anonymkode: d34cf...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sånn jeg med traumer også hadde reagert på. Fordi jeg blir så årvåken og konfliktsky og livredd for å gjøre feil og plage andre, eller sette meg i en situasjon der folk hever stemmen til meg. Jeg har heldigvis fått behandling og jobber med dette. Jeg ville bare si at jeg forstår deg veldig godt TS. Tror nok ingen mente noe vondt med blikkene, jeg tror bare de ikke skjønte at du var der. 

Jeg har begynt med en greie der jeg øver på det hjemme eller med noen jeg har nær, som f.eks situasjonen her så går jeg gjennom den noen ganger hjemme etterpå og finner en bedre måte å løse det på som jeg ikke greide å tenke meg frem til der og da. Ser resultater litt etter litt. 

Anonymkode: 596ab...67b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 23.12):

Jeg har øvd og gått i terapi for det. Men det har ikke hjulpet på dette. Folk som ikke har stått i psykisk terror i hele sin oppvekst skjønner ikke hva det gjør med en. Ja, jeg er voksen og på alle andre måter så klarer jeg meg fint i livet. Men denne delen av meg er der uansett, jeg får den ikke bort da det sitter så dypt det går ann. Det er blitt en del av min personlighet. 

Anonymkode: 531e2...6e4

Men du vil vel ikke overføre dette til barnet ditt? 

Anonymkode: 7fed5...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som tettet køen enten var frekke eller uoppmerksomme. Så var du frekk ovenfor noen andre uvitende etterpå. En annen gang går du tilbake til plassen din og sier «måtte bare hente guttungen», eller sier noe før du må gå. 

Anonymkode: ae80e...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De som tettet køen var jo idioter da men du burde også gått rett tilbake til der du sto.

Noe veldig liknende skjedde meg i matkø på besøksgård men jeg sa kjapt til familien bak meg "oj jeg må fange ungen holder dere plassen" tror ikke de rakk å svare men da visste de iallfall at jeg ikke bare gikk ut av køen om de så meg. Jeg er også ganske sjenert men med barn så går jeg mer inn i den "mamma-rollen" og da blir jeg litt mindre sjenert, litt som at jeg spiller skuespill for det funker ikke å være så sjenert som mor, for barnets del. 

Anonymkode: de31e...449

Enig i at TS burde gått tilbake til der de sto. Har de tettet igjen luka kunne TS bedt om å få igjen plassen sin, og det hadde de helt sikkert fått om det var normalt høflige folk som sto i samme kø. Nå ble det veldig lite utydelig da TS gikk inn i køen lenger bak som kanskje ikke hadde fått med seg hva som hadde skjedd. Jeg skjønner at TS syntes det var lettere, men der hun prøver å ikke ta plass blir det til at hun tar plass på en negativ måte dersom de andre oppfatter det som hun sniker. Så det blir på en måte dobbel straff på TS. Jeg sier ikke at TS gjorde noe galt, men det ble oppfattet veldig feil. 

TS - det rådet om å ta "mamma-rollen" bør du ta til deg! Jeg har også brukt den i lignende tilfeller, og det kommer etter hvert ganske naturlig. 

Anonymkode: 38db2...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/8/2024 at 11:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg har øvd og gått i terapi for det. Men det har ikke hjulpet på dette. Folk som ikke har stått i psykisk terror i hele sin oppvekst skjønner ikke hva det gjør med en. Ja, jeg er voksen og på alle andre måter så klarer jeg meg fint i livet. Men denne delen av meg er der uansett, jeg får den ikke bort da det sitter så dypt det går ann. Det er blitt en del av min personlighet. 

Anonymkode: 531e2...6e4

Men da blir konsekvensen at du vil oppleve tilsvarende situasjoner i fremtiden også. Folk er forståelsesfulle hvis de får mulighet til å forstå. 

Sett fra utsiden kan du like gjerne ha bestemt deg for å ikke ha mat allikevel fordi køen ble for lang. Tror ikke du skal forvente at andre med egne utålmodige barn skal være oppmerksomme på behovene til en voksen

Anonymkode: 49cf1...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 22.38):

Du gikk ut av køen 🙂

Anonymkode: e045f...28a

Folk flest klarer å se forskjell på om folk går ut av køen for å gjøre noe annet, eller om de går ut av køen 2 meter for å hukke tak i barnet og gå inn igjen.... 

Anonymkode: ac00b...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk flest klarer å se forskjell på om folk går ut av køen for å gjøre noe annet, eller om de går ut av køen 2 meter for å hukke tak i barnet og gå inn igjen.... 

Anonymkode: ac00b...2b9

Folk flest er mest fokuset på seg og sitt og legge knapt merke til hva andre gjør, langt mindre hvorfor. 

Å gå tilbake til samme sted i køen og si to ord om unge på rømmen er helt greit og burde medføre at man får plassen tilbake. Å gi inn i køen igjen et helt annet sted og forvente at alle skal skjønne hvorfor, er korttenkt og selvsentrert og å be om sure kommentarer - og ikke minst adskillig mer konfliktskapende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk uten unger har også en travel hverdag, og skal også rekke ting. 🤷🏻‍♀️ Så vi kan ikke ta hensyn til hver eneste småbarnsfamilier rundt omkring. Vi må ta hensyn til våres avtaler og våres hverdag. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CarinaG
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 23.07):

Jeg hadde holdt av plassen din og sluppet deg inn igjen. Helt normal høflighet.

Og om folk sier «du kan jo si fra»?

Skal ikke være nødvendig å si fra. Folk kan bruke øynene sine, og tydelig se at ts bare skal tre et par skritt til siden. Om noen er SÅ dumme at de ikke ser dette er det utenkelig at de evner yte omsorg.

Og folk med barn bør stille betydelig større krav til seg selv og egen adferd. Vi har mer enn nok dårlig oppdratte voksne i verden. Er du en av dem? Gjør oss alle tjenesten å ikke formere deg. Dette våset med at foreldre er «gode nok» som de er? Ren løgn. De fleste av dem er udugelige til oppgaven.

Anonymkode: 9e491...949

Den det er bittelitt urettferdig- når jeg står i kø legger jeg ikke merke til hvem/hva/hvor som står foran meg.. Og ihvertfall ikke ungene dems, da jeg bryr meg døyt om unger.  Om det plutselig ble en meter frem til neste så tar jeg naturlig nok et skritt nærmere. Hadde derimot moren sagt ifra (som hun ikke klarer) hadde hun selvfølgelig sluppet tilbake. Derimot å bare stelle seg inn i en luke forann noen du ikke sto forann i utgangspunktet, det er frekt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CarinaG
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk flest klarer å se forskjell på om folk går ut av køen for å gjøre noe annet, eller om de går ut av køen 2 meter for å hukke tak i barnet og gå inn igjen.... 

Anonymkode: ac00b...2b9

Tja, "folk flest" har vel i utgangspunktet null formening om hvem som sto forann de i køen 🤷🏼‍♀️ Om ungen hennes ikke hylte seg ut av køen hadde jeg aldri oppfattet situasjonen... og når man handler har man vel oftest en vogn/kurv?- hva med å la den beholde plassen mens du kaster deg etter ungen? Problem solved 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man ut av køen skal man bakerst. Spiller ingen rolle om det er på grunn av unger eller hunder som stikker av. 

Anonymkode: e05bb...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...