Gå til innhold

Er 14 000 nokk på å leve på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De unge får bare 2000 mindre enn andre. 2000 ekstra er ikke til mye hjelp for en godt voksen som blir syk og har et huslån å betjene fra før de ble syk, og en familie å forsørge.

Anonymkode: 20d4a...899

Nei, det er på ingen måte. Men det jeg svarte på handlet om de unge. Det hadde vært urimelig hvis AAP hadde vært høyere enn studielån, som veldig mange under 25 år må klare seg på. 

Anonymkode: d491d...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tuller nå? En student klarer fint å jobbe ved siden av studiet. Jeg var 100% alene med 2 barn, studerte fulltid og jobbet ved siden av. 

Og nå sliter min datter med blant annet sosial angst, og lyder. Hvordan skal hun bo i bofelleskap da? Er jo en årsak til at man går på AAP.

Anonymkode: 058cc...230

Det er ikke alle studenter som jobber ved siden av studiet. Det varierer hvor store utgifter man har, og hvor krevende studiet er. 
Nå er det ikke akkurat alle som får AAP pga sosial angst, da. Men man kan faktisk ikke regne med å leie en toroms alene til 10k+ i måneden når man er litt over 20 og lever på stønader. 

Anonymkode: d491d...8d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du tuller nå? En student klarer fint å jobbe ved siden av studiet. Jeg var 100% alene med 2 barn, studerte fulltid og jobbet ved siden av. 

Og nå sliter min datter med blant annet sosial angst, og lyder. Hvordan skal hun bo i bofelleskap da? Er jo en årsak til at man går på AAP.

Anonymkode: 058cc...230

Nei alle studenter klarer ikke det faktisk!

Anonymkode: 768fe...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fulgte vel endel stønader,trygd og bidrag med de barna. 

I praksis forsørget barna deg, så det blir ikke helt sammenlignbart

Anonymkode: aeab9...fd4

Jeg fikk barnetrygd, som alle andre foreldre får, og jeg fikk lavt bidrag. Så fikk mindre enn hva barna kostet.

Anonymkode: 058cc...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei alle studenter klarer ikke det faktisk!

Anonymkode: 768fe...097

Da kan de søke om et stipend på 4000 kr i måneden, som de får, hvis de kan dokumentere at de ikke kan jobbe ved siden av studier.

Anonymkode: 058cc...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):


Ikke sånn AAP/arbeidsavklaringspenger funker - 14 000 er hele summen.

Du tenker nok på sosialstønad.

Anonymkode: 3fe64...e3a

Er vel mulig å søke om supplerende sosialstønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke alle studenter som jobber ved siden av studiet. Det varierer hvor store utgifter man har, og hvor krevende studiet er. 
Nå er det ikke akkurat alle som får AAP pga sosial angst, da. Men man kan faktisk ikke regne med å leie en toroms alene til 10k+ i måneden når man er litt over 20 og lever på stønader. 

Anonymkode: d491d...8d0

Nå er det flere ting en sosial angst som er årsaken. Hun bodde i en 1 roms leilighet til 10 000 kr. 2 roms koster 13 000 kr eller mer. Og når man har helseplager, som gjør at man ikke kan bo med andre. Og utleie prisene er som de er. Synes jeg at hun burde få supplerende sosialstønad, så hun kunne fortsatt å bo der hun gjorde.

Nav, sa de bare dekte bolig opp til 7000 for unge. De fleste bofelleskap her, koster 8000 kr i mnd. 

Anonymkode: 058cc...230

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det flere ting en sosial angst som er årsaken. Hun bodde i en 1 roms leilighet til 10 000 kr. 2 roms koster 13 000 kr eller mer. Og når man har helseplager, som gjør at man ikke kan bo med andre. Og utleie prisene er som de er. Synes jeg at hun burde få supplerende sosialstønad, så hun kunne fortsatt å bo der hun gjorde.

Nav, sa de bare dekte bolig opp til 7000 for unge. De fleste bofelleskap her, koster 8000 kr i mnd. 

Anonymkode: 058cc...230

Jeg skjønner at det er frustrerende, men nav nå faktisk ha en grense på hvor mye stønåd man får. Vi har en svært høy andel unge uføre i landet nå.

Med for høy utbetaling på aap blir mye av motivasjonen til å jobbe borte. Norge har ikke råd til at halve den unge arbeidsstokken er ute av drift.

For mange er det reelt. Men mange får det også for lett da de vet akkurat hva de skal gjøre på veien.

Vi må sørge for tiltak som hjelper de med angst ut i jobb, det er der man må legge en innsats. Finne årsaken og behandle. Ikke bare lene seg tilbake og betale ut stadig høyere beløp.

Vet personlig om 2 stk som utnytter systemet.

I tillegg bør foreldre sikre at barna tidlig får tegnet en uføre forsikring. Man er også ansvarlig for sitt eget liv.

Anonymkode: f72cf...b1d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 16000, det går akkurat. Men jeg har også et stort studielån jeg må betale. Jeg bor dog i billig kollektiv, og det er det som redder meg i dette tilfellet. Koster ganske mye for å bo i kollektiv nå også, hvis man sjekker finn. no, koster nå like mye som det egentlig burde (og gjorde - for et par år siden) ha kostet å bo for seg selv. Jeg har ingen dyr, det hadde nok ikke gått. Har et treningsabonnement og et telefonabonnement, ellers går alt til mat, strøm, internett, studielån og husleie. 

Anonymkode: db802...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis TS bruker opp alle pengene på dyrene først så kan hun søke sosialstønad for eget livsopphold. 

Anonymkode: ff791...af6

Nei, man kan få nødhjelp. Men det er svært lite, og man vil til slutt kunne få et ultimatum om å klare seg på det man får eller forsørge dyrene på en annen måte. 

Anonymkode: f5ad2...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner at det er frustrerende, men nav nå faktisk ha en grense på hvor mye stønåd man får. Vi har en svært høy andel unge uføre i landet nå.

Med for høy utbetaling på aap blir mye av motivasjonen til å jobbe borte. Norge har ikke råd til at halve den unge arbeidsstokken er ute av drift.

For mange er det reelt. Men mange får det også for lett da de vet akkurat hva de skal gjøre på veien.

Vi må sørge for tiltak som hjelper de med angst ut i jobb, det er der man må legge en innsats. Finne årsaken og behandle. Ikke bare lene seg tilbake og betale ut stadig høyere beløp.

Vet personlig om 2 stk som utnytter systemet.

I tillegg bør foreldre sikre at barna tidlig får tegnet en uføre forsikring. Man er også ansvarlig for sitt eget liv.

Anonymkode: f72cf...b1d

Jeg har å autisme å ptsd å er bipolar

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og allikevel tar nav utgangspunktet i husstandens inntekt når de beregner slikt. Til og med voksne barns inntekt regnes med hvis de bor i husstanden. 

Anonymkode: 20d4a...899

De har ikke lov med mindre en har felles barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får 16000, det går akkurat. Men jeg har også et stort studielån jeg må betale. Jeg bor dog i billig kollektiv, og det er det som redder meg i dette tilfellet. Koster ganske mye for å bo i kollektiv nå også, hvis man sjekker finn. no, koster nå like mye som det egentlig burde (og gjorde - for et par år siden) ha kostet å bo for seg selv. Jeg har ingen dyr, det hadde nok ikke gått. Har et treningsabonnement og et telefonabonnement, ellers går alt til mat, strøm, internett, studielån og husleie. 

Anonymkode: db802...319

Har du søkt om utsettelse på studielån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner at det er frustrerende, men nav nå faktisk ha en grense på hvor mye stønåd man får. Vi har en svært høy andel unge uføre i landet nå.

Med for høy utbetaling på aap blir mye av motivasjonen til å jobbe borte. Norge har ikke råd til at halve den unge arbeidsstokken er ute av drift.

For mange er det reelt. Men mange får det også for lett da de vet akkurat hva de skal gjøre på veien.

Vi må sørge for tiltak som hjelper de med angst ut i jobb, det er der man må legge en innsats. Finne årsaken og behandle. Ikke bare lene seg tilbake og betale ut stadig høyere beløp.

Vet personlig om 2 stk som utnytter systemet.

I tillegg bør foreldre sikre at barna tidlig får tegnet en uføre forsikring. Man er også ansvarlig for sitt eget liv.

Anonymkode: f72cf...b1d

Vil garantert bli færre uføre I nær framtid da mange unge med problemer etter 2010 har blitt fanget opp under skolegangen og fått hjelp I tide.

Anonymkode: 994c7...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Har du søkt om utsettelse på studielån?

Nei, jeg vil helst ikke gjøre det før jeg virkelig må, så prøver å betale det hver måned inntil videre. Synes renta har blitt høy der også. Har heldigvis fremdeles tre år igjen av utsettelsene mine.

Anonymkode: db802...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer Ann på

om du noe alene, hva husleige er og hvilke andre utgifter du har. 
Dyr, streaming tlf er luksus 

Ville satt meg ned og gått igjennom hvor mye du kan spare på mat i uken. Eventuelt sette opp en ny konto med mikro sparing. 

Anonymkode: b3511...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis TS bruker opp alle pengene på dyrene først så kan hun søke sosialstønad for eget livsopphold. 

Anonymkode: ff791...af6

er ikke sånn verken sosial stønad eller aap funker. du har den summen du er tildelt å forholde deg til -nav vurderer dette basert på livssituasjon-om du har samboer, barn og whatever.

velger du å svi av alle pengene på noen dager eller ei uke så er du blakk og ingen påfyll. 

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg vil helst ikke gjøre det før jeg virkelig må, så prøver å betale det hver måned inntil videre. Synes renta har blitt høy der også. Har heldigvis fremdeles tre år igjen av utsettelsene mine.

Anonymkode: db802...319

Du kan søke om renteslett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/8/2024 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg har nyrlig søkt om Arbeidsavklaringspenger. Men jg kommer bare til å få 14 000 i mondten, jeg har masse dyr får å ha no og gjøre når jeg har angst, har å en kjærste å vi skal snart finne et sted å bo. Må jeg kvitte meg med alle dyrene?..er det murlig å ha et normalt liv med 14 000 i mondten 

Anonymkode: 7da15...079

Eh ja, du må kvitte deg med dyrene eller komme deg tilbake i jobb. Er ikke meningen at fellesskapet skal sponse deg med dyr. Det er en luksus. 

Anonymkode: 0c26c...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (7 timer siden):

De har ikke lov med mindre en har felles barn

Nei. Man har ikke felles barn med voksne barn, men deres inntekt telles med. 

Anonymkode: 20d4a...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...