Gå til innhold

Rekordlave fødselstall. Norge går mot selvutslettelse mener forsker

Fountaine

Anbefalte innlegg

On 7/10/2024 at 11:35 PM, XaoS said:

Det som fremstår som hyklerisk er å karakterisere noe innvandring som "bra" (importerte koner fra Sørøst Asia), og annen som "dårlig" (fordi de er muslimer basically).

uh ?? Jeg tenker på noe innvandring som bra og jeg er kvinne og har ikke tenkt å importere en mann eller kone fra Asia. Så, hva er bra innvandring ? Folk som er flink til å tilpasse seg et nytt samfunn, som jobber, som er rolige av natur og som ikke kommer fra patriarkalske/religiøse/kvinner og lgtb fiendlige kultur... Jeg kommer selv fra et land med mye innvandring fra alle kanter og de eneste som har gitt oss en god del problemer er ja, muslimer. Dvs, en del av Muslimer, ikke alle selvfølgelig.

Endret av NatNat
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bør absolutt bli mindre folk i Norge. Sykehusene bygges stadig mindre så da må man nesten tilpasse befolkningen etter det.

Politiet får heller ikke oppklart kriminalitet. Jeg har en narkoman gruppe ikke langt fra der jeg bor og må månedlig hente ting de har stjålet fra meg. Jeg har hatt pasienter som hadde behov for akutt behandling for å slippe varig funksjonsnedsettelse etter sykdom som har måttet vente fordi det kom inn skader etter slåsskamper. 

Det er så mange studenter at det er umulig å komme inn på noe man finner interessant. Det tar fra unge friheten. Boligprisene må også ned. For ikke å snakke om hytteutbyggingen som raserer naturen. 

Sist, men ikke minst kan hi dele verden inn i tre kulturer. Den Nord-europeiske er individualistisk, men tillitsbadert. Den bør bevares og ikke reduseres av mye æreskultur fra Spania, Afrika, Midtøsten og Latin-Amerika. Vi bør heller gi midlertidigoppholdstillatelse til folk fra ansiktskulturer som Japan og Filippinene.  Det vil og jevne ut kjønnsbalansen i Norge siden det er flere menn enn kvinner her. En ratio på langt flere kvinner vil bidra til færre ulykkelige mennesker 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (21 timer siden):

Vi må ha flere som jobber for å betale for alle som blir pensjonister.

Og for alle som går på nav.

Å skylde på pensjonister blir for dumt. Det er ikke folk som har betalt skatt hele livet som er problemet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (15 minutter siden):

Og for alle som går på nav.

Å skylde på pensjonister blir for dumt. Det er ikke folk som har betalt skatt hele livet som er problemet. 

Det at det blir flere pleietrengende pensjonister for hver yrkesaktiv er faktisk et problem ettersom det vil bli vanskelig å få dette til å gå opp og er noe man må snakke om, som med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (9 minutter siden):

Det at det blir flere pleietrengende pensjonister for hver yrkesaktiv er faktisk et problem ettersom det vil bli vanskelig å få dette til å gå opp og er noe man må snakke om, som med alt annet.

Men hva hvis det blir slik at det der som uansett hadde havnet på NAV som ikke blir født?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal det være et problem at det ikke blir flere mennesker? Det har vært langt mindre menneske på kloden før. Å bli eldre betyr ikke at man må bli pleietrengende. Flere og flere eldre er faktisk sprekere enn før. De lever livet. Reiser, nyter fritiden sin på en annen måte en tidligere generasjoner. 

Vi må heller fokusere på å ta vare på dem vi har enn å frykte over dem vi ikke har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal det være et problem at det ikke blir flere mennesker? Det har vært langt mindre menneske på kloden før. Å bli eldre betyr ikke at man må bli pleietrengende. Flere og flere eldre er faktisk sprekere enn før. De lever livet. Reiser, nyter fritiden sin på en annen måte en tidligere generasjoner. 

Vi må heller fokusere på å ta vare på dem vi har enn å frykte over dem vi ikke har.

Det er et problem fordi man trenger at det ihvertfall blir født mange nok til at folketallet ikke faller om man skal opprettholde velferden vi har og vi ikke skal avfolkes. En kortsiktig nedgang er ikke farlig, men på sikt må fødselstallene opp, det vil være problemfritt om det fødes noen flere i Norge og europa, på verdensbasis er fertilitetsraten på vei under to barn per kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...