bysummerfall Skrevet 14. juli 2024 #121 Del Skrevet 14. juli 2024 1 minutt siden, NatNat said: Mener du at Bhatti eller Matapour fikk ikke samme muligheter eller rettigheter enn andre i Norge ? Disse to er unntakene og ikke reglen. De fleste muslimer er ikke kriminelle så dette er ikke relevant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 14. juli 2024 #122 Del Skrevet 14. juli 2024 4 minutter siden, bysummerfall said: Disse to er unntakene og ikke reglen. De fleste muslimer er ikke kriminelle så dette er ikke relevant. Enig at de fleste er ikke kriminelle men når vi ser på terrorismen i Europa, det kommer mesteparten av tida fra enkelte muslimer.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 14. juli 2024 #123 Del Skrevet 14. juli 2024 44 minutter siden, bysummerfall said: Disse to er unntakene og ikke reglen. De fleste muslimer er ikke kriminelle så dette er ikke relevant. De fleste innvandrere ender ikke opp som Matapour eller Bhatti. Men poenget er at selv om bare en liten andel av dem gjør det, så kan det bli veldig ubehagelig for oss. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 14. juli 2024 #124 Del Skrevet 14. juli 2024 27 minutter siden, Yodas said: De fleste innvandrere ender ikke opp som Matapour eller Bhatti. Men poenget er at selv om bare en liten andel av dem gjør det, så kan det bli veldig ubehagelig for oss. At det eksisterer folk som Bhatti og Matapour legitimerer ikke en politikk som den Norgesdemokratene ønsker å føre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 14. juli 2024 #125 Del Skrevet 14. juli 2024 bysummerfall skrev (1 time siden): Det handler om forebygging gjennom inkludering og like muligheter,rettigheter og plikter. De har akkurat de samme mulighetene, rettighetene og pliktene som alle andre i Norge. Utdanning er gratis, loven gjelder for alle og plikt til å bidra til velferdssamfunnet har vi alle. Er det noen som ødelegger her er det vel (innvandrer)miljøene selv, der mamma går hjemme på trygd og får barn etter barn etter barn som de hverken har råd til, plass til eller klarer å følge opp. Mange lærer ikke språket vårt - hvordan skal de da kunne delta i AS Norge? Kommer man til et fremmed land bør man være oppsøkende og ønske å delta - ellers kan man like godt bli det man er. Men så er jo trygdeordningen veldig gode i Norge da og man får ha sitt parallellsamfunn i fred. Hvordan inkludere folk som holder seg til sine egne? Skal vi sende en familie til hver bygd i landet? På bondegårdsferie hver sommer? For det hadde nok fungert veldig mye bedre enn det gjør å plassere alle i gruruddalen og på Holmlia der de bare omgås «sine egne». Vi må tørre å stille krav. Og hvis noen fra det muslimske miljøet er uenige i ekstremisme og lever moderat - ja, da er det en stemme som savnes i den norske debatten utenom kanskje Abid Raja. Storsamfunnet må ta avstand fra de gale i storsamfunnet. Det muslimske miljøet er ukjent for folk flest sånn egentlig, så litt mer åpenhet om de faktiske holdningene til muslimer flest kunne nok bidrar til å minske graden av stereotyp tankegang blant vanlige nordmenn. Det eneste man får høre er jo når noen gjør noe ekstremt dumt. Men så er det spørsmål hvor moderate disse imamene egentlig er da, og hva de lærer folk til fredagsbønn og barna i koranskole. Det er nok dessverre en oss og dem holdning i stor grad blant muslimer, nok i enda større grad enn hos andre i Norge. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 14. juli 2024 #126 Del Skrevet 14. juli 2024 bysummerfall skrev (17 minutter siden): At det eksisterer folk som Bhatti og Matapour legitimerer ikke en politikk som den Norgesdemokratene ønsker å føre. Så lenge det ikke tas avstand fra ekstreme holdninger i Bhattis og Matapours miljøer tenker jeg det er innafor å tolke det som at mange nok dessverre er enig. Islam er mye mer enn religion, det er leveregler og kultur i tillegg. Homoseksualitet er forbudt og straffes med døden. Antar at barn lærer dette helt fra de er små og går i koranskole. Dersom de ikke lærer dette og det faktisk oppfattes som fullstendig vilt å drepe folk for dette burde de muslimske miljøene går ut og fordømme handlingene i mye større grad. Har omtrent ikke sett en eneste muslim som har sagt noe sånt. Om det er fordi de er enig eller om det er fordi de ikke tør, det vil jeg ikke gjette på. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 14. juli 2024 #127 Del Skrevet 14. juli 2024 Surpomp skrev (7 timer siden): Du burde lese deg litt opp på kommunisme og hvordan det gått med land som har forsøkt den ideologien. At fløypartiene forsøker å distansere seg fra de reelle konsekvensene av ytterliggående politikk, viser bare hvor langt de er villige til å gå med narrativene sine. Hvilken politikk er ytterliggående? Høyre har delt opp jernbanen, tvangssammenslått fylker og kommuner, privatisert sykehjem selv om de ansatte ikke vil, selger unna tomter, skaper irreversible ødeleggelser i naturen osv. Det er ytterliggående det. Ideen om kommunisme dreier seg om frihet. Hvilket land som hevder de er kommunistiske er frie? Ingen. Nettopp fordi vi ikke har noen kommunistiske land her i verden. Russland kaller seg demokrati, men det betyr ikke at de er det i praksis.... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 14. juli 2024 #128 Del Skrevet 14. juli 2024 Yodas skrev (På 13.7.2024 den 13.35): Er det noen partier i Norge som er motstander av at staten skal dekke f.eks sykehusbehandling, utdanning eller uføretrygd? Liberalistene, vil jeg tro? Men ND er vel mer et sentrumsparti økonomisk sett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 14. juli 2024 #129 Del Skrevet 14. juli 2024 velociraptor skrev (På 13.7.2024 den 14.13): Ut i fra hva jeg ser av å skumme gjennom partiprogrammet til Norgesdemokratene er jo de og Rødt ganske enige i mange av de viktige sakene. Norsk selvråderett, norsk selvforsyning, beredskap, nei til EU, fast lav strømpris, tannlege skal være en del av helsevesenet, nei til vindturbiner og elektrifisering av sokkelen, viktig å bevare mer natur, natur foran symbolske klimatiltak. At minstepensjonene må økes, at ingen skal måtte velge mellom mat og varme, eller medisiner vs nødvendig tannbehandling. De er tydeligvis uenige når det gjelder innvandring og formueskatt. Jeg er enig med Rødt når det gjelder formueskatten, og med Norgesdemokratene når det gjelder innvandring. Jeg ville nok stemt Rødt, men med sterk bismak over pro-pal holdningene og den ufattelig naive innstillingen til masseinnvandring fra mena-land. Helt enig i første avsnitt, men jeg faller på nøyaktig motsatt konklusjon når det gjelder resten Jeg ville valgt ND og svelget et par kameler (noe jeg vel måtte uansett hvem jeg stemte på). Når det er sagt, ville jeg valgt Rødt framfor mange av stortingspartiene... Formueskatt er jeg imot, ikke fordi jeg har noen formue av betydning, men fordi det i praksis betyr at man ikke eier det man tror man eier, man leier det av staten. Nå er jeg slettes ikke for masseinnvandring, syns bare at retorikken til ND kan bli i overkant unyansert. Men det samme kan jo sånn sett sies om den motsatte siden. Jeg kan heller ikke støtte Israel ubetinget selv om palestinerne heller ikke er engler. Men igjen, her er det veldig mye svart-hvitt på begge sider. Rødt har ellers noen woke-saker som f.eks tredje kjønn som man slipper med ND. Men nå er vel heller ikke Rødt på woke-toppen i Norge, der kjemper MDG, Venstre og SV om førsteplassen- 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 14. juli 2024 #130 Del Skrevet 14. juli 2024 6 minutter siden, Enda en tulling said: Rødt har ellers noen woke-saker som f.eks tredje kjønn som man slipper med ND. Men nå er vel heller ikke Rødt på woke-toppen i Norge, der kjemper MDG, Venstre og SV om førsteplassen- Samtidig, tredje kjønn høres ikke akkurat truende ... bryr me personlig ikke hvilket kjønn folk identifiserer seg med... 🫡 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 14. juli 2024 #131 Del Skrevet 14. juli 2024 Enda en tulling skrev (15 minutter siden): Helt enig i første avsnitt, men jeg faller på nøyaktig motsatt konklusjon når det gjelder resten Jeg ville valgt ND og svelget et par kameler (noe jeg vel måtte uansett hvem jeg stemte på). Når det er sagt, ville jeg valgt Rødt framfor mange av stortingspartiene... Formueskatt er jeg imot, ikke fordi jeg har noen formue av betydning, men fordi det i praksis betyr at man ikke eier det man tror man eier, man leier det av staten. Nå er jeg slettes ikke for masseinnvandring, syns bare at retorikken til ND kan bli i overkant unyansert. Men det samme kan jo sånn sett sies om den motsatte siden. Jeg kan heller ikke støtte Israel ubetinget selv om palestinerne heller ikke er engler. Men igjen, her er det veldig mye svart-hvitt på begge sider. Rødt har ellers noen woke-saker som f.eks tredje kjønn som man slipper med ND. Men nå er vel heller ikke Rødt på woke-toppen i Norge, der kjemper MDG, Venstre og SV om førsteplassen- Formueskatt burde ikke kicke inn før f.eks. 10 millioner, men jeg synes milliardærene godt kan få bidra mer. Jeg støtter hverken Israel eller palestinerene ubetinget, men Rødt ser ut til å støtte palestinerene ubetinget, og det har jeg litt problem med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 14. juli 2024 #132 Del Skrevet 14. juli 2024 Nei, det blir ikke værre. Det blir verre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 14. juli 2024 #133 Del Skrevet 14. juli 2024 NatNat skrev (24 minutter siden): Samtidig, tredje kjønn høres ikke akkurat truende ... bryr me personlig ikke hvilket kjønn folk identifiserer seg med... 🫡 Truende er det kanskje ikke, men jeg foretrekker at politikken holder seg til realitetene Folks følelsesliv har ikke noe i lovverket å gjøre... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 14. juli 2024 #134 Del Skrevet 14. juli 2024 velociraptor skrev (15 minutter siden): Formueskatt burde ikke kicke inn før f.eks. 10 millioner, men jeg synes milliardærene godt kan få bidra mer. Jeg støtter hverken Israel eller palestinerene ubetinget, men Rødt ser ut til å støtte palestinerene ubetinget, og det har jeg litt problem med. Det gjør de nok, men ND støtter til gjengjeld Israel ubetinget... Men uansett, hva et parti måtte mene om politikken i midtøsten som de likevel har liten innflytelse over blir relativt underordnet for min del... Formueskattdebatten får nok ligge til en annen gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 14. juli 2024 #135 Del Skrevet 14. juli 2024 Rødt. Fordi jeg elsker Mimir 😅 Sånn ikke romantisk sett, jeg bare virkelig er megafan av alt som kommer ut av det nebbet. Så er jo lederduoen og veldig bra! Rød Ungdom trenger litt opprydning dog. Alternativet her er jo ren rasistisk politikk. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 14. juli 2024 #136 Del Skrevet 14. juli 2024 AprilLudgate skrev (32 minutter siden): Rødt. Fordi jeg elsker Mimir 😅 Sånn ikke romantisk sett, jeg bare virkelig er megafan av alt som kommer ut av det nebbet. Så er jo lederduoen og veldig bra! Rød Ungdom trenger litt opprydning dog. Alternativet her er jo ren rasistisk politikk. Mimir har et spennende navn og er en flink retoriker, men han burde blitt mer konfrontert med realitetene i partiprogrammet. Han får altfor mye spalteplass i sin vellykkede flørting med de unge og uerfarne som aldri har fått se hva kommunisme er i praksis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 14. juli 2024 #137 Del Skrevet 14. juli 2024 (endret) 1 hour ago, Enda en tulling said: Det gjør de nok, men ND støtter til gjengjeld Israel ubetinget... Samtidig... antall Jøder i verden : 14 millioner antall Muslimer i verden : mellom 1,4 og 1,6 MILLIARDER Kansje Jødene trenger litt støtte... Endret 14. juli 2024 av NatNat 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 14. juli 2024 #138 Del Skrevet 14. juli 2024 5 hours ago, Jdjdkdudjbs said: De har akkurat de samme mulighetene, rettighetene og pliktene som alle andre i Norge. Utdanning er gratis, loven gjelder for alle og plikt til å bidra til velferdssamfunnet har vi alle. Er det noen som ødelegger her er det vel (innvandrer)miljøene selv, der mamma går hjemme på trygd og får barn etter barn etter barn som de hverken har råd til, plass til eller klarer å følge opp. Mange lærer ikke språket vårt - hvordan skal de da kunne delta i AS Norge? Kommer man til et fremmed land bør man være oppsøkende og ønske å delta - ellers kan man like godt bli det man er. Men så er jo trygdeordningen veldig gode i Norge da og man får ha sitt parallellsamfunn i fred. Hvordan inkludere folk som holder seg til sine egne? Skal vi sende en familie til hver bygd i landet? På bondegårdsferie hver sommer? For det hadde nok fungert veldig mye bedre enn det gjør å plassere alle i gruruddalen og på Holmlia der de bare omgås «sine egne». Vi må tørre å stille krav. Og hvis noen fra det muslimske miljøet er uenige i ekstremisme og lever moderat - ja, da er det en stemme som savnes i den norske debatten utenom kanskje Abid Raja. Storsamfunnet må ta avstand fra de gale i storsamfunnet. Det muslimske miljøet er ukjent for folk flest sånn egentlig, så litt mer åpenhet om de faktiske holdningene til muslimer flest kunne nok bidrar til å minske graden av stereotyp tankegang blant vanlige nordmenn. Det eneste man får høre er jo når noen gjør noe ekstremt dumt. Men så er det spørsmål hvor moderate disse imamene egentlig er da, og hva de lærer folk til fredagsbønn og barna i koranskole. Det er nok dessverre en oss og dem holdning i stor grad blant muslimer, nok i enda større grad enn hos andre i Norge. Har de virkelig de samme mulighetene? Det kommer stadig frem at folk med utenlandske navn ikke blir kalt inn til jobbintervju. Å anta at de fleste muslimer bare er ute etter å leve på trygd er en holdning man må bort fra om man ønsker å inkludere. Det er heller ingen grunn til å skjønnmale situasjonen og det er utfordringer i disse miljøene som blant annet Abid Raja og andre har løftet frem. Jeg er enig at mer åpenhet hadde vært en fordel. Når det gjelder graden av å være moderat så tror jeg ikke disse mijøene skiller seg så mye fra miljøene man finner på kristne og katolske privatskoler. Det er neppe noe særlig mindre oss og dem tankegang i kristnemijøer og lurer man på hva slags menneskesyn de preker når det gjelder homofili så er det bare å ta en titt på informasjonssider fra kristne miljøer eller lese nettsider som Dagen og Verdinytt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 14. juli 2024 #139 Del Skrevet 14. juli 2024 1 hour ago, NatNat said: Samtidig, tredje kjønn høres ikke akkurat truende ... bryr me personlig ikke hvilket kjønn folk identifiserer seg med... 🫡 Helt enig her. Det er helt likegyldig om folk er ikke-binære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 14. juli 2024 #140 Del Skrevet 14. juli 2024 bysummerfall skrev (11 minutter siden): Har de virkelig de samme mulighetene? Det kommer stadig frem at folk med utenlandske navn ikke blir kalt inn til jobbintervju. Å anta at de fleste muslimer bare er ute etter å leve på trygd er en holdning man må bort fra om man ønsker å inkludere. Det er heller ingen grunn til å skjønnmale situasjonen og det er utfordringer i disse miljøene som blant annet Abid Raja og andre har løftet frem. Jeg er enig at mer åpenhet hadde vært en fordel. Når det gjelder graden av å være moderat så tror jeg ikke disse mijøene skiller seg så mye fra miljøene man finner på kristne og katolske privatskoler. Det er neppe noe særlig mindre oss og dem tankegang i kristnemijøer og lurer man på hva slags menneskesyn de preker når det gjelder homofili så er det bare å ta en titt på informasjonssider fra kristne miljøer eller lese nettsider som Dagen og Verdinytt. Det er forskjell på være imot homofili og mene at det ikke er i tråd med gud osv, og på mene at man fortjener dødsstraff for å være homofil. Men alle konservative religiøse er jo et problem sånn egentlig, ikke bare muslimer. Det er bare det at flere muslimer er konservative, og religionen er ikke bare tro, men pgså holdninger, kultur og levesett. Når islam sier du kan bli martyr og få 16 jomfruer i himmelen for å drepe helt vanlige folk på gata - da er det potensielt mye farligere enn Jehovas vitner som deler ut lapper på gata liksom. Det er mye korrupsjon i Norge og mye nepotisme - sånn er det nok overalt. Samtidig synes jeg du nedgjør mange mange bedriftseiere som ansetter folk med annen bakgrunn enn norsk. For denne diskrimineringen er ikke så vanlig som du skal ha det til. Kanskje om du er ufaglært og ikke kan språket, men da er det ikke bare fordi du har feil etternavn altså. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå