Gå til innhold

Hvis du måtte velge mellom å stemme Norgesdemokratene eller Rødt hva ville du valgt?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

En annen grunn til at jeg aldri ville stemt rødt er at flere rødt medlemmer har drevet med politisk vold mot folk de anser som nynazister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surpomp skrev (På 10.7.2024 den 17.53):

Hadde en gang en arbeidskollega som stemte Rødt.
Sier litt om liv og lære når samme person var ivrig på aksjemarkedet…

Når kollegaen ble konfrontert med denne åpenbare selvmotsigelsen og partiprogrammets beundring for totalitære systemer, kom fiffige bortforklaringer og påstander om partiets «egentlige» mål.

Merkelig at en såpass oppegående og belest person kan la seg forlede på denne måten…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (3 timer siden):

Tøv.
Demonisering av lovlige politiske partier, er polariseringens gjødsel og billig Trump-retorikk.
Ytterpartiene er en viktig stemme for å tydeliggjøre forskjellene i det politiske kartet og for å holde kyniske maktpolitikere ansvarlige når de går for langt med sine narrativer.

Det er ikke demonisering, dette er beskrivelse av den politikken disse partiene står for som står i deres egne partiprogrammer. Konsekvensene har vi sett med Brexit, og noe tilsvarnde eksperiment i Norge ville vært katastrofalt for et lite land som er helt avhengig av den tollfrie handlelen vi nyter godt av gjennom EØS-avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker analysen deres av utdanningssystemet. (Det er ironi).

"Vi ønsker en heving av kravene for å kunne ta og gjennomføre en akademisk utdannelse. Hvis alle og enhver kan pugge seg til en mastergrad, blir akademiske titler ikke lenger et tegn på høye ferdigheter, men bare på tidsbruk. Da blir høyere utdanning i praksis verdiløst for samfunnet.

Det blir også verdiløst for den enkelte, siden den som får en lettvint mastergrad uansett konkurrerer med alle de andre som også har en tilsvarende lettvint mastergrad. Graden har da ikke noen evne til å skille mellom mer og mindre dyktig, og alt som har blitt oppnådd er at flere år har blitt brukt på utdanning heller enn i det private næringsliv."

https://demokratene.org/norgesdemokratene-program-2021-2024/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Surpomp said:

Når kollegaen ble konfrontert med denne åpenbare selvmotsigelsen og partiprogrammets beundring for totalitære systemer, kom fiffige bortforklaringer og påstander om partiets «egentlige» mål.

Merkelig at en såpass oppegående og belest person kan la seg forlede på denne måten…..

Dette er jo typisk høyrevridd retorikk. Man er forledet,mindre begavet eller svak dersom man stemmer venstre siden. Som regel er det menn som kommer med slikt. Går liksom alltid rett i strupen med person beskrivelser.

Svært få (om noen) er komunist i denne tråden,som har svart de stemmer rødt. Mange er f.eks svært glad i Mimir som politiker. Norges beste er ikke uvanlig ordvalg,når noen snakker om han. Noe jeg er tilbøyelig til å være enig i. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Rødt har tenkt å drive massemord som Mao, men de er ikke sosialdemokrater.

Rødt vil avskaffe kapitalismen. Målet er kommunisme. Det står i partiprogrammet så det er ikke noe å diskutere.

Sosialdemokratene vil kombinere velferdsstat med markedsøkonomi. Alle partier i Norge fra Frp til SV vil ha en blandingsøkonomi. Derfor er det enorm forskjell på SV og Rødt.

Den eneste grunnen til at jeg tross alt ville valgt Rødt er at de uansett ikke ville fått gjennomslag. De har noen kloke hoder med gode innspill i enkeltsaker. Jeg synes ikke innspillene til ND er verd noen ting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant80 skrev (6 timer siden):

Dette er jo typisk høyrevridd retorikk. Man er forledet,mindre begavet eller svak dersom man stemmer venstre siden. Som regel er det menn som kommer med slikt. Går liksom alltid rett i strupen med person beskrivelser.

Svært få (om noen) er komunist i denne tråden,som har svart de stemmer rødt. Mange er f.eks svært glad i Mimir som politiker. Norges beste er ikke uvanlig ordvalg,når noen snakker om han. Noe jeg er tilbøyelig til å være enig i. 

Nei, det er på ingen måte det. Det er jo så selvmotsigende å drive med aksjer, kapitalfortjenester og pengeiver når man stemmer på Rødt som det går an å få det.

Samme som å ta gratis sykehusbehandling, utdanning og uføretrygd for gitt når man stemmer på ytre høyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (7 timer siden):

Når forskjellen mellom liv og lære er åpenbar, fortjener det saklig kritikk.
Er du virkelig uenig i dette enkle premisset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke Rødt har tenkt å drive massemord som Mao, men de er ikke sosialdemokrater.

Rødt vil avskaffe kapitalismen. Målet er kommunisme. Det står i partiprogrammet så det er ikke noe å diskutere.

Sosialdemokratene vil kombinere velferdsstat med markedsøkonomi. Alle partier i Norge fra Frp til SV vil ha en blandingsøkonomi. Derfor er det enorm forskjell på SV og Rødt.

Den eneste grunnen til at jeg tross alt ville valgt Rødt er at de uansett ikke ville fått gjennomslag. De har noen kloke hoder med gode innspill i enkeltsaker. Jeg synes ikke innspillene til ND er verd noen ting.

Joda. De har hatt noen flinke retorikere som har forsøkt å kamuflere kommunisme som noe spiselig.
Eksempelvis Moxnes som var flink til å rosemale programmet, men ikke like flink til å stjele solbriller.
Et annet eksempel var Amrit Kaur som var så overivrig at hun hengte ut ofrene for Utøya-massakren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jdjdkdudjbs said:

Nei, det er på ingen måte det. Det er jo så selvmotsigende å drive med aksjer, kapitalfortjenester og pengeiver når man stemmer på Rødt som det går an å få det.

Samme som å ta gratis sykehusbehandling, utdanning og uføretrygd for gitt når man stemmer på ytre høyre.

Er det noen partier i Norge som er motstander av at staten skal dekke f.eks sykehusbehandling, utdanning eller uføretrygd?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (17 minutter siden):

Joda. De har hatt noen flinke retorikere som har forsøkt å kamuflere kommunisme som noe spiselig.
Eksempelvis Moxnes som var flink til å rosemale programmet, men ikke like flink til å stjele solbriller.
Et annet eksempel var Amrit Kaur som var så overivrig at hun hengte ut ofrene for Utøya-massakren.

Rødt er intet mer en det  AP var etter Kråkerøytalen til Gerartshen,  minus den ulovlige overvåkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (15 minutter siden):

Jeg synes Mimir har mange bra tanker. Han er en av de som tenker selv og er i smart nok til å tvile.

Moxnes er kompetent, men for glatt for meg. Det vil si at han sier "det riktige" hele tiden uten å være så oppriktig som Mimir. (Jeg er en av de som gir blanke f.... i skandaler enten er er Moxnes eller Listhaug.)

Jeg er usikker på Marie S Martinussen. Tror hun er kompetent. Hun har en tendens til å komme gjennom som litt for sint til at jeg blir solgt, men jeg er ikke i målgruppen.

Kaur burde nesten vært beskyttet mot seg selv.

Og det var Isambards vurdering av Rødt-politikere 🙂

For hva det er verd.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (25 minutter siden):

Er det noen partier i Norge som er motstander av at staten skal dekke f.eks sykehusbehandling, utdanning eller uføretrygd?

Nei, det kan jeg faktisk ikke tenke meg - de fleste er jo tilhenger av velferdsstaten og en grad av blandingsøkonomi. ND er vel ikke kapitalister i den grad at de vil avskaffe det og kaller seg ikke for høyre side politisk sett. Men de vil nok gjøre et innhugg i offentlige utgifter i form av færre innvandrere og «kunder» i de norske trygdeordningene. 

Men kapitalisme i sin ytterste form, da snakker vi brukerbetaling på absolutt alt. Og ikke en krone til noen om man ikke tjener den selv.

At de offentlige utgiftene må ned er det vel ingen tvil om forøvrig. 60-70 % av statsbudsjettet er veldig mye høyere enn våre naboland. Norge går pt i minus med 400 milliarder hvert år. Dvs 1 av 5 kroner som brukes er penger vi tar fra sparekontoen. Det er dårlig butikk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra hva jeg ser av å skumme gjennom partiprogrammet til Norgesdemokratene er jo de og Rødt ganske enige i mange av de viktige sakene. Norsk selvråderett, norsk selvforsyning, beredskap, nei til EU, fast lav strømpris, tannlege skal være en del av helsevesenet, nei til vindturbiner og elektrifisering av sokkelen, viktig å bevare mer natur, natur foran symbolske klimatiltak. At minstepensjonene må økes, at ingen skal måtte velge mellom mat og varme, eller medisiner vs nødvendig tannbehandling.

De er tydeligvis uenige når det gjelder innvandring og formueskatt. Jeg er enig med Rødt når det gjelder formueskatten, og med Norgesdemokratene når det gjelder innvandring.

Jeg ville nok stemt Rødt, men med sterk bismak over pro-pal holdningene og den ufattelig naive innstillingen til masseinnvandring fra mena-land.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ingen av partiene, men jeg er opptatt av å bevare demokratiet. Det går ikke så lenge partier som Høyre, Frp og Norgesdemokratene bevisst motarbeider demokrati. Jeg tenker at demokrati er langt viktigere enn om ting skal være offentlig eller privat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Majer said:

Liker ingen av partiene, men jeg er opptatt av å bevare demokratiet. Det går ikke så lenge partier som Høyre, Frp og Norgesdemokratene bevisst motarbeider demokrati. Jeg tenker at demokrati er langt viktigere enn om ting skal være offentlig eller privat...

Denne må du forklare for meg. På hvilken måte motarbeider disse partiene demokratiet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Yodas skrev (1 time siden):

Denne må du forklare for meg. På hvilken måte motarbeider disse partiene demokratiet?

Når politikere i et parti vrir på sannheten for å vinne velgere så angriper de demokratiet. Det samme skjer når de ikke forholder seg til aktuell forskning. Så er det måten partiene fungerer på. Ta Høyre som eksempel. Der var det nesten ingen som turte å kritisere erna solberg. Så angriper de Tajik for noe en av deres egne politikere også har gjort. De angriper Giske for noe som er mildre enn det flere frp-politikere har gjort. Sammenlign det med INP- som også kan sies å være på høyresiden, eller Rødt. Begge disse har vært flinke til å stille egne partiledere til ansvar

I et demokrati skal velgerne vinnes basert på fakta og sannferdighet. Man skal stille de samme standardene til seg selv som andre. Alternativet er Russland, Kina osv.

Endret av Majer
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2024 at 5:11 PM, Madame Butterfly said:

Jeg likte deres funksjon som vaktbikkje, at det er noen som taler makta i mot. Strømpris saken er deres store suksess. Det var de som fikk fokus, og de holdt trykket oppe.

Ja, det er den sida av Rødt som jeg liker også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2024 at 5:14 PM, bysummerfall said:

Jeg er ikke i mot familien, men jeg er i mot at det er kvinner og menn som anses som familien. Det de skriver er i realiteten at de ønsker patriarkatet. Det er jeg i mot.

Hvis du er imot patriarkatet, det siste du skulle støtte er troende Muslimer, bl.a Palestiner... Det er fullstendig absurd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...