AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Del Skrevet 8. juli 2024 Hva er letteste måten å telle kalorier i hjemmelaget mat? Hei! Jeg har bestemt meg for å telle absolutt alle kalorier som jeg spiser fremover så nøyaktig så mulig. Skal derfor bruke vekt og telle alt i gram også legge det inn i lifesum er planen. Men jeg lurer på hva som er den letteste måten å telle kalorier i hjemmelaget mat? Jeg kommer nok til å spise mest eggerøre og omelett og kylling og laks og det er jo greit nok? Burde man forresten veie før eller etter man steker? Men jeg kommer også til å spise litt mat som ikke er like lett å regne kalorier i, jeg tenker da på ting som hjemmelaget brød, pizza, supper og pannekaker og lignende der man blander alt sammen og det ikke er like lett å telle kalorier nøyaktig. Hvis jeg f.eks skal finne ut antall kalorier i hjemmelaget brød tar man da å regner sammen alle kaloriene i alle ingrediensene i hele brødet først også veier man hele brødet etter steking, også tar man antall kalorier i alle ingredienser og deler det på vekten av brødet for å finne ut hvor mange kalorier det er per gram brød? Så hvis en brødskive veier f.eks 100 gram så tar man det tallet man får og ganger med 100 gram for å vite hvor mye kalorier det er akkurat i den brødskiven? Stemmer dette? Anonymkode: 9dc41...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Del Skrevet 9. juli 2024 Jeg anbefaler et abonnement på Lifesum en stund. Der kan du lett legge inn oppskrifter, og så regnes det ut automatisk. Sikkert andre apper som fungerer også. Lifesum har også en gratisversjon, men tror man behøver betalversjonen for å legge inn egne oppskrifter. Anonymkode: daf94...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Del Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg anbefaler et abonnement på Lifesum en stund. Der kan du lett legge inn oppskrifter, og så regnes det ut automatisk. Sikkert andre apper som fungerer også. Lifesum har også en gratisversjon, men tror man behøver betalversjonen for å legge inn egne oppskrifter. Anonymkode: daf94...567 Hvordan fungerer det når man legger inn en oppskrift? Legger man bare inn alle ingrediensene også kan man legge til hvor mange gram man har spist av det etterpå, så får man opp antall kalorier? Anonymkode: 9dc41...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #4 Del Skrevet 9. juli 2024 Jeg legger inn alle ingrediensene og så angir jeg porsjoner. F.eks. rundstykker, da skriver jeg 12 porsjoner når jeg baker 12 stykker. Eller lasagne 4, om jeg deler den i 4. Andre ganger, som når jeg baker brød, blir det kanskje 3500 g. Da skriver jeg 35 porsjoner, og noterer 100 g brød i navnet på oppskriften. Om jeg da spiser 40 g, trykker jeg på 0.4 porsjon når jeg fører måltidet. Anonymkode: daf94...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Del Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg legger inn alle ingrediensene og så angir jeg porsjoner. F.eks. rundstykker, da skriver jeg 12 porsjoner når jeg baker 12 stykker. Eller lasagne 4, om jeg deler den i 4. Andre ganger, som når jeg baker brød, blir det kanskje 3500 g. Da skriver jeg 35 porsjoner, og noterer 100 g brød i navnet på oppskriften. Om jeg da spiser 40 g, trykker jeg på 0.4 porsjon når jeg fører måltidet. Anonymkode: daf94...567 Takk for forklaring. Det var 50% rabatt på premium så jeg kjøpte like gjerne for 1 år. Håper det blir verdt det hehe ☺️ Anonymkode: 9dc41...1aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Del Skrevet 14. juli 2024 Jeg bruker også lifesum. Lager du kun til deg er det jo lett å plusse sammen alle ingrediensene. Så deler du på porsjoner. Lager du suppe eller gryte kan du jo helle alt i et litermål, ta 2dl og regne ut. Det kan jo være en ide å fryse ned i porsjoner, tape på lapp og skrive kalorier? Lettvint til neste gang. Anonymkode: 1a12c...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå