Gå til innhold

Mistenker at jeg er en personlighetsforstyrrelse. Takler ikke å være singel og føler meg helt tom når jeg er alene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Legen din plikter å hjelpe deg, du kan melde han til Statsforvalteren hvis han neglisjerer dine plager og behov for utredning/behandling. 

Nemlig, legen din vet lite om din psykiske helse, og da vet du egentlig ikke hvordan han vil bistå. Det er så viktig at du formidler alt og får han til å forstå, og også hvordan situasjonen din svekker livskvaliteten din. 

Anonymkode: 97a2c...c92

Vet bare om enkelte som ikke har blitt møtt på en god måte (når de har ønsket henvisning til dps) som har samme lege som meg. Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å formidle en så kompleks sak på en god måte. Jeg har lett for å bli sarkastisk når jeg kommer inn på ting som er såre for meg. Det øker jo ikke akkurat sjansen for å bli tatt på alvor. Sist gang jeg gikk til psykolog bestilte jeg time på Volvat. Det er litt enklere synes jeg.

Anonymkode: 558e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet bare om enkelte som ikke har blitt møtt på en god måte (når de har ønsket henvisning til dps) som har samme lege som meg. Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å formidle en så kompleks sak på en god måte. Jeg har lett for å bli sarkastisk når jeg kommer inn på ting som er såre for meg. Det øker jo ikke akkurat sjansen for å bli tatt på alvor. Sist gang jeg gikk til psykolog bestilte jeg time på Volvat. Det er litt enklere synes jeg.

Anonymkode: 558e5...f77

Ikke alle leger forstår alvoret, fordi pasienten ikke klarer å formidle det. 
Nettopp, derfor er det viktig å forberede seg grundig. Skriv opp alt, forklar at du bærer maske, forklar at du virkelig trenger hjelp og utredning. Du må få med ALT. 

Du kan jo ta ADHD utredning i sin helhet hos Volvat også (ikke alle avdelinger som tilbyr det), men det koster. https://www.volvat.no/tjenester/adhd-utredning/

Anonymkode: 97a2c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fint at du fant en løsning 😊 men er ikke helt sikkert på om det du gjorde er det riktige å for meg. 1 år uten sex og menn virker helt umulig. Elsker å ha sex og/eller kose 😅 føltes også utrygt å ikke skulle ha en partner på så lang tid 🤔 var en ekkel periode der en av eksene mine stadig vekk  dukket opp utenfor døren hos meg sent på kveldene, frem til jeg fant meg en ny mann. Når han nye kom inn i bildet stoppet han andre å dukke opp på døren min umiddelbart. Forbinder nok forhold med mye trygghet, selv om det har ført til mye vondt også. 

Anonymkode: 558e5...f77

Du er ikke trygg når du er AVHENGIG av noen andre. 

Du er trygg når du kan låse døra og ha det fint alene.

Anonymkode: efd17...5ee

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke alle leger forstår alvoret, fordi pasienten ikke klarer å formidle det. 
Nettopp, derfor er det viktig å forberede seg grundig. Skriv opp alt, forklar at du bærer maske, forklar at du virkelig trenger hjelp og utredning. Du må få med ALT. 

Du kan jo ta ADHD utredning i sin helhet hos Volvat også (ikke alle avdelinger som tilbyr det), men det koster. https://www.volvat.no/tjenester/adhd-utredning/

Anonymkode: 97a2c...c92

Må jeg legge ut om mitt problematiske forhold til menn,forhold og sex til legen også? Det er jeg ikke komfortabel med. Vet ikke hva jeg som si om de seksuelle overgrepene heller. Jeg ser jo at alt sannsynligvis henger sammen, men tenker ikke at det plager meg i det daglige. Legen må jo begynne å lure hvis jeg legger frem hendelser som ikke plager meg i dag. Alt er bare så rotete, og tror jeg kommer til å føle meg veldig sårbar hvis jeg velger å dele dette, spesielt hvis jeg blir møtt på en dårlig måte 😐 Jeg har nok mye av skylden for å ha puttet meg selv i situasjoner som folk flest ville styrt langt unna. 

Anonymkode: 558e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ikke trygg når du er AVHENGIG av noen andre. 

Du er trygg når du kan låse døra og ha det fint alene.

Anonymkode: efd17...5ee

Sant nok, men føler meg tryggere når jeg er i et forhold enn når jeg er alene. 

Anonymkode: 558e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sant nok, men føler meg tryggere når jeg er i et forhold enn når jeg er alene. 

Anonymkode: 558e5...f77

Og hvordan synes du det fungerer i lengden? 

Anonymkode: efd17...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Må jeg legge ut om mitt problematiske forhold til menn,forhold og sex til legen også? Det er jeg ikke komfortabel med. Vet ikke hva jeg som si om de seksuelle overgrepene heller. Jeg ser jo at alt sannsynligvis henger sammen, men tenker ikke at det plager meg i det daglige. Legen må jo begynne å lure hvis jeg legger frem hendelser som ikke plager meg i dag. Alt er bare så rotete, og tror jeg kommer til å føle meg veldig sårbar hvis jeg velger å dele dette, spesielt hvis jeg blir møtt på en dårlig måte 😐 Jeg har nok mye av skylden for å ha puttet meg selv i situasjoner som folk flest ville styrt langt unna. 

Anonymkode: 558e5...f77

Nei, du trenger ikke legge ut ting i detalj på den måten. Men du kan formulere deg på en generell måte som likevel oppsummerer greit. At du har et usunt forhold til menn og sex, at du har de og de utfordringene som gjør at du mistenker at du har adhd. Her bør du spesifisere grundig. Du er nødt til å tørre å være sårbar i en utredning. En lege er ikke der for å dømme deg, men for å hjelpe deg. 

Anonymkode: 97a2c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og hvordan synes du det fungerer i lengden? 

Anonymkode: efd17...5ee

Det fungerer dårlig dessverre. 

Anonymkode: 558e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, du trenger ikke legge ut ting i detalj på den måten. Men du kan formulere deg på en generell måte som likevel oppsummerer greit. At du har et usunt forhold til menn og sex, at du har de og de utfordringene som gjør at du mistenker at du har adhd. Her bør du spesifisere grundig. Du er nødt til å tørre å være sårbar i en utredning. En lege er ikke der for å dømme deg, men for å hjelpe deg. 

Anonymkode: 97a2c...c92

Må nok bare hoppe i det 😓 sliter litt med å ordlegge meg godt. Har også en tendens til å si alt eller ingenting i ulike sammenhenger. Så må nok forbrede meg godt i forkant av legetimen. 

Anonymkode: 558e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må nok bare hoppe i det 😓 sliter litt med å ordlegge meg godt. Har også en tendens til å si alt eller ingenting i ulike sammenhenger. Så må nok forbrede meg godt i forkant av legetimen. 

Anonymkode: 558e5...f77

Det er derfor det er lurt å bruke tid på å skrive ned alt når man husker det, i god tid før timen. Så kan man gi notatet til legen.

Anonymkode: 97a2c...c92

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er derfor det er lurt å bruke tid på å skrive ned alt når man husker det, i god tid før timen. Så kan man gi notatet til legen.

Anonymkode: 97a2c...c92

Kan jeg skrive det meste så jeg slipper å si det høyt?  Er veldig usikker på hvor mye jeg kommer til å klare å formidle muntlig. Blir helt uvel bare av tanken 😐

Anonymkode: 558e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan lese deg opp på avhengig personlighetsforstyrrelse og se om du kjenner deg igjen i noe. Les også kriteriene for personlighetsforstyrrelse generelt. Bruk Google og vær kildekritikk, les kun de treffene du får opp fra helseinstitusjoner.

Anonymkode: 69074...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg skrive det meste så jeg slipper å si det høyt?  Er veldig usikker på hvor mye jeg kommer til å klare å formidle muntlig. Blir helt uvel bare av tanken 😐

Anonymkode: 558e5...f77

Ja, skriv ned! Ta med alt du vil si, i en logisk rekkefølge. Si ting du har sagt i denne tråden. Få alt ned på papiret. Når du kommer til legen så sier du bare at du syns det er vanskelig å si ting ansikt til ansikt, og at du derfor har skrevet et brev som du ønsker at hen skal lese aller først. 

Anonymkode: 6b6ac...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan jeg skrive det meste så jeg slipper å si det høyt?  Er veldig usikker på hvor mye jeg kommer til å klare å formidle muntlig. Blir helt uvel bare av tanken 😐

Anonymkode: 558e5...f77

Jeg har gjort det en gang om et annet vanskelig tema jeg ville ta opp med legen, og det fungerte fint! Lurt å skrive litt kortfattet, var litt ubehagelig å sitte der mens legen leste.

Hvis du nevner at du har opplevd seksuelle overgrep som du ikke klarer å forholde deg til (uten å gå i detaljer) + de andre utfordringene du har, må jo legen ta det alvorlig.

Du kan også som du selv nevner gå til en privat psykolog en time eller to og få hjelp til å finne ut hva slags hjelp du skal be om?

Gode tanker til deg❤️ Synes du er tøff som er så ærlig med deg selv og vil ta tak i utfordringene dine!

Anonymkode: 8921a...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Kanskje ikke. Det kan også være "bare" traumer. Eller begge deler. Kun en utdannet psykolog/psykiater kan fastslå noe slikt. Depresjon kan også gi tomhetsfølelse, og kan komme og gå, mens en personlighetsforstyrrelse er mer konstant (selv om symptomtrykket kan variere). Ikke sykeliggjør deg selv mer enn nødvendig. Det skumle med å lese for mye om diagnoser online er at man fort kan tenke "oi, det høres ut som meg". Jeg vil sterkt anbefale deg å søke hjelp/råd hos en psykolog, helst offentlig, privat er temmelig dyrt.💜

Endret av Mayer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takler ikke å være singel og har stort behov for nærhet og intimitet. Det gjør at jeg går fort inn i et nytt forhold som ofte blir kortvarig så fort jeg blir singel. Jeg er gjerne på tinder igjen dagen etter et brudd for å slippe å kjenne for mye på vonde følelser. Føler jeg mister en del av meg selv når jeg blir alene etter et brudd, og tar ofte til takke med menn som behandler med dårlig. Både snap og messenger er full av menn som jeg har kommet i kontakt med på tinder eller utesteder på byen. Lar meg for enkelt overtale til å treffe igjen menn som jeg ikke har så gode erfaringer med når jeg ikke har gode begrunnelser. Når jeg er i et forhold føler jeg alt er mye enklere, da har jeg et håndfast argument for å avvise noen, uten at de trenger å føle at jeg misliker dem. Har begynt å lure på om jeg har en form for personlighetsforstyrrelse. Eller handler det bare om lav selvrespekt og dårlig selvbilde? Blir så sliten av å ha det sånn. Har prøvd å gå til psykolog, men jeg klarte ikke å åpne meg. Følte ikke kjemien var helt på plass mellom oss. Skjønner at jeg burde endre meg, men det er så vanskelig å bryte dette mønsteret. Har heller ingen ønsker om å rippe opp i vonde perioder og hendelser fra tidligere hos en psykolog. Er ikke alltid at det er til det beste. Er det noen her som har vært slik og som har klart å endte på dette? 

Anonymkode: 558e5...f77

sett deg selv i en selvpålagt karantene på minimum 1 år. Om noen "bestiller" ONS, sier du at du er opptatt. -og du er det. Du er i et forhold med deg selv hvor målet er å bli selvstendig nok og trygg i deg selv. 

faren ved å gå inn i selvutslettende forhold er at du ikke har en standard for hva som er akseptabel oppførsel mot deg, og du blir en skygge av partneren din. -og i verste fall går du fra den ene destruktiviteten til den andre.

Det trenger ikke ha noe med personlighetsforstyrrelse å gjøre, men et uheldig mønster som har utviklet seg over tid.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sant nok, men føler meg tryggere når jeg er i et forhold enn når jeg er alene. 

Anonymkode: 558e5...f77

Men da er man tilbake på dette med å tolke følelser og mønster. 
Det du har beskrevet i HI er det jeg ville definert som milevis fra noe som skaper trygghet. Du sier du tar til takke med menn som behandler deg dårlig, og det gir deg en følelse av trygghet? 

De forholdene jeg har følt meg trygg i, er der mannen har gitt meg omsorg, støtte, kjærlighet og forståelse. 

Noen ganger hviler man seg på en falsk trygghet, som er mer til skade enn man oppfatter.  

Anonymkode: 12361...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ha en eneste begrunnelse for å ikke ønske å møte noen. Det er din kropp, har du ikke lyst så har du ikke lyst.

For noen udyr de er.

Anonymkode: fa82a...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så fint at du fant en løsning 😊 men er ikke helt sikkert på om det du gjorde er det riktige å for meg. 1 år uten sex og menn virker helt umulig. Elsker å ha sex og/eller kose 😅 føltes også utrygt å ikke skulle ha en partner på så lang tid 🤔 var en ekkel periode der en av eksene mine stadig vekk  dukket opp utenfor døren hos meg sent på kveldene, frem til jeg fant meg en ny mann. Når han nye kom inn i bildet stoppet han andre å dukke opp på døren min umiddelbart. Forbinder nok forhold med mye trygghet, selv om det har ført til mye vondt også. 

Anonymkode: 558e5...f77

Jeg synes det høres ut som en god ide, slik du beskriver menn og forhold så bruker du de for å trygge deg selv, som du jo selv sier. Hadde det ikke vært godt å kjenne på den følelsen fra seg selv og ikke være avhengig av noen andre, spesielt ustabile menn? 

Anonymkode: cf3de...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...