Gå til innhold

Hva skjer med huset om samboer dør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Livsforsikring !! Spesielt med barn inn i bildet. 

Anonymkode: 1d734...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fryktelig mye synsinger i denne tråden kun av et spørsmål. Jeg ba ikke om råd, jeg spør hva som skjer. Jeg har både jobb, inntekt og sparer til pensjon. Jeg kan ikke tvinge mannen til å gifte seg med meg, herregud. Det var bare et spørsmål. Jeg og barnet kommer til å klare oss fint uansett, jeg og mannen har også snakket om det flere ganger så skjønner heller ikke hvor det kommer fra. Det var et spørsmål rett og slett fordi jeg ikke vet svaret og synes lovverk og div er vanskelig å sette seg inn i. Ingenting verre enn det, så slutt å spekuler i og skape historier om mitt liv utifra det enkle spørsmålet. Herregud.

 

ts

Anonymkode: 33daa...9e5

Ikke spør her, du kommer til å få svar fra noen som ikke vet hva de snakker om. Spør advokat.

Anonymkode: 802d1...351

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på akkurat hva som skjer da barnet vil arve gården, men du har ikke rett på å sitte i uskiftet bo så lenge du ikke eier noe av boligen da den retten bare gjelder såkalte felleseiemidler. Slik jeg har forstått det blir det tatt individuelle vurderinger rundt boligen alt etter barnets beste, tilknytning osv.

Anonymkode: 4cc75...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det enkleste er å rådføre seg med en advokat som har peiling, og evt skrive et testamente. Dersom det er verdier, odel og drift på gården blir det for komplisert å svare noe sikkert hva som evt skjer, uten at folk her har alle fakta. 

Anonymkode: 8cd39...bb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fryktelig mye synsinger i denne tråden kun av et spørsmål. Jeg ba ikke om råd, jeg spør hva som skjer. Jeg har både jobb, inntekt og sparer til pensjon. Jeg kan ikke tvinge mannen til å gifte seg med meg, herregud. Det var bare et spørsmål. Jeg og barnet kommer til å klare oss fint uansett, jeg og mannen har også snakket om det flere ganger så skjønner heller ikke hvor det kommer fra. Det var et spørsmål rett og slett fordi jeg ikke vet svaret og synes lovverk og div er vanskelig å sette seg inn i. Ingenting verre enn det, så slutt å spekuler i og skape historier om mitt liv utifra det enkle spørsmålet. Herregud.

 

ts

Anonymkode: 33daa...9e5

Du viser at du er veldig på defensiven.

De som har svart deg har gitt deg helt greie svar. Du skriver at du kunne tenkt deg at dere giftet dere, men han ønsker ikke det. En sånn holdning fra en mann/kjæreste ville gjort at jeg ikke ønsket å bli gravid med ham.

Du er veldig usikker på fremtiden, og med rette. 

 

Anonymkode: 60589...9fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror det enkleste er å rådføre seg med en advokat som har peiling, og evt skrive et testamente. Dersom det er verdier, odel og drift på gården blir det for komplisert å svare noe sikkert hva som evt skjer, uten at folk her har alle fakta. 

Anonymkode: 8cd39...bb4

Ja. TS, når man er gift/samboer med noen som eier en odelsgård, er man veldig sårbar, og kan bli sittende med skjegget i postkassa ved samlivsbrudd eller dødsfall. Jeg vet flere dette har skjedd med (samlivsbrudd), de satt igjen med omtrent ingen ting, etter å ha pumpet penger inn i gårdsdriften i flere tiår. 

Anonymkode: 597b5...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 7.00):

Gidder ikke kommentarer om at jeg bør kjøpe meg inn, fordi det er ikke aktuelt i denne situasjon da jeg vil tape på det, grunnet arv og odel. Jeg ønsker å gifte meg, men det ser det ut som jeg bare kan glemme 😅

Anonymkode: 33daa...9e5

Du vet selv at du  er sammen med en idiot. Det er derfor du er så pasiiv-agressiv. 

Det minste du bør gjøre, er å sikre barns dine. 

 

:snapoutofit:

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. TS, når man er gift/samboer med noen som eier en odelsgård, er man veldig sårbar, og kan bli sittende med skjegget i postkassa ved samlivsbrudd eller dødsfall. Jeg vet flere dette har skjedd med (samlivsbrudd), de satt igjen med omtrent ingen ting, etter å ha pumpet penger inn i gårdsdriften i flere tiår. 

Anonymkode: 597b5...85e

Jeg kan legge til: Systemet er lagt opp slik at det viktigste er at personen som har odelen får mulighet til å sitte på gården også etter samlivsbruddet, slik at hen ikke må selge. Verdien settes veldig lavt. Dine interesser er IKKE prioritert. Gården og eksens interesser går foran. 

Anonymkode: 597b5...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 10.57):

Og hvorfor skulle jeg ikke ville det kun fordi han ikke vil gifte seg? Er ikke så viktig for meg å bli gift, så klarer ikke helt å se hvorfor det er merkelig?

Anonymkode: 33daa...9e5

Det bør jo skrives et testamente om ikke annet. Du har ingen garanti for at du kan bli boende om din samboer dør. Det er ikke du som vil råde over arven etter barnefar. Men når barnet er under 18 så vil pengene bli forvaltet av det offenlige. Du har ingen garanti for å få lov å bli boende, og om det blir så kan det være du må betale makedspris i husleie. 

Dette kikker inn når arv er over et visst beløp og barnet er under 18

 

Overformynderiet plikter å ivareta mindreåriges midler til de blir myndige, 18 år. Du mister med andre ord råderetten over dine barns penger. Ønsker du å gjøre noe med pengene mens overformynderiet forvalter pengene, må du søke om lov

Anonymkode: 3e351...e69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (13 timer siden):

Du vet selv at du  er sammen med en idiot. Det er derfor du er så pasiiv-agressiv. 

Det minste du bør gjøre, er å sikre barns dine. 

 

:snapoutofit:

Men jeg er jo ikke sammen med en idiot? Utifra MINE opplysninger i innlegget, hvordan kan du si at mannen min er en idiot? 

Anonymkode: 33daa...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men jeg er jo ikke sammen med en idiot? Utifra MINE opplysninger i innlegget, hvordan kan du si at mannen min er en idiot? 

Anonymkode: 33daa...9e5

Det er bare tull, ikke bry deg om det. Mange ønsker ikke å gifte seg. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men det er ikke sånn at alle som foretrekker samboerskap framfor ekteskap er idioter :) 

Anonymkode: 243bf...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har gitt konstruktive svar! Vi har nå booket en time hos advokat  for å få orden på det ☺️

Anonymkode: 33daa...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 20.39):

Du viser at du er veldig på defensiven.

De som har svart deg har gitt deg helt greie svar. Du skriver at du kunne tenkt deg at dere giftet dere, men han ønsker ikke det. En sånn holdning fra en mann/kjæreste ville gjort at jeg ikke ønsket å bli gravid med ham.

Du er veldig usikker på fremtiden, og med rette. 

 

Anonymkode: 60589...9fa

Jeg blir irritert over synsinger som ikke stemmer. Jeg stilte et spørsmål som både jeg og mannen min har lurt på. Han har tilbudt meg å kjøpe meg inn, men vi har funnet ut at det ikke vil lønne seg for meg. Jeg har også et eget hus så jeg er sikra økonomisk. Spørsmålet kom fordi vi kommer til å oppdra barnet vårt her vi bor, på hans gård, og det ville være fryktelig synd om noe gjør til at vi ikke får fortsette å bo der dersom han dør. Jeg er ikke veldig usikker på fremtiden, slutt å ilegg meg følelser/tanker jeg ikke har. Det var et enkelt spørsmål fordi hverken jeg eller mannen visste svaret på det, da vi har tatt det som en selvfølge at barnet uansett vil arve.
Det med at jeg kunne tenkt meg å gifte meg er som sagt ikke så viktig, hadde det vært viktig for meg hadde jeg selvfølgelig gått ifra mannen og funnet noen andre, men han betyr mer for meg enn et giftemål. Merkelig holdning er på kg, man skal jo forlate mannen for ingenting, kan man ikke bare akseptere at folk ønsker ulike ting her i livet?

Mulig du synes jeg fikk greie svar, men det var kun et par av svarene som faktisk var svar på det jeg lurte på, resten handler om hvilken idiot jeg er sammen med, at jeg er bekymret og usikra og ikke har noe å stå på dersom mannen min forlater meg. Det er ikke konstruktivt.

Anonymkode: 33daa...9e5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...