TomSawyer Skrevet 9. juli #41 Del Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vindkraft er dessverre ikke så grønt som mann skulle ønske. Det er heller ikke nok ressurser for at vi bytter ut verdens bilpark fra fossilt til el. Det er heller ikke fysisk mulig å dekke for verdens energi behov med kun fornybar energi av typen vindkraft og solenergi med dagens teknologi og ressurser. Vannkraft burde helt klart satses mer på og bygge ut de allerede etablerte vannkraftverkene. Dette er mulig men dagens regelverk gjør det lite lønnsomt. Så dessverre trenger vi ingeniører som kan finne nye og bedre løsninger for fremtiden. Anonymkode: a0b10...76b Hvilke "ressurser" mangler vi for å bytte ut verdens bilpark fra fossilt til el da?.. Og hvorfor er det ikke " fysisk mulig" å dekke verdens energibehov fra fornybare kilder med dagens teknologi..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #42 Del Skrevet 9. juli Thanos skrev (6 timer siden): Du er en komplett idiot om du tror det du preker her. Vi får ganske snart svar på hvem som er " komplett idiot" Sol- og vindkraft med batterilagring kommer til å ta over verdens energiforsyning dette 10året og fordrive kull, gass og kjernekraft fra markedet..og utelukkende på grunn av pris. Jeg skal legge igjen en spådom her nå : I løpet av siste halvår 2028 vil vår norske oljeindustri bli ulønnsom for aldri igjen å reise seg. Skattebetalerne vil komme til å måtte ta regningen for å rydde opp rustne oljeinstallasjoner etter at operatørselskapene på norsk sokkel går konkurs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #43 Del Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Svaret er vel atomkraftverk? Anonymkode: 63bb2...b59 De er i ferd med å bli utkonkurrert av solkraft i Frankrike, minst 15 kjernekraftverk har stengt de siste 3-4 årene. Svaret er vind- og solkraft med batterilagring, desidert billigste energi på jorda i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #44 Del Skrevet 9. juli TomSawyer skrev (14 timer siden): Det her er så dumt at det egentlig ikke fortjener et svar. Mange har veldig mye å svare for når den klimakrisen knekker landbruket verden rundt og vi går tom for mat, særlig oljeindustrien og alle nettkrigerne deres som jobber dag ut og dag inn med å så tvil om vitenskapelig beviselige fakta. Vet du hvordan fotosyntesen fungerer? TomSawyer skrev (1 time siden): Hvilke "ressurser" mangler vi for å bytte ut verdens bilpark fra fossilt til el da?.. Kobolt, litium, neodymium for å nevne noen... TomSawyer skrev (1 time siden): Og hvorfor er det ikke " fysisk mulig" å dekke verdens energibehov fra fornybare kilder med dagens teknologi..? Fordi det ikke blåser eller er sol når det er behov for energi alltid. Og som nevnt over ikke verken resurser eller produksjonskapasitet til å sørge for nok batteribackup for når sol og vind ikke produserer. Anonymkode: b6ee5...a83 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 9. juli #45 Del Skrevet 9. juli TomSawyer skrev (1 time siden): Vi får ganske snart svar på hvem som er " komplett idiot" Sol- og vindkraft med batterilagring kommer til å ta over verdens energiforsyning dette 10året og fordrive kull, gass og kjernekraft fra markedet..og utelukkende på grunn av pris. Jeg skal legge igjen en spådom her nå : I løpet av siste halvår 2028 vil vår norske oljeindustri bli ulønnsom for aldri igjen å reise seg. Skattebetalerne vil komme til å måtte ta regningen for å rydde opp rustne oljeinstallasjoner etter at operatørselskapene på norsk sokkel går konkurs. Du vet at olje og gass brukes til mye annet enn som energikilde? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #46 Del Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vet du hvordan fotosyntesen fungerer? Kobolt, litium, neodymium for å nevne noen... Fordi det ikke blåser eller er sol når det er behov for energi alltid. Og som nevnt over ikke verken resurser eller produksjonskapasitet til å sørge for nok batteribackup for når sol og vind ikke produserer. Anonymkode: b6ee5...a83 Vi trenger hverken Litium, neodym og særlig ikke Kobolt i elbiler.. Det siste innen elbilbatterikjemi er Sodium/ ion der batteriet består av natrium (salt) og grafitt ( som kan lages lønnsomt av skogsavfall og allerede gjør det i Finland) Vi har nok billige råstoffer til å dekke jorda med billige elbiler og batteriproduksjonen vokser i rekordfart over hele verden.. mens prisen på batterier faller like raskt ( 40% ned i fjor, Catl har varslet ned 50% ned i år) Det du skriver er nonsens og har ikke rot i virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #47 Del Skrevet 9. juli Traktor skrev (54 minutter siden): Du vet at olje og gass brukes til mye annet enn som energikilde? Jeg vet alt om hva olje brukes til. Vet du at når vi fjerner etterspørselen etter oljebasert drivstoff vil oljeprisen kollapse til 10$/ fatet og norsk olje har break/ even ved 28$.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #48 Del Skrevet 9. juli TomSawyer skrev (23 minutter siden): Vi trenger hverken Litium, neodym og særlig ikke Kobolt i elbiler.. Det siste innen elbilbatterikjemi er Sodium/ ion der batteriet består av natrium (salt) og grafitt ( som kan lages lønnsomt av skogsavfall og allerede gjør det i Finland) Vi har nok billige råstoffer til å dekke jorda med billige elbiler og batteriproduksjonen vokser i rekordfart over hele verden.. mens prisen på batterier faller like raskt ( 40% ned i fjor, Catl har varslet ned 50% ned i år) Det du skriver er nonsens og har ikke rot i virkeligheten. "Batterigjennombrudd" kommer hele tiden, og blir hypet opp i himmelen, for så og dø stille ut igjen etter investorene har tapt sine penger på hypen. Det er en god grunn til at vi fremdeles bruker NMC lithium batterier på tross av at de består av begrensede og dyre råstoffer. Natrium batterier er heller ikke noe nytt, de ble utviklet på 90 tallet og er blitt utkonkurrert av NMC lithium batterier for lenge siden. Og man kan lage motorer uten neodym magneter ja (som induksjonsmotorer, reluktansmotorer, ol.), men de blir ikke verken effektive nok eller har høy nok effekttetthet til å kunne konkurrere med PM synkronmotorer i personbil applikasjoner. Har du lært deg hvordan fotosyntesen fungerer enda da? Så du kan innse hvor tullete dine utsagn om jordbruket er... Anonymkode: b6ee5...a83 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #49 Del Skrevet 10. juli Hva er miljøet av store elbiler fra vugge til grav? Tvilsomt om en er ærlige. Hvorfor hadde vi istiden? Vi hadde ikke menneske skapte klimaverstinger da, det var bare naturen. Tror ikke på vitenskapen. Kina bygger kullkraftverk i stor fart. Vi er noen dårer som trur vi i lille Norge kan gjøre noe med det. Anonymkode: c395b...63f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #50 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er miljøet av store elbiler fra vugge til grav? Tvilsomt om en er ærlige. Hvorfor hadde vi istiden? Vi hadde ikke menneske skapte klimaverstinger da, det var bare naturen. Tror ikke på vitenskapen. Kina bygger kullkraftverk i stor fart. Vi er noen dårer som trur vi i lille Norge kan gjøre noe med det. Anonymkode: c395b...63f Men denne gangen går det så fort, vettu. Det har det visst ikke gjort før... Anonymkode: 4037e...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #51 Del Skrevet 10. juli Jeg tror på menneskeskapte klimaendringer og er helt enig at vi må lytte til klimaforskere og deres fagekspertise. Akkurat som at jeg kan mitt fag på jobb, kan de sitt fag. Men jeg tror veldig mange, og kanskje spesielt den litt eldre generasjonen, er veldig redde for forandring. De bagatelliserer og latterliggjør fordi de ikke ønsker å forandre seg. De vil ha et behagelig liv med komfort og sine vaner. Da er det lett å skyve det bort, le av det, glemme det. For det er for skummelt å tenke på, og i alle fall for skummelt å måtte forandre seg. Jeg tror også pengene rår blant næringsliv og politikere, og at mye er symbolpolitikk og fine ord, når man i virkeligheten egentlig er mest opptatt av penger og økonomisk vekst. Jeg ser det selv i min jobb. Det er mye snakk om bærekraft og natur, men jeg er i tvil om alt er oppriktig eller bare fine ord for syns skyld. Anonymkode: 7d851...b21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 10. juli #52 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): "Batterigjennombrudd" kommer hele tiden, og blir hypet opp i himmelen, for så og dø stille ut igjen etter investorene har tapt sine penger på hypen. Det er en god grunn til at vi fremdeles bruker NMC lithium batterier på tross av at de består av begrensede og dyre råstoffer. Natrium batterier er heller ikke noe nytt, de ble utviklet på 90 tallet og er blitt utkonkurrert av NMC lithium batterier for lenge siden. Og man kan lage motorer uten neodym magneter ja (som induksjonsmotorer, reluktansmotorer, ol.), men de blir ikke verken effektive nok eller har høy nok effekttetthet til å kunne konkurrere med PM synkronmotorer i personbil applikasjoner. Har du lært deg hvordan fotosyntesen fungerer enda da? Så du kan innse hvor tullete dine utsagn om jordbruket er... Anonymkode: b6ee5...a83 En må klare å skille på illustrert vitenskap og virkeligheten vil en forstå hva som skjer nå. Mesteparten av batteriene som brukes i dag er litium/ jernfosfat som ikke inneholder kobolt eller andre tunge metaller..det som er på frammarsj er salt/ karbonbatterier. VW leverer allerede elbil med salt/ karbonbatterier i kina og både Catl og Byd ( verdens største batteriprodusenter) har fabrikker under bygging for å produsere salt/ karbonbatterier.. samme har svenske northvolt pluss noen i USA.. Det spiller null rolle hva du tror om tingenes tilstand,vi er uansett på strak kurs mot fossilbilens død. Med dagens fart og retning blir den siste fossilbil for massemarkedet produsert i 2028..globalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #53 Del Skrevet 10. juli Hvis man skal redde klimaet med å ikke få flere barn, hvem skal da ta vare på alle de eldre etterhvert? Hvis man først skal redde planeten og gjøre det på ordentlig, så hjelper det ikke å bare bruke mindre vann, spare strøm, gå over til solcelle, spise mindre kjøtt, slutte og fly og alt det der. Ja, alle de tiltakene er vel og bra men i tillegg så må man være forferdelig ondskapsfull og kynisk. Man må : slutte å holde folk i live med medisiner når de har passert en viss alder der det er naturlig å dø. De må kun få lindrende behandling når tiden naturlig er inne. Man må slutte å redde folk i u-land med penger til mat og medisiner slik at de dør ut av seg selv. Nord Amerika, Europa og Australia må slutte å ta imot flyktninger slik at ikke disse delene av verden blir like ubeboelig pga overbefolkning, slik som i Asia, Afrika og Sør Amerika. Anonymkode: 1d17a...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 10. juli #54 Del Skrevet 10. juli On 7/8/2024 at 10:20 AM, butterfly28 said: Jeg har alltid trodd på vitenskapen. Og når verdens klimaforskere sier vi er i krise, så er vi i krise. Så jeg lurer veldig på hvor mange her inne som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer? Jeg har rett og slett mistet troen på menneskeheten og tenker at løpet er kjørt. Folk får barn som aldri før, de blir født inn i en verden som kommer til å gå under. Forstår ikke at noen vil barna sine så vondt. De fleste tenker jo tydeligvis ikke sånn, så det må bety at flesteparten av folk er i benektelse og nekter å innse at verden kommer til å forandre seg til et helvete. De ser ikke lenger enn til sin egen nesetipp. Jeg tror også de fleste har gitt opp og tenker at det er ingenting vi kan gjøre så lenge store nasjoner som Kina og USA ikke gjør sitt for å kutte utslipp. Man tenker ikke at noe må gjøres før det rammer en selv og sine nærmeste. Norge kommer til å bli våtere og varmere, rammes av styrtregn, flom, tørke og havstigning. Og ekstremværet Hans kommer til å få en ny slektning hver sommer. Bøndene kommer til å gi opp matproduksjon og det kommer til å bli vanskelig å få tak i tørt høy til gårdsdyr om vinteren. Demninger er ikke dimensjonert for så store nedbørsmengder og kan briste. Strømnettet kan bli slått ut i lange perioder, så folk ikke får ladet el-bilene sine og kollektivtrafikken stopper opp. Storbyer blir rammet av flom for de er dominert av asfalt og betong. Vi har allerede sett eksempler på dette. Jeg bor heldigvis på en plass der vannet har en plass å renne bort. Og vi bor heldigvis ikke på kvikkleirebunn. Vi bor også på et sted der det er lite sannsynlig med jord og steinras. Det vi kommer til å oppleve er mer ekstremt vær med styrtregn og hyppige stormer. Vi bor også så nærme sjøen at vi må forberede oss på havnivåstigning. Men vi er forberedt. Skal bygge stormsikkert drivhus, dyrke vår egen mat, ha høner for egg og kjøtt, hermetisere mat. Sikre huset mot storm og styrtregn. Få oss solceller på taket for å sikre oss strøm. Vi er på én måte heldige som bor i et land med mer enn nok vann. Men etterhvert som det blir tørke og skogbranner i store deler av verden så kommer det store mengder klimaflyktninger til Norge. I år kommer vi til å se det når det allerede har kommet masse "klimaturister" som vil bort fra ekstremvarmen. Alle flyktningene kommer til å tære på våre ressurser og vi kommer ikke til å ha plass til alle. Så da må vi stenge grensene og folk kommer til å dø i hopetall i Europa. Det kommer til å bli krig over vannet over hele verden. Men vi er heldige, vi har vann. Vi må lære barna hvordan de skal overleve. Og ja, vi har barn, de kom til verden før det var klart hvor stor krise dette er. Jeg har en dyp sorg over hvordan de kommer til å få det i fremtiden. Håper vår generasjon snart innser hvor ille det er og forbereder seg og barna sine på en grusom verden. Jeg kommer ikke til å svare klimafornektere i denne tråden fordi det er som å diskutere med en vegg, man kommer ingen vei med folk som ikke tror på forskning og baserer seg på et fåtall forskere som sprer feilinformasjon. Og jeg kommer sikkert til å fornærme folk som har fått barn på tross av advarsler fra verdens forskere at vi har en farlig verden i vente. Det får så være, jeg måtte bare få ut min frustrasjon over hvor ille det er og hvor få det er som innser det. De fleste av mine venner, mine foreldre og bekjente tror ikke på klimakrisen. Mens jeg blir sett på som en dommedagsprofet. Jeg blir så lei meg på deres vegne, for de gjør ingenting for å forberede seg, de fortsetter som før. Dette er vanlige, oppegående mennesker som har sunn fornuft. Men snakk om klimaendringer vil de ikke høre om. Er det mange som er enig med meg? Jeg blir skremt hvis ikke😥 Det gjør ingen forskjell uansett. Jeg er bare lei av å høre at jeg må ta bussen eller gå når jeg vet at det skal gjøre null forskjell. For mange mennesker på kloden rett og slett. Forferdelig å si men hvis 50 eller 60% av befolkningen på jorda døde plutselig, det hadde hjulpet noe... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #55 Del Skrevet 10. juli Traktor skrev (19 timer siden): Nei, det gjør de ikke. Spesielt i vesten får folk knapt barn. Leser du ikke statistikk, du som er så opptatt av vitenskap? Er du selv statistikkfornekter? AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis man skal redde klimaet med å ikke få flere barn, hvem skal da ta vare på alle de eldre etterhvert? Hvis man først skal redde planeten og gjøre det på ordentlig, så hjelper det ikke å bare bruke mindre vann, spare strøm, gå over til solcelle, spise mindre kjøtt, slutte og fly og alt det der. Ja, alle de tiltakene er vel og bra men i tillegg så må man være forferdelig ondskapsfull og kynisk. Man må : slutte å holde folk i live med medisiner når de har passert en viss alder der det er naturlig å dø. De må kun få lindrende behandling når tiden naturlig er inne. Man må slutte å redde folk i u-land med penger til mat og medisiner slik at de dør ut av seg selv. Nord Amerika, Europa og Australia må slutte å ta imot flyktninger slik at ikke disse delene av verden blir like ubeboelig pga overbefolkning, slik som i Asia, Afrika og Sør Amerika. Anonymkode: 1d17a...9e0 Hent enig i dette, bortsett fra å ikke apise kjøtt. Beitedyr er bra for naturen og klimaet, reduser befolkningen til noe jorden kan fø på uten at man må spise på en måte som ikke er naturlig for oss. NatNat skrev (7 minutter siden): Det gjør ingen forskjell uansett. Jeg er bare lei av å høre at jeg må ta bussen eller gå når jeg vet at det skal gjøre null forskjell. For mange mennesker på kloden rett og slett. Forferdelig å si men hvis 50 eller 60% av befolkningen på jorda døde plutselig, det hadde hjulpet noe... Helst 90 %. Det eneste som er bra med all mikroplasten og de hormonforstyrrende stoffene menneskeheten spyr ut er at det heldigvis skader fertiliteten. Anonymkode: 11b50...518 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 10. juli #56 Del Skrevet 10. juli 5 minutter siden, AnonymBruker said: Helst 90 %. Det eneste som er bra med all mikroplasten og de hormonforstyrrende stoffene menneskeheten spyr ut er at det heldigvis skader fertiliteten. Enig men turte ikke skrive det.... 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #57 Del Skrevet 10. juli Jeg tror de fleste tror på en menneskeskapt klimakrise, men føler at det uansett hva man gjør så er det en umulig oppgave å fikse. Mye fordi vi er sent ute, men også på grunn av utfordringene i verden generelt. Jeg tenker også at vi er utrolig privilegerte som bor i Norge og har anledning og kapasitet til å gjøre tiltak for å redusere klimautslipp. synes alle må gjøre sitt, selv om vi kanskje ikke har helt troen på at det gjør en stor forskjell. personlig tenker jeg på det og gjør mine ting for å redusere utslipp. Flyr lite, kjører el-bil prøver å tenke kortreist og redusere innkjøp mm. Men tar ikke klimakrisen helt innover meg. Ikke noe jeg bekymrer meg veldig for i det daglige. Sikkert en forsvarsmekanisme. Vi mennesker streber jo etter å ha det best mulig og da kan vi ikke til enhver tid tenke på at verden med stor sannsynlighet ikke holder så mange generasjoner fremover. Min konklusjon er vel altså at jeg prøver å gjøre mitt, men bruker ikke mye tid på å bekymre meg for det jeg ikke kan gjøre noe med. Anonymkode: 78eff...14b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #58 Del Skrevet 10. juli Jeg tror også løpet er kjørt. For meg er det et problem at miljøbevegelsen tufter seg på overbevisningen om at dette kan fikses. Jem Bendell, en engelsk professor som tok seg et sabbatsår i 2018 nettopp for å studere alt av tilgjengelig klimaforskning, fastslo at toget har gått. Vi sitter lengre nedi gjørma enn det vi blir fortalt. Antageligvis er det "noen" der ute som tjener penger på grønn politikk.. Bendell hevder at vi istedet må forberede oss på en ny og mer ukomfortabel verden med polykrise. Matmangel, inflasjon/økonomisk krise, krig, energimangel osv. Dette hevdet han i 2018 og verden har jo blitt helt snål de siste årene.. Så istedet for å "leve grønt" prøver jeg å forberede meg på trangere og tyngre tider. Jeg har redusert forbruket, ikke bare av hensyn til miljøet, men også for å spare penger da jeg ikke tror inflasjon nødvendigvis vil gi seg. Jeg kjører elbil og kjøper brukt. Mest av alt hadde jeg blitt flinkere til å dyrke egen mat og reparere ødelagte ting og klær.. Jeg jobber som vanlig, men det føles meningsløst. Jeg er også oppgitt men det var godt å lese denne tråden. Så er vi i det minste flere. Anonymkode: dd727...9ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 10. juli #59 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tror også løpet er kjørt. For meg er det et problem at miljøbevegelsen tufter seg på overbevisningen om at dette kan fikses. Jem Bendell, en engelsk professor som tok seg et sabbatsår i 2018 nettopp for å studere alt av tilgjengelig klimaforskning, fastslo at toget har gått. Vi sitter lengre nedi gjørma enn det vi blir fortalt. Antageligvis er det "noen" der ute som tjener penger på grønn politikk.. Bendell hevder at vi istedet må forberede oss på en ny og mer ukomfortabel verden med polykrise. Matmangel, inflasjon/økonomisk krise, krig, energimangel osv. Dette hevdet han i 2018 og verden har jo blitt helt snål de siste årene.. Så istedet for å "leve grønt" prøver jeg å forberede meg på trangere og tyngre tider. Jeg har redusert forbruket, ikke bare av hensyn til miljøet, men også for å spare penger da jeg ikke tror inflasjon nødvendigvis vil gi seg. Jeg kjører elbil og kjøper brukt. Mest av alt hadde jeg blitt flinkere til å dyrke egen mat og reparere ødelagte ting og klær.. Jeg jobber som vanlig, men det føles meningsløst. Jeg er også oppgitt men det var godt å lese denne tråden. Så er vi i det minste flere. Anonymkode: dd727...9ed Er for lengst på tide å bli oppgitt.. CO2 og metan har en annen egenskap når det slippes ut i atmosfæren som er tungt underkommunisert ..Det tar de ca. 10 år etter de er sluppet ut å oppnå maksimal effekt mtp. oppvarming. Det betyr at vi ennå ikke har sett klimaeffekten fra de siste 10 år med utslipp, de 10 årene i historien med desidert høyest utslipp av klimagasser.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #60 Del Skrevet 10. juli butterfly28 skrev (På 8.7.2024 den 10.20): Jeg har alltid trodd på vitenskapen. Og når verdens klimaforskere sier vi er i krise, så er vi i krise. Så jeg lurer veldig på hvor mange her inne som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer? Jeg har rett og slett mistet troen på menneskeheten og tenker at løpet er kjørt. Folk får barn som aldri før, de blir født inn i en verden som kommer til å gå under. Forstår ikke at noen vil barna sine så vondt. De fleste tenker jo tydeligvis ikke sånn, så det må bety at flesteparten av folk er i benektelse og nekter å innse at verden kommer til å forandre seg til et helvete. De ser ikke lenger enn til sin egen nesetipp. Jeg tror også de fleste har gitt opp og tenker at det er ingenting vi kan gjøre så lenge store nasjoner som Kina og USA ikke gjør sitt for å kutte utslipp. Man tenker ikke at noe må gjøres før det rammer en selv og sine nærmeste. Norge kommer til å bli våtere og varmere, rammes av styrtregn, flom, tørke og havstigning. Og ekstremværet Hans kommer til å få en ny slektning hver sommer. Bøndene kommer til å gi opp matproduksjon og det kommer til å bli vanskelig å få tak i tørt høy til gårdsdyr om vinteren. Demninger er ikke dimensjonert for så store nedbørsmengder og kan briste. Strømnettet kan bli slått ut i lange perioder, så folk ikke får ladet el-bilene sine og kollektivtrafikken stopper opp. Storbyer blir rammet av flom for de er dominert av asfalt og betong. Vi har allerede sett eksempler på dette. Jeg bor heldigvis på en plass der vannet har en plass å renne bort. Og vi bor heldigvis ikke på kvikkleirebunn. Vi bor også på et sted der det er lite sannsynlig med jord og steinras. Det vi kommer til å oppleve er mer ekstremt vær med styrtregn og hyppige stormer. Vi bor også så nærme sjøen at vi må forberede oss på havnivåstigning. Men vi er forberedt. Skal bygge stormsikkert drivhus, dyrke vår egen mat, ha høner for egg og kjøtt, hermetisere mat. Sikre huset mot storm og styrtregn. Få oss solceller på taket for å sikre oss strøm. Vi er på én måte heldige som bor i et land med mer enn nok vann. Men etterhvert som det blir tørke og skogbranner i store deler av verden så kommer det store mengder klimaflyktninger til Norge. I år kommer vi til å se det når det allerede har kommet masse "klimaturister" som vil bort fra ekstremvarmen. Alle flyktningene kommer til å tære på våre ressurser og vi kommer ikke til å ha plass til alle. Så da må vi stenge grensene og folk kommer til å dø i hopetall i Europa. Det kommer til å bli krig over vannet over hele verden. Men vi er heldige, vi har vann. Vi må lære barna hvordan de skal overleve. Og ja, vi har barn, de kom til verden før det var klart hvor stor krise dette er. Jeg har en dyp sorg over hvordan de kommer til å få det i fremtiden. Håper vår generasjon snart innser hvor ille det er og forbereder seg og barna sine på en grusom verden. Jeg kommer ikke til å svare klimafornektere i denne tråden fordi det er som å diskutere med en vegg, man kommer ingen vei med folk som ikke tror på forskning og baserer seg på et fåtall forskere som sprer feilinformasjon. Og jeg kommer sikkert til å fornærme folk som har fått barn på tross av advarsler fra verdens forskere at vi har en farlig verden i vente. Det får så være, jeg måtte bare få ut min frustrasjon over hvor ille det er og hvor få det er som innser det. De fleste av mine venner, mine foreldre og bekjente tror ikke på klimakrisen. Mens jeg blir sett på som en dommedagsprofet. Jeg blir så lei meg på deres vegne, for de gjør ingenting for å forberede seg, de fortsetter som før. Dette er vanlige, oppegående mennesker som har sunn fornuft. Men snakk om klimaendringer vil de ikke høre om. Er det mange som er enig med meg? Jeg blir skremt hvis ikke😥 Klimaendringer er jo bare tull. Bare lureri. Håper du får opp øya etterhvert. Anonymkode: 15ba6...2f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå