butterfly28 Skrevet 8. juli #1 Del Skrevet 8. juli Jeg har alltid trodd på vitenskapen. Og når verdens klimaforskere sier vi er i krise, så er vi i krise. Så jeg lurer veldig på hvor mange her inne som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer? Jeg har rett og slett mistet troen på menneskeheten og tenker at løpet er kjørt. Folk får barn som aldri før, de blir født inn i en verden som kommer til å gå under. Forstår ikke at noen vil barna sine så vondt. De fleste tenker jo tydeligvis ikke sånn, så det må bety at flesteparten av folk er i benektelse og nekter å innse at verden kommer til å forandre seg til et helvete. De ser ikke lenger enn til sin egen nesetipp. Jeg tror også de fleste har gitt opp og tenker at det er ingenting vi kan gjøre så lenge store nasjoner som Kina og USA ikke gjør sitt for å kutte utslipp. Man tenker ikke at noe må gjøres før det rammer en selv og sine nærmeste. Norge kommer til å bli våtere og varmere, rammes av styrtregn, flom, tørke og havstigning. Og ekstremværet Hans kommer til å få en ny slektning hver sommer. Bøndene kommer til å gi opp matproduksjon og det kommer til å bli vanskelig å få tak i tørt høy til gårdsdyr om vinteren. Demninger er ikke dimensjonert for så store nedbørsmengder og kan briste. Strømnettet kan bli slått ut i lange perioder, så folk ikke får ladet el-bilene sine og kollektivtrafikken stopper opp. Storbyer blir rammet av flom for de er dominert av asfalt og betong. Vi har allerede sett eksempler på dette. Jeg bor heldigvis på en plass der vannet har en plass å renne bort. Og vi bor heldigvis ikke på kvikkleirebunn. Vi bor også på et sted der det er lite sannsynlig med jord og steinras. Det vi kommer til å oppleve er mer ekstremt vær med styrtregn og hyppige stormer. Vi bor også så nærme sjøen at vi må forberede oss på havnivåstigning. Men vi er forberedt. Skal bygge stormsikkert drivhus, dyrke vår egen mat, ha høner for egg og kjøtt, hermetisere mat. Sikre huset mot storm og styrtregn. Få oss solceller på taket for å sikre oss strøm. Vi er på én måte heldige som bor i et land med mer enn nok vann. Men etterhvert som det blir tørke og skogbranner i store deler av verden så kommer det store mengder klimaflyktninger til Norge. I år kommer vi til å se det når det allerede har kommet masse "klimaturister" som vil bort fra ekstremvarmen. Alle flyktningene kommer til å tære på våre ressurser og vi kommer ikke til å ha plass til alle. Så da må vi stenge grensene og folk kommer til å dø i hopetall i Europa. Det kommer til å bli krig over vannet over hele verden. Men vi er heldige, vi har vann. Vi må lære barna hvordan de skal overleve. Og ja, vi har barn, de kom til verden før det var klart hvor stor krise dette er. Jeg har en dyp sorg over hvordan de kommer til å få det i fremtiden. Håper vår generasjon snart innser hvor ille det er og forbereder seg og barna sine på en grusom verden. Jeg kommer ikke til å svare klimafornektere i denne tråden fordi det er som å diskutere med en vegg, man kommer ingen vei med folk som ikke tror på forskning og baserer seg på et fåtall forskere som sprer feilinformasjon. Og jeg kommer sikkert til å fornærme folk som har fått barn på tross av advarsler fra verdens forskere at vi har en farlig verden i vente. Det får så være, jeg måtte bare få ut min frustrasjon over hvor ille det er og hvor få det er som innser det. De fleste av mine venner, mine foreldre og bekjente tror ikke på klimakrisen. Mens jeg blir sett på som en dommedagsprofet. Jeg blir så lei meg på deres vegne, for de gjør ingenting for å forberede seg, de fortsetter som før. Dette er vanlige, oppegående mennesker som har sunn fornuft. Men snakk om klimaendringer vil de ikke høre om. Er det mange som er enig med meg? Jeg blir skremt hvis ikke😥 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Del Skrevet 8. juli Jeg tror man bare føler en enorm avmakt. Det er så utrolig lite en enkeltperson kan gjøre fra eller til. Det er det samme med mikroplast i naturen. Det betyr nesten ingenting at jeg bruker minst mulig plast i hverdagen så jeg ikke skal slippe ut masse, når de en del steder i verden helt hemningsløst bare SPYR ut plast i havet. Anonymkode: 6eb73...14b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Del Skrevet 8. juli Jeg tror ikke nødvendigvis de er i flertall, de er bare så fryktelig høylytte. Noe som selvsagt er veldig enkelt når budskapet ditt er av typen "se her, det var varmt en dag i 1845 også, dermed er klimakrisa motbevist". Mer kompliserte sammenhenger og argumenter egner seg dessverre dårligere med utestemme. Anonymkode: 59f92...6db 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #4 Del Skrevet 8. juli Jeg tror klimaet forandrer seg, men også at det brukes politisk og er en slags skremselspropaganda. Ja takk begge deler. Jeg tror ingen skjønner klimasystemet på jorden fullt ut, det er et ekstremt komplekst system, og det har klart å lage varme og kalde perioder og områder lenge før vi industrialiserte. Jeg tror vi har en rekke effekter som også bidrar til klimaendringer. Eksempler kan være solen, stråling fra andre stjerner (kosmiske stråler), endring av magnetfeltet vårt, magnetiske poler flytter seg etc. Jeg tror summen av dette + vår påvirkning utløser en rekke nye "feedback loops" som f.eks. endring av viktige havstrømmer og vinder, som igjen kan føre til at noen steder blir ørken mens andre smelter og frigjør Co2. Ekstremt mye karbon bindes opp i naturen (planter og trær). Siden co2 er plantemat er dette også til en viss grad selvregulerende. Jeg tror ikke det er all verden vi kan gjøre og bør heller fokusere på å tilpasse oss klimaendringene. Det er mer bekymringsfullt at havet er fullt av plast og at fertiliteten hos menn synker som en stein i den utviklede verden. Jorden vil overleve. Klimaflyktninger kan få bo på Svalbard eller Sibir eller noe. Det er jammen nok kalde steder på jorden. Anonymkode: 0177f...781 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Del Skrevet 8. juli Du bor i Norge. Skulle alle i verden levd som deg, selv uten barn og uten flyturer, hadde ikke verden vart i mange ukene. Slik sett er du klimafornekter selv? Så nei, jeg bryr meg ikke, for det er ikke ferieturene mine som velter lasset. Men alle som sitter og belærer om at man ikke skal fly, samtidig som de lever langt over hva denne kloden klarer likevel. Anonymkode: 491ef...aa2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Del Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror man bare føler en enorm avmakt. Det er så utrolig lite en enkeltperson kan gjøre fra eller til. Det er det samme med mikroplast i naturen. Det betyr nesten ingenting at jeg bruker minst mulig plast i hverdagen så jeg ikke skal slippe ut masse, når de en del steder i verden helt hemningsløst bare SPYR ut plast i havet. Anonymkode: 6eb73...14b Er i stor grad enig her. Jeg føler også ofte på en stor avmakt. Jeg alene gjør liten forskjell på verden. Og hvorfor settes det ikke inn tiltak som gjør at de aller rikeste, de som også er de største forurenserne, må kutte sine utslipp? Altså, å ta privatfly for en 10 min reise?? Men hvor skal grensen gå? Skal man forby privatfly? Skal man sette en grense på hvor mange km pr person kan fly i året? Samtidig prøver jeg å holde mote oppe ved å tenke: Handle lokalt, tenke globalt. Anonymkode: d2321...b65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Del Skrevet 8. juli butterfly28 skrev (15 timer siden): Folk får barn som aldri før, de blir født inn i en verden som kommer til å gå under. Hvem er det som har fortalt deg at verden skal gå under? Anonymkode: b6ee5...a83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 8. juli #8 Del Skrevet 8. juli butterfly28 skrev (15 timer siden): Jeg har alltid trodd på vitenskapen. Og når verdens klimaforskere sier vi er i krise, så er vi i krise. Så jeg lurer veldig på hvor mange her inne som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer? Jeg har rett og slett mistet troen på menneskeheten og tenker at løpet er kjørt. Folk får barn som aldri før, de blir født inn i en verden som kommer til å gå under. Forstår ikke at noen vil barna sine så vondt. De fleste tenker jo tydeligvis ikke sånn, så det må bety at flesteparten av folk er i benektelse og nekter å innse at verden kommer til å forandre seg til et helvete. De ser ikke lenger enn til sin egen nesetipp. Jeg tror også de fleste har gitt opp og tenker at det er ingenting vi kan gjøre så lenge store nasjoner som Kina og USA ikke gjør sitt for å kutte utslipp. Man tenker ikke at noe må gjøres før det rammer en selv og sine nærmeste. Norge kommer til å bli våtere og varmere, rammes av styrtregn, flom, tørke og havstigning. Og ekstremværet Hans kommer til å få en ny slektning hver sommer. Bøndene kommer til å gi opp matproduksjon og det kommer til å bli vanskelig å få tak i tørt høy til gårdsdyr om vinteren. Demninger er ikke dimensjonert for så store nedbørsmengder og kan briste. Strømnettet kan bli slått ut i lange perioder, så folk ikke får ladet el-bilene sine og kollektivtrafikken stopper opp. Storbyer blir rammet av flom for de er dominert av asfalt og betong. Vi har allerede sett eksempler på dette. Jeg bor heldigvis på en plass der vannet har en plass å renne bort. Og vi bor heldigvis ikke på kvikkleirebunn. Vi bor også på et sted der det er lite sannsynlig med jord og steinras. Det vi kommer til å oppleve er mer ekstremt vær med styrtregn og hyppige stormer. Vi bor også så nærme sjøen at vi må forberede oss på havnivåstigning. Men vi er forberedt. Skal bygge stormsikkert drivhus, dyrke vår egen mat, ha høner for egg og kjøtt, hermetisere mat. Sikre huset mot storm og styrtregn. Få oss solceller på taket for å sikre oss strøm. Vi er på én måte heldige som bor i et land med mer enn nok vann. Men etterhvert som det blir tørke og skogbranner i store deler av verden så kommer det store mengder klimaflyktninger til Norge. I år kommer vi til å se det når det allerede har kommet masse "klimaturister" som vil bort fra ekstremvarmen. Alle flyktningene kommer til å tære på våre ressurser og vi kommer ikke til å ha plass til alle. Så da må vi stenge grensene og folk kommer til å dø i hopetall i Europa. Det kommer til å bli krig over vannet over hele verden. Men vi er heldige, vi har vann. Vi må lære barna hvordan de skal overleve. Og ja, vi har barn, de kom til verden før det var klart hvor stor krise dette er. Jeg har en dyp sorg over hvordan de kommer til å få det i fremtiden. Håper vår generasjon snart innser hvor ille det er og forbereder seg og barna sine på en grusom verden. Jeg kommer ikke til å svare klimafornektere i denne tråden fordi det er som å diskutere med en vegg, man kommer ingen vei med folk som ikke tror på forskning og baserer seg på et fåtall forskere som sprer feilinformasjon. Og jeg kommer sikkert til å fornærme folk som har fått barn på tross av advarsler fra verdens forskere at vi har en farlig verden i vente. Det får så være, jeg måtte bare få ut min frustrasjon over hvor ille det er og hvor få det er som innser det. De fleste av mine venner, mine foreldre og bekjente tror ikke på klimakrisen. Mens jeg blir sett på som en dommedagsprofet. Jeg blir så lei meg på deres vegne, for de gjør ingenting for å forberede seg, de fortsetter som før. Dette er vanlige, oppegående mennesker som har sunn fornuft. Men snakk om klimaendringer vil de ikke høre om. Er det mange som er enig med meg? Jeg blir skremt hvis ikke😥 100% enig og dette vil gå raskt. Se på alle varmerekordene jorda rundt, skogbrannene som er dobbelt så store som bare for 20 år siden.. Vi kommer til å gå tom for mat og konflikter og kriger kommer til å eskalere over hele kloden i takt med at ressursene forsvinner...og folk gir faan og forsetter å kjøre dommedagsmaskina de har i garasjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #9 Del Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tror ikke det er all verden vi kan gjøre og bør heller fokusere på å tilpasse oss klimaendringene. Det her er så dumt at det egentlig ikke fortjener et svar. Mange har veldig mye å svare for når den klimakrisen knekker landbruket verden rundt og vi går tom for mat, særlig oljeindustrien og alle nettkrigerne deres som jobber dag ut og dag inn med å så tvil om vitenskapelig beviselige fakta. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #10 Del Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du bor i Norge. Skulle alle i verden levd som deg, selv uten barn og uten flyturer, hadde ikke verden vart i mange ukene. Slik sett er du klimafornekter selv? Så nei, jeg bryr meg ikke, for det er ikke ferieturene mine som velter lasset. Men alle som sitter og belærer om at man ikke skal fly, samtidig som de lever langt over hva denne kloden klarer likevel. Anonymkode: 491ef...aa2 TomSawyer skrev (5 minutter siden): Det her er så dumt at det egentlig ikke fortjener et svar. Mange har veldig mye å svare for når den klimakrisen knekker landbruket verden rundt og vi går tom for mat, særlig oljeindustrien og alle nettkrigerne deres som jobber dag ut og dag inn med å så tvil om vitenskapelig beviselige fakta. Hva er dumt med det? Jeg tror på at klimaendringene er menneskeskapte (i hvert fall delvis menneskeskapte), men for det første tror jeg ikke det er mulig å reversere, så det eneste fornuftige er jo å heller bruke ressursene på å tilpasse oss klimaendringene. Så må folk slutte å få så mange barn, og menneskene må slutte å spy ut plast og hormonforstyrrende stoffer. Jeg er MYE mer bekymret for mikroplasten enn klimaendringene. Jeg skjønner ikke engang hva målet til klima-hysterikerene er - å bruke alle samfunnets penger på å prøve å reversere klimaendringene mens vi fortsetter å overbefolke jorden, produsere, shippe, selge og kjøpe unødvendig ræl og søppel og skadelige ting, så vi alle kan dø av plast og at ingenting kan vikse lenger fordi biene som pollinerer plantene vi må spise er døde på grunn av minroplast og giftstoffer? Nei, klimaendringer er min minste bekymring, verden går så til helvete på alle måter. Anonymkode: 11b50...518 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #11 Del Skrevet 9. juli Verden koker!Varmerekorder overalt bortsett fra norden da.Vi er ikke en del av verden her i norge. Anonymkode: 84b3f...316 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #12 Del Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er dumt med det? Jeg tror på at klimaendringene er menneskeskapte (i hvert fall delvis menneskeskapte), men for det første tror jeg ikke det er mulig å reversere, så det eneste fornuftige er jo å heller bruke ressursene på å tilpasse oss klimaendringene. Så må folk slutte å få så mange barn, og menneskene må slutte å spy ut plast og hormonforstyrrende stoffer. Jeg er MYE mer bekymret for mikroplasten enn klimaendringene. Jeg skjønner ikke engang hva målet til klima-hysterikerene er - å bruke alle samfunnets penger på å prøve å reversere klimaendringene mens vi fortsetter å overbefolke jorden, produsere, shippe, selge og kjøpe unødvendig ræl og søppel og skadelige ting, så vi alle kan dø av plast og at ingenting kan vikse lenger fordi biene som pollinerer plantene vi må spise er døde på grunn av minroplast og giftstoffer? Nei, klimaendringer er min minste bekymring, verden går så til helvete på alle måter. Anonymkode: 11b50...518 Du bruker det magiske ordet " klimahysterikere" og den vanlige avledningsteknikken med å peke på et annet problem som er "mye verre" enn klimakrisen. Kjent teknikk fra oljeindustriens nettkrigere..og jeg vet hva jeg snakker om fordi jeg har diskutert med de i 15 år på tre språk.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #13 Del Skrevet 9. juli Fullstendig enig i innlegget ditt ts. Jeg tror de fleste fornektere syns dette er så skremmende å forholde seg til at de ikke orker. Mer behagelig å henge seg på trøstetanker om at «det har vært varmt før også». Steven Hawking anslo at menneskeheten har rundt 100 år igjen før vi utrydder oss selv med en kombinasjon av klimaendringer, AI, pandemier/virus og voldsomme kriger/kamp om gjenværende ressurser. Anonymkode: 4e48b...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #14 Del Skrevet 9. juli Det kommer til å gå galt, fordi ingen vil ofre det som må til for å redde verden. Politikerne gjør noen tafatte forsøk på å få til klimaavtaler og utslippsreduksjoner, men det hjelper så lite. Skal vi redde jorda, må det tas kraftige grep. Vi i den rike verden må redusere forbruket til det vi hadde på 50-tallet, minst. Det tror jeg politikerne vet, men det er jo ingen politiker i verden som ville bli valgt om han/hun sa noe slikt offentlig. Resultatet er at man gjør det man kan for å redusere utslipp uten at det går utover den økonomiske veksten som dette "pyramidespillet" av en global økonomi er helt avhengig av for å ikke kollapse. Det vil aldri fungere, men det er det eneste politikerne kan gjøre, for det ville jo bli økonomisk havari, opprør og borgerkriger om politikerne tok ansvar og gjorde det som må til for å redde jorda. Anonymkode: 61d32...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #15 Del Skrevet 9. juli … Og nedsatt fruktbarhet som følge av hormonforstyrrende stoffer, mikroplast og annen skit Anonymkode: 4e48b...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #16 Del Skrevet 9. juli Et ord brukt lenger opp i tråden her føler jeg er passende, avmakt. Jeg prøver å gjøre grep for meg og min familie, men det har jo ingenting å si. Fælt å si det, men tror med hvert at eneste muligheten til alle som bebor planeten er at store deler av menneskeheten blir borte. Anonymkode: 0cc79...2e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 9. juli #17 Del Skrevet 9. juli TomSawyer skrev (7 timer siden): Vi kommer til å gå tom for mat og konflikter og kriger kommer til å eskalere over hele kloden i takt med at ressursene forsvinner...og folk gir faan og forsetter å kjøre dommedagsmaskina de har i garasjen. Dommedagsmaskina? Mener du den lille elbilen min? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #18 Del Skrevet 9. juli Janina1 skrev (6 minutter siden): Dommedagsmaskina? Mener du den lille elbilen min? 😂..Nei dieselsuven til mannen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 9. juli #19 Del Skrevet 9. juli Tja, jeg bryr meg absolutt om klimaet. Jeg har elbil (fordi det på det tidspunktet jeg kjøpte den fremdeles ble fremstilt som "å redde jorda" å kjøre elbil). Jeg spiser sjelden kjøtt. Prøver å bruke lite strøm, kuttet ned på dusjinga, lavere innetemperatur om vinteren, bruker aldri aircondition om sommeren lenger. Reiser sjelden på ferie andre steder enn nærmeste tjern (som er i gåavstand, tar med telt i sekken). Jeg har hjemmekontor så ofte sjefen lar meg gjøre det, så sparer jeg reisen inn til kontoret også. 90% av alt jeg har av interiør, klær, leker og bøker er kjøpt brukt. MEN: Ja, jeg vil leve litt jeg også. Så jeg har ikke ofret det som er viktigst for meg. Jeg har både kjæledyr og barn. 3 stykker tilogmed. Jeg vet at jeg BURDE unngått barn for å redde kloden. Jeg vet at jeg BURDE begått selvmord for 25 år siden da jeg lærte om klimatruslene, fordi jeg er en priviligert borger av et av verdens rikeste land og dermed bruker langt mer ressurser enn jeg egentlig "har lov til", bare ved å bo i et oppvarmet hus og spise normal mat (som i stor grad er importert). Og det er så LITE jeg kan gjøre med det. Og etter noen år med "skal jeg bare ta livet av meg selv, for planetens skyld?" så endte jeg opp med en konklusjon om at jeg alene, blant mange milliarder mennesker, gjør så liten forskjell at jeg like godt kunne leve. Og formere meg. Men jeg sluttet på 3 barn, jeg er ikke HELT miljøversting heller. Og verdens klimaproblemer må nesten løses på et internasjonalt nivå, det holder ikke at noen få enkeltindivider i rike land ofrer liv og helse for saken, når det bor milliarder av mennesker i U-land som aldri engang har hørt om problemet - og som ønsker seg vår levestandard og vårt forbruksmønster mer enn noe annet i livet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juli #20 Del Skrevet 9. juli Veggdyret skrev (1 minutt siden): Jeg har elbil (fordi det på det tidspunktet jeg kjøpte den fremdeles ble fremstilt som "å redde jorda" å kjøre elbil). Det er ingen som helst tvil om at overgang til elbiler er helt uunngåelig skal vi overleve dette. I tillegg må strømproduksjonen over på 100% fornybart og all brenning av fossile brennstoff må opphøre asap. Og håpet er ikke ute fordi verden er på rask vei mot nettopp total utfasing av fossilt brennstoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå