Gå til innhold

Hyttetur i helga, overspist og dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

*fikk lyst på cremant og ostepop* 💜🍾🍤🧀

Anonymkode: a2916...1af

Undervurdert combo, skrapt. Prøv det - takk meg senere! 

Anonymkode: 9ab00...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er akkurat slik det bør være.

Litt utenfor boksen innimellom, er man bare nødt til å akseptere. En grunn til at det kalles bl.a livsstilsendring.

Er planen at det skal vare, må man også tåle å være realistisk. 

Skal man påføre seg selv emosjonelle blåmerker fordi man trår litt utenfor innimellom, ja da er det ikke matinntak som er problemet. 

Pust, nyt , og prøv igjen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre nevner hverdagen som teller. Har du lagt på deg noe i helgen er det vann pga potetgullet, så du har nok gått tilnærmet i null totalt sett om dere har beveget dere en del.

(Fjellturer krever og mer energi enn en spasertur på asfalt, er jeg på ukesturer ligger jeg på 3-4000 kcal pr dag mot 1800-2000 til daglig avhengig av hvor langt jeg har gått og hvor sliten jeg er)

Anonymkode: 6e208...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du sier da jeg også spiser i kaloriunderskudd i hverdagen, men nå er på ferie og spiser hakket for mye «junk». Men ferie skal være annerledes, og det må være rom for å kose seg! Jeg trener i ferien, og for min del hjelper det å tenke at jeg faktisk må spise 7000 kalorier over det jeg faktisk forbruker for å gå opp EN kg. Og SÅ mye over spiser jeg ikke - og det gjør ikke du heller. Vær snill med deg selv ❤️

Anonymkode: 54e8a...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg strever etter vellykket vektnedgang. Er normalvektig for første gang på 15 år, og vil så gjerne holde meg der! Det er så vanskelig å ikke overspise når det skjer noe «utenfor» det dagligdagse… Fjelltur ved venner i helgen, her er «regnskapet»:

Fredag:

- salat og brød til lunsj

- pasta med tomater og en hel burrata til middag…

- en pose ostepop 

- 1/2 flaske cremant

- en PinUp

 

Lørdag

- Havregrøt og spekeskinke til frokost

- 2 Polarbrød med brunost og smør til lunsj

- litt spekepølse og turblanding med nøtter og sjokolade

- Buffetmiddag med dessert på turisthytte

- nesten en hel pose potetgull 

- to glass rødvin

 

Søndag

- To skiver grovt brød med ost og skinke, et kokt egg, en liten yoghurt 

- To polarbrød med spekeskinke

- en liten Stratos 

- En liten pose nøtter

- Stor burgermeny på BurgerKing

Skal sies at vi har gått toppturer både lørdag og søndag - men likevel… Hvordan får man til å spise riktig på turer og ferier? Hvordan klarer dere slanke folk det? 

Anonymkode: 9ab00...a70

Ser ingen problem med dette på en aktiv helg. De som tenker en pose potetgull og ostepop er en spiseforstyrrelse, har nok selv en ganske kraftig spiseforstyrrelse. Hverdag er hverdag, helg er helg. 

For topptur tenker jeg kanskje at du spiser litt lite på morgen og formiddag, og da blir veldig sulten utover kvelden (polarbrød metter lite, hadde hatt hvertfall 80-100 gram av f.eks kyllingpålegg eller annet magert pålegg med mye protein) . En måte kan være å ta en skive med en gang man kommer ned fra tur, siden det oftest tar litt tid før det blir mat og det da er veldig lett å hive innpå noe annet man ønsker å unngå. Men på ingen måte noe problem det du spiste. 

Anonymkode: a4794...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser ingen problem med dette på en aktiv helg. De som tenker en pose potetgull og ostepop er en spiseforstyrrelse, har nok selv en ganske kraftig spiseforstyrrelse. Hverdag er hverdag, helg er helg. 

For topptur tenker jeg kanskje at du spiser litt lite på morgen og formiddag, og da blir veldig sulten utover kvelden (polarbrød metter lite, hadde hatt hvertfall 80-100 gram av f.eks kyllingpålegg eller annet magert pålegg med mye protein) . En måte kan være å ta en skive med en gang man kommer ned fra tur, siden det oftest tar litt tid før det blir mat og det da er veldig lett å hive innpå noe annet man ønsker å unngå. Men på ingen måte noe problem det du spiste. 

Anonymkode: a4794...ae1

Jeg tolker det som at det er stresset med å ha spist dette som er usunt. Ikke at det er spist.

Anonymkode: 6e208...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går 7000 kalorier på en kilo kroppsfett, så du skal virkelig gå adskillig mer bananas for at en enkelthelg skal synes nevneverdig på vekten over noen uker. Denne helgen er ikke forferdelig ille kalorimessig, og dere har også beveget dere en hel del.

Skjønner følelsen er kjip, men du har virkelig ikke ødelagt noe som helst vektmessig her. 

Siden du spør: "Vi slanke folk" er jo også ulike. For meg er det bare å spise få måltider som gjelder, og da kan de få jeg spiser være store. Men jeg er heldig med at det koster meg null og niks å hoppe over måltider, det er selvfølgelig ingen løsning for alle.

Anonymkode: 67bce...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig mengde mat på en hyttetur - men jeg forstår at det gir en dårlig følelse når man har jobbet hardt for  gå ned i vekt. Nå må du tenke som en normalvektig og gjøre det motsatte av det du kanskje har lyst til, nemlig å sulte deg eller kutte drastisk ned på kaloriene for å kompensere for helgen. Da er sjansen stor for at du ender i en negativ spiral med overspising og sulting. Spis som du gjorde før hytteturen og legg fra deg den dårlige samvittigheten - tenk heller på hvordan du koste deg på tur :)

Anonymkode: 7ffdd...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ingen problem med dette på en aktiv helg. De som tenker en pose potetgull og ostepop er en spiseforstyrrelse, har nok selv en ganske kraftig spiseforstyrrelse. Hverdag er hverdag, helg er helg. 

Anonymkode: a4794...ae1

Nå vet jeg ikke hva TS sliter med. Hvis man har klart å legge fra seg dårlige vaner med overspising, og kanskje til og med en spiseforstyrrelse, er det ikke så rart at man blir fortvila hvis man føler at man har "gjort det igjen". Dersom TS tenker at hun spiste disse tinga på en måte som ligner på overspising er det lov å være litt ekstra på vakt, så det ikke sklir ut igjen, for det er ikke så lett å gå ned i vekt og bli der.

Det betyr ikke at TS har spist for mye denne helga, men det at man er redd for å falle tilbake til dårlige vaner er veldig forståelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vel mye snacks, og ville ikke gått for stor meny på McDonalds, men dette er virkelig ikke krise! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her er jeg rett og slett ikke enig. Det slutter jo å være kos når man fortsetter å spise en hel potetgullpose på en kveld. Det er faktisk noe sykelig med det. 

Anonymkode: aa317...b2f

Deg om det 

Anonymkode: a625d...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her er jeg rett og slett ikke enig. Det slutter jo å være kos når man fortsetter å spise en hel potetgullpose på en kveld. Det er faktisk noe sykelig med det. 

Anonymkode: aa317...b2f

Det som er sykelig for deg, er helt normalt for andre.

 

Anonymkode: 23e56...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg strever etter vellykket vektnedgang. Er normalvektig for første gang på 15 år, og vil så gjerne holde meg der! Det er så vanskelig å ikke overspise når det skjer noe «utenfor» det dagligdagse… Fjelltur ved venner i helgen, her er «regnskapet»:

Fredag:

- salat og brød til lunsj

- pasta med tomater og en hel burrata til middag…

- en pose ostepop 

- 1/2 flaske cremant

- en PinUp

 

Lørdag

- Havregrøt og spekeskinke til frokost

- 2 Polarbrød med brunost og smør til lunsj

- litt spekepølse og turblanding med nøtter og sjokolade

- Buffetmiddag med dessert på turisthytte

- nesten en hel pose potetgull 

- to glass rødvin

 

Søndag

- To skiver grovt brød med ost og skinke, et kokt egg, en liten yoghurt 

- To polarbrød med spekeskinke

- en liten Stratos 

- En liten pose nøtter

- Stor burgermeny på BurgerKing

Skal sies at vi har gått toppturer både lørdag og søndag - men likevel… Hvordan får man til å spise riktig på turer og ferier? Hvordan klarer dere slanke folk det? 
 

 

 

 

 

Anonymkode: 9ab00...a70

Jeg sier som de fleste andre her: Dette ser da ikke så ille ut. Og det er tross alt snakk om kun tre dager, og tre aktive dager. Dette velter i seg selv ingenting.

Problemet er først når man har mange turer og ferier hvor man går i overskudd. Jeg mener også at det er litt mer problematisk å spise mye potetgull og ostepop enn f.eks. litt ekstra god mat eller et kakestykke. Potetgull og ostepop i store mengder er for mange et like skritt tilbake til inngrodde dårlige vaner og ofte noe som gjør at man føler seg litt verre enn hvis man har spist litt "voksnere" greier.

Jeg er tynn, men har ikke alltid vært det. Jeg er ekstremt glad i mat. Det er ikke lett å begrense seg, og jeg går ofte på smeller. Jeg prøver likevel å ta gode valg i de fleste situasjoner, og fokuserer ofte på å spise moderate mengder av genuint gode ting heller enn store mengder "drittmat". Jeg synes at helgemenyen din minus potetgullet og ostepopen egentlig ser fin ut, særlig toppturene tatt i betraktning. Sjokolade og nøtter hører med, litt alkohol er også fint sammen med venner. Personlig ville jeg ikke kjøpt en stor burgermeny på Burger King, men heller gått for noe litt mindre der, men alt i alt, ikke vær så hard mot deg selv.

De fleste tynningene skeier ut innimellom uten å bli tjukke av det, og det blir ikke du heller. Men tenk på hva du vil spise, hvor mye du vil spise av det, hva du ikke klarer å stoppe å spise når du først har begynt, etc. Prøv å skap trygge matrammer for deg selv, hvor du føler at du beholder kontrollen også når du spiser litt mer enn du gjør til daglig.

Anonymkode: 84569...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er slank nå (gått ned 22 kg), og på hytteturer og fjellturer så spiser jeg store måltider. Det meste av det du lister har jeg fortært bortsett fra Burger King. Likevel - hele chipsposer, ostepop-poser...da begynner vi å nærme oss overspisingslandskapet. 

Så det du må fokusere på er hvorfor du spiste hele poser når du fikk så mye deilig mat servert. Var det bevisst, klarte du ikke styre deg, hva tenkte du da du spiste?

Hverdagen teller selvfølgelig, men jeg selv ble overvektig fordi unntakene skjedde for ofte. 

Anonymkode: dc43b...8b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...