Gå til innhold

Avvenne moonboon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Baby er 4 mnd og vi ønsker å avvenne fra å sove i vuggende moonboon. Han sovner også ved trilling av vogn, men vi ønsker at han skal kunne sove i stille vogn. Kan vi ta et par dager hvor vi forsøker mindre intensitet på vuggingen, for så å ta den helt av? Hvis det blir mye skriking, så lurte jeg på om det egentlig bare er å stå i det i noen dager, og at det på den måten går over av seg selv. Kommer selvfølgelig til å trøste, og vet at vi i noen dager kommer til å ende med han ikke sover så mye på dagtid. 

Anonymkode: 14a1a...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må man nesten bare prøve seg frem da det vil være helt individuelt hva som fungerer fra barn til barn. 

En 4 mnd gammel baby er enda liten og rutiner kan for noen være enkel å endre, for andre ikke. 

Anonymkode: 1f1c0...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Baby er 4 mnd og vi ønsker å avvenne fra å sove i vuggende moonboon. Han sovner også ved trilling av vogn, men vi ønsker at han skal kunne sove i stille vogn. Kan vi ta et par dager hvor vi forsøker mindre intensitet på vuggingen, for så å ta den helt av? Hvis det blir mye skriking, så lurte jeg på om det egentlig bare er å stå i det i noen dager, og at det på den måten går over av seg selv. Kommer selvfølgelig til å trøste, og vet at vi i noen dager kommer til å ende med han ikke sover så mye på dagtid. 

Anonymkode: 14a1a...722

Dere har jo vent ungen til det, litt dumt å begynne med avvenning på et så lite spedbarn tenker jeg.. 

Men prøv, og se hvordan han reagerer. Søvn er veldig viktig, så jeg hadde ikke latt det vike. 
 

Vær også obs på at 4 mnd er ofte da de havner i utviklingstrinn, så det kan være smart å vente en liten stund før man prøver å endre på ting. Mange babyer sliter mer med søvnen når de er rundt 4 mnd. Les litt om 4 month sleep regression. 

Anonymkode: a1f78...4fc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Du har kanskje ikke hatt kolikkbaby selv? Da gjør man faktisk hva som helst, det kalles å være forelder og omsorgsperson. Rådene rundt om kring er at man gjør alt for babyens søvn de første fire månedene, da skal man ikke tenke på uvaner. Men at når babyen blir fire mnd kan man forsøke å stoppe med vugging/bæring/hva det skulle være, for hvis man ikke stopper nå så blir det en uvane som ikke er lett å avvenne senere

Anonymkode: 14a1a...722

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her må man nesten bare prøve seg frem da det vil være helt individuelt hva som fungerer fra barn til barn. 

En 4 mnd gammel baby er enda liten og rutiner kan for noen være enkel å endre, for andre ikke. 

Anonymkode: 1f1c0...4d7

Takk, og ja du har nok rett. Lurte bare på om vi skulle forsøke den enkle metoden først, hvis noen hadde gode erfaringer med det, i stedet for lang og gradvis avvenning.

Anonymkode: 14a1a...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

^ Du har kanskje ikke hatt kolikkbaby selv? Da gjør man faktisk hva som helst, det kalles å være forelder og omsorgsperson. Rådene rundt om kring er at man gjør alt for babyens søvn de første fire månedene, da skal man ikke tenke på uvaner. Men at når babyen blir fire mnd kan man forsøke å stoppe med vugging/bæring/hva det skulle være, for hvis man ikke stopper nå så blir det en uvane som ikke er lett å avvenne senere

Anonymkode: 14a1a...722

Og som du sier så er søvn veldig viktig. Så du tenker at vi burde bare hatt en gråtende og våken baby disse fire månedene som har vært? Det er det som har skjedd med andre i omgangskretsen som på død og liv ikke skal gi babyen nærhet e.l. ved søvn, det gjør faktisk ingenting godt. 

Anonymkode: 14a1a...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

^ Du har kanskje ikke hatt kolikkbaby selv? Da gjør man faktisk hva som helst, det kalles å være forelder og omsorgsperson. Rådene rundt om kring er at man gjør alt for babyens søvn de første fire månedene, da skal man ikke tenke på uvaner. Men at når babyen blir fire mnd kan man forsøke å stoppe med vugging/bæring/hva det skulle være, for hvis man ikke stopper nå så blir det en uvane som ikke er lett å avvenne senere

Anonymkode: 14a1a...722

Oj slapp av da. Det var da voldsomt til overreaksjon.

Anonymkode: 517af...73b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Det personen skrev representerer kommentarer man ofte får/ser, fra mennesker uten evne til å sette seg inn i andre sine situasjoner. Hører/ser ofte slike kommentarer. Sier du til en venn/kollega med et problem «du er jo skyld i det selv, så unødvendig å tenke på å endre noe nå». Hvorfor skal det være ok med slike kommentarer med en gang det gjelder baby? Jeg sier ikke dette bare på vegne av meg selv, det gjelder generelt. Jeg har en helt annen tilnærming, så blir bare fryktelig provosert hver gang noen viser lite medfølelse/kommenterer hva de vil med en gang det handler om barn eller baby.

Anonymkode: 14a1a...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

^ Det personen skrev representerer kommentarer man ofte får/ser, fra mennesker uten evne til å sette seg inn i andre sine situasjoner. Hører/ser ofte slike kommentarer. Sier du til en venn/kollega med et problem «du er jo skyld i det selv, så unødvendig å tenke på å endre noe nå». Hvorfor skal det være ok med slike kommentarer med en gang det gjelder baby? Jeg sier ikke dette bare på vegne av meg selv, det gjelder generelt. Jeg har en helt annen tilnærming, så blir bare fryktelig provosert hver gang noen viser lite medfølelse/kommenterer hva de vil med en gang det handler om barn eller baby.

Anonymkode: 14a1a...722

Jeg tolker ikke den kommentaren kritiserende på den måten i det hele tatt. Det er jo sant at det er det babyen er vant til. Det betyr ikke at det er dårlig av den grunn. Videre gir vedkommende velmenende råd.

Anonymkode: 517af...73b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tolker ikke den kommentaren kritiserende på den måten i det hele tatt. Det er jo sant at det er det babyen er vant til. Det betyr ikke at det er dårlig av den grunn. Videre gir vedkommende velmenende råd.

Anonymkode: 517af...73b

Enig i at det ikke er den verste kommentaren, men vedkommende hadde ikke skrevet «dere har jo vent ungen til det» med mindre han/hun mente at det var feil og selvforskyldt. 

Anonymkode: 14a1a...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og som du sier så er søvn veldig viktig. Så du tenker at vi burde bare hatt en gråtende og våken baby disse fire månedene som har vært? Det er det som har skjedd med andre i omgangskretsen som på død og liv ikke skal gi babyen nærhet e.l. ved søvn, det gjør faktisk ingenting godt. 

Anonymkode: 14a1a...722

Tror dere misforstod kommentaren min veldig. Det jeg skrev er at jeg syns et 4 mnd gammelt spedbarn skal få ha den gode søvnen og rutinene som fungerer, når dere først har vent babyen til å sovne på den måten så syns jeg det er altfor tidlig å starte med avvenning. Babyen er tross alt kun 4 mnd… 

Alt til sin tid tenker jeg. Har selv barn med ekstra behov, og tro meg - vi har gjort mange ting «mot strømmen» for at hverdagen skulle bli beste mulig for alle. Søvn ER superviktig, så jeg hadde ikke fokusert på å avvenne noe som fungerer når babyen er så liten. Skjønner at det kan være slitsomt å måtte bysse / trille i søvn, men man må nesten prioritere å gjøre det som fungerer for at barnet skal få den søvnen som trengs.
 

Det finnes jo motor/viberasjon til vogner, har dere prøvd det? 
 

Jeg skrev også at dere kan fint prøve å avvenne, men jeg hadde ikke latt det gå på bekostning av søvnen. 

Anonymkode: a1f78...4fc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...