Gå til innhold

Jeg sliter fordi jeg sammenligner meg med andre, og jeg HATER at jeg gjør det!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg burde vært takknemlig! Men jeg får det ikke til. Jeg har jobb jeg trives greit i, to friske barn, samboer, hus, bil, kjæledyr.

Har kanskje ikke all verden med gode venninner , ett par stykker, men det er min egen feil fordi jeg er dårlig på å vedlikeholde vennskap med flere. Men greia er da, jeg sammenligner meg med alle HELE tiden og jeg blir gal av det! Værst er det nå på sommeren. Alle har det så hyggelig. De legger ut det ene sydenbildet etter det andre og sommerfester med gode venner. Vi har ikke tatt oss råd til noen dyr sydenferie på fire år. Jeg er sinnsykt misunnelig! Det er veldig flaut å være så misunnelig. Jeg føler meg mislykket hver gang jeg ser noen har det gøy på f.eks snapchat. Hvordan kan jeg lære meg å konsentrere meg om MITT liv og ikke alle andres??? Jeg burde vært lykkelig, men jeg får det ikke til. 

Anonymkode: 5ed38...3b8

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli trygg i deg selv, og drit i hva andre gjør. Finn en hobby som opptar tiden din. Ingen vits i å misunne andre. Livet på sosiale medier er falskt. Det er ikke sjarmerende å være bitter. Jobb med deg selv. 

Anonymkode: 6e24c...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg ut av snapchat feks. Det hjelper. Ut av syne ut av sinn. 

Anonymkode: acde8...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg burde vært takknemlig! Men jeg får det ikke til. Jeg har jobb jeg trives greit i, to friske barn, samboer, hus, bil, kjæledyr.

Har kanskje ikke all verden med gode venninner , ett par stykker, men det er min egen feil fordi jeg er dårlig på å vedlikeholde vennskap med flere. Men greia er da, jeg sammenligner meg med alle HELE tiden og jeg blir gal av det! Værst er det nå på sommeren. Alle har det så hyggelig. De legger ut det ene sydenbildet etter det andre og sommerfester med gode venner. Vi har ikke tatt oss råd til noen dyr sydenferie på fire år. Jeg er sinnsykt misunnelig! Det er veldig flaut å være så misunnelig. Jeg føler meg mislykket hver gang jeg ser noen har det gøy på f.eks snapchat. Hvordan kan jeg lære meg å konsentrere meg om MITT liv og ikke alle andres??? Jeg burde vært lykkelig, men jeg får det ikke til. 

Anonymkode: 5ed38...3b8

Hold deg unna sosiale medier. Det er plenty av folk som ikke har det 100% greit, men de tier som regel stille og du ser ikke like mye til de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det deg så mye burde du slette sosiale medier. Det er befriende faktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i skilsmisse i sommer og har gruet meg skikkelig til juli hvor "alle" er borte og på herlige ferier. Tenk over hva du kan endre i ditt eget liv for å bli mer fornøyd. Jeg er ikke vant til å føle det sånn før, men i år kjenner jeg virkelig på bitterhet av å føle andres lykke overalt rundt meg.
Tenk positivt, fokuser på det gode i hverdagen, snakk pent til deg selv og se mindre på andres updates. Å se mindre på mobilen er generelt et utrolig godt tips for bedre mental hygiene!

Anonymkode: 8a22f...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke istand til å ha kjæresteforhold. Ikke istand til å jobbe (er trygda). Har ikke familie utover egne barn. Sammenligner meg med andre og fremstår alltid som taperen. Ville følt meg sånn sammenlignet med deg også. Jeg klarer ikke jobbe engang.

Anonymkode: a69fa...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke istand til å ha kjæresteforhold. Ikke istand til å jobbe (er trygda). Har ikke familie utover egne barn. Sammenligner meg med andre og fremstår alltid som taperen. Ville følt meg sånn sammenlignet med deg også. Jeg klarer ikke jobbe engang.

Anonymkode: a69fa...f5b

Og jeg har ikke egne barn engang.... og  greier heller ikke å kjøre bil.....

Anonymkode: 00ff8...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiale medier som facebook har jeg faktisk slettet, og Instagram har jeg logget meg ut av ei god stund nå, men snapchat er plassen jeg hold er kontakt med folk, of det er der jeg får bilder og videoer mitt i fleisen. Som sagt, sydenturer, jeg elsker sol og varme og vi har hatt hjemme ferie med bare vind, regn og 12 grader, vi skal ei uke til Kristiansand,  bo gratis og ta en tyr i dyreparken,  så der er egentlig ikke veldig synd på oss. Folk har det værre. Men likevel sitte jeg og er veldig veldig misunnelig. Familie og venner som koser seg i varmen. Sammenkomster hvor jeg ikke er bedd. Min egen feil at jeg ikke klarer å bevare vennskap. Jeg burde sikkert fått meg en hobby. Det eneste jeg kommer på er treningsenter som jeg egentlig ikke vil være på. Off, jeg skjemmes over tankene mine, og burde vært takknemlig og glad. Åsså har jeg sånn tungsinn hele tiden, er så lei av bilder av lykkelige mennesker døgnet rundt.

Anonymkode: 5ed38...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke istand til å ha kjæresteforhold. Ikke istand til å jobbe (er trygda). Har ikke familie utover egne barn. Sammenligner meg med andre og fremstår alltid som taperen. Ville følt meg sånn sammenlignet med deg også. Jeg klarer ikke jobbe engang.

Anonymkode: a69fa...f5b

Alt dette pluss at Jeg har ikke barn eller venner engang. Har ingen. Aldri ferie. Aldri noe som helst.

Anonymkode: 8909e...9df

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også missunnelig på alle siden alle er så flinke som får til livet også klarer jeg ingenting. Jeg er en taper 

Anonymkode: 8909e...9df

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor skal noen leve livet i luksus med alle livets goder mens andre må lide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fountaine said:

Ja hvorfor skal noen leve livet i luksus med alle livets goder mens andre må lide?

Gud? Karma? Politikk/kapitalisme? Arv/gener?

Anonymkode: a69fa...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gud? Karma? Politikk/kapitalisme? Arv/gener?

Anonymkode: a69fa...f5b

Ja noen er nok født bedre enn andre. Det har vi ingen kontroll over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så flaut å være misunnelig? Det er jo også en helt normal følelse som alle andre, og kan gi viktig informasjon, de har noe du ønsker deg. 

Hva du kan gjøre for å fokusere mer på deg selv, hmm, hva med mindfulness, øve på å være her og nå? Øve på å akseptere tanker i stedet for å komme inn i en spiral der en har en mental tenniskamp om hvilke tanker som skal få vinne? For meg hjalp ACT på denne type overtenking. Boken "Å leve et liv, ikke vinne en krig" av Anna Kåver gir en enkel innføring, og hjalp meg mye. 

Og apropos den misunnelsen igjen, hva om den faktisk har en viktig beskjed om at du mangler noe i livet ditt som du trenger sårt? Om du har noen behov som ikke blir dekt, lytt til det, identifiser det og lag en handlingsplan for å nå de målene. 

Og du, hva om du ikke burde være lykkelig? Det høres ut som et voldsomt press å legge på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 22.13):

Jeg burde vært takknemlig! Men jeg får det ikke til. Jeg har jobb jeg trives greit i, to friske barn, samboer, hus, bil, kjæledyr.

Har kanskje ikke all verden med gode venninner , ett par stykker, men det er min egen feil fordi jeg er dårlig på å vedlikeholde vennskap med flere. Men greia er da, jeg sammenligner meg med alle HELE tiden og jeg blir gal av det! Værst er det nå på sommeren. Alle har det så hyggelig. De legger ut det ene sydenbildet etter det andre og sommerfester med gode venner. Vi har ikke tatt oss råd til noen dyr sydenferie på fire år. Jeg er sinnsykt misunnelig! Det er veldig flaut å være så misunnelig. Jeg føler meg mislykket hver gang jeg ser noen har det gøy på f.eks snapchat. Hvordan kan jeg lære meg å konsentrere meg om MITT liv og ikke alle andres??? Jeg burde vært lykkelig, men jeg får det ikke til. 

Anonymkode: 5ed38...3b8

Det er en kjent sak at tilsynelatende kjekke ting blir fremstilt 10 ganger bedre og kjekkere enn hva det er på sosiale medier. De fleste overdriver altså. Klasssisk eksempel: Venninna mi la ut kjekk status på Facebook om hvor fantastisk de hadde hatt det på familietur til Barcelona. Idylliske bilder av hele familien som smiler og tuller på masse bilder. Da hun kom hjem kunne hun fortelle at turen hadde vært helt jærlig. Krangel fra morgen til kveld  og endte med samlivsbrudd. Stakkars tapre barna som klarte å smile på bildene i små korte fine øyeblikk😞

Vet ikke hvem venninna mi prøvde å lure…Men sånn som dette er altså ikke uvanlig.

Prøv å tenk på det neste gang du ser idylliske familiebilder på SoMe. Det hjelper ihvertfall litt.

Anonymkode: 57cea...4c1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...