Gå til innhold

Mor,mormor, svigermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg prøve å ordlegge meg best mulig uten at dette virker negativt ment. 
Jeg er mor, mormor, svigermor. Ung, godt gift og vi har tre barn sammen. Eldste tøtta har barn og samboer. Vi forguder dem alle sammen og elsker å være sammen med dem. 

Jeg er i midten av 40 årene, og har allerede fått kjenne mange helseutfordringer på kroppen… til min store frustrasjon. Jeg vil så gjerne klare å være der for alt og alle, og glemmer meg selv. Men jeg holder hodet over vann og står på og i det for at alle skal ha det fint og kjekt når vi er sammen. 

Men, det er krevende for meg, spesielt når alle kommer hjem på weekend og forventer at jeg skal fikse og ordne, lage mat, rydde, vaske klær, barnepass (som er helt nydelig magisk.) Og når besøket bare roter og ikke rydder eller hjelper med noe som helst. 
Jeg er mor i huset og stiller gjerne opp, men føler at ingen ser meg og mine begrensinger, til tross for hvor mye smerte jeg har og hvor sliten jeg er. Får heller aldri et takk for noen ting, uansett hva jeg steller i stand for at vi skal ha det koselig og fint sammen.  Men kanskje jeg forventer for mye? Ikke vet jeg… Men i kveld kjennes d litt ekstra sårt da helga har vert så innmari slitsom, men koselig, og jeg kjenner på en trist følelse på om jeg er urimelig som tenker dette… 

Lurer litt på hva din erfaring og tanker er med å besøke foreldre/familien? 
Og til deg som mamma, hva tenker/krever du å få litt hjelp med? 
Jeg er bare veldig utslitt og lei meg over å kjenne d slik❤️

Anonymkode: 0d790...144

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kommunisere nøyaktig det du skriver til familien din. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja jeg vil gjerne det. Men de som kommer som en familie på besøk, er ganske så hårsår om jeg ber dem rydde litt rot osv, og går da ofte inn på rommet og blir der en stund. For meg kan det føles som de vil ha helt ferie når de er her.
Det ender jo ofte med at jeg får dårlig samvittighet om jeg sier noe 

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo si ifra, TS! Ingen er tankelesere, så ikke forvent at de kan gjette seg frem når du gjør som du alltid har gjort uten å si noe.

Anonymkode: f04a2...e8c

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis du har hjemmeboende barn kan ikke alle forvente at du skal varte opp voksne barn og svigerbarn og barnebarn samtidig. tenker at du må si tydelig fra og stille litt krav.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan enten sette deg ned og sbakke med familien om det. Eller du kan ta det litt mer diskret ved å rett og slett spørre i ulike situasjoner om de andre kan bidra. 

"Dekker dere på bordet mens jeg rører sausen?"

"Kan du gå ut med søppela?"

"Uff nå er jeg så sliten at jeg må ta en hvil. Dere må gjerne starte på middagen, potetene og kjøttkakene er i kjøleskapet. Si fra om dere lurer på noe".

Anonymkode: dfc73...18f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Trillylilly skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vil gjerne det. Men de som kommer som en familie på besøk, er ganske så hårsår om jeg ber dem rydde litt rot osv, og går da ofte inn på rommet og blir der en stund. For meg kan det føles som de vil ha helt ferie når de er her.

Ta samtalen før de kommer eller når det ikke roter hvertfall. Blir de fornærmet og du må gå på eggeskall - vel, da får de hellere bo en annen plass.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo si ifra, TS! Ingen er tankelesere, så ikke forvent at de kan gjette seg frem når du gjør som du alltid har gjort uten å si noe.

Nei så klart, ingen er tankeleser, men voksne, og de vet og ser hva jeg strir med mtp helsen. Og jeg «hinter» om litt hjelp til det ene og det andre, men de gjemmer seg heller vekk på soverommet, enn å stille opp når noe skal gjøres. 
Og ja, jeg liker å stille opp for at vi skal ha det koselig sammen, men så er man jo kommet til et sted med voksne barn som gjerne kan bidra litt. Jeg lurer bare på hvordan andre gjør det

Skrevet
fru Alving skrev (6 minutter siden):

Hvis du har hjemmeboende barn kan ikke alle forvente at du skal varte opp voksne barn og svigerbarn og barnebarn samtidig. tenker at du må si tydelig fra og stille litt krav.

Det er nok det jeg bør gjøre. Er bare så redd for å være «urimelig». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ta samtalen før de kommer eller når det ikke roter hvertfall. Blir de fornærmet og du må gå på eggeskall - vel, da får de hellere bo en annen plass.

Er nok derfor jeg synes dette er vanskelig, pga reaksjonene det gir. 
Ikke enkelt dette, jeg elsker jo at vi er sammen alle, men de er nok vandt med at mor styrer og ordner. Og det kan nok sikkert være mye min egen feil. Men så er helsen forverret, og de er mer voksne nå. Og da er det vell rimelig å bidra litt her og der

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke late som jeg kjenner deg, men jeg tror jeg kjenner igjen din være måte i å stille opp for familien. Har flere slike kvinner i familien og utfordringen er at alle er jo vant til at de disker opp og fikser og gjør osv. Den ene av disse kvinnene kan jo ikke slappe av og styrer på selv om hun knapt klarer å gå.

Jeg vil anbefale deg og legge listen på et lavere nivå. Si fra i forkant av besøk at det må bli noe enkelt. Bestill pizza. Jeg forstår at det er tøft og må føles vanskelig når du egentlig vil men kroppen sier nei.

Tror du rett og slett må trappe ned på hva du stiller opp med uten at det går ut over tilbudsiden for samvær med familien. Kommuniser i forkant av besøk. Tollere litt ekstra rot og snakk også med mannen din.

Anonymkode: 33049...a36

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er din egen datter, som du har oppdratt? Og nå er hun voksen og har barn? Hun høres ut som en uspiselig 14-årig bonusdatter, men er altså ditt eget, voksne barn. Du oppfører deg som en dørmatte - og enda verre, som martyr.

Anonymkode: 76474...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trillylilly skrev (18 minutter siden):

Nei så klart, ingen er tankeleser, men voksne, og de vet og ser hva jeg strir med mtp helsen. Og jeg «hinter» om litt hjelp til det ene og det andre, men de gjemmer seg heller vekk på soverommet, enn å stille opp når noe skal gjøres. 
Og ja, jeg liker å stille opp for at vi skal ha det koselig sammen, men så er man jo kommet til et sted med voksne barn som gjerne kan bidra litt. Jeg lurer bare på hvordan andre gjør det

Du må være tydelig. Vær tydelig i hva som må gjøres av de voksne barna. Du må si f.eks "til middagen må dere lage dessert og dekke på bordet". Hvis dere ikke bare vasker dere egnes klær, må de vaske sine egne klær. Når de drar skal rommet være strøkent og sengetøyet skal være tatt av sengene. 

Anonymkode: 76dc1...45b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men dette er din egen datter, som du har oppdratt? Og nå er hun voksen og har barn? Hun høres ut som en uspiselig 14-årig bonusdatter, men er altså ditt eget, voksne barn. Du oppfører deg som en dørmatte - og enda verre, som martyr.

Anonymkode: 76474...737

Ja min egen flotte datter, som jeg har stilt opp for og alltid vil. Hun er voksen og en god mor, og på ingen måte uspiselig. 
Mulig du definerer meg som dørmatte og martyr, men jeg var helst ute etter gode råd her, fra både voksne barn men også mødre i liknede situasjoner på hvordan de gjør det når en er mange hjemme sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal ikke late som jeg kjenner deg, men jeg tror jeg kjenner igjen din være måte i å stille opp for familien. Har flere slike kvinner i familien og utfordringen er at alle er jo vant til at de disker opp og fikser og gjør osv. Den ene av disse kvinnene kan jo ikke slappe av og styrer på selv om hun knapt klarer å gå.

Jeg vil anbefale deg og legge listen på et lavere nivå. Si fra i forkant av besøk at det må bli noe enkelt. Bestill pizza. Jeg forstår at det er tøft og må føles vanskelig når du egentlig vil men kroppen sier nei.

Tror du rett og slett må trappe ned på hva du stiller opp med uten at det går ut over tilbudsiden for samvær med familien. Kommuniser i forkant av besøk. Tollere litt ekstra rot og snakk også med mannen din.

Anonymkode: 33049...a36

Takk for godt svar❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
Trillylilly skrev (34 minutter siden):

😱

Neste helg synes jeg du kan dra på besøk til de. Sleng deg i sofaen og legg bena på bordet. Lag deg litt mat og rot litt på kjøkkenet. Ber de deg om å bidra går du å legger deg nedpå en stund.

Anonymkode: 0e7ee...563

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😱

Neste helg synes jeg du kan dra på besøk til de. Sleng deg i sofaen og legg bena på bordet. Lag deg litt mat og rot litt på kjøkkenet. Ber de deg om å bidra går du å legger deg nedpå en stund.

Anonymkode: 0e7ee...563

Hahaha, ja var vell kanskje det jeg burde 😂😅 Nei uff, jeg må nok ta praten i en passende stund. ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Noe som skulle vært tenkt på tidligere og vært en del av oppdragelsen. Man høster som man sår.

Anonymkode: 5f01f...ece

Skrevet

Har du en partner som kan støtte deg, og ta en samtale med de før neste besøk? Tror du kan trenge en som "fremsnakker" deg litt, slik at de virkelig skjønner at nå er det din tid til å få litt omsorg også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noe som skulle vært tenkt på tidligere og vært en del av oppdragelsen. Man høster som man sår.

Anonymkode: 5f01f...ece

Ingen ting å si på oppdragelsen, så spar meg den kommentaren😀

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...