Gå til innhold

Barn på snart 4 år og bleieslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (9 minutter siden):

For en sammenligning. Pusser selvsagt tenner morgen og kveld fra første tann. Ofte til store protester. 

Du må jo vente til barnet er klar for tannpuss. Barnet kan få traumer av at foreldrene bestemmer.

Anonymkode: 64d0c...9d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Venter du med tannpuss også til ungen føler seg «klar» for det?

Blir helt matt av sånne tafatte foreldre

Anonymkode: 2c3fb...ae4

Jeg pusser tennene deres til de er klare for å pusse dem selv. Så tafatt er jeg.

Anonymkode: 8f839...5ef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du må jo vente til barnet er klar for tannpuss. Barnet kan få traumer av at foreldrene bestemmer.

Anonymkode: 64d0c...9d9

Nei, de risikerer at alle tennene råtner om tennene ikke blir pusset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når du hørte ordet «pris» i denne sammenhengen, tenkte du da umiddelbart på en kostnad for foreldrene i form av ekstra arbeid? 
 

 

Anonymkode: 5bbad...ad9

Siden det kun er positivt for barnet å bli kvitt bleiene og en stor ulempe for alle; barnet, de som passer barnet og samfunnet som får enorme mengder ekstra plastsøppel i omløp, så er jo eneste kostnaden at foreldrene må jobbe litt ekstra en kort periode. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ydmykelse og utestenging faktisk..

har aldri hørt om en 4åring som blir ydmyket og utestengt fordi de bruker bleie. Og hvis det er tilfellet at dette skjer ville jeg bekymret meg betraktelig mye mer for barna på 4 år som ydmyker og stenger ute vennene sine 😯 

Det lukter jo vondt når folk har bæsjet på do også, er det liksom greit å ydmyke andre av den grunn?

Anonymkode: bff2d...6b8

Har aldri hørt om noen som går rundt og stinker lenge etter de har vært på do.

Festlig at i en annen tråd her forleden var det helt ok at store barnehagebarn spør folk om hvorfor de er tjukke, stygge, har så små øyne, har så gule tenner eller hvorfor en dame ser ut som en mann, mens her bekymrer du deg for det hvis et barn spør et annet hvorfor det fortsatt bruker pleie eller om det rynker på nesa når det stinker eller ikke har lyst å gå på brytetrening med et barn med en bleie full av tiss og bæsj, som kanskje setter seg på deg…

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Lurer på hvem denne tvungne tidlige bleieslutten er praktisk for? Foreldrene eller barna?

Anonymkode: bff2d...6b8

Alle. Men å fortsette med bleie er mest upraktisk for barna og de ansatte i barnehagen, foreldrene som kun ser barna sine noen få timer hver ettermiddag trenger jo ikke å skifte så mange bleier og skifte så mye tøy fordi bleiene lekker på så store unger.

Anonymkode: 2c3fb...ae4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ydmykelse og utestenging faktisk..

har aldri hørt om en 4åring som blir ydmyket og utestengt fordi de bruker bleie. Og hvis det er tilfellet at dette skjer ville jeg bekymret meg betraktelig mye mer for barna på 4 år som ydmyker og stenger ute vennene sine 😯 

Det lukter jo vondt når folk har bæsjet på do også, er det liksom greit å ydmyke andre av den grunn?

Anonymkode: bff2d...6b8

Forskjellen er at det er direkte ekkelt med fire-femåringer med bæsjen sin knytt rundt livet, som de ikke bryr seg om at plager andre med lukt og gris, ikke gir beskjed og gnir den utover slik at det kommer på klær og møbler, mm. I andre land ville man blitt utredet for forsinket psykomotorisk utvikling (i Danmark er grensa fire år), men i Norge synes vi det er helt greit at foreldre setter barna i disse situasjonene, for barna er jo ikke «klare». Og med det mener jeg at man ikke tar pottetreningen seriøst tre år tidligere, men vakler med å være inkonsekvent mellom do/bleie/potte i et febrilsk forsøk på å «respektere barnet», «ikke presse det», «ikke gi dårlig mestringsopplevelse», blabla. Vi tror vi er verdensmestere når vi altså er dårligst i verden på å ivareta barnets behov for eliminasjonsmestring.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ydmykelse og utestenging faktisk..

har aldri hørt om en 4åring som blir ydmyket og utestengt fordi de bruker bleie. Og hvis det er tilfellet at dette skjer ville jeg bekymret meg betraktelig mye mer for barna på 4 år som ydmyker og stenger ute vennene sine 😯 

Det lukter jo vondt når folk har bæsjet på do også, er det liksom greit å ydmyke andre av den grunn?

Anonymkode: bff2d...6b8

Datteren min er 4, og hun ydmyker ingen. Men hun snakker mye om de andre 4-åringene i barnehagen som bruker bleie, at det er rart, at de lukter vondt når de har bæsjet. Og hun spør faktisk også om hvorfor de ikke selv synes det er ekkelt, og om hvorfor de ikke bare heller går på do, i stedet for under et bord, inn i et skap eller bak et tre. Og det er jo veldig gode spørsmål. I barselgruppa mi var de en stund mye snakk om barna som gikk unna eller gjemte seg for å bæsje i bleia, og likevel skjønte ikke foreldrene at DET er et tegn på at barnet ER klar for å slutte. Når de er bevisste på hva de gjør, er det på tide å ta dem på alvor og lære dem den riktige måten å gjøre det på. Men, det handler om at foreldre må tåle litt gris før barna mestrer helt. Det er akkurat det samme når de skal lære å spise, vi ville blitt overrasket over en 4-åring som ble matet. Men som sagt, vi har blitt så vant til bleiene at vi ikke lenger forstår barnets signaler på at det er klart. 

Anonymkode: 4d67a...797

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 22.01):

Har et barn som blir 4 år i oktober. Prøvde å slutte med bleie i fjor sommer, men det gikk ikke, og tenkte å vente til barnet var klart. Vi fikk også baby på samme tiden som vi prøvde å slutte, så tenkte det var for mye forandring på en gang.

Nå tenker jeg det er på høyeste tid å slutte, iallefall på dagtid og tenker å bruke ferien til det.

Men barnet NEKTER. Blir helt hysterisk om vi bare foreslår å gå med truse. Blir sint, begynner å gråte og sier hun vil ha bleie. Har klart det enkelte dager noen timer, men hun går og finner bleie selv og tar på seg.

Hun tisser alltid på do før hun legger seg, og klarer fint å holde seg om hun må, så hun er jo klar sånn sett. Der er bare at hun ikke vil.

Føler vi har prøvd mye, kjøpt bok med navnet hennes som handler om bleieslutt, bestikkelser, kjøpt truser med "heltene" hennes på osv.

Hva gjør vi? Noen tips? Må jeg bare kaste bleiene? Og hva med natta?

Anonymkode: d83c9...621

Vi kjøpte en sånn kul potte som så ut som en do. Han var 3,5. han så på den og sa «mamma kan du hente trusene» og etter det har han ikke brukt bleier hverken på dag eller natt.. han kunne det jo. Potten brukte han bare et par ganger. Likevel absolutt verd pengene 

Anonymkode: 4bed6...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vel en god kombo av alle nevnte faktorer. 
 

Men med det sagt er det ikke alt som er helt vanlig i utlandet vi trenger hige etter heller..? Så argumentet står ikke i seg selv.

Anonymkode: 135cd...dab

"Utlandet" her er fortsatt, nordeuropa. 

Og jo, det er å "hige etter" at fireåringer ikke driter på seg.

Dette var ikke normal for noen få år siden. Men nå skal jo barnet SELV bestemme når det er "klart", for ikke å skape "traumer"....  Direkte misshandling, å ikke lære sitt eget barn renslighet.

Respektløs å la en fireåring gå rundt i sin egen avføring og urin fordi, dere ikke klarer/orker eller vill ta ansvar, og fordi "O store helsesykepleier" sier at dette er heeeelt normalt.

NEI. Dette er IKKE normalt.

 

 

Endret av Perle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...