Gå til innhold

Barn på snart 4 år og bleieslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 21.41):

Vent til barnet selv vil! Omg for et traume du vil påføre det ved å gjøre dette via tvang. Garantert vil kommenterer fra andre barn i bhg til høsten få henne til å slutte selv. 

Anonymkode: 96c15...1d3

Men du mener det er mindre traumatisk å la andre unger komme med kommentarer om at ungen lukter bæsj på barnehagen?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (4 minutter siden):

For når det kommer til skje perfekte foreldre på kg så må alle barn slutter når de er 2 år...ellers er foreldrene late og tafatte. 

Har du barn selv? Om du har..la meg gjette de sluttet med bleie når de var 2 år. Aner du hvor mange signaler et barn gir..og at det er mye skjer i livet og ikke alle har blitt ferdig med bleie på 2 års bursdag på nr 1 på Lista 

1,5 år faktisk. Som sagt, 2 år er ganske sent i internasjonal sammenheng. 1,5 er ikke spesielt tidlig. 

Ja, foreldre som ikke engang starter bleietrening før ungen allerede fylt to år er late og tafatte.

Anonymkode: 2c3fb...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 22.49):

Vi prøvde å kaste bleiene, det gikk ikke for vår del . Gutten vår nektet å spise, siden da måtte han bæsje . Måtte bare vente til han ble klar. Han kunne tisse på do, men måtte ha bleie, og truse oppå. Men så en dag, kom å hentet i barnehagen, rett etter at han hadde fylt 4, da var han plutselig uten bleie, bare truse, å brukte aldri bleie igjen. 

Anonymkode: d4ec2...a7f

At de forstår at mat = bæsj men ikke kan gå på do - ville begynt litt tidligere med neste mann.

Anonymkode: 6b12b...904

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (21 minutter siden):

Så du tror det bare er å si til er barn ar nå må du slutte med bleie ..så vil det skje? Du tror ikke dette handler om mye mer rn vilje. ...og ar det magiske tallet alle barn skal klare å slutte med bleie et 2 år...🤦

Helt små barn kan i utgangspunktet holde seg for å så tisse/bæsje på signal. Som flere nevner her i tråden kan man sette babyer på potte og lære dem til å bruke den før de kommer i alderen hvor alt blir en viljekamp. Om man gjør det vil de fleste barn være tørre i to-årsalderen.  Jeg har møtt barn på 1,5 som går på do selv. Men det krever at foreldrene faktisk følger barnas signaler og ikke bare tar på bleie og venter til barnet er "klart". 

Anonymkode: 159d7...519

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (12 minutter siden):

For når det kommer til skje perfekte foreldre på kg så må alle barn slutter når de er 2 år...ellers er foreldrene late og tafatte. 

Har du barn selv? Om du har..la meg gjette de sluttet med bleie når de var 2 år. Aner du hvor mange signaler et barn gir..og at det er mye skjer i livet og ikke alle har blitt ferdig med bleie på 2 års bursdag på nr 1 på Lista 

Første bud er å bare tvert slutte å lytte til eller ta seriøst voksne folk som tyr til å kalle andre ting som lat eller tafatt. Det er ikke mennesker som er verdt å diskutere med uansett.

Anonymkode: 5bbad...ad9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

1,5 år faktisk. Som sagt, 2 år er ganske sent i internasjonal sammenheng. 1,5 er ikke spesielt tidlig. 

Ja, foreldre som ikke engang starter bleietrening før ungen allerede fylt to år er late og tafatte.

Anonymkode: 2c3fb...ae4

Oh foreldre som deg er tafatt og mangler litt ..ikke noe bedre dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hjelpe meg for et svar 🤦🏼‍♀️

Godt du sitter med fasiten da.. siden tydeligvis helsesøster setter faglig vurdering til side og "snakker meg etter munnen" 😅 Det kan vel tenkes at dette er hennes erfaring eller? 

Det får være måte på å sette ting på spissen da.. jeg snakker selvfølgelig ikke om at de får egen motivasjon til å slutte, jeg snakker om at man som forelder kjenner barnet sitt godt nok til at man ser tegn til at de er modne nok til å slutte. Som foreksempel at de holder seg lengre (ikke småskvetting i bleia hele dagen) osv. 

Er ikke i tvil om at man kan få til bleieslutt tidligere hvis man går hardt inn for det, spørsmålet er jo til hvilken pris? Hvis man ender opp med stressa unger og stressa foreldre så ser jeg ikke poenget. Tydelig at mange av dagens foreldre er nærmest sykelig opptatt av at ungene skal være tidligst ute med alt mulig. Det er jo bare å se her på KG. Så fort noen spør om noe som har med utvikling av barn og gjøre så renner det inn beretninger om unger som omtrent har verdensrekord i å sovne til riktig tid, gå før normalen, elsker å spise fisk og grønnsaker og tjener sine egne penger før de begynner på skolen 😆

Synes heller ikke det er så fascinerende at unger som kan skrive navnet sitt fortsatt bruker bleie. Nok av barn som kan legge puslespill før de kan snakke, svømme før de kan gå, bruker sutt mens de kjører slalom... det handler jo kun om hva barna har interesse for og hva de er moden nok for å forstå og klare. 

Alle er (heldivis) ikke støpt i samme form, og det er trist at unger skal bli målt opp mot hverandre i så stor grad som de gjør. Vi deler de inn etter alder og lager forventninger basert på statestikker hentet fra her og der selv om vi vet at variasjonene er veldig store!

Beklager til TS at det ble litt på siden av tråden, men dette måtte jeg bare svare på!

Anonymkode: bff2d...6b8

Veldig godt poeng dette med «til hvilken pris» 💯💯💯

Anonymkode: 5bbad...ad9

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde i så lang tid med alt fra ekspertise fra bøker, råd på Kvinneguiden, klistremerkebøker, premier, tøybleier, fjerne bleie osv. Til slutt ga jeg opp. En måned etter at han hadde fylt fire sluttet han av seg selv og ble nærmest tørr over natta både på natt og på dag. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 23.02):

Hvordan forklarer du da at våre barn sluttet å tisse og bæsje i bleie med bleie på? Vi lærte dem å gå på potta når de måtte tisse og bæsje, men tok ikke bort bleia før de var helt tørre i flere dager. Dette var rundt da de fylte to år.

Har aldri forstått hvorfor bleieslutt har blitt til en hel vitenskap. Man følger jo bare med på tegn på at de må på do og setter dem da på potte/do hver gang og de får inn vanen før man tar bort bleia og erstatter den med truse.

Anonymkode: a8c39...c68

Nå har jeg enda et ganske lite barn så vi har ikke begynt å tenke på bleieslutt, men er det én ting jeg har lært av å ha barn så er det at det ikke "bare er å ....".

Alle barn er ulike og noen er klare tidligere enn andre. Da jeg jobbet i barnehage var det en jente på litt over to år som gikk på do alene og brukte dokost, mens det var treåringer som ikke var i nærheten av hennes utvikling. Min eldste nevø sluttet relativt tidlig med bleier, mens lillebroren brukte mye lengre tid. Det var ikke fordi søsteren min var lat eller gjorde noe feil, men fordi han rett og slett ikke var klar like tidlig som storebroren.

Vårt barn slet med søvn både dag og natt. Råd som "dere må bare se etter trøtthetstegn og legge til rett tid" gjorde oss helt gale. Vi så aldri trøtthetstegnene og lette til vi ble surrete i hodet. Til slutt fikk vi hjelp av en søvnterapeut gjennom helsestasjonen og hun kunne fortelle at ikke alle barn viser disse trøtthetstegnene. Han gikk rett fra våken til overtrøtt fra et sekund til et annet. Jeg trodde det var vi som gjorde en dårlig jobb, men det var rett og slett ikke mulig å følge "oppskriften" alle med enkle sovebarn ga oss. Vil tro det samme gjelder når de må på do. Noen viser tydelig at de er tissetrengte/må bæsje, andre ikke. Det som funker for noen barn funker ikke for alle.

Anonymkode: 668d7...af2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant at norske barn bruker bleie mye seinere enn det som var normen for noen tiår siden, eller det vanligste på verdensbasis. Men det er jo mange grunner til det. De fleste norske ettåringer går i barnehage, og de fleste barnehager (med hederlige unntak) vil ikke at barn skal gå uten bleie / bruke potte der før de er tørre. Men siden så mye av tiden tilbringes der så er det vanskeligere å gjennomføre tidlig. Vi bruker også masse ytterklær mye av året, som også er upraktisk midt i bleieslutt. (Utrolig mye mer praktisk ved varmere breddegrader, det er en grunn til at de fleste prøver om sommeren.) Og bleier er billige og behagelige, så ikke noe incentiver der heller. Og når man først misser det vinduet rundt halvannet-to år så kommer trassalderen og man "må" vente til ungen er "klar".

Anonymkode: fd5f6...ed8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig godt poeng dette med «til hvilken pris» 💯💯💯

Anonymkode: 5bbad...ad9

Prisen er å prioritere å bruke tid på det når ungen er ett år, for å spare barnet for ydmykelse og utestenging (vanlige 4-åringer ønsker gjerne ikke å leke med en stinkbombe), og ikke minst å spare jordkloden for enorme mengder plastavfall. hvor mange bleier bruker man per dag? 5-6? Så 5500 (!!!) plastbleier mer enn et barn som slutter med bleie når det er 1,5 år.

Anonymkode: 2c3fb...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Prisen er å prioritere å bruke tid på det når ungen er ett år, for å spare barnet for ydmykelse og utestenging (vanlige 4-åringer ønsker gjerne ikke å leke med en stinkbombe), og ikke minst å spare jordkloden for enorme mengder plastavfall. hvor mange bleier bruker man per dag? 5-6? Så 5500 (!!!) plastbleier mer enn et barn som slutter med bleie når det er 1,5 år.

Anonymkode: 2c3fb...ae4

Når du hørte ordet «pris» i denne sammenhengen, tenkte du da umiddelbart på en kostnad for foreldrene i form av ekstra arbeid? 
 

 

Anonymkode: 5bbad...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prisen er å prioritere å bruke tid på det når ungen er ett år, for å spare barnet for ydmykelse og utestenging (vanlige 4-åringer ønsker gjerne ikke å leke med en stinkbombe), og ikke minst å spare jordkloden for enorme mengder plastavfall. hvor mange bleier bruker man per dag? 5-6? Så 5500 (!!!) plastbleier mer enn et barn som slutter med bleie når det er 1,5 år.

Anonymkode: 2c3fb...ae4

Ydmykelse og utestenging faktisk..

har aldri hørt om en 4åring som blir ydmyket og utestengt fordi de bruker bleie. Og hvis det er tilfellet at dette skjer ville jeg bekymret meg betraktelig mye mer for barna på 4 år som ydmyker og stenger ute vennene sine 😯 

Det lukter jo vondt når folk har bæsjet på do også, er det liksom greit å ydmyke andre av den grunn?

Anonymkode: bff2d...6b8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt sant at norske barn bruker bleie mye seinere enn det som var normen for noen tiår siden, eller det vanligste på verdensbasis. Men det er jo mange grunner til det. De fleste norske ettåringer går i barnehage, og de fleste barnehager (med hederlige unntak) vil ikke at barn skal gå uten bleie / bruke potte der før de er tørre. Men siden så mye av tiden tilbringes der så er det vanskeligere å gjennomføre tidlig. Vi bruker også masse ytterklær mye av året, som også er upraktisk midt i bleieslutt. (Utrolig mye mer praktisk ved varmere breddegrader, det er en grunn til at de fleste prøver om sommeren.) Og bleier er billige og behagelige, så ikke noe incentiver der heller. Og når man først misser det vinduet rundt halvannet-to år så kommer trassalderen og man "må" vente til ungen er "klar".

Anonymkode: fd5f6...ed8

Ja i Norge har vi en kombinasjon av kaldt klima og at barna er veldig mye utendørs og på tur i barnehagetiden. Ikke så praktisk å ha med tre skift til hvert barn hvis man er langt inni skogen akkurat. 

Lurer på hvem denne tvungne tidlige bleieslutten er praktisk for? Foreldrene eller barna?

Anonymkode: bff2d...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, natt-tissing handler om hormoner og er ikke viljestyrt, men det gjelder ikke bleie på dagtid. Les deg opp.

Anonymkode: 2c3fb...ae4

👏

Anonymkode: 14795...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 timer siden):

Oh foreldre som deg er tafatt og mangler litt ..ikke noe bedre dere

Brukerdebatt er ikke lov

Anonymkode: 14795...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 22.01):

Hva gjør vi? Noen tips? Må jeg bare kaste bleiene? Og hva med natta?

Anonymkode: d83c9...621

Når vi bruker bleie på barn så "lærer" vi dem at dette er "riktig" måte å tisse på. Det er helt normalt at barn ikke vil når de i flere år har brukt bleie.

Mitt barn var ikke så glad da jeg tok vekk bleier på dagtid, nå var mitt barn kun litt over et år menn jeg var lei. Det gikk seg fort til for vår del. Siden barnet mitt var så lite brukte vi bleier på dagen om vinteren viss vi skulle ut, på lang turer uten gode toalettmuligheter og på natten.

Jeg ville bare latt barnet være sur. Etter at barnet har hatt et par uhell vil nok barnet foretrekke å tisse på do. Barn har en enorm kapasitet til å lære nye ting.

Ser flere nevner nattbleie. Tissing om natten er hormon styrt så der er det ikke bare å ta vekk bleie. Men viss barnet sin bleie er tørr nesten vær eneste natt ville jeg heller vekket barnet og tatt det med på do iløpet av natten.

De barna som er født sent på året er kun 5 år når de begynner på skolen. Det er viktig at barnet deres er ferdig med bleier og uhell i god tid før skolen start. Dere må ta den kampen nå.

Anonymkode: 5c0d8...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 23.02):

Hvordan forklarer du da at våre barn sluttet å tisse og bæsje i bleie med bleie på? Vi lærte dem å gå på potta når de måtte tisse og bæsje, men tok ikke bort bleia før de var helt tørre i flere dager. Dette var rundt da de fylte to år.

Har aldri forstått hvorfor bleieslutt har blitt til en hel vitenskap. Man følger jo bare med på tegn på at de må på do og setter dem da på potte/do hver gang og de får inn vanen før man tar bort bleia og erstatter den med truse.

Anonymkode: a8c39...c68

Amen. 🙌🏻
Så fort et barn er strek nok i ryggen er det bare å plassere det på potte. 
Annenhver time, og når man selv går gå do. 
Man SER jo også på at barn om det skal gjøre noe. Da er det bare å bære det in på potten. 
 

Min var bleiefri helt uproblematisk sommeren hun våren hun fyllte to. Nattbleie til hun var tre, for alles søvn skyld, dette med blærekonteoll på natten er noe helt annet de ikke har kontroll over. 
 

Min er nå fire år og det er helt absurd å se for  seg henne i bleier. Hun rir på sin egen ponny. Hun er et barn, ingen baby. 
 

folk venter for lenge. Man må begynne mens de ennå er så små at de ikke stiller spørsmål ved å bli satt på potte. JA, det krever at man er konsekvet og følger opp, men det handler om respekt for barnet. Å lære ikke å gjøre fra seg i buksen er noe vi skylder de. 
 

Bodd mange år i utlandet, og dette «slutte når de er klare» mentaliteten sjokkerte meg stort da vi flyttet «hjem». Om det er lathet, misforstått «snillisme» og for billige bleier vet jeg ikke, men synes det er skikkelig dårlig gjort for barnet å infantilisere det på denne måten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (8 minutter siden):

Amen. 🙌🏻
Så fort et barn er strek nok i ryggen er det bare å plassere det på potte. 
Annenhver time, og når man selv går gå do. 
Man SER jo også på at barn om det skal gjøre noe. Da er det bare å bære det in på potten. 
 

Min var bleiefri helt uproblematisk sommeren hun våren hun fyllte to. Nattbleie til hun var tre, for alles søvn skyld, dette med blærekonteoll på natten er noe helt annet de ikke har kontroll over. 
 

Min er nå fire år og det er helt absurd å se for  seg henne i bleier. Hun rir på sin egen ponny. Hun er et barn, ingen baby. 
 

folk venter for lenge. Man må begynne mens de ennå er så små at de ikke stiller spørsmål ved å bli satt på potte. JA, det krever at man er konsekvet og følger opp, men det handler om respekt for barnet. Å lære ikke å gjøre fra seg i buksen er noe vi skylder de. 
 

Bodd mange år i utlandet, og dette «slutte når de er klare» mentaliteten sjokkerte meg stort da vi flyttet «hjem». Om det er lathet, misforstått «snillisme» og for billige bleier vet jeg ikke, men synes det er skikkelig dårlig gjort for barnet å infantilisere det på denne måten

Det er vel en god kombo av alle nevnte faktorer. 
 

Men med det sagt er det ikke alt som er helt vanlig i utlandet vi trenger hige etter heller..? Så argumentet står ikke i seg selv.

Anonymkode: 135cd...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Venter du med tannpuss også til ungen føler seg «klar» for det?

Blir helt matt av sånne tafatte foreldre

Anonymkode: 2c3fb...ae4

For en sammenligning. Pusser selvsagt tenner morgen og kveld fra første tann. Ofte til store protester. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...