Gå til innhold

Hva tjener man om man skatter over 50% av lønna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann betaler 47% skatt, tjener rundt 2,6 millioner. Jeg derimot betaler 35% på 500.000, synes ikke forskjellen er så stor da….. 

Anonymkode: 01372...f59

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Venninna mi har blitt sammen med en fyr som visstnok er rik. Men han vil ikke si hva han tjener. Kom frem mens gjengen var samla og drakk vin, at han ikke liker å betale 52% av lønna si til de trygda som ikke jobber.
Jeg er selv trygda, han vet ikke det, og jeg vet han egenhendig ikke betaler min trygd.

Men hvor mye tjener man om man skatter halvparten av lønna si tro?

Anonymkode: 49e19...3d4

Hva mener du med at din trygd ikke kommer fra skattebetalerne? For det gjør den da så absolutt. 

Anonymkode: edc88...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva mener du med at din trygd ikke kommer fra skattebetalerne? For det gjør den da så absolutt. 

Anonymkode: edc88...e99

Jada… men ikke fra ham alene. Jeg betaler jo skatt jeg og. Alle gjør jo det vel? Vi gjør alle dette sammen for å kunne få igjen av godene som er her i Norge om noe skjer oss. 
 

Tusen takk for alle svar!

Anonymkode: 49e19...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min betaler nesten 50% av alt han tjener over 600 000 (som er grunnlønn uten tillegg hvis han kun jobber 7-3) men som oftest tjener han over en million pga overtid, nattarbeid og beredskap.

Anonymkode: b7d93...14b

Det du snakker om er skattetrekk og ikke hva han faktisk betaler i skatt. Jeg har over 1 million i inntekt som da er mest arbeidsinntekt og noe kapitalinntekt og betaler totalt ca 25% i skatt.

Anonymkode: 93bd8...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du snakker om er skattetrekk og ikke hva han faktisk betaler i skatt. Jeg har over 1 million i inntekt som da er mest arbeidsinntekt og noe kapitalinntekt og betaler totalt ca 25% i skatt.

Anonymkode: 93bd8...d2d

Og jeg tjener ca 800 000 og betaler 30%, inkludert en pen sum formuesskatt. Jeg har ingen fradrag.

Folk bør seriøst sette seg inn i forskjellen mellom skattetrekk og utlignet skatt.

Anonymkode: 8a5c4...ccb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min mann betaler 47% skatt, tjener rundt 2,6 millioner. Jeg derimot betaler 35% på 500.000, synes ikke forskjellen er så stor da….. 

Anonymkode: 01372...f59

Så han betaler over 1,2 millioner i skatt mener du...?😂  

Har han enorm formue?

Tviler også sterkt på at du betaler 175 000 i skatt også om du reelt har totalt bare 500 000 i inntekt.

Anonymkode: 93bd8...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og jeg tjener ca 800 000 og betaler 30%, inkludert en pen sum formuesskatt. Jeg har ingen fradrag.

Folk bør seriøst sette seg inn i forskjellen mellom skattetrekk og utlignet skatt.

Anonymkode: 8a5c4...ccb

Hver bidige sånne tråd kommer det en som tror vi ikke vet dette. Jeg betaler over 50% og får i tillegg kalkulert baksmell. Formue og lav lønn er og blir en ugunstig kombo.

Anonymkode: 5943d...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann tjente 1,9 mill i fjor. Skatten hans var rundt 30%. (580 000 i skatt). Jeg tjener mellom 7-800 000 og betaler rundt 30% skatt jeg og. 

Anonymkode: 4dc52...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Venninna mi har blitt sammen med en fyr som visstnok er rik. Men han vil ikke si hva han tjener. Kom frem mens gjengen var samla og drakk vin, at han ikke liker å betale 52% av lønna si til de trygda som ikke jobber.
Jeg er selv trygda, han vet ikke det, og jeg vet han egenhendig ikke betaler min trygd.

Men hvor mye tjener man om man skatter halvparten av lønna si tro?

Anonymkode: 49e19...3d4

Jeg tipper han viser til skatt på aksjeutbytte.

Man kan si at skatten er 51.5% alt i alt når man inkluderer selskapsskatt.

Det er ikke noe entydig svar på om det er riktig å ta med selskapsskatten. Det kommer an på konteksten.

Hvis man eier et lite firma og lurer på om man vil ta ut lønn eller utbytte så må man ta med selskapsskatt, evt arbeidsgiveravgift i regnestykket.

Jeg synes det er tull å syte og klage på den skatten. Det er en skatt man kun betaler når man tar ut penger til eget privat forbruk. Da har man råd. Det jeg syter og klager på er skatt som rammer bedriftene mer enn eierne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sitt spørsmål blir til syvende og sist ganske meningsløst, siden det sjelden er lønna som avgjør hvor mye man skatter. Det blir litt som når folk snoker i skattelister og tror de finner ut at kolleger tjener mer enn dem selv. 

Anonymkode: 5943d...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hver bidige sånne tråd kommer det en som tror vi ikke vet dette. Jeg betaler over 50% og får i tillegg kalkulert baksmell. Formue og lav lønn er og blir en ugunstig kombo.

Anonymkode: 5943d...ac1

Grunnen til at man påpeker dette i hver tråd er at det er utrolig mange som faktisk ikke vet forskjellig på skattetrekk og skatt. Om du leser innleggene i tråden her så ser du fort flere eksempler på akkurat det...

Anonymkode: 93bd8...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du har muligens 46% oppført på skattekort del 2(bi inntekt). Du betaler ikke det i skatt. Foreslår at du åpner skatteoppgjøret fra i fjor og regner ut % (betalt i skatt (totalen- hvis du fikk igjen så må det trekkes fra) / brutto inntekt = %). Tipper du ligger på under 30%. 

Anonymkode: 65c39...d7b

Ikke meg du siterer, men jeg betaler også over 50% skatt. Som den du siterer  er det formueskatten som gir det høye skattetrykket. Jeg betaler forskuddsskatt i tillegg til skattetrekk hos arbeidsgiver. Hadde jeg bare hatt et skattekort med prosenttrekk, ville jeg hatt skattetrekk på 55%. Så nei, ikke ca 30% som jeg ville hatt uten formueskatt.

Anonymkode: e0daa...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor tjente jeg 2.265.000 kr og betalte 42 % i skatt. Jeghar litt gjeld, men ikke veldig mye, men det utgjør litt på fradrag på skattbar inntekt.

Anonymkode: dfdf3...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er selv trygda, han vet ikke det, og jeg vet han egenhendig ikke betaler min trygd.

Anonymkode: 49e19...3d4

Nei, i snitt så går all skatten som 3-4 stk i arbeid betaler med for å betale trygda til en person på trygd.

Anonymkode: 3aba6...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mann tjente 1,9 mill i fjor. Skatten hans var rundt 30%. (580 000 i skatt). Jeg tjener mellom 7-800 000 og betaler rundt 30% skatt jeg og. 

Anonymkode: 4dc52...245

30% høres sykt lite ut. Jeg tjente 900.000 i fjor og betalte 359.000 i skatt. Dere må ha enorme mengder gjeld eller noe.

Anonymkode: 3aba6...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

30% høres sykt lite ut. Jeg tjente 900.000 i fjor og betalte 359.000 i skatt. Dere må ha enorme mengder gjeld eller noe.

Anonymkode: 3aba6...57b

Dette kan jo ikke være kun lønnsinntekt.

Selv uten et eneste fradrag skal du ikke betale mer enn ca 280 000 i skatt på en lønnsinntekt på 900 000.

Anonymkode: 93bd8...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ca samme her, tjener i overkant av 500 000 og betaler over 50% skatt.

Anonymkode: 5943d...ac1

Så du betaler over 250.000 i året i skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...