Gå til innhold

Jeg kutter ut all usunn mat fra i kveld av, hva er dine beste tips til meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mitt tips er å faste etter middag hver dag, bortsett fra fredag og lørdag. Da går det litt av seg selv, for det meste av snacks og snavvel inntas jo på kvelden… For å dempe suget etter mat tillater jeg meg et glass sukkerfri brus, eller en kopp te med litt honning.

I helgene (fredag + lørdag) er det lov med litt snacks ELLER godteri på kvelden (etter middag), men prøver heller å ordne et fat med oliven, ost, frukt og grønnsaker og dip. Søndag er det lov med et kakestykke, is eller dessert. Er det fest/høytid utgår reglene.  

Anonymkode: db47d...0b5

Ja, tenker det kan være bra å faste etter middag i 18tida. Men kjenner jeg er litt sulten...har igrunnen lyst på noen skiver, men skal la være. Tenker tre måltider om dagen er greit, der jeg spiser meg god og mett. ts

Anonymkode: c0022...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan har det gått i dag ts? 

Anonymkode: ab1a3...86c

Gått veldig fint. Spist tre måltider. Vurderte en is etter middag, men lot være. Er fornøyd :) Har også handlet inn mye god og sunn mat

Anonymkode: c0022...19d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått i dag? Jeg har dessverre ikke vært så flink. Har spist sunt nesten hele dagen, men fikk plutselig lyst på pannekaker og...😕

Anonymkode: 55f51...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan har det gått i dag? Jeg har dessverre ikke vært så flink. Har spist sunt nesten hele dagen, men fikk plutselig lyst på pannekaker og...😕

Anonymkode: 55f51...8ff

Når du får slike lyster, så se på det som en utfordring til å finne en sunnere måte å lage noe du faktisk har lyst på. Å kutte alt er håpløst - men det er utrolig mye man kan gjøre litt annerledes og komme ut med et helt annet produkt kalori- og ærneringsmessig. Tar litt tilvenning å bytte smaken fra det som egentlig appelerte (fett og sukker) men det går greit, samtidig som det føles godt å bevare noe man likte. 

Vi byttet f.eks all sukkerbruk i huset fra rørsukker til Sukrin gold da vi fikk en diabetiker i nær omkrets for endel år siden, har ikke brukt vanlig sukker etter det. Funker helt fint. Kan bruke det helt fint både i woksauser, frokostblandinger, pannekaker/ vaffler etc. 

Anonymkode: 33927...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det suget du kjenner de neste ukene, kommer til å forsvinne. 

Det kommer en dag (om noen uker) hvor du ikke lengter etter en bolle eller godteri. Jeg lover! 

Hvis du klarer å gå turer og trene, vil det hjelpe deg masse i kampen mot søtsuget. Bare tren variert den første tiden for å unngå skader. 

Anonymkode: e3b9d...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 21.10):

La oss gjøre det. Takket være denne tråden bestemte jeg meg for å kjøpe yoghurt naturell og cottage cheese i morgen. Hater cottage cheese, men men...kan "spice det opp" med litt bær 😀

Anonymkode: 55f51...8ff

Hei! Heier på deg, og det virker som du er i god gang! Håper du ikke oppfatter dette som kritikk, men et spørsmål som kommer fra et godt sted... for hvorfor skal du absolutt spise cottage cheese hvis du hater det? Ser at mange anbefaler det, og hvis man liker det, er det jo tipp topp, men det finnes så mange andre alternativer også. Hvorfor ikke prøve å finne et du liker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heier på deg! 

Jeg har hatt sukker/snacks stopp i 90 dager i vår. Det var ganske kjipt de første to ukene, etter det roet søtsuget seg en del. Mitt beste tips er at hvis du skulle sprekke/glemme deg/spise noe du ikke skulle, bare fortsett som du gjorde før sprekken. Jeg hadde en tendens til å tenke at enten blir det perfekt, ellers er alt ødelagt... det stemmer jo ikke! Det å fortsette selv om noe ikke gikk helt som det skulle, var hvertfall for meg det viktigste for å lykkes.

Anonymkode: 53ccb...e88

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sukkersug, ha appelsin i kjøleskapet. Mitt søtsug går over når jeg tar en appelsin på ettermiddagen/kvelden. Den første tiden "hangoveren" etter å ha spist mye søtsaker er verst, men over tid så vil du ikke savne søtsaker mer.

Når det gjelder handling av mat. Planlegg og kjøp inn matvarer for 1 uke om gangen og ikke gå i butikken sulten. Både helsa og bankkontoen vil takke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene, setter pris på at dere tar dere tid til å svare ☺️ Jeg har klart å holde meg unna usunn mat til nå faktisk og det overrasket meg egentlig hehe ☺️ Jeg tror faktisk dette er det lengste jeg har gått på 8 år eller noe sånt, så det er jo veldig bra for meg å være da.

Anonymkode: 7d1c8...2e5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnå skrev (På 10.7.2024 den 9.40):

Hei! Heier på deg, og det virker som du er i god gang! Håper du ikke oppfatter dette som kritikk, men et spørsmål som kommer fra et godt sted... for hvorfor skal du absolutt spise cottage cheese hvis du hater det? Ser at mange anbefaler det, og hvis man liker det, er det jo tipp topp, men det finnes så mange andre alternativer også. Hvorfor ikke prøve å finne et du liker? 

De fleste ting jeg liker er usunt 😀 Hvilke sunne alternativer har man egentlig til cottage cheese? Jeg er helt enig med deg. Det er slitsomt å tvinge seg til å spise noe bare fordi det er sunt. 

Anonymkode: 55f51...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hva du er ute etter. Proteiner? Gresk og tyrkisk yoghurt er kanskje det nærmeste man kommer med tanke på "bruksområde". 

Hvis du kan bruke litt andre ting, er egg (omelett, kokt, speilegg, egg-muffins), bønner (hummus, salat, gryteretter) og fisk god kilder. 

Poenget mitt er egentlig at det finnes så mye god "sunn" mat, at det burde være mulig å finne noe du faktisk liker. For hvor lenge orker du å spise ting du ikke liker?

Anonymkode: 3bcd7...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De fleste ting jeg liker er usunt 😀 Hvilke sunne alternativer har man egentlig til cottage cheese? Jeg er helt enig med deg. Det er slitsomt å tvinge seg til å spise noe bare fordi det er sunt. 

Anonymkode: 55f51...8ff

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs jo litt hva du er ute etter. Proteiner? Gresk og tyrkisk yoghurt er kanskje det nærmeste man kommer med tanke på "bruksområde". 

Hvis du kan bruke litt andre ting, er egg (omelett, kokt, speilegg, egg-muffins), bønner (hummus, salat, gryteretter) og fisk god kilder. 

Poenget mitt er egentlig at det finnes så mye god "sunn" mat, at det burde være mulig å finne noe du faktisk liker. For hvor lenge orker du å spise ting du ikke liker?

Anonymkode: 3bcd7...209

Her er noen tips: Spis riktige proteinkilder - dropp proteinbaren - Vektklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger bl.a @prestasjonsernaering og @lindastuhaug på insta, for både kunnskap og inspirasjon. Synes de er gode på helhetlig presentasjon. Sunt kosthold er mer enn cottage cheese, og mye handler om variasjon (er ikke så begeistret for verken cottage cheese eller enkelte andre typisk sunne greier).

En slags periodisk faste har hjulpet meg på veien til bedre livsstil. Ved å ha spisevindu øker bevisstheten min ifht hva jeg putter i meg. Ekstra viktig å spise mettende når det er siste måltid på flere timer. Dermed er råvareutvalget mitt her hjemme også blitt mye sunnere. 

Mitt tips er å fokusere på å spise på en slik måte at kroppen får utnyttet det den får i seg, samt at du faktisk føler deg mett. Jeg velger grove brødskiver med ekstra grønt oppå proteinrikt pålegg fremfor salat; fordi jeg personlig føler meg mettere av grovbrød enn bare grønnsaker. Så passer jeg på hva neste måltid består av, slik at spisevinduet mitt er sammensatt. 

Jeg har også ommøblert i kjøleskapet, slik at proteiner og grønnsaker er det jeg med det samme jeg åpner. Alle grønnsaker preppes noe og legges klart i egnede bokser så det enkelt kan plukkes fram noe til hvert måltid. Egg kokes klart for én uke, og jeg posjonerer proteiner til hver dag. 

Og så er jeg ikke så himla streng med meg selv, for å unngå at jeg alltid føler meg mislykket. Jeg elsker bl.a nudler, så jeg stapper heller nudelretten full med grønt og protein, enn å kutte den ut. Og om jeg ikke overholder spisevinduet den ene dagen, retter jeg det kanskje opp ila de neste dagene.

Eller tenker at det ikke spiller så stor rolle, fordi måltidene generelt er sammensatte og sunne.

Anonymkode: 4e6d1...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste tips hvis det ikke har kommet… 

Innse at ikke alt er ødelagt når du sprekker! Hver dag uten er gull i seg selv, og selv de dårlige dagene der det ikke går ørdelegger ikke alt det bra du allerede har gjort for deg selv :) På’n igjen så fort det lar seg gjøre. For sprekke vil man gjøre ved en så brå overgang, men å se det som normalt og ok, men bare å komme seg på hesten igjen, er lurt. Så ikke man gir opp bare fordi man gikk på en smell eller to. Da blir det ikke en livsstilsendring…

Anonymkode: c1993...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mine beste tips:

  • 3 - 4 mindre måltider pr dag (200 - 400 kalorier)
  • Knekkebrød istedenfor brød
  • 2 måltider med knekkebrød pr dag, 2 måltider med annet
  • 1 knekkebrød + 1 kokt egg + litt salat = 1 måltid
  • 150-200 gram kylling/fisk + masse salat/grønnsaker = 1 måltid
  • 300 gram bær + 2 ss yoghurt = 1 måltid (kveldsmat)
  • Yoghurt + cottage cheese = saus & dressing
  • Fisk til middag annenhver dag, kylling 2 dager pr uke, kjøtt/vegetar 1 dag pr uke
  • Cottage cheese er fint pålegg
  • Makrell i tomat er fint pålegg
  • Peanøttsmør er fint pålegg
  • Regn ut proteiner i kosten, og tilsett proteinpulver de dagene du ligger lavt
  • Velg fullfett produkter framfor lettprodukter, og reduser mengden (meierismør istedenfor brelett, fløte istedenfor melk, etc)
  • Sukker og kunstig søtning utgår helt (maten vil smake søtt nok i seg selv når sukkeravhengigheten går over)
  • Null halvfabrikat og null ferdigmat
  • Spis mer egg, grønnsaker, salat, bær, cottage cheese og yoghurt
  • Sjekk at karbohydratinnholdet er lavt i de råvarene du bruker (med unntak av grønnsaker)
  • Loggfør alt du spiser i en app (f eks Lifesum) og følg med på total kalori mengde
  • Tren et par dager i uka, minst to dager, gjerne fire

 

Anonymkode: b7205...ed6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...