exictence Skrevet 7. juli #21 Del Skrevet 7. juli (endret) visp skrev (6 minutter siden): Sjokolade kommer ofte til meg i sin naturlige form Vel, den er mikset og behandlet. Den inneholder flere ingredienser. Noen er mindre behandlet enn andre, f.eks raw sjokoladen Eller man kan lage sjokolde selv an ingredienser som du SELV blander: Kakaopulver, kakaosmør, vanilje, sukker eller dadler eller annen søtning, rllrt kakaobønnen i sin naturlige form (men ikke så god bare den alene Endret 7. juli av exictence 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #22 Del Skrevet 7. juli Lorieen skrev (25 minutter siden): Få i deg godt med proteiner, det demper søtsuget. Drikk mye vann, det hjelper på hodepinen du får når du kutter ut sukker. Velg rene produkter. Unngå lightprodukter. Smør istedet for lettmargarin, hele kjøttstykker/fiskestykker istedet for farseprodukter. Fyll opp tallerkenen med proteiner og grønnsaker, og ha bare en mindre mengde ris/pasta/poteter. Om du spiser brød, bak selv, gjerne med økologisk mel og surdeig framfor ultraprosesserte melblandinger og gjær. Drikk isvann, med eller uten smakstilsetning. Sitron, mynte etc er godt. Om du liker grønn te så er det bedre for kroppen enn svart te og kaffe. Om du får lyst på noe søtt til hverdags, sjekk først om du faktisk bare er tørst. Drikk et stort glass isvann, vent fem minutter og kjenn etter. Om du fortsatt har lyst på «noe», ta f.eks en frukt, noen bær og 10 mandler. Gjør noe for deg selv hver dag. Unn deg f.eks en ekstra lang dusj med hårkur, les et kapittel av en bok, sol deg 20 minutter på verandaen/plenen, meditér, gå en tur i skogen, et eller annet. En dag i uka (f.eks lørdag) unner deg du noe du virkelig har lyst på. En sjokolade, en softis, en vaffel, et par glass vin, whatever. Hva enn det er, nyt det skikkelig, kjenn etter og unn deg det. Men hva er "rene" produkter? Det vi tror er rent er jo ikke rent lenger. Såkalt ren mat type laksefilet er jo full av hormoner og metaller. Anonymkode: 55f51...8ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #23 Del Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva er "rene" produkter? Det vi tror er rent er jo ikke rent lenger. Såkalt ren mat type laksefilet er jo full av hormoner og metaller. Anonymkode: 55f51...8ff Konteksten i resten av innlegget virker som å definere rent som u-prosessert. Altså at rene produkter er råvarer, ikke ultraprosessert "mat". Anonymkode: ab1a3...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 7. juli #24 Del Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Konteksten i resten av innlegget virker som å definere rent som u-prosessert. Altså at rene produkter er råvarer, ikke ultraprosessert "mat". Anonymkode: ab1a3...86c nettopp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 7. juli #25 Del Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva er "rene" produkter? Det vi tror er rent er jo ikke rent lenger. Såkalt ren mat type laksefilet er jo full av hormoner og metaller. Anonymkode: 55f51...8ff Tja, vi fisker stort sett sjøl, men det gjør vel de færreste. 😂 En laksefilet er uansett bedre enn fiskepinner, selv om det er oppdrettslaks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #26 Del Skrevet 7. juli Jeg forstår veldig godt hva du mener. Bare litt fungerer dårlig for meg også. Blir litt som å si til en alkoholiker at han bør ta noen glass vin et par ganger i uka. Så lykke til! Det er bra med et slikt mål. Mitt råd er å telle ned, og kanskje ha noen små belønninger underveis. Kanskje små premier til deg selv etter 10, 30 og 60 dager? Om du klarer 90 - kjøpe et litt dyrere klesplagg du har lyst på eller konsertbilletter? Og: hvis du går på en smell...så er det en dag som ikke går, og ikke alt som er ødelagt. Ha fokus på alt du får til, og begynn igjen neste dag. Om du ikke klarer 90 dager sammenhengende, er det uansett flott å klare 85 av de 90 dagene. Anonymkode: 6bb1a...c13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #27 Del Skrevet 7. juli Som flere skriver, planlegging er noe av det viktigste for vektnedgang Jeg sliter også med dette, ikke sånn at jeg er veldig overvektig men ønsker å gå ned 5-6 kg. Måltidene må planlegges, og det bør være rom for å skeie ut litt. Om det er litt kake/sjokolade/vin og sånn i helgene. Greit å ha et mål for vektnedgangen også. Jeg har f.eks en skitdyr Armani-bukse jeg gjerne skulle fått på meg. Så motivasjonen min er å gå ned såpass at den passer igjen. Og at jeg føler meg bedre når jeg veier under 70 kg. Ikke handle mat sulten, og hvis du er sånn som fortsatt får lyst på noe etter middag så anbefaler jeg f.eks melon, jordbær og blåbær. Melon spiser jeg litt av hver dag og det er så godt! Det er jo kostholdet som er viktigst men å trene noen ganger i uka + gå turer hjelper også. Anonymkode: a5419...20d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #28 Del Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har innsett at jeg nok må la være å spise usunn mat en god stund for å klare å stoppe å spise usunt hver dag eller flere dager i uken. Jeg har rett og slett blitt helt avhengig av usunn mat. Så planen nå er å holde meg unna all usunn mat fra i kveld av og de neste 90 dagene. For å spesifisere hva jeg mener med usunn mat så er det så og si alt som ikke er kjøtt og grønnsaker o.l. Altså alt av godteri (sier vel seg selv hva det innebærer), alt av bakst med sukker i (rundstykker og brød er greit) og alt annet av desserter og takeaway. Jeg har aldri gjort noe lignende før, tror dere jeg kan klare det? Jeg hadde ett normalt kosthold til jeg flyttet ut som 18-åring. Da mener jeg at jeg spiste bare godteri og usunne ting på lørdager og ellers spiste normal porsjon middag og lunsj og kvelds. Nå har jeg bodd for meg selv siste 10 år og har fått et enormt dårlig kosthold med godteri, bakst, burger osv flere ganger i uka og på det værste kan jeg spise usunt dritt hver dag hele uka. Men nå har jeg endelig nådd grensen min etter å ha lagt på meg 25 kg og jeg innser at jeg må ta grep nå for å klare å snu dette. Hva er dine beste tips for å lykkes med dette? Anonymkode: 7d1c8...2e5 Kanskje vi kan skrive til hverandre her inne, hver dag? om vi har klart det? Anonymkode: c0022...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #29 Del Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kanskje vi kan skrive til hverandre her inne, hver dag? om vi har klart det? Anonymkode: c0022...19d La oss gjøre det. Takket være denne tråden bestemte jeg meg for å kjøpe yoghurt naturell og cottage cheese i morgen. Hater cottage cheese, men men...kan "spice det opp" med litt bær 😀 Anonymkode: 55f51...8ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #30 Del Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har innsett at jeg nok må la være å spise usunn mat en god stund for å klare å stoppe å spise usunt hver dag eller flere dager i uken. Jeg har rett og slett blitt helt avhengig av usunn mat. Så planen nå er å holde meg unna all usunn mat fra i kveld av og de neste 90 dagene. For å spesifisere hva jeg mener med usunn mat så er det så og si alt som ikke er kjøtt og grønnsaker o.l. Altså alt av godteri (sier vel seg selv hva det innebærer), alt av bakst med sukker i (rundstykker og brød er greit) og alt annet av desserter og takeaway. Jeg har aldri gjort noe lignende før, tror dere jeg kan klare det? Jeg hadde ett normalt kosthold til jeg flyttet ut som 18-åring. Da mener jeg at jeg spiste bare godteri og usunne ting på lørdager og ellers spiste normal porsjon middag og lunsj og kvelds. Nå har jeg bodd for meg selv siste 10 år og har fått et enormt dårlig kosthold med godteri, bakst, burger osv flere ganger i uka og på det værste kan jeg spise usunt dritt hver dag hele uka. Men nå har jeg endelig nådd grensen min etter å ha lagt på meg 25 kg og jeg innser at jeg må ta grep nå for å klare å snu dette. Hva er dine beste tips for å lykkes med dette? Anonymkode: 7d1c8...2e5 Å finne dine egne løsninger. For noen funker det å være streng hver dag, for andre trenger man å kunne spise usunt innimellom, fordi alt som er forbudt tar mer plass i hodet. At du har bestemt deg, er jo et enormt stort første steg!! Anonymkode: e8604...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #31 Del Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har innsett at jeg nok må la være å spise usunn mat en god stund for å klare å stoppe å spise usunt hver dag eller flere dager i uken. Jeg har rett og slett blitt helt avhengig av usunn mat. Så planen nå er å holde meg unna all usunn mat fra i kveld av og de neste 90 dagene. For å spesifisere hva jeg mener med usunn mat så er det så og si alt som ikke er kjøtt og grønnsaker o.l. Altså alt av godteri (sier vel seg selv hva det innebærer), alt av bakst med sukker i (rundstykker og brød er greit) og alt annet av desserter og takeaway. Jeg har aldri gjort noe lignende før, tror dere jeg kan klare det? Jeg hadde ett normalt kosthold til jeg flyttet ut som 18-åring. Da mener jeg at jeg spiste bare godteri og usunne ting på lørdager og ellers spiste normal porsjon middag og lunsj og kvelds. Nå har jeg bodd for meg selv siste 10 år og har fått et enormt dårlig kosthold med godteri, bakst, burger osv flere ganger i uka og på det værste kan jeg spise usunt dritt hver dag hele uka. Men nå har jeg endelig nådd grensen min etter å ha lagt på meg 25 kg og jeg innser at jeg må ta grep nå for å klare å snu dette. Hva er dine beste tips for å lykkes med dette? Anonymkode: 7d1c8...2e5 Høres ut som meg i flere år. Jeg tror ikke jeg klarer det selv og vurderer å begynne på Wegovy. Har du vurdert det? Anonymkode: e78dc...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 7. juli #32 Del Skrevet 7. juli Brie og honning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #33 Del Skrevet 7. juli Høres ekstremt ut, og det kommer fra en tidligere anorektiker og bulimiker. Ikke kutt alt «usunt». Pass på kcal inntaket - det er det som gir vektnedgang. En popcorn og sjokoladebit i ny og ne, er sunt. Sunt for sjel og lykke. Det er vel så usunt å være rigid. Anonymkode: 9562c...a94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #34 Del Skrevet 7. juli Mitt beste tips er å ikke spise mat du hater, bare fordi det anbefales og er bra for deg. Spis heller gresk/tyrkisk yoghurt med nøtter, frø og honning - enn å tvinge ned cottage cheese. Evt bruk cottage cheese i omelett, da forsvinner litt av smak/konsistens. Håper du lykkes, og finner din vei ☺️ Anonymkode: fec24...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli #35 Del Skrevet 7. juli Mitt tips er å faste etter middag hver dag, bortsett fra fredag og lørdag. Da går det litt av seg selv, for det meste av snacks og snavvel inntas jo på kvelden… For å dempe suget etter mat tillater jeg meg et glass sukkerfri brus, eller en kopp te med litt honning. I helgene (fredag + lørdag) er det lov med litt snacks ELLER godteri på kvelden (etter middag), men prøver heller å ordne et fat med oliven, ost, frukt og grønnsaker og dip. Søndag er det lov med et kakestykke, is eller dessert. Er det fest/høytid utgår reglene. Anonymkode: db47d...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #36 Del Skrevet 8. juli Hvordan har det gått i dag ts? Anonymkode: ab1a3...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 8. juli #37 Del Skrevet 8. juli (endret) Jeg ville ikke gått så hardt ut. Typisk greie som gjør at mange sprekker. Men kan hende det fungerer for deg! Kunne prøvd 2 uker uten først, for deretter å innføre en dag i uka som er mer kos innenfor visse grenser. Tenk at dette skal du leve med! Endret 8. juli av AlternativX 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #38 Del Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): La oss gjøre det. Takket være denne tråden bestemte jeg meg for å kjøpe yoghurt naturell og cottage cheese i morgen. Hater cottage cheese, men men...kan "spice det opp" med litt bær 😀 Anonymkode: 55f51...8ff Å så bra Jeg vurderte en is etter middag, men gikk tur en halvtime istedenfor og tenkte på denne tråden i morra skal jeg kjøpe cottage cheese og bær...inspirert av deg . ts Anonymkode: c0022...19d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #39 Del Skrevet 8. juli AlternativX skrev (1 time siden): Jeg ville ikke gått så hardt ut. Typisk greie som gjør at mange sprekker. Men kan hende det fungerer for deg! Kunne prøvd 2 uker uten først, for deretter å innføre en dag i uka som er mer kos innenfor visse grenser. Tenk at dette skal du leve med! Takk for råd, men jeg blir helt tullete bare jeg får noe med sukker...spiser jeg en bit, får jeg et vanvittig sug. Da kan jeg kjøre på butikken bare for å kjøpe sjokolade, gjerne flere dager på rad. Jeg måååå kutte helt skal jeg klare det. Heller kose meg med bær o.l. til kaffien. Ts Anonymkode: c0022...19d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 8. juli #40 Del Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for råd, men jeg blir helt tullete bare jeg får noe med sukker...spiser jeg en bit, får jeg et vanvittig sug. Da kan jeg kjøre på butikken bare for å kjøpe sjokolade, gjerne flere dager på rad. Jeg måååå kutte helt skal jeg klare det. Heller kose meg med bær o.l. til kaffien. Ts Anonymkode: c0022...19d Ja, bare å go for it altså! Men tenker det er viktig å finne noe du kan leve med. Å aldri spise sukker, vil nok ikke skje. Men e detox kan være kjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå