Gå til innhold

Facebook-grupper for kunst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på foto/malerier. Jeg er med i en gruppe for KI-generert kunst og er interessert i mer billedkunst. Forslag? 

Anonymkode: 02af8...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På norsk er vel ingen forum større enn kunstveggen hva gjelder billedkunst, men vær advart det går mye i såkalt street art så kan bli fort kjedelig og repetitivt. Men har du aldri vært der er det fortsatt mange gode tråder du kommer til å lære av og gledes over!

https://www.kunstveggen.no

Anonymkode: 4fba1...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Da tenker jeg på foto/malerier. Jeg er med i en gruppe for KI-generert kunst og er interessert i mer billedkunst. Forslag? 

Anonymkode: 02af8...81e

1. Folk som virkelig er interessert i kunst, er ikke på sensurmediet Facebook, som står for det motsatte av hva kunst står for.

2. Såkalt AI-"kunst" er ikke kunst. Man hadde en tråd om dette på KG; tråden ble flyttet til "sosial prat og humor".

Anonymkode: 6fd92...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

1. Folk som virkelig er interessert i kunst, er ikke på sensurmediet Facebook, som står for det motsatte av hva kunst står for.

2. Såkalt AI-"kunst" er ikke kunst. Man hadde en tråd om dette på KG; tråden ble flyttet til "sosial prat og humor".

Anonymkode: 6fd92...9a0

2. Det er ikke noe mindre kunst enn det mennesker har malt/fotografer 

Anonymkode: 02af8...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

2. Det er ikke noe mindre kunst enn det mennesker har malt/fotografer 

Anonymkode: 02af8...81e

Selvfølgelig er det det.

Når noen maler et godt maleri, legger maleren mye arbeid i dette; "Mona Lisa" ble ikke til ved at da Vinci skrev tre ord, trykket på en knapp og lot AI gjøre resten.

Og når en dyktig fotograf tar et fotografi, er det heller ikke bare å trykke på en knapp - det er stor forskjell på gode bilder tatt av kjente kunstnere der komposisjonen er et resultat av hardt arbeid og et tilfeldig bilde noen har tatt med mobilen.

Kunstig intelligens er kanskje greit for folk som vil ta snarveier og få illusjonen av at de skaper mesterverk uten å legge arbeid i dette, men kunst er det ikke; ekte kunst krever mer innsats av kunstneren enn noen klikk på tastaturet.

Anonymkode: 6fd92...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det det.

Når noen maler et godt maleri, legger maleren mye arbeid i dette; "Mona Lisa" ble ikke til ved at da Vinci skrev tre ord, trykket på en knapp og lot AI gjøre resten.

Og når en dyktig fotograf tar et fotografi, er det heller ikke bare å trykke på en knapp - det er stor forskjell på gode bilder tatt av kjente kunstnere der komposisjonen er et resultat av hardt arbeid og et tilfeldig bilde noen har tatt med mobilen.

Kunstig intelligens er kanskje greit for folk som vil ta snarveier og få illusjonen av at de skaper mesterverk uten å legge arbeid i dette, men kunst er det ikke; ekte kunst krever mer innsats av kunstneren enn noen klikk på tastaturet.

Anonymkode: 6fd92...9a0

Kunst generert med kunstig intelligens kan være helt på høyde med menneskeskapt kunst, om ikke bedre.

Anonymkode: 02af8...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunst generert med kunstig intelligens kan være helt på høyde med menneskeskapt kunst, om ikke bedre.

Anonymkode: 02af8...81e

Bedre i hvilken forstand? At den mangler sjel?

Et program på PC-en kan tegne mer perfekte former enn de Carl Barks tegnet, eller skape mer perfekte toner enn de Elvis sang. Uten at det betyr at Adobe Photoshop er større enn Carl Barks, eller at Auto-Tune er bedre enn Elvis.

Anonymkode: 6fd92...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bedre i hvilken forstand? At den mangler sjel?

Et program på PC-en kan tegne mer perfekte former enn de Carl Barks tegnet, eller skape mer perfekte toner enn de Elvis sang. Uten at det betyr at Adobe Photoshop er større enn Carl Barks, eller at Auto-Tune er bedre enn Elvis.

Anonymkode: 6fd92...9a0

Bryr meg ikke om "sjel", jeg bryr meg om hvordan det ser ut.

Anonymkode: 02af8...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Bryr meg ikke om "sjel", jeg bryr meg om hvordan det ser ut.

Anonymkode: 02af8...81e

Da vil jeg sterkt anbefale deg å gå til biblioteket for å låne bøker som tar for seg den historiske betydningen av kunst og hva kunst faktisk er.

Kunst er ikke en perfekt sirkel laget i Photoshop, eller søppel generert av kunstig intelligens.

Anonymkode: 6fd92...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da vil jeg sterkt anbefale deg å gå til biblioteket for å låne bøker som tar for seg den historiske betydningen av kunst og hva kunst faktisk er.

Kunst er ikke en perfekt sirkel laget i Photoshop, eller søppel generert av kunstig intelligens.

Anonymkode: 6fd92...9a0

Kunst er heller ikke "Elg i solnedgang", selv om noen kanskje mener at dette er penere å se på enn et maleri av Picasso.

Anonymkode: 6fd92...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...