Gå til innhold

Samboer vil vi skal ha fest hjemme til oss, gruer meg for at folk skal inn hos oss og se hvordan det ser ut

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere kan ikke bruke det som motivasjon til å sette opp en liste over ting dere skal fikse?

Å ikke ha byttet silikonfuger, blant annet, er jo bare sløvhet. Det er gjort på en liten halvtime. 

Anonymkode: 87fd8...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler jo selv at jeg blir urimelig, og jeg vet at mye av det jeg bekymrer meg for er ganske dumt. Jeg får alle mulige tanker som at "hva om de syns badet er gammelt og stygt når de ser de listene som er løsne" eller "Hva om de syns kjøleskapet vårt er for lite, eller at komfyren ser gammel ut" "Hva om de syns gangen ser stygg ut".

Merka jo at det første jeg følte når samboer spurte var at jeg fikk vondt i magen, følte meg kvalm og tankene begynte å gå 100 km/t med tanker om hva er det mulig at jeg kan "skyndte" meg å fikse og gjøre inne i huset så det blir litt bedre å se til før noen skal komme på besøk og se.

Anonymkode: 18d21...3de

Ja, hva om de tenker det? Hva gjør vel det? Det er bedre å bruke energien på å akseptere at sånn er det, enn å forsøke å forutse/gjette hva andre tenker og så forhindre at de tankene oppstår hos dem. 
Listene er kanskje løse, og det er faktisk helt greit, det. 

Anonymkode: 3973f...ca7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tipper fordi ts holder det skjult. TS forteller ingenting til samboeren, verken at hun er ukomfortabel med besøk eller at den dama er ubehagelig mot ts. Det er selvfølgelig helt feil. 

Anonymkode: 72ad3...ff4

Det stemmer ikke. Jeg er helt ærlig med samboer om begge disse tingene, men han ser ikke det jeg ser. Han mener at det ser greit ut hjemme så det ikke er noe problem å invitere folk og han mener at jeg tar feil og at det ikke er tilfelle at hun ikke liker meg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg er helt ærlig med samboer om begge disse tingene, men han ser ikke det jeg ser. Han mener at det ser greit ut hjemme så det ikke er noe problem å invitere folk og han mener at jeg tar feil og at det ikke er tilfelle at hun ikke liker meg. 

Hvis han ikke ser dette, da har du et større problem enn besøk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis han ikke ser dette, da har du et større problem enn besøk. 

Mulig, men han er en veldig fin og snill mann. Han sier jo selv at han mener jeg er "finere på det" enn han er, og han har kanskje litt rett i det. Men det er kanskje fordi jeg er litt miljøskadd av å ha vokst opp i et skikkelig rotehus hvor jeg ikke kunne ha besøk slik at nå prøver jeg så godt jeg kan å holde det fint og ryddig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fiks det som kanfikses og ha det gøy. Jeg tror ikke det er lurt å leve livet med å gjemme seg bort av skam.

Å om hun som ikke liker deg, ikke gi henne makten over hva du syns om deg. Det er frekt å være åpenlyst om sine negative følelser om noen, så hun er allerede ikke noen verdt å bry seg om. 

Anonymkode: 51a7f...6d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg inviterer faktisk aldri folk på besøk til meg fordi jeg skammer meg over huset mitt, så jeg skjønner hva du mener, ts. 

Vet ikke hva man kan gjøre med det, bortsett fra å unngå folk. 

Anonymkode: ee614...737

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mulig, men han er en veldig fin og snill mann. Han sier jo selv at han mener jeg er "finere på det" enn han er, og han har kanskje litt rett i det. Men det er kanskje fordi jeg er litt miljøskadd av å ha vokst opp i et skikkelig rotehus hvor jeg ikke kunne ha besøk slik at nå prøver jeg så godt jeg kan å holde det fint og ryddig. 

En veldig fin og snill mann som ikke tror på deg når du sier at hun dama ikke liker deg og insisterer på å invitere henne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) og han mener at jeg tar feil og at det ikke er tilfelle at hun ikke liker meg. 

Problemet er ikke om hun liker deg eller ikke.

Problemet er at du synes hun er ubehagelig å være sammen med. 

Det burde helt automatisk medføre at samboeren din dropper å invitere henne og den av hans venner hun er kjæreste med, men det er åpenbart noe galt oppe i hodet på ham. 

Anonymkode: 29e8b...35d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En veldig fin og snill mann som ikke tror på deg når du sier at hun dama ikke liker deg og insisterer på å invitere henne. 

En - jeg har møtt flere som er sikre på at noen ikke liker dem. Som oftest stemmer det jo ikke. Jeg har til og med blitt spurt hvorfor jeg ikke liker noen, fordi hun mente jeg ikke likte henne, uten å ha hatt noen mening om henne i det hele tatt da jeg knapt hadde møtt henne. 

To - man inviterer jo ikke vennegjengen med partnere, med unntak av én partner. Da er man vel helt ærlig enda verre enn dama. Da får han eventuelt lage en guttekveld, så får ts rømme huset. Det kan jo ikke være sånn at ingen kan komme innafor døra fordi ts ikke liker huset. 

TS, jeg tenker at du kanskje må jobbe litt med egne følelser her. Kanskje er hun en drittkjerring som ikke liker deg, so what? Hva hun synes eller ikke synes om deg, bør ikke ha noe å si for hvordan du føler deg. Der er vanskelig, men fokuser på de folka du liker! 

Og to, du har kjent på å ikke få lov til å ha med folk hjem pga situasjonen i huset. Men folk flest har det ikke perfekt hjemme, og de fleste av oss legger ikke merke til hvordan andre har det. Verdien til folk ligger da ikke i hvordan de bor, men hvor hyggelig det er å være sammen med dem!

Anonymkode: da2a4...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler litt med deg. 2år siden vi flyttet inn. Delvis oppusset, men alt er i ok standard. Vi hadde ikke lye penger til overs, så en del brukt og litt met tilfeldige møblert utifra pris. Ser gjerne ikke så bra organisert ut, men vi har ikke råd til dyre skyvedørsgarderober, fancy servant, flotte og stilfulle skjenker og vitrineskap. 

Ville gjort det koselig. Fokus på å ha en hyggelig kveld. Tenn et par telys på badet, ellers rundt om i huset. Ha friske blomster på bordet. Dempet, men behagelig belysning. Sett frem glass på kjøkkenbenken/spisebordet med evt tilbehør som skiver av sitrus, jordbær, sugerør. Evt en punch/musserende som velkomst. Gjør det litt "fancy" med noe god, men lettvint fingermat, ikke bare en pose potetgull og smågodt. Feks spyd med cherrytomat, basilikum, en bit ost. Foccacia og aioli. Spekepølse. Nøtter, druer. Ha noen hjemmelagde pizzasnurrer du kan varme til utpå kvelden om noen blir sultne.

Ønsk velkommen og ikke gjør noe nummer utav "beklager at det ser slik ut". 

Anonymkode: 9c6d0...8b3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Også ts

Hun kan velge å ikke delta. Hun kan ikke nekte samboeren å ha en sammenkomst i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 16.33):

Og det er mer viktig enn at samboeren (ts) er ukomfortabel med det? 

Jeg hadde aldri orket å flytte sammen med et menneske som skulle nekte meg å ha besøk i mitt eget hjem. Det ville blitt et trist liv i mine øyne. Slikt må bør man i såfall diskutere og snakke gjennom før man flytter sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 16.38):

Jeg føler jo selv at jeg blir urimelig, og jeg vet at mye av det jeg bekymrer meg for er ganske dumt. Jeg får alle mulige tanker som at "hva om de syns badet er gammelt og stygt når de ser de listene som er løsne" eller "Hva om de syns kjøleskapet vårt er for lite, eller at komfyren ser gammel ut" "Hva om de syns gangen ser stygg ut".

Merka jo at det første jeg følte når samboer spurte var at jeg fikk vondt i magen, følte meg kvalm og tankene begynte å gå 100 km/t med tanker om hva er det mulig at jeg kan "skyndte" meg å fikse og gjøre inne i huset så det blir litt bedre å se til før noen skal komme på besøk og se.

Ta deg en tur til legen. Dette kalles angst. 

Anonymkode: 80f39...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ta deg en tur til legen. Dette kalles angst. 

Anonymkode: 80f39...1cf

Jeg har gått til behandling for angst i over 10 år så det er ikke noe nytt, men takk for innspill. Vet selv at det er angst som påvirker meg og gjør at jeg tenker urimelige ting. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke la det styre meg, men det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Klara Kua skrev (1 time siden):

Jeg hadde aldri orket å flytte sammen med et menneske som skulle nekte meg å ha besøk i mitt eget hjem. Det ville blitt et trist liv i mine øyne. Slikt må bør man i såfall diskutere og snakke gjennom før man flytter sammen.

Ts her, vil bare påpeke at jeg aldri har sagt at jeg nekter min samboer noe i denne situasjonen og det vil jeg heller ikke gjøre. Jeg vet at vi bør ha den festen, men uttrykker det her på forum hvor jeg kan være anonym hvilke tanker jeg har og hvorfor jeg gruer meg. Syns bare det var greit å få noe input fra andre om situasjonen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...