Gå til innhold

Skjermtid med besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere restriksjoner på skjerm når barna har besøk av andre barn? 

Barna her er 7 og 8. Noen av barna har med iPad og mobiler når de kommer på besøk. 

Anonymkode: b1ef2...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville foreslått noe annet de kan gjøre.

Er det snakk om noen timer eller dager, vil jo avgjøre. 

Anonymkode: 3bc17...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de er større, nei. De får gjøre hva de vil når de har besøk. I den alderen de snakker om kom det litt an på. Ved besøk på et par timer kunne de godt få sitte på skjerm hele tiden. Snakker vi derimot lengre besøk, f.eks. overnattingsbesøk som varer et døgn, la vi til rette for og oppfordret til andre aktiviteter i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barna var 7-8 år fikk de ikke lov å holde på med telefon i vårt hus. Jeg bare sa at «den passer jeg på til du skal dra hjem, men bare si fra hvis du trenger den til å kontakte foreldrene dine».

En unge hadde en far som krevde at ungen skulle ha telefonen sin hele tiden, den ungen gadd hverken jeg eller andre vi kje. er å ha i hus lenger for det blir jo skikkelig utrivelig for ungen hun var på besøk hos når hun satt og så på reels og spilte på telefonen hele tiden mens de andre ikke har telefon. 

Anonymkode: 66c13...b8e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har dere restriksjoner på skjerm når barna har besøk av andre barn? 

Barna her er 7 og 8. Noen av barna har med iPad og mobiler når de kommer på besøk. 

Anonymkode: b1ef2...3b8

Hos oss får de fint legge mobilen i sekken/jakken/kjøkkenbenken. Den får de ikke «leke» med her. 
Har en 8 åring selv.(han har ikke mobil selv). De synes det er veeeeldig stas å spille nintendo. De får spille litt, men må først leke og gjøre andre ting, så får de lov mot slutten av tiden vi har besøk. Så vi begrenser det en del. Vi har stort sett besøk i ukedagene. Kanskje i helgene så hadde jeg tenkt litt mer spilling var greit. Men det er litt væravhengig også. Pusher mer på for å utelek når det er fint vær.

Anonymkode: ec6a5...cc7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at ikke alle har telefon så er jeg enig i at de som har legger den vekk og jeg synes det er mindre greit at de sitter i hvert sitt hjørne på hver sin mobil enn om de samles rundt Playstation eller noe annet som er mer sosialt. Jeg husker forresten en bursdag en av mine var i. Min hadde ikke med seg mobilen sin, for det var jo en bursdag, men det hadde tydeligvis alle de andre og de satt på mobilen hele bursdagen uten at foreldrene sa noe. Det hadde ikke jeg tillatt for å si det sånn og jeg synes fremdeles det var utrolig merkelig. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, her ber vi besøket om å legge bort mobilen og personlige skjermer. Har også dialog med foreldrene, slik at de ikke sender dette med barna dersom barna har vansker med å legge det vekk. Å glane på hver sin skjerm kan de gjøre hjemme hos seg selv.

Anonymkode: 49031...0b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, her ber vi besøket om å legge bort mobilen og personlige skjermer. Har også dialog med foreldrene, slik at de ikke sender dette med barna dersom barna har vansker med å legge det vekk. Å glane på hver sin skjerm kan de gjøre hjemme hos seg selv.

Anonymkode: 49031...0b2

JA, mente jeg. 

Anonymkode: 49031...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har med iPad lar vi dem kanskje spille litt minecraft sammen eller noe hvis stemningen blir litt daff. Men stort sett ber vi barna leke sammen med ekte leker når de har/er på besøk. Barna våre har aldri med nettbrett på besøk. Kun 11 åringen som har med telefon, men den er låst for spill og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiller playstation, ipad som de vil. Det renner unger inn og ut hele døgnet, har for lengst slutta å legge meg opp i det. 

Anonymkode: 9271c...417

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så regulerer barna dette selv her. Vår yngste er 9 år, og når han har besøke så spiller de litt PlayStation eller på iPad, er ute på trampolinen, leker inne eller ute alt ettersom. Sjelden vi trenger å blande oss i det. Unntaket er en kompis som alltid har med iPad og bare vil sitte med den, selv om de andre barna vil leke eller hoppe, og blir sur hvis de andre ikke vil spille. 

Anonymkode: c8cd6...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det barn på besøk i den alderen du nevner, så får de legge telefonen i lomma og leke som barn skal. Mi på 7 har ikke telefon, og skal ikke ha det på mange år ennå. De som ikke finner seg i at i vårt hus leker barna, da får de bare dra hjem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har unger på 7 år egen smarttelefon?! Det er heeelt koko!

Anonymkode: 1d0d5...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei venninne som kom på besøk med 5 åringen sin. Venninna mi lot ungen tygge i stykker alle pynteputene mine og rive alt jeg hadde i hyllene ned på gulvet, før hun fant fram ipaden. Den ipaden gjorde en bedre jobb enn mora.

Anonymkode: a845c...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det få av 8-9 åringene som har telefon, men de har gjerne med iPad til hverandre. Får spille litt, men vil som regel hellere være ute i trampolina. Om det blir for mye spilling sender jeg de ut. Mer utetid når det er fint vær enn om det bøtter ned. 

atropos skrev (2 timer siden):

Hvis de har med iPad lar vi dem kanskje spille litt minecraft sammen eller noe hvis stemningen blir litt daff. Men stort sett ber vi barna leke sammen med ekte leker når de har/er på besøk. Barna våre har aldri med nettbrett på besøk. Kun 11 åringen som har med telefon, men den er låst for spill og sånt. 

Har du låst telefonen til 11-åringen for spill? Min på 12 hadde drept meg om jeg prøvde noe sånt, han skal straks på ungdomsskolen og blir snart tenåring, da synes jeg ikke man skal overstyre såpass at de endre med å blir dén sære ungen.

Anonymkode: 61736...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det få av 8-9 åringene som har telefon, men de har gjerne med iPad til hverandre. Får spille litt, men vil som regel hellere være ute i trampolina. Om det blir for mye spilling sender jeg de ut. Mer utetid når det er fint vær enn om det bøtter ned. 

Har du låst telefonen til 11-åringen for spill? Min på 12 hadde drept meg om jeg prøvde noe sånt, han skal straks på ungdomsskolen og blir snart tenåring, da synes jeg ikke man skal overstyre såpass at de endre med å blir dén sære ungen.

Anonymkode: 61736...697

Hvorfor skal 11-åringer sitte på mobilen sin og spille når h*n er på besøk? Og det er heller ikke sånn at det bør være fritt fram når barna begynner på ungdomsskolen, de har fremdeles masse å lære/veiledes på.

 

Anonymkode: 49031...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri opplevd at barn i den alderen kommer på besøk med mobil eller nettbrett. Jeg ville ikke syns det var greit heller. Det blir nok skjerm for dagens barn, så jeg tenker de møtes primært for å leke i den alderen. Kunne latt dem spille PlayStation sammen etter å ha lekt en stund, eller satt på barne-TV etter hvert. Men ikke sitte på hver sin skjerm, nei. Eller at de starter besøket med å dra fram en skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er det få av 8-9 åringene som har telefon, men de har gjerne med iPad til hverandre. Får spille litt, men vil som regel hellere være ute i trampolina. Om det blir for mye spilling sender jeg de ut. Mer utetid når det er fint vær enn om det bøtter ned. 

Har du låst telefonen til 11-åringen for spill? Min på 12 hadde drept meg om jeg prøvde noe sånt, han skal straks på ungdomsskolen og blir snart tenåring, da synes jeg ikke man skal overstyre såpass at de endre med å blir dén sære ungen.

Anonymkode: 61736...697

Hos oss har det alltid vært slik, så det er ikke noe jeg «prøver meg på». Han har spill og får spilletid, men ikke fritt frem. Skoletid og besøkstid er ikke spilletid hjemme hos oss. Han spiller online på pc med venner, så jeg er ikke redd for at han skal bli den sære ungen. Men min frykt for at han skal falle utenfor skal ikke gjøre meg til den mest ettergivende forelderen. Den kuleste forelderen er ikke nødvendigvis den beste…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen fast regel, men oppmuntrer til å gjøre noe annet enn å sitte på skjerm. Jeg skiller også på det å spille sammen, som tross alt er en sosial greie, og å bare sitte og se på reels. Sistnevnte er uaktuelt gjennom et helt besøk. Med 8-åringen vår er det egentlig ikke noe problem siden de stortsett er ute og spiller fotball hele tida, kanskje bare avbrutt av korte pauser på skjerm, da gjerne for å se på fotballtriks som de ønsker å lære seg. Med 10-åringen blir det ofte mer skjerm fordi alle vennene har telefon, og de bruker dem mye. Vi prøver å oppmuntre til annen aktivitet, men det er hard jobbing i motvind.

Anonymkode: 2e7a1...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...