Gå til innhold

Heftig leiemarked: – Budrunder på nesten alle leilighetene vi så på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Edit: Så køen for å leie blir like stor. Personen som kunne eid bolig må i stedet leie bolig så selv om det er 1 mer bolig å leie ut så er det tilsvarende flere som må leie og leiekøen er like lang som før noen kjøpte bolig til utleieformål. Samtidig som det blir enda færre som får mulighet til å eie. Og de som leier får betalt ned lånene sine og kan bruke egenkapitalen til å kjøpe enda flere boliger ved hjelp av husleien og verdiøkningen på boligen. Og sånn fortsetter det. 

Så løsningen er ikke at man får flere og større bolighaier. Løsningen er at det bygges flere boliger og at det bygges flere boliger enn befolkningsøkningen slik atman får tatt igjen det store underskuddet på boliger.  Det bør gjøres som på 50-, 60- og 70-tallet hvor det ble bygget enormt med boliger OG man satset på  kollektivtrafikk og lignende slik at det faktisk ble bærekraftig. 

Anonymkode: 1b034...c5b

Men det hjelper lite med kollektivt og boliger når alle 20-åringer forventer høy standard på Løkka eller Frogner?

Jeg tror man som student må forvente å bo i kollektiv eller nøktern studentbolig, eller så får man reise ut av byen. Studenter kan jo jobbe ved siden av studiene, så tjener man jo fort 10-20000 i mnd.

Forøvrig er det vel normalt at leieprisene følger boligverdiene i noen grad. Låste leiepriser som ikke dekker kostnaden for å ha leiligheten = ingen som leier ut. Uten privat leiemarked er det ikke noe leiemarked igjen.

Alle storbyer har veldig høye priser i sentrum, både for å eie og leie. Vi får akseptere at når Oslo vokser kan vi ikke få plass til alle innenfor ring 2. Slik er det bare. Så får man hellere satse på levende sentrum andre steder enn Solli plass og løkka. Det er det i andre storbyer, så det burde jo vært fullt mulig i Norge også.

 

 

Anonymkode: bc4dd...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke uenig i at man skal snakke med ungdom om sparing og boligkjøp, samtidig ønsker jeg virkelig ikke at ungene skal bekymre seg for om de kommer til å ha råd til å flytte hjemmefra før de er langt opp i 20-åra allerede som 13-åringer.

Selv om de leier noen år er det såpass dyrt i Oslo og omegn at det tar lang til å spare, prisene går opp raskere enn de rekker å få nok EK, og det er ikke nok små leiligheter å få kjøpt for single førstegangskjøpere.

Løsningen blir at jeg sparer litt i fond, og så kjøper jeg meg ned om noen år og fordeler overskuddet på ungene. Selv blir jeg gjeldfri på et eller annet tidspunkt når det kommer arv (er enebarn). Kravet blir at de sparer det de kan noen år først, og at de tar en eller annen utdannelse (fagbrev eller bachelor).

Anonymkode: e090e...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...