Gå til innhold

Heftig leiemarked: – Budrunder på nesten alle leilighetene vi så på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/stor-oslo/mange-opplever-budrunder-i-leiemarkedet-i-oslo_-flere-er-bekymret-1.16944966

I starten av juli sto 7521 studenter i kø for å få studentboliger i Oslo, viser tall fra Studentsamskipnaden i Oslo. I tillegg kommer alle andre som er på jakt etter bolig.

Anonymkode: 05045...a67

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det total krise, men staten gjør ingenting for å bedre dette. Kunne bygd masse 1-roms som leies ut rimelig til lavlønnede og studenter. Det må bygges egen boligsektor til de som har lav lønn, eneste mulighet.

En lavlønnet som jobber i Oslo vil jo aldri ha noen form for mulighet til å kjøpe seg bolig. Det krever jo drøy halv million i egenkapital++.

Norge er i total krise, på alle områder.

Anonymkode: 05045...a67

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapsforetagende. Tjente 1500000 i fjor bare på Airbnb mai-aug.

Anonymkode: ac078...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå er det total krise, men staten gjør ingenting for å bedre dette. Kunne bygd masse 1-roms som leies ut rimelig til lavlønnede og studenter. Det må bygges egen boligsektor til de som har lav lønn, eneste mulighet.

En lavlønnet som jobber i Oslo vil jo aldri ha noen form for mulighet til å kjøpe seg bolig. Det krever jo drøy halv million i egenkapital++.

Norge er i total krise, på alle områder.

Anonymkode: 05045...a67

Bare tull. Ingen sier at man MÅ bo på Løkka. Flytt til Lørenskog. Der bygges det MASSE. 

Anonymkode: 34613...5bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tapsforetagende. Tjente 1500000 i fjor bare på Airbnb mai-aug.

Anonymkode: ac078...5db

En null for mye der.

Anonymkode: ac078...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare tull. Ingen sier at man MÅ bo på Løkka. Flytt til Lørenskog. Der bygges det MASSE. 

Anonymkode: 34613...5bd

Det er steindyrt der også.  En bolig til 3mill krever 450 000kr i egenkapital. Hvem klarer det? Svært få.

Anonymkode: 05045...a67

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er steindyrt der også.  En bolig til 3mill krever 450 000kr i egenkapital. Hvem klarer det? Svært få.

Anonymkode: 05045...a67

Svært få 20åringer. Er man 30+, har jobbet og spart, er det absolutt mulig 

Anonymkode: 34613...5bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svært få 20åringer. Er man 30+, har jobbet og spart, er det absolutt mulig 

Anonymkode: 34613...5bd

Ikke lett, ,koster å leie! En lavlønnet har ofte lite igjen, tenk deg å tjene 450k i året. Da er ofte ikke noe igjen etter en mndd. Kanskje spart 1000kr pr mnd maks.

Anonymkode: 05045...a67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke lett, ,koster å leie! En lavlønnet har ofte lite igjen, tenk deg å tjene 450k i året. Da er ofte ikke noe igjen etter en mndd. Kanskje spart 1000kr pr mnd maks.

Anonymkode: 05045...a67

Da flytter man til et sted hvor det er billig å leie og sparer til egenkapital. Finner ekstrajobb på kveldstid og i helgene. 

Anonymkode: 34613...5bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da flytter man til et sted hvor det er billig å leie og sparer til egenkapital. Finner ekstrajobb på kveldstid og i helgene. 

Anonymkode: 34613...5bd

Nei, det er boligprisene som må justeres ned. Så arbeidskraften man må ha i Oslo har råd til å bo :) Er DER problemet ligger!

Anonymkode: 05045...a67

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er alle som jublet over at nå selger bolighaiene utleieobjektene sine? 
 

Ble det bedre på leiemarkedet når det ble færre leiligheter? Får folk med dårlig råd mulighet til å kjøpe noe av det som nå ligger til salgs? 

Anonymkode: f741c...937

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er steindyrt der også.  En bolig til 3mill krever 450 000kr i egenkapital. Hvem klarer det? Svært få.

Anonymkode: 05045...a67

Sparte så mye på 2 år da jeg var ferdig student. For 20 år siden. 

Problemet er at man tror man kan spare, samtidig som man bor bra, reiser til utlandet, og har alt av abonnementer. 

Anonymkode: 15805...ee9

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er boligprisene som må justeres ned. Så arbeidskraften man må ha i Oslo har råd til å bo :) Er DER problemet ligger!

Anonymkode: 05045...a67

Så hvis jeg eier en leilighet som jeg leier ut, så skal jeg senke prisen? 

Tror du da jeg har penger til å dekke renter, avdrag, husleie, slitasje og 22%skatt?

Eller tror du at jeg selger den? 

Anonymkode: f741c...937

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er boligprisene som må justeres ned. Så arbeidskraften man må ha i Oslo har råd til å bo :) Er DER problemet ligger!

Anonymkode: 05045...a67

Nei, problemet ligger hos folk som ikke prøver å finne løsninger og bare klager, klager...

Anonymkode: 34613...5bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er rett og slett for kravstore. I Bergen ble studentskipnaden tilbudt å kjøpe et boligkompleks for utleie, men sa nei fordi det ikke var høy nok standard ifht studentene krever. I ett av de nyeste kompleksene til studentskipnaden vil ikke studentene bo for det er ikke fancy nok, det er nesten nytt og supersentralt. Sier seg selv at mange som skal leie må senke kravene mange hakk og innse at man ikke bor som i designerhuset til mamma og pappa når man skal leie studentbolig. 

Anonymkode: b88f7...3f4

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Svært få 20åringer. Er man 30+, har jobbet og spart, er det absolutt mulig 

Anonymkode: 34613...5bd

Ja, men deler av problemet er jo at boligprisene vokser raskere enn mange klarer å spare. De 20-åringene som begynner å spare nå kommer ikke til å kunne kjøpe boligene til 2024-priser når de kjøper i 2034.  Det er vel her problemet ligger. Hadde boligene sluttet å stige i pris. Så hadde selvsagt mange klart å spare opp egenkapital til bolig i Oslo. 

Anonymkode: 1b034...c5b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men deler av problemet er jo at boligprisene vokser raskere enn mange klarer å spare. De 20-åringene som begynner å spare nå kommer ikke til å kunne kjøpe boligene til 2024-priser når de kjøper i 2034.  Det er vel her problemet ligger. Hadde boligene sluttet å stige i pris. Så hadde selvsagt mange klart å spare opp egenkapital til bolig i Oslo. 

Anonymkode: 1b034...c5b

Igjen. Problemet ligger hos kravstore 20åringer som forventer å kjøpe i Oslo sentrum uten å ha jobbet og spart. 

Man kan fortsette å klage og skylde på staten og mangel på boliger, men hvordan hjelper det? Klagingen skaffer deg ikke egen bolig. 

Anonymkode: 34613...5bd

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så hvis jeg eier en leilighet som jeg leier ut, så skal jeg senke prisen? 

Tror du da jeg har penger til å dekke renter, avdrag, husleie, slitasje og 22%skatt?

Eller tror du at jeg selger den? 

Anonymkode: f741c...937

Hvorfor skal du leie ut en bolig i heletatt? Du kan jo selge den.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men deler av problemet er jo at boligprisene vokser raskere enn mange klarer å spare. De 20-åringene som begynner å spare nå kommer ikke til å kunne kjøpe boligene til 2024-priser når de kjøper i 2034.  Det er vel her problemet ligger. Hadde boligene sluttet å stige i pris. Så hadde selvsagt mange klart å spare opp egenkapital til bolig i Oslo. 

Anonymkode: 1b034...c5b

Boligmarkedet er ødelagt, staten har ikke gjort noe for å bremse det heller. Dokumentavgiften kunne også blitt satt ned til den virkelig kostnaden som er knappe 1000kr vel.

Anonymkode: 05045...a67

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Igjen. Problemet ligger hos kravstore 20åringer som forventer å kjøpe i Oslo sentrum uten å ha jobbet og spart. 

Man kan fortsette å klage og skylde på staten og mangel på boliger, men hvordan hjelper det? Klagingen skaffer deg ikke egen bolig. 

Anonymkode: 34613...5bd

For noe tull, mange som har jobbet årevis med lav lønn som aldri vil kunne klare dette.

Anonymkode: 05045...a67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For noe tull, mange som har jobbet årevis med lav lønn som aldri vil kunne klare dette.

Anonymkode: 05045...a67

Som jeg skrev, finn en kveldsjobb eller jobb i helgene. Nei? Bedre å sitte på rumpa og klage? 

Anonymkode: 34613...5bd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...