Gå til innhold

Skilsmisse er skadelig for barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor det kommer fra at skilsmisse er best for barn, for det stemmer ikke. En rekke studier viser at skilsmisse påvirker barn negativt, selv kontrollert for alle mulige former for bakgrunnsfaktorer (utdanning, økonomi, helse osv).

Gitt at det ikke er tilfeller av vold og overgrep, så er skilsmisse når man har små barn er ene og alene en egoistisk beslutning av foreldrene. Det er en beslutning som får en eller begge av foreldrene til å føle seg bedre, men for barna er det ille.

Sitat

Nearly three decades of research evaluating the impact of family structure on the health and well-being of children demonstrates that children living with their married, biological parents consistently have better physical, emotional, and academic well-being.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4240051/

https://thespectator.com/topic/how-divorce-never-ends/

Anonymkode: ba1d1...68b

• Liker 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for meg selv. Foreldrene mine skilte seg IKKE, og DÉT var skadelig. Så jeg støtter ikke disse "studiene". 

Anonymkode: 27f4d...579

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer noe essensielt her, nemlig at alternativet for skilsmissebarn ikke er barn som bor med lykkelige foreldre, men barn som bor med foreldre som krangler, ikke har det bra sammen og som ønsker seg et annet liv. Man kan ikke sammenligne skilsmissebarn med barn med gifte foreldre, man må sammenligne skilsmissebarn med barn som bor med ulykkelige foreldre. Det er kanskje verre å ha skilte enn gifte foreldre, men det er veldig mye verre å ha foreldre som har det fælt sammen. 

Og for øvrig: kudos for å lage et innlegg som utelukkende er ment å skape dårlig samvittighet hos skilte foreldre. Jeg håper du er stolt. 

Anonymkode: 83b34...906

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke slik at man stifter familie, for å skille seg. 

Jeg tror de fleste gjør alt man kan for å unngå en splittet familie. Så er det hvordan man håndterer et brudd som er avgjørende. Foreldre som ikke klarer å spille på lag, og ikke klarer å skille mellom foreldreskap og egne følelser, er nok ikke heldig for barna. 

Anonymkode: 1f90f...0f1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvor det kommer fra at skilsmisse er best for barn, for det stemmer ikke. En rekke studier viser at skilsmisse påvirker barn negativt, selv kontrollert for alle mulige former for bakgrunnsfaktorer (utdanning, økonomi, helse osv).

Gitt at det ikke er tilfeller av vold og overgrep, så er skilsmisse når man har små barn er ene og alene en egoistisk beslutning av foreldrene. Det er en beslutning som får en eller begge av foreldrene til å føle seg bedre, men for barna er det ille.

Nei, det vet jammen ikke jeg heller, ei heller hvordan du har fått for deg at det er slått fast at skilsmisse er best for barn..? Hvorfor åpner du opp en diskusjon med utgangspunkt i et påstand som er stikk i strid med allmenn oppfatning? Og du lister opp selvfølgeligheter som om det var dine innovative meninger?  Dette var her var bare merkelige greier. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som hevder at det er bra for barn da? Jeg har ikke hørt det. 

Det er jo et hav av ulike historier som ligger bak når folk med barn skiller seg. Og hvor store ulemper og fordeler det vil gi for barna, varierer veldig. At det ikke er det beste, trodde jeg imidlertid de fleste tenkte.

Men skilsmisse kan kanskje oftere enn man tror som utenforstående, være bedre enn at foreldre som ikke går overens fortsetter å leve sammen. Det er jo ikke gitt at de klarer å samarbeide og ha en god og vennlig tone seg imellom selv om det ikke er vold og overgrep i bildet. 

Anonymkode: a79cf...e10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig, tenk å ha to hjem med forskjellige regler som man må forholde seg til annenhver uke i mange mange år. Det må være veldig slitsom for barn å leve slik. For min del var det så mye psykisk vold og annen terror inn i bildet at jeg klare ikke å være noe god mor for barna mine. Nå har de i det minste et trygt hjem. 

Anonymkode: f44e0...4d8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull. Jeg er skilsmissebarn, ingen vold inne i bildet og jeg fikk det mye bedre i etterkant

Anonymkode: 31508...8d5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes naturlig nok ikke noen studier som sammenligner:

- Et dødt ekteskap der man holder sammen på grunn av barna

- Et ekteskap der man prøver etter utroskap

- Et ekteskap der en av foreldrene sliter med rus

- Og så videre... 

- Med om det samme paret hadde skilt seg. 

Det kommer aldri å komme slike studier. Jepp, er ingen uenighet at på mange ulike parametre så går det i gjennomsnitt bedre for barn som vokser opp i en inntakt familie med begge sine foreldre. Men finnes ikke studier som forteller at det alltid er bedre å fortsette sammen istedenfor å skille seg. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme hos meg var det en isende stillhet og en lettelse da de ble skilt.

Anonymkode: ab154...734

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mine foreldre BURDE skilt seg, det hadde nok vært ekstremt mye bedre å bare bo hos én av dem enn to mennesker som HATER hverandre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke sammenlikne amerikanske studier med norske forhold. 
Selvfølgelig går det mer utover barna om den single moren må jobbe doble skift for å klare regningene. 
Her til lands har vi støtteordninger for å unngå slikt.

Det er uansett ikke så svart-hvitt, og det er forskjell på hjem der vold og misbruk foregikk og hjem der foreldrene hadde «vokst fra hverandre». 

Anonymkode: 38dcc...1d0

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre burde også ha skilt seg, vi barna ville det, men de holdt sammen for os, helt forferdelig. Ingen kranglingvold osv. men vi visste at de ikke likte hverandre. 
jeg skulle også holde ut for barna, men jeg skilte meg for barnas skyld, det var utholdelig å bo med faren som var sint hele tiden.

Nå lever jeg og barna lykkelig på femte året, og vi har det bare bedre og bedre. 
så den forskningen blir tull for meg og mine erfaringer.

Anonymkode: 47322...06a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lenkene du legger ved er en ukebladartikkel med personlig oppfatning, og en artikkel som undersøker forholdene på 60,- 70,- og 80,- tallet i USA, ikke veldig gode kilder for påstandene dine der altså. Du bør ta med i betraktningen forholdene som regjerte i USA på den tiden, bl.a muligheten for å skille seg (laber), og at kvinner ikke kunne ha egen bankkonto uten ektefellens samtykke før langt ut på 80-tallet (som gjorde det lite mulig å faktisk gå), og en hel del andre ting som er svært ulikt mellom USA og Norge. 

Jeg hørte nettopp en podcast med psykolog Lars Dehli om dette, der sa han at det var mye bedre å vokse opp med to harmoniske hjem, enn å vokse opp med foreldre som bodde sammen men kranglet og lade dårlig stemning hver dag. Og de fleste foreldre samarbeider faktisk når de er gått fra hverandre, selv om det på KG ikke virker sånn. Å bo i hjem med konstant krangling, drittslenging og degradering er ikke bra. Han sa for øvrig at den verste tiden å skille seg er akkurat når barna går inn i tenåringslivet og er usikker på alt, ellers går det som regel veldig fint. 

Du bør lete etter nyere forskning (ikke ukebladartikkler) fra norske/skandinaviske forhold som belegger påstanden din. 

Anonymkode: 72bfc...11d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine foreldre burde også ha skilt seg, vi barna ville det, men de holdt sammen for os, helt forferdelig. Ingen kranglingvold osv. men vi visste at de ikke likte hverandre. 
jeg skulle også holde ut for barna, men jeg skilte meg for barnas skyld, det var utholdelig å bo med faren som var sint hele tiden.

Nå lever jeg og barna lykkelig på femte året, og vi har det bare bedre og bedre. 
så den forskningen blir tull for meg og mine erfaringer.

Anonymkode: 47322...06a

det skulle jeg ønske at moren min gjorde også, i stedet holdt hun ut i alle år og alle led pga det 

Fler i tråden her som sier det samme; de ønsket at foreldrene hadde skilt seg. Så de som har foreldre som burde vært skilt har nok barn som ikke er lykkelig med foreldre som holder sammen. 

Anonymkode: 54f45...db3

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var 4 hadde jeg allerede fått så nok av at faren og moren min kranglet, at når han sa at han skulle flytte, sa jeg "ja, flytt du". Var altså 4 år. Angret aldri på at jeg sa det, og syntes aldri at det var dumt at han flyttet ut. Den dag i dag tenker jeg at det var så bra at han tok det steget og heller fant seg noen han passet bedre med. Har ikke kontakt med han i dag, men følte ikke at han var særlig far for meg når jeg var liten heller. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke noen tenker at det beste for barna er å ha skilte foreldre men at i noen tilfeller er det bedre å foreldre som er skilte. Er det bedre å bo i et hjem med stadig krangling og uenigheter? Hvis foreldrene er ulykkelige vil det alltid påvirke barna. Man kan være lykkelig skilt og ha trygge og lykkelig barn. 

Anonymkode: bd4d6...532

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg ønsket sterkt at mine foreldre skilte seg. Det var et mareritt å leve sammen med dem. De skilte seg etter jeg var voksen og hadde flyttet ut. Har i dag kun kontakt med min mor. I enkelte tilfeller er det mer skadelig at foreldre ikke skiller seg. 

Endret av Freyja Valkyrie
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad mine foreldre skilte seg. 

Anonymkode: 8b3e2...63b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke at foreldrene skiller seg som er det værste for barna. Det værste for barna er å bo et liv i koffert. Ingen fast base. Ego mamma og pappa finner ny partner og får nye barn. Skillsmissebarnet er på besøk annehver uke. 

Ingen voksne  ønsker å ha to halveis hjem. Ingen voksne ønsker å flytte fram og tilbake hver uke. Voksne syns det er helt greit å tvinge denne levemåten på små barn istedenfor.

Anonymkode: cf5b8...e5c

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...