Gå til innhold

Søster har invitert til bryllup på min manns 40-årsdag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man har fylt 12 er man gammel nok til å feire at man fyller en annen dato enn bursdagen sin.

Anonymkode: fa9fb...8d6

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi ble invitert til dåp i nær familie på min 40-årsdag, vi takket nei til dåpen. De som inviterte visste/burde ha visst (pga nært slektsbånd) at det var min 40-årsdag, og de hadde flere datoer de kunne velge mellom. Et bryllup er jo "større", men jeg ser jo hvor kjipt det kan være å bruke bursdagen sin på å hylle to andre mennesket akkurat den dagen (to mennesker som sikkert allerede bor sammen, har barn osv). For noen er bursdagen den ene gangen i året/tiåret hvor det kan handle om dem, og ikke om alle andre. Da kan det være kjipt at den "ødelegges", om det gir mening.

Anonymkode: a613a...06c

Gjør folk så stor greie ut av bursdagene sine altså? Vi er nok veldig forskjellige. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det hadde ikke falt meg inn at en voksen persons bursdag skulle vurderes en gang når det planlegges et bryllup. 
Han kan feire på et annet tidspunkt om hm vil feire. 

Anonymkode: 80fc8...e63

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Visste hun om det ? Bryllup trumfer 40 års dag da . Er vel bare å bytte helg , hvis det er langt frem i tid .

Anonymkode: e7a46...324

Det er ikke snakk om trumfing, men å legge til rette for at ting passer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bryllup trenger man å booke både kirke og lokale. Så derfor må det trumfe bursdag.

Da vi giftet oss kunne vi velge midten av august, eller slutten av september.. 

Anonymkode: 87b18...c9b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror og svigerinne gjorde det samme, da jeg fylte 30. Hadde planlagt feiring, noe de visste, men ikke sendt ut invitasjoner. Det passet best for dem å ha bryllupet akkurat den dagen, både mtp gjestene langveisfra og lokalet, så jeg flyttet bursdagen til helga før. 

Jeg så ikke noe problem med dette, for å være ærlig. Jeg er veldig glad i min bror og svigerinne, vi står hverandre veldig nær. Jeg unnet dem bryllupet på dagen de ønsket. Jeg ble gratulert masse i bryllupet deres, så det ble nesten "delt" feiring, noe som var pinlig/flaut for min del (ikke akkurat noe jeg ønsker i andres bryllup), og det kunne blitt kjipt for brudeparet, men vi står hverandre veldig nær, så jeg fikk faktisk en tale av min bror 😄 

Anonymkode: ee3b9...9f2

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 10.47):

Visste hun om det ? Bryllup trumfer 40 års dag da . Er vel bare å bytte helg , hvis det er langt frem i tid .

Anonymkode: e7a46...324

Er vel forsåvidt enig, men hvis søsteren visste og var oppmerksom på at svogeren fyller 40 år denne dagen, og VET at det er planlagt stor fest, så er det utrolig dårlig gjort av søsteren! 

Anonymkode: a7a89...eb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 10.59):

Verden kretser ikke rundt dere og at det er din manns 40-års dag har nok ikke vær top radaren til søsteren din en gang. Antageligvis vet hun ikke når han har bursdag en gang, men gratulerer like fullt pliktoppfyllende hvert år når fb-påminnelsen tikker inn. 

Her må selvsagt bursdagsfeiringen vike.

Anonymkode: 98ef7...fe6

Her gjetter du vilt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem inviterte først? 

Anonymkode: ce45e...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 7.7.2024 den 11.04):

Bryllup trumfer fødselsdag.

Enig i dette, men hvis det er en planlagt stor fest, som brudeparet vet om, og de likevel velger å ha bryllup samme dagen, "fordi bryllup er viktigere enn bursdag", så er det utrolig dårlig gjort! Hvis man ikke tenker over det, og heller ikke har fått noe signal om noe fest, så trumfer bryllup en bursdagsfeiring, ja. Her er det selve handlingen det blir spørsmål om, og ikke hva som trumfer hva. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 12.08):

Min bror og svigerinne gjorde det samme, da jeg fylte 30. Hadde planlagt feiring, noe de visste, men ikke sendt ut invitasjoner. Det passet best for dem å ha bryllupet akkurat den dagen, både mtp gjestene langveisfra og lokalet, så jeg flyttet bursdagen til helga før. 

Jeg så ikke noe problem med dette, for å være ærlig. Jeg er veldig glad i min bror og svigerinne, vi står hverandre veldig nær. Jeg unnet dem bryllupet på dagen de ønsket. Jeg ble gratulert masse i bryllupet deres, så det ble nesten "delt" feiring, noe som var pinlig/flaut for min del (ikke akkurat noe jeg ønsker i andres bryllup), og det kunne blitt kjipt for brudeparet, men vi står hverandre veldig nær, så jeg fikk faktisk en tale av min bror 😄 

Jeg har opplevd det samme. Var i bryllup på min 40-årsdag. Fikk mye oppmerksomhet, og synes egentlig det hele var ganske så flaut. Jeg ble nesten hedret mer enn brudeparet..., men det skal sies at brudeparet selv gjorde stort nummer av det 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (På 7.7.2024 den 11.48):

Det er ikke snakk om trumfing, men å legge til rette for at ting passer. 

Så enig! Det er selve handlingen her som er det store spørsmålet, og ikke hva som trumfer hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 11.31):

Sorry men det hadde ikke falt meg inn at en voksen persons bursdag skulle vurderes en gang når det planlegges et bryllup. 
Han kan feire på et annet tidspunkt om hm vil feire. 

Forsåvidt enig, men mener du det samme HVIS en person har sendt ut invitasjoner, bestilt lokale for fest, brudeparet har fått invitasjon osv - for så at brudeparet bare kupper dagen? Det synes ikke jeg er greit, hvertfall! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 11.56):

Til bryllup trenger man å booke både kirke og lokale. Så derfor må det trumfe bursdag.

Da vi giftet oss kunne vi velge midten av august, eller slutten av september.. 

Anonymkode: 87b18...c9b

Så det er bare å overkjøre andre sine planer, så lenge man trekker "bryllups-kortet"? Hvis jeg skal gifte meg, så ville jeg funnet noen datoer som passet, og sjekket med de nærmeste om det er noe som krasjer totalt denne dagen med noe annet. Og hvis jeg hadde VISST at dette er en dato som passer dårlig, hadde jeg valgt en annen dag. En person som feirer 40 år, kan også ha hatt mange forberedelse, leid lokale, passet det inn med venner/familie som kommer langveisfra osv, så det har jo noe å si. Jeg hadde hvertfall aldri bare kjørt over andre sine planer og planlegging. Jeg har tross alt respekt for andre enn meg selv.  

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 11.18):

Når man har fylt 12 er man gammel nok til å feire at man fyller en annen dato enn bursdagen sin.

Anonymkode: fa9fb...8d6

En venninne av meg har planlagt 50-års dag i utlandet, bestilt tur og flere nære venner og familie har også bestilt og betalt tur. Mener du at når alt dette er setlet, så er det greit at en av hennes nærmeste bare kjøre over med at "du må avlyse, for den datoen skal JEG gifte meg, og jeg skal ikke velge en annen dato, for bryllup trumfer fin bursdag!". Alle feirer ikke store dager med drikke-seg-full-fest en lørdag eller kakebesøk en søndag. Mange finner på noe spesielt for de nærmeste på jubileumsdager... 

En annen venninne var invitert i 70-års feiring, hvor jubilanten inviterte alle barn og barnebarn med til sydligere strøk. Dette ble bestilt i fjor. Da er det ikke bare "å droppe en bursdag, du er jo tross alt over 12 år...." En 70-års dag som var viktig i hennes familie pga sykdom. 

Det er mange ubetenksomme folk her inne, som bare slenger ut "bryllup er viktigere enn bursdag" osv. Men de glemmer at det kan ligge mye planlegging og tilrettelegging for en bursdagsfeiring også - spesielt hvis det handler om folk som kommer langveis fra, eller man ha bestilt en tur som er vanskelig å avbestille.....

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forsåvidt enig, men mener du det samme HVIS en person har sendt ut invitasjoner, bestilt lokale for fest, brudeparet har fått invitasjon osv - for så at brudeparet bare kupper dagen? Det synes ikke jeg er greit, hvertfall! 

Nei, da mener jeg ikke det samme. Da synes jeg det kanskje er litt rart gjort, og at det er rart de ikke har valgt å ta det opp og avklare litt hvordan de skal gjøre det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Runddager kan man feire ila året, trenger ikke feire på selve dagen. Man dropper ikke søster sitt bryllup fremfor en bursdag. 
gan må booke om 

Anonymkode: 08920...bac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har mottatt invitasjon til noe annet så hadde alle dager vært potensiell for å arrangere bryllup. Logistikken er ikke enkel med bryllup så da tar man det første og beste man finner helt uten å dobbeltsjekke hvem som eventuelt har bursdag på samme dag.

Anonymkode: 90ff7...3cb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En venninne av meg har planlagt 50-års dag i utlandet, bestilt tur og flere nære venner og familie har også bestilt og betalt tur. Mener du at når alt dette er setlet, så er det greit at en av hennes nærmeste bare kjøre over med at "du må avlyse, for den datoen skal JEG gifte meg, og jeg skal ikke velge en annen dato, for bryllup trumfer fin bursdag!". Alle feirer ikke store dager med drikke-seg-full-fest en lørdag eller kakebesøk en søndag. Mange finner på noe spesielt for de nærmeste på jubileumsdager... 

En annen venninne var invitert i 70-års feiring, hvor jubilanten inviterte alle barn og barnebarn med til sydligere strøk. Dette ble bestilt i fjor. Da er det ikke bare "å droppe en bursdag, du er jo tross alt over 12 år...." En 70-års dag som var viktig i hennes familie pga sykdom. 

Det er mange ubetenksomme folk her inne, som bare slenger ut "bryllup er viktigere enn bursdag" osv. Men de glemmer at det kan ligge mye planlegging og tilrettelegging for en bursdagsfeiring også - spesielt hvis det handler om folk som kommer langveis fra, eller man ha bestilt en tur som er vanskelig å avbestille.....

Om det var tilfellet her regner jeg med TS ville nevnt det!

Anonymkode: 5af09...bf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 12.08):

Sånn kan det løses når folk er glade i hverandre👏🏻

Anonymkode: 5af09...bf7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...