Gå til innhold

Du som er født mellom 1977 og 1983,hvor gammel var du da du begynte i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Født i 80.  Gikk i bhg to dager i uken siste året før skolestart, så jeg skulle bli kjent med noen. Før det, ble passet av tanten min hver dag. 

Anonymkode: d9a60...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født i 1981. Gikk aldri i barnehage, men hadde dagmamma fra jeg var 3 til skolestart.

Endret av harma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år. Det var veldig få barnehager i området, så det var bare storbarnsplasser og bare barn med tiltak fikk fulltidsplass; andre fikk man, ons, fre eller tirs + tors. Og i dag krisemaksimerer foreldre om barnet ikke får bhg-plass umiddelbart når barnet er 1 år 🙄. Det var verre før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i ‘77. Hadde hjemmeværende mor, men gikk i korttidsbarnehge før skolestart. Om det var noen mnd eller mer husker jeg ikke.

Anonymkode: c6215...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke i barnehage, mamma var hjemme på dagen og jobbet skift kveld/natt. Jeg var på seksårsklubb da, en slags forberedelse til skole.

Kjedet meg endel hjemme uten særlig med barn i gata, og misunte iblant de som var i barnehage, selv om man ikke visste hele omfanget av en barnehagehverdag selvfølgelig. Tror dog det hadde vært sosialt bedre å gå i barnehage hvertfall noen dager i uken fra 4-5 års alder. Var en stoor overgang fra hjemmelivet til å begynne på skole, og mange der kjente hverandre fra barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 10.08):

Jeg begynte i barnehagen da jeg var 3 mnd gammel. Det var så lenge de fikk betalt fødselspermisjon den gangen. Foreldrene mine hadde kjøpt hus og trengte to inntekter. De sier at de ikke hadde noe valg. Jeg sliter mye i dag med nære relasjoner på den måten at jeg forventer avvisning, sånn at jeg derfor ikke klarer å gå "all in" i et forhold. Da blir det på en måte en selvoppfyllende profeti. For ingen vil ha en partner som bare gir halvhjertet av seg selv. Har tenkt veldig mye på dette den senere tid. Tenker det må være mange andre som er født ca på samme tid som ble sendt tidlig i barnehage. Ønsker å høre fra folk som ble født på den tiden, rundt 1980. Når måtte du i barnehagen? Og har du noen problemer psykisk i dag? Eller problemer i nære relasjoner?

Anonymkode: 2ba3e...82f

Barnehage, daghjem het det forresten, var et knapphetsgode på den tiden. 
Man fikk ikke daghjemplass med mindre man hadde sosiale problemer, bodde trangt var enslig forsørger eller lignende. Noen få barn ble kvotert inn fra høyere sosiale lag enn de forannevnte, for å skape en bedre balanse i daghjemmiljøet, så du er gjerne en av dem? 
Folk flest måtte overlate barnet sitt til en dagmamma med veldig ulik håndtering av barnet avhengig av hvem dagmammaen var. 
Jeg tviler sterkt på at du har seperasjonsangst fordi du ble levert på daghjem tre måneder gammell, da burde det vært langt flere barn som i dag er voksne med samme problematikk. 
For å få det bedre med deg selv, og deg selv i relasjon til andre, så bør du kanskje på profesjonell hjelp med situasjonen din? 
 

Anonymkode: f8495...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Født i ‘77. Hadde hjemmeværende mor, men gikk i korttidsbarnehge før skolestart. Om det var noen mnd eller mer husker jeg ikke.

Anonymkode: c6215...da1

Mener du egentlig lekepark? Dere var inne i et hus og spiste matpakke og ellers var dere ute og lekte? 

Anonymkode: f8495...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 83, mamma måtte jobbe fra jeg var 3mnd... Så da var jeg hos bestemor. Vet ikke hvor lenge .

Anonymkode: 9260e...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 10.08):

Jeg begynte i barnehagen da jeg var 3 mnd gammel. Det var så lenge de fikk betalt fødselspermisjon den gangen. Foreldrene mine hadde kjøpt hus og trengte to inntekter. De sier at de ikke hadde noe valg. Jeg sliter mye i dag med nære relasjoner på den måten at jeg forventer avvisning, sånn at jeg derfor ikke klarer å gå "all in" i et forhold. Da blir det på en måte en selvoppfyllende profeti. For ingen vil ha en partner som bare gir halvhjertet av seg selv. Har tenkt veldig mye på dette den senere tid. Tenker det må være mange andre som er født ca på samme tid som ble sendt tidlig i barnehage. Ønsker å høre fra folk som ble født på den tiden, rundt 1980. Når måtte du i barnehagen? Og har du noen problemer psykisk i dag? Eller problemer i nære relasjoner?

Anonymkode: 2ba3e...82f

Dagmamma fra ca.6 mnd 3-4 dager i uka, og så halv plass i barnehage fra jeg var 3 år+dagmamma de andre dagene. Trygg dagmamma. Perfekt kombo for meg som var enebarn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barnehage, daghjem het det forresten, var et knapphetsgode på den tiden. 
Man fikk ikke daghjemplass med mindre man hadde sosiale problemer, bodde trangt var enslig forsørger eller lignende. Noen få barn ble kvotert inn fra høyere sosiale lag enn de forannevnte, for å skape en bedre balanse i daghjemmiljøet, så du er gjerne en av dem? 
Folk flest måtte overlate barnet sitt til en dagmamma med veldig ulik håndtering av barnet avhengig av hvem dagmammaen var. 
Jeg tviler sterkt på at du har seperasjonsangst fordi du ble levert på daghjem tre måneder gammell, da burde det vært langt flere barn som i dag er voksne med samme problematikk. 
For å få det bedre med deg selv, og deg selv i relasjon til andre, så bør du kanskje på profesjonell hjelp med situasjonen din? 
 

Anonymkode: f8495...673

Nei, foreldrene mine var helt vanlige folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 1983. Gikk først i park fra jeg var 3 år. Åpningstiden vat fra 10-14, og mamma var hjemmeværende. Gikk der for å bli kjent med andre barn.

Så ble foreldrene mine skilt det året jeg skulle bli 6. Vi måtte flytte, selge eneboligen vi bodde i og flytte i blokkleilighet et helt annet sted. Mamma måtte begynne å jobbe, og da måtte jeg begynne i barnehage da jeg var rundt 6 år. På den tiden begynte man jo ikke på skolen før man var 7, så jeg gikk i barnehagen frem til det.

Anonymkode: 4fab1...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i 1980 pg begynte i bhg som 2 åring. Bestemor passet meg 1 år før jeg startet i bhg.

Anonymkode: 62e8c...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 timer siden):

3 år. Det var veldig få barnehager i området, så det var bare storbarnsplasser og bare barn med tiltak fikk fulltidsplass; andre fikk man, ons, fre eller tirs + tors. Og i dag krisemaksimerer foreldre om barnet ikke får bhg-plass umiddelbart når barnet er 1 år 🙄. Det var verre før!

Og mye mye dyrere

Anonymkode: aaf84...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (3 timer siden):

Nei, foreldrene mine var helt vanlige folk. 

Du får se om du har en mappe hos bv.

 

Anonymkode: aaf84...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble plassert i bhg når jeg Var 7-8mnd gammel. 

Lever helt normalt liv i dag og har ingen helseproblemer eller relasjonsproblemer med mor eller far.

Tjener over gjennomsnittet, har mann og 3 barn. Hus og 2 biler.

Ifg, KG bude jeg ha vært psykisk syk og dårlig forhold til mennesker. pga tidlig bhg-start

KG ass 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i '83 og begynte da jeg var 5 år. Kom aldri inn i "gjengen" i barnehagen, har bare dårlige minner fra den. Slet med sosialisering på barneskolen og fikk ikke venner før jeg byttet skole i femteklassen. Har preget livet mitt veldig, sosial angst og har slitt med relasjoner hele livet. 

Ser barnet mitt på 5 som begynte da han var 1,5 år er så trygg i sosiale relasjoner, har gode venner og til og med en liten kjæreste ❤️ Ser ut til at han har et bedre utgangspunkt enn jeg hadde, heldigvis 😊

Anonymkode: cafec...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 83. Dagmamma fra jeg var 6 måneder. Familiebarnehage fra jeg var 3. Barnehage/førskolen fra 5 til 6,5 år. 

Anonymkode: 8f318...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 10.08):

Jeg begynte i barnehagen da jeg var 3 mnd gammel. Det var så lenge de fikk betalt fødselspermisjon den gangen. Foreldrene mine hadde kjøpt hus og trengte to inntekter. De sier at de ikke hadde noe valg. Jeg sliter mye i dag med nære relasjoner på den måten at jeg forventer avvisning, sånn at jeg derfor ikke klarer å gå "all in" i et forhold. Da blir det på en måte en selvoppfyllende profeti. For ingen vil ha en partner som bare gir halvhjertet av seg selv. Har tenkt veldig mye på dette den senere tid. Tenker det må være mange andre som er født ca på samme tid som ble sendt tidlig i barnehage. Ønsker å høre fra folk som ble født på den tiden, rundt 1980. Når måtte du i barnehagen? Og har du noen problemer psykisk i dag? Eller problemer i nære relasjoner?

Anonymkode: 2ba3e...82f

Fikk aldri begynne i barnehage. Mamma var hjemmeværende og basically barnehagen til nabolaget. Født i 82

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...