Gå til innhold

Hormonterapi i overgangsalder - konstant mangel på legemidler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 22.43):

Det finnes muligens piller, men østrogen i pilleform abefales ikke grunnet større risiko for blodpropp og brystkreft. Gel har det vært tomt for lenge.

Jeg spurte ikke etter råd om kosthold og helsekostanbefalinger.

Anonymkode: e8eb0...ef2

 

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 20.37):

Veldig mange vurderer det som litt skummelt å bytte til tabletter når så mange gynekologer fraråder tabletter og heller anbefaler transdermale alternativer. Men ja, om man har store og invalidiserende plager så bør man jo vurdere tabletter fremfor å ikke gå på hormoner.
Nå er det også sånn at dette er en dominoeffekt. Først ble det tomt for plastre, og alle gikk over til gel og spray. Deretter ble det tomt for gel og spray. Hvis tilsvarende mange kvinner går over til tabletter kan vi fort få leveringsmangel på tabletter også.

Anonymkode: e8eb0...ef2

Forskjellen i økt fare for blodpropp og brystkreft er minimale, en drink øker faren mer, for å sette det i perspektiv..

Min gynekolog anbefalte tabletter nettopp pga vedvarende leveringsproblemer på alt annet over mange år. 

Anonymkode: f9510...970

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hentet ut 3 pk med Lenzetto spray og Ustrogestan lørdag 13.7. Ingen beskjed om at det var mangel. Er på ferie, kun boost apotek her vi er. Er mere fornøyd med plaster, men var for lenge å vente til over sommeren. Hatt mye bivirkninger av spray og kapsler, gitt seg nå etter drøyt 5 ukers bruk. Ønsket å kjøpe kun 1 pk av hver siden jeg venter på plaster,  det fikk jeg ikke. De hadde kun 3 pk. 

Anonymkode: 217ec...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Lenzetto selv, og det har vært et mareritt å få tak i det. Så skrev legen ut resept på Femigel, men det er jo like umulig å få tak i😒. Satte meg på venteliste på Boots apotek her i Trondheim, og fikk melding 3 dager etterpå at de hadde fått inn 3. pakninger med Lenzetto. Og har allerede satt meg på venteliste på neste levering. Så vil råde andre til å sette seg på ventelister dersom det er mulig🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 0.43):

Det kan følge bivirkninger med. Ikke alle leger vil sette kvinner på hormonbehandling. Vet om flere som ikke får. 

Anonymkode: aa2fe...3b9

Da bør de bytte til en lege som er mer oppdatert.

Anonymkode: 84b96...f9a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 22.50):

At jeg ikke har fått det med meg? Jeg har jo fått med meg at det lenge har vært umulig å oppdrive plaster (og til dels gel) i Norge i lang tid nå, men inntil videre har det vært greit å få tak i spray. Nå er det altså tomt for spray også. Fint at det kommer inn nå i juli, men det løser jo ikke hovedproblemet for alle på HRT; at Norge ikke klarer å dekke etterspørselen av hormonpreparater. Og selvfølgelig har jeg sjekket flere apotekkjeder.
Mulig det ikke er meldt mangel på Utrogestan, men sist jeg sjekket var det tomt hos alle apotekkjedene, både på nett og på lager hos de nærmeste apotekene (nærmeste er fire mil unna og har én pakke). Står at de har det på lager hos Farmasiet, men når jeg logger inn er det ikke tilgjengelig likevel.

Merkelig at du skriver at det er bra at Norge prioriterer andre medisiner, som om det er snakk om å prioritere ene typen medisin over den andre. Mangelen på hormonpreparater har ingenting med mangel på andre medisiner å gjøre, da det er ulike produsenter og ulike grunner til at det er mangel. Det er ikke sånn at det bestilles inn masse hormonpreparater istedet for medisin mot epilepsi.

Jeg har forstått det sånn at en av grunnene til mangel på plaster er at podusenten nedprioritere Norge fordi det er for lite marked. De ønsker heller å selge til andre, større land der det er større marked. Det er vel også noe med at medisiner lages i ett land med enkelte ingredienser fra andre land, og så skal dette fraktes på kryss og tvers i en urolig verden med krig og andre utfordringer. I denne tråden handler det om hormoner, og som flere påpeker så er HRT så mye mer enn "velværehormoner". Det foregår til og med forskning nå på å forlenge eggstokkfunksjonen til kvinner for å øke livskvaliteten. Ikke for å bli mødre senere, men for å holde i gang hormonproduksjonen som har en positiv innvirkning på helsa vår. Hormoner er kjempeviktige.

https://www.forskning.no/kvinnehelse-medisiner/kvinner-over-65-ar-kan-fortsette-med-hormonbehandling-viser-ny-studie/2350854

Anonymkode: e8eb0...ef2

Norge har en solidaritetspolitikk ovenfor andre fattige land, dvs de ønsker ikke drive prisen på medisiner opp i solidaritet til disse. Så vi havner bakerst i køen fordi vi ikke blar opp for å bli prioritert. Dette er forklaringen min gynekolog gav meg på manglen ihvertfall. 

Anonymkode: d90b0...c63

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly 4.5 år skrev (På 7.7.2024 den 18.06):

Ga opp plasteret når jeg aldri kunne stole på om jeg fikk tak idet eller ei. Bruker nå progynova tabletter 

Jeg bruker spray, da er det mye mindre fare for blodpropp.

Anonymkode: dc91d...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 0.58):

Ingen som prøver  Womens care plus? En krem som smøres på forskjellige steder på kroppen for å lindre overgangsplager.

Anonymkode: aa2fe...3b9

Det er det sikkert (med varierende hell), men for min del handler det ikke bare om å bli kvitt plager og problemer, men også om å opprettholde hormonnivået i flere år for helsa sin skyld. Jeg er 46 år og allerede postmenopausal (helt ferdig med mensen, siste blødning for over ett år siden), så gynekologen mente jeg var bittelitt ung til å ha kommet så langt, og anbefalte å i hvert fall gå på hormoner til jeg passerte 50. En annen gynekolog mente jeg kunne fortsette med hormoner i mange år fremover.
Ny forskning har vist at det er mange fordeler med å opprettholde hormonnivåene i kroppen lenge etter overgangsalder.

Anonymkode: e8eb0...ef2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 11.38):

Jeg hentet ut 3 pk med Lenzetto spray og Ustrogestan lørdag 13.7. Ingen beskjed om at det var mangel. Er på ferie, kun boost apotek her vi er. Er mere fornøyd med plaster, men var for lenge å vente til over sommeren. Hatt mye bivirkninger av spray og kapsler, gitt seg nå etter drøyt 5 ukers bruk. Ønsket å kjøpe kun 1 pk av hver siden jeg venter på plaster,  det fikk jeg ikke. De hadde kun 3 pk. 

Anonymkode: 217ec...c1e

Det kommer vel an på hvor man befinner seg. Jeg bor i nordnorge, og her var det lenge helt tomt for Lenzetto hos alle apotekkjedene, både på nettlager og lokalt på apotekene. Det lokale apoteket (Apotek1) kunne ikke en gang bestille inn til meg. Som sagt, så var det ved et lykketreff at det ene apoteket (Boots) flere mil unna hadde fått inn noen få pakker Lenzetto, og at jeg fikk bestilt klikk og hent før det ble solgt ut igjen. I Trøndelag og lengre sørover i landet var det flere apotek som hadde inne, så det er nok lettere hvis man er lengre sør i landet.

Utrogestan er også helt utsolgt på nettlager hos apotekene, og ingen apotek i hjemkommunen min eller nabokommunene har inne heller. Men Utrogestan kan de i det minste bestille. Jeg var innom i går og spurte om de kunne bestille, og det kunne de men det måtte bestilles fra utlandet og de måtte ha tlfnr til legen som hadde skrevet ut resept.

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 12.55):

Norge har en solidaritetspolitikk ovenfor andre fattige land, dvs de ønsker ikke drive prisen på medisiner opp i solidaritet til disse. Så vi havner bakerst i køen fordi vi ikke blar opp for å bli prioritert. Dette er forklaringen min gynekolog gav meg på manglen ihvertfall. 

Anonymkode: d90b0...c63

Takk for info! Det er i så fall en god grunn, selv om det er ergelig med legemiddelmangel.

Anonymkode: e8eb0...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke unikt for Norge. Tilfeldig googlefunn her https://www.abc.net.au/news/2024-03-01/global-shortage-menopause-medication-hormone-treatment/103512288

De som er interessert kan google HRT shortage.

Samme for andre legemidler. Det er mangel situasjon over hele verden. For en del legemidler blir det enda vanskeligere når Norge er et lite marked, og det er krav om norske forpakninger. 

https://abcnews.go.com/Health/drug-shortages-hit-record-high-hundreds-short-supply/story?id=109160863

 

Anonymkode: 59431...998

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte estramon på farmasiet for en uke siden. 
Har resept på estradot og fikk spm om jeg ville ha den andre.
JA selvfølgelig svarte jeg og er “reddet“ i en tid fremover

Anonymkode: cbde3...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjøpte estramon på farmasiet for en uke siden. 
Har resept på estradot og fikk spm om jeg ville ha den andre.
JA selvfølgelig svarte jeg og er “reddet“ i en tid fremover

Anonymkode: cbde3...089

Så bra! Ser det apoteket jeg kjøpte Lenzetto fra har inne 1 pakke Estramon 😅
Jeg har telefontime med gynekolog i begynnelsen av september, så da skal jeg høre om det er mulig å få resept på plaster også, så jeg kan hente ut plaster om de har det inne. Enn så lenge har jeg i hvert fall ordnet meg spray og Utrogestantabletter i 2,5 mnd til.

Anonymkode: e8eb0...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 20.37):

Veldig mange vurderer det som litt skummelt å bytte til tabletter når så mange gynekologer fraråder tabletter og heller anbefaler transdermale alternativer. Men ja, om man har store og invalidiserende plager så bør man jo vurdere tabletter fremfor å ikke gå på hormoner.
Nå er det også sånn at dette er en dominoeffekt. Først ble det tomt for plastre, og alle gikk over til gel og spray. Deretter ble det tomt for gel og spray. Hvis tilsvarende mange kvinner går over til tabletter kan vi fort få leveringsmangel på tabletter også.

Anonymkode: e8eb0...ef2

Mener du at  gynekologene (to)  jeg har gått fast med over mange år har gitt meg tabletter som er frarådet ???? 
En begynner jo gjerne med plaster da i starten ..  

Anonymkode: 0526b...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mener du at  gynekologene (to)  jeg har gått fast med over mange år har gitt meg tabletter som er frarådet ????

Anonymkode: 0526b...cb2

Selvfølgelig kan de det. Det er jo ikke sånn at tabletter er livsfarlige og at ingen kan gå på dem. Noen kan gå på østrogentabletter uten noen problemer, mens andre helst bør velge andre alternativer. Som jeg skrev tidligere så velger man jo tabletter om man har store plager og andre alternativer er umulig å få tak i. Hvorvidt du anbefales eller frarådes å gå på tabletter kommer an på sykehistorien din, og gynekologen vil se på risikoprofilen din og sette fordeler opp mot ulemper. Kanskje er det null problem for deg og din kropp å ta østrogen i tablettform.

Jeg fikk beskjed av to gynekologer her (privat og sykehus) at selv om jeg ikke er i noen spesiell risikogruppe, så anbefalte de ikke å velge østrogentabletter om andre alternativer var tilgjengelige.

Anonymkode: e8eb0...ef2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere på htr har ingen plager? Ingen hetetokter eller vektøkning?

Anonymkode: aa2fe...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dere på htr har ingen plager? Ingen hetetokter eller vektøkning?

Anonymkode: aa2fe...3b9

Hetetoktene har så godt som forsvunnet, men jeg har opplevd litt vektøkning. Føler at jeg samler mer vann i kroppen enn før, så mulig det er mest vann. Føler også at jeg har gått fra å være bekymret og mørksinnet til å bli veldig flat i humøret, samme måte som da jeg gikk på Cerazette minipille.
Skal se det an frem til telefontime med gynekolog da det kan ta tre måneder før man stabiliserer seg på hormoner.

Anonymkode: e8eb0...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 0.59):

Hetetoktene har så godt som forsvunnet, men jeg har opplevd litt vektøkning. Føler at jeg samler mer vann i kroppen enn før, så mulig det er mest vann. Føler også at jeg har gått fra å være bekymret og mørksinnet til å bli veldig flat i humøret, samme måte som da jeg gikk på Cerazette minipille.
Skal se det an frem til telefontime med gynekolog da det kan ta tre måneder før man stabiliserer seg på hormoner.

Anonymkode: e8eb0...ef2

Oppdatering; føler meg mye mindre flat i humøret. Opplevde at etter et par måneder på hormoner så følte jeg meg mer glad og optimistisk.
Har nå fått resept på plaster (Estradot), så nå blir det spennende fremover om jeg klarer å få tak i når det kommer ny forsyning.

Anonymkode: e8eb0...ef2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...