Gå til innhold

Hormonterapi i overgangsalder - konstant mangel på legemidler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i overgangsalderen og startet på hormonterapi for snart to måneder siden. Siden østrogenplaster ikke var å oppdrive fikk jeg resept på Lenzetto østrogenspray og Utrogestan progesterontabletter. Jeg fikk tak i ca 3 mnd pakning har nå noen få uker igjen av begge deler. Jeg har sjekket rundt på apotekene på nett, men alle er helt utsolgt, både på nett og i apotekene! Det ser ut som at det nå er helt tomt for østrogenpreparater, både plaster, spray og gele! Utrogestan progesterontabletter er også utsolgt flere steder. Hvordan er det mulig?

Hva gjør dere andre som går på hormonterapi? Har dere opplevd mange avbrudd i behandlingen på grunn av leveringsproblemer? Noen som har prøvd å bytte mellom typer hormonpreparater, og hvordan fungerte i såfall det?

Jeg føler meg litt rådløs og kjenner jeg ikke er klar for ny runde med hetetokter, nedstemthet og slitenhet...

Anonymkode: e8eb0...ef2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fortviler over dette!!! Håper at apotekene får inn igjen plaster snart….orker ikke gå tilbake til kaos i psyken🙈🙈

Anonymkode: 09807...880

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper også de får tilbake, kjerringa blir psykotisk hvis hun ikke får den behandlingen / medisinen. 

Anonymkode: 92b14...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det kommer inn igjen før september…

Anonymkode: 4edd0...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga opp plasteret når jeg aldri kunne stole på om jeg fikk tak idet eller ei. Bruker nå progynova tabletter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at Norge ikke finner en orsning på dette 💔

Anonymkode: 4d0f1...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mangel på mange type legemidler, ikke bare hormoner, og ikke bare i Norge. 

Anonymkode: 523c5...c61

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke å få noe annet, gel, piller? 

Min venninne fikk i hvert fall det når plaster ble umulig å oppdrive.

Anonymkode: 38629...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo vært i nyhetene i ukesvis, så merkelig om du ikke har fått det med deg. Det er medisinmangel på mye i hele verden, syns helt ærlig det er greit at Norge prioriterer å få inn det som er livsnødvendig før velværehormoner. Lezetto står for øvrig kun mangelregistrert ut juli, så har du et par uker igjen burde det gå greit. Utrogestan er ikke meldt mangel på, så der kan du bare forsøke en annen apotekkjede. 

Anonymkode: e0024...aed

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er medisinmangel på mye i hele verden, syns helt ærlig det er greit at Norge prioriterer å få inn det som er livsnødvendig før velværehormoner.

Velværehormoner. Ok. 

Anonymkode: 4edd0...b4b

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har jo vært i nyhetene i ukesvis, så merkelig om du ikke har fått det med deg. Det er medisinmangel på mye i hele verden, syns helt ærlig det er greit at Norge prioriterer å få inn det som er livsnødvendig før velværehormoner. Lezetto står for øvrig kun mangelregistrert ut juli, så har du et par uker igjen burde det gå greit. Utrogestan er ikke meldt mangel på, så der kan du bare forsøke en annen apotekkjede. 

Anonymkode: e0024...aed

Fy faen, for en motbydelig holdning.

Nei, det er ikke et «velvære-hormon». For kvinner med prematur ovarie insuffiens  er det svært forhøyet risiko for alzheimer, osteoporose, kreft, hjerte-kar-sykdommer, parkinson og mye annet styggedom om man ikke tar HRT minst frem til 52 år, og både for kvinner med poi og vanlig overgangsalder kan HRT avgjøre om man kan stå i arbeid eller ikke. 

 

Anonymkode: 4d0f1...74e

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mangel på mye. Rett og slett skremmende.  Så bare på epilepsi medisin til ungdommen.  Hadde ikke inne på noen av apotekene og det er noe en ikke bare kan bytte. Så vi endte med å få hjelp av apoteket å spore opp hvem apotek på veien vi skulle nå i ferien. 30 mil fra oss var det 1 apotek, der fikk vi lagt av så var det bare å kjøre rett ditt før ferien fikk starte skikkelig. 

Så og samme problem med ritalin.  Pga ungdommen ikke tåler andre typer for da får det epilepsi anfall, så blir det den rund dansen for å få tak i

Syns det er en skam,men tror dette har mye med måtten Norge driver på med medisiner. For apoteket i Sverige var det 0 problem å få tak i

Anonymkode: ed1bd...f3d

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt sykt, og jeg skjønner ikke at dette ikke skrives mer om. Mine medisiner er også utsolgt. Jeg skal gå på de hele tiden, men  så får de inn én pakning og jeg må gå av og på tablettene hele tiden. Det er superfrustrerende for hver gang jeg begynner har jeg heftige bivirkninger. 

Anonymkode: 98e7d...3a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på aduvanz og novofem. Har rett og slett hamstret for 4-5 måneder fremover..

Anonymkode: 6840b...a61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette har jo vært i nyhetene i ukesvis, så merkelig om du ikke har fått det med deg. Det er medisinmangel på mye i hele verden, syns helt ærlig det er greit at Norge prioriterer å få inn det som er livsnødvendig før velværehormoner. Lezetto står for øvrig kun mangelregistrert ut juli, så har du et par uker igjen burde det gå greit. Utrogestan er ikke meldt mangel på, så der kan du bare forsøke en annen apotekkjede. 

Anonymkode: e0024...aed

At jeg ikke har fått det med meg? Jeg har jo fått med meg at det lenge har vært umulig å oppdrive plaster (og til dels gel) i Norge i lang tid nå, men inntil videre har det vært greit å få tak i spray. Nå er det altså tomt for spray også. Fint at det kommer inn nå i juli, men det løser jo ikke hovedproblemet for alle på HRT; at Norge ikke klarer å dekke etterspørselen av hormonpreparater. Og selvfølgelig har jeg sjekket flere apotekkjeder.
Mulig det ikke er meldt mangel på Utrogestan, men sist jeg sjekket var det tomt hos alle apotekkjedene, både på nett og på lager hos de nærmeste apotekene (nærmeste er fire mil unna og har én pakke). Står at de har det på lager hos Farmasiet, men når jeg logger inn er det ikke tilgjengelig likevel.

Merkelig at du skriver at det er bra at Norge prioriterer andre medisiner, som om det er snakk om å prioritere ene typen medisin over den andre. Mangelen på hormonpreparater har ingenting med mangel på andre medisiner å gjøre, da det er ulike produsenter og ulike grunner til at det er mangel. Det er ikke sånn at det bestilles inn masse hormonpreparater istedet for medisin mot epilepsi.

Jeg har forstått det sånn at en av grunnene til mangel på plaster er at podusenten nedprioritere Norge fordi det er for lite marked. De ønsker heller å selge til andre, større land der det er større marked. Det er vel også noe med at medisiner lages i ett land med enkelte ingredienser fra andre land, og så skal dette fraktes på kryss og tvers i en urolig verden med krig og andre utfordringer. I denne tråden handler det om hormoner, og som flere påpeker så er HRT så mye mer enn "velværehormoner". Det foregår til og med forskning nå på å forlenge eggstokkfunksjonen til kvinner for å øke livskvaliteten. Ikke for å bli mødre senere, men for å holde i gang hormonproduksjonen som har en positiv innvirkning på helsa vår. Hormoner er kjempeviktige.

https://www.forskning.no/kvinnehelse-medisiner/kvinner-over-65-ar-kan-fortsette-med-hormonbehandling-viser-ny-studie/2350854

Anonymkode: e8eb0...ef2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er helt sykt, og jeg skjønner ikke at dette ikke skrives mer om. Mine medisiner er også utsolgt. Jeg skal gå på de hele tiden, men  så får de inn én pakning og jeg må gå av og på tablettene hele tiden. Det er superfrustrerende for hver gang jeg begynner har jeg heftige bivirkninger. 

Anonymkode: 98e7d...3a3

Det skjønner jeg godt... Jeg har Graves og opplevde en gang å nesten bli fri for medisin fordi det plutselig var mangel på NeoMercazole. Heldigvis kortvarig mangel, men ingen morsom opplevelse å ikke vite om jeg fikk medsinen jeg trengte.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går på aduvanz og novofem. Har rett og slett hamstret for 4-5 måneder fremover..

Anonymkode: 6840b...a61

Novofem er vel tabletter/kapsler? Jeg er litt skeptisk til å gå på østrogen i tablettform da jeg har fortykket livmorslimhinne (arrvev etter myomektomi) og er livredd for livmorkreft. Transdermalt østrogen skal være mye tryggere. Dersom det blir helt tomt for alt av transdermale alternativer fremover, velger jeg nok å gå uten hormoner. Merker at jeg føler meg mye bedre på hormoner, så det frister ikke...

Kjekt å hamstre, men da er det jo også noen som blir helt fri fordi du har kjøpt ekstra. Altså, jeg skjønner jo at du hamstrer, men hvis alle hamstrer blir det fortere tomt.

Anonymkode: e8eb0...ef2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror ikke det kommer inn igjen før september…

Anonymkode: 4edd0...b4b

Jeg har oppfølgingstime med Gynekolog i beg av september, så da skal jeg høre om jeg kan få resept på plaster og forsøke å få tak i det. Men regner med de får inn et bittelite parti plaster som selges ut like fort som det kom inn...

Anonymkode: e8eb0...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv naturlig. Kosthold med sunn og næringsrik mat. Kefir, nøtter, egg, meierismør, kjøtt, fisk, kylling, havregryn, bær, salat og frukt.  Prøv femarelle og Womens care fra helsekost. 

Og aller viktigste råd er styrketrening. Løft vekter og få opp pulsen minst 3 ganger pr uke. Kutt ned på sukker og godteri, raske karbohydrater og junk food.

Omega 3, D-vit, B6 og B7. Få orden på dette så blir plagene mindre.

Anonymkode: aa2fe...3b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leveringsproblemer i hele Norden visstnok.

 

Direktoratet for medisinske produkter (DMP) har vært oppmerksom på situasjonen i hele år.

– Det er spesielt hormonplaster mange kvinner har savnet, og forsyningssituasjonen er dessverre svært utfordrende, skriver DMP på sine nettsider.

Ifølge DMP har legemiddelfirmaet Sandoz, som selger hormonplastrene, oppgitt at det er produksjonsproblemer og kapasitetsutfordringer som er årsaken.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/W0qw32/tusenvis-av-norske-kvinner-kaster-seg-over-hormonplasteret-naa-er-det-ofte-tomt-paa-apoteket

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (1 minutt siden):

Leveringsproblemer i hele Norden visstnok.

 

 

Direktoratet for medisinske produkter (DMP) har vært oppmerksom på situasjonen i hele år.

– Det er spesielt hormonplaster mange kvinner har savnet, og forsyningssituasjonen er dessverre svært utfordrende, skriver DMP på sine nettsider.

Ifølge DMP har legemiddelfirmaet Sandoz, som selger hormonplastrene, oppgitt at det er produksjonsproblemer og kapasitetsutfordringer som er årsaken.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/W0qw32/tusenvis-av-norske-kvinner-kaster-seg-over-hormonplasteret-naa-er-det-ofte-tomt-paa-apoteket

 

Hvordan er leveringssituasjonen i andre land? England, Tyskland, Hellas, Spania, Frankrike, Polen….?

Anonymkode: 4edd0...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...