Gå til innhold

Er så lei av setningen "har ikke råd til ferie". Jo, du har jo ferie!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig. Jeg var scandic-medlem og den ene mailen de sende ut for en stund siden irriterte meg nok til at jeg meldte meg ut: "Bestill hotellferien nå så slipper du å sitte hjemme i hagen i sommer". Som om det er en straff å være så heldig at man har hage. Skulle gjerne hatt hage jeg. Scandics mail-gjeng er en gjeng suppehuer uten virkelighetsforståelse. 

Anonymkode: 12f54...67c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner at man vil reise til utlandet. Men mange har ikke råd. Sånn er det bare. Og spesielt nå når alt er dyrere, lån osv. 

Kjenner selv familier som klager. Men de prøver heller ikke å finne opplevelser med barna som ikke koster særlig. Har selv foreslått for noen å sjekke ut BUA, dra på telttur eller låne hengekøyer og overnatte. Fiskestang og turutstyr. Dette er folk som er "sprek", altså ingen hekseutfordringer mtp på det å sove ute. Ungene er 5 og 8år. Tipper de hadde storkost seg. Men hjelper ikke når foreldrene klager på det å sove ute, mygg, det er kjedelig osv. 

Noen har kanskje noe oppsparte. Feks mulighet å leie en billig hytte. Trenger jo ikke være høy standard eller langt. Man finner mye fint med kort gåavstand til tuter, strand, innsjø osv. Eller en liten kjøretur hvis man har bil.

Hjemme kan man fordele litt aktiviteter utover. Piknik på stranden, fisketur, gratis utlån av kano noen plasser, gåtur i byen og kjøpe is (kan være pinneis, må ikke være dyr softis), mate ender, dra på "safari" og se etter ulike dyr/kryp/fugler i skogen, dra på biblioteket, "kino" hjemme, spillkveld, invitere andre barn eller familie/venner, lage bål og grille pølser i skogen (der det er tillatt), bake eller lage noen nye retter (feks italiensk eller spansk aften).

Det gjelder å snakke positivt. Unger syns ting er gøy hvi det høres spennende ut og ikke blir bagatellisere som kjedelig. 

Noen kommuner tilbyr gratis aktiviteter gjennom sommeren også. Og noen steder er det gratiskonsert.

Anonymkode: d429c...a02

Dette er aktiviteter for småbarn. Har du tips til gratis aktiviteter som er gøy for barn 10-12 +? For jeg kan garantere deg at jente 12 og gutt 14 ikke vil fiske med myggbitt og sove i telt med foreldrene. 

Anonymkode: 8d934...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Enig. Jeg var scandic-medlem og den ene mailen de sende ut for en stund siden irriterte meg nok til at jeg meldte meg ut: "Bestill hotellferien nå så slipper du å sitte hjemme i hagen i sommer". Som om det er en straff å være så heldig at man har hage. Skulle gjerne hatt hage jeg. Scandics mail-gjeng er en gjeng suppehuer uten virkelighetsforståelse. 

Anonymkode: 12f54...67c

Dustete formulert av Scandic. Jeg har hage, og de siste åtte årene har jeg brukt somrene til å grave/plante/bygge opp hagen til å bli et ferieparadis. I sommer er første gang jeg faktisk kan nyte hagen fullt ut, og da er det ikke snakk om at jeg frivillig plasserer meg selv på et hotell😆 Hagen står ganske så uberørt mer enn halve året, så det er NÅ den kan nytes😍

Anonymkode: 2f21e...0d2

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og der har du essensen, som du og TS ikke ser ut til å forstå. Når det er et VALG er det noe helt annet enn når det er noe man bare ikke har råd til. TS (og du) viser med all tydelighet at dere ikke forstår hvordan det er å ha så dårlig råd at man ikke på noe vis kan gi barna ferieopplevelser. Det trenger ikke være å reise til syden, mange har ikke en gang råd til å gjøre spesielle ting hjemme, som å dra på Tusenfryd en dag. Og så kommer barna tilbake på skolen og hører om alle som har vært  Frankrike og Hellas og Dubai og de har bare vært hjemme hele sommeren, hver sommer, alle somre. Kanskje har de dratt og badet noen dager, kanskje har det blitt et par is, men det er så langt økonomien strekker. Snakk om å leve i sin egen lille empatiløse rikmannsboble. 

Anonymkode: 62a61...f87

👏

Anonymkode: 0f131...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så det er synd på oss og barna mine som velger å ikke riese bort i år?

Anonymkode: 9ab03...278

Du velger å ikke reise, det er noe annet

Anonymkode: 0f131...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er aktiviteter for småbarn. Har du tips til gratis aktiviteter som er gøy for barn 10-12 +? For jeg kan garantere deg at jente 12 og gutt 14 ikke vil fiske med myggbitt og sove i telt med foreldrene. 

Anonymkode: 8d934...b90

Dine barn nei, andre derimot kan like det 

Anonymkode: 0f131...294

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd at folk misforstår tråden min. Jeg skriver jo at ferie hjemme er like bra som alt annet. Vi er selv av dem som stadig har hatt hjemmeferie, eller teltet osv. Jeg har alltid følt at vi har hatt en fin ferie. Men setningen irriterer meg fordi det høres ut som for mange at hvis de ikke kan dra til syden, så har man ikke ferie. Ferie har man jo uansett. Snakk om å missforstå en tråd 🤷‍♀️

Anonymkode: d02b8...ede

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle faktisk ønske jeg kunne bare være hjemme i ferien, 4 uker hjemme hadde vært deilig. Men vi har hus i Spania og barn som "forventer/ønsker " å reise så da blir det sånn. Når de blir større så skal huset selges, synets det er blitt pes å reise og føle en må finne på forskjellig så ikke alle dager blir kun bading. 

Syntes det blir for varme dager, ikke bare å sitte ute og lese en bok. Gå tur er en plage når det blir for varmt. Vi i Norge er stort sett veldig priviligerte, er nok derfor mange reagerer på disse som står frem som ikke har råd til ferie. Stort sett alle har jo ferie, og jeg skjønner foreldrene som vil mer enn kun hjemmeferie med barna sine. Og alt fra Tusenfryd til Sommerland i Bø etc koster ekstemt mye for barnefamilier. Så ikke så lett å finne på noe som ikke spiser opp pengene i en fart

Anonymkode: 06689...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synd at folk misforstår tråden min. Jeg skriver jo at ferie hjemme er like bra som alt annet. Vi er selv av dem som stadig har hatt hjemmeferie, eller teltet osv. Jeg har alltid følt at vi har hatt en fin ferie. Men setningen irriterer meg fordi det høres ut som for mange at hvis de ikke kan dra til syden, så har man ikke ferie. Ferie har man jo uansett. Snakk om å missforstå en tråd 🤷‍♀️

Anonymkode: d02b8...ede

For deg så er hjemmeferie like bra som alt annet.Men veldig mange ønsker å gi barna sine noe mer og ha en pause fra hverdagen med klesvask, lage mat og vaske hus. De ønsker å gi barna sine opplevelser og oppleve noe annet enn husets fire vegger.

Men jeg er enig med deg, gleder meg til det blir hjemmeferier her i huset. Men det er lettere å si at hjemmeferie er like bra når en har råd til å reise og at hjemmeferie blir et eget valg og ikke noe en må pga økonomien

Anonymkode: 06689...9ad

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hater setningen " har ikke råd til ferie". Ferie er noe man har uansett. Man kan evt si at man "ikke har råd til å reise på ferietur", men å ha ferie har man så lenge man har fri over lengre tid fra jobb/skole/barnehage. 

Når folk skriver det så får det flere til å tvile på seg selv og sin ferie. Er det ikke godt nok å kose seg hjemme, eller dra på dagsturer, være på hytte eller telte? Like fint som å dra til et annet land. Hvorfor har ordet ferie blitt ensbetydende med å dra til syden? Og en ting til, hvorfor skriver folk at de ikke har vært i utlandet når de "bare" har vært i Norden? Alle andre land enn landet vi selv bor i er jo utlandet. Utlandet er ikke forbi et visst land. Man er like mye i utlandet i for eksempel Danmark. 

Hva er greia her? Vi har jo alle ferie, ingen har ikke "ikke råd til ferie"- du har ferie uansett hvor du er! 

Anonymkode: d02b8...ede

Men hva mener du nå. Har man ikke feriepenger så må man jobbe i juli. Da har man jo ikke råd til ferie. 

Jeg kjøpte varmtvannsbereder og betalte 20 000. Jeg har ikke råd til ferietur. Men tok meg en lang ferie. Da blir det å være mest hjemme og dra på småturer, feks. 

Anonymkode: 9f4bb...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Synd at folk misforstår tråden min. Jeg skriver jo at ferie hjemme er like bra som alt annet. Vi er selv av dem som stadig har hatt hjemmeferie, eller teltet osv. Jeg har alltid følt at vi har hatt en fin ferie. Men setningen irriterer meg fordi det høres ut som for mange at hvis de ikke kan dra til syden, så har man ikke ferie. Ferie har man jo uansett. Snakk om å missforstå en tråd 🤷‍♀️

Anonymkode: d02b8...ede

Du bare tar det veldig personlig og tolker at folk fornærmer deg. Alt folk sier, handler ikke om deg eller beskriver noe ved deg. 

Samme om noen sier at jeg har ikke råd til stort hus, og så har de et hus på 70 kvm, og så om jeg bor på 69, så skal jeg tolke at da sier de at jeg ikke har bra nok hus. Om man tror alt folk sier handler om deg, må man sjekke egoet litt. For absolutt ingen tenker at nå skal jeg si at jeg ikke har råd til ferie, slik at ts begynner å tenke at deres ferie ike er fin. Det er jo helt fjernt. 

Anonymkode: 9f4bb...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du bare tar det veldig personlig og tolker at folk fornærmer deg. Alt folk sier, handler ikke om deg eller beskriver noe ved deg. 

Samme om noen sier at jeg har ikke råd til stort hus, og så har de et hus på 70 kvm, og så om jeg bor på 69, så skal jeg tolke at da sier de at jeg ikke har bra nok hus. Om man tror alt folk sier handler om deg, må man sjekke egoet litt. For absolutt ingen tenker at nå skal jeg si at jeg ikke har råd til ferie, slik at ts begynner å tenke at deres ferie ike er fin. Det er jo helt fjernt. 

Anonymkode: 9f4bb...399

Men det er jo nettopp det folk gjør, mange føler på det hver sommer at ferien dems ikke er bra nok. Herregud... 

Anonymkode: d02b8...ede

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hater setningen " har ikke råd til ferie". Ferie er noe man har uansett. Man kan evt si at man "ikke har råd til å reise på ferietur", men å ha ferie har man så lenge man har fri over lengre tid fra jobb/skole/barnehage. 

Når folk skriver det så får det flere til å tvile på seg selv og sin ferie. Er det ikke godt nok å kose seg hjemme, eller dra på dagsturer, være på hytte eller telte? Like fint som å dra til et annet land. Hvorfor har ordet ferie blitt ensbetydende med å dra til syden? Og en ting til, hvorfor skriver folk at de ikke har vært i utlandet når de "bare" har vært i Norden? Alle andre land enn landet vi selv bor i er jo utlandet. Utlandet er ikke forbi et visst land. Man er like mye i utlandet i for eksempel Danmark. 

Hva er greia her? Vi har jo alle ferie, ingen har ikke "ikke råd til ferie"- du har ferie uansett hvor du er! 

Anonymkode: d02b8...ede

Det er mange barnefamilier som ikke har råd til å reise på ferie, ikke en gang i Norge. Jeg kjenner flere av disse familiene, som år etter år er hjemme hele ferien. De voksne klarer det nok, men barna syns det er leit at de alltid kommer tilbake på skolen til høsten og må fortelle nok en gang at de bare har vært hjemme. Ha litt sympati og forståelse her da. 

Anonymkode: 8b1eb...fff

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du og din partner ikke har en jobb som gir høy inntekt og fått flere barn så er det valg du har tatt og må leve med. Men istedenfor å sutre over at dere ikke har alt vær da glad for at dere har fått barn. Det er sikkert mange enslige og barnløse som kan reise som gjerne skulle ønske at de hadde barn, eller valgte det bort fordi de ville leve en annen livsstil.

Jeg er lei av folk som skal velte seg i selvmedlidenhet men aldri ta ansvar for valgene de tok. De bare skjedde. "Livet skjer".

Anonymkode: 0a8fd...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, dette var en merkelig tråd. Her er det mange som ikke har lest hi eller med vilje går inn for å misforstå hi.

Anonymkode: 8a411...683

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jøsses, dette var en merkelig tråd. Her er det mange som ikke har lest hi eller med vilje går inn for å misforstå hi.

Anonymkode: 8a411...683

Helt riktig. Folk misforstår helt tråden. 

Anonymkode: d02b8...ede

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget med hele tråden er jo at uansett hva du gjør, om du er hjemme, på hytta, på stranda, i utlandet, på dagsturer osv- så er det like mye ferie. For ferie det har man uansett så lenge man har fri fra jobb/skole/barnehage. Men evt å ha råd eller ikke råd til å dra på ferietur er noe helt annet. Alt man gjør i ferien sin er like bra. Jeg skjønner ikke at folk misforstår, merkelig hele greiene. 

Anonymkode: d02b8...ede

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synd at folk misforstår tråden min. Jeg skriver jo at ferie hjemme er like bra som alt annet. Vi er selv av dem som stadig har hatt hjemmeferie, eller teltet osv. Jeg har alltid følt at vi har hatt en fin ferie. Men setningen irriterer meg fordi det høres ut som for mange at hvis de ikke kan dra til syden, så har man ikke ferie. Ferie har man jo uansett. Snakk om å missforstå en tråd 🤷‍♀️

Anonymkode: d02b8...ede

Det er også lett å si ferie hjemme er like bra hvis man har et ok bosted og råd til noe aktiviteter, men sitter man i et svært slitent hus eller en bitteliten leilighet hvor man skal tilbringe sommeren og knapt har råd til litt ekstra is så er det kanskje ikke veldig kult å være hjemme. Jeg kan si vi har ferie hjemme og liker det godt, men vi har basseng i hagen, råd til aktiviteter når vi ønsker, telt og utstyr til turer når vi vil på tur, liten båt til ungene og bor et sted med masse andre barn. Vi har også råd til aktiviteter og utflukter resten av året, tenk deg å sitte i den samme slitne og mest sannsynlig trange boligen hele året uten mulighet til å dra på kino, aktiviteter, barna har lite utstyr til lek ute, helsen er kanskje ikke på topp osv. Det er ganske stor forskjell på å ha litt dårlig råd en sommer kontra flere år med dårlig råd.

Anonymkode: 33958...e2a

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så det er synd på oss og barna mine som velger å ikke riese bort i år?

Anonymkode: 9ab03...278

Nei, omvendt.

Anonymkode: 04424...a18

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig. Jeg var scandic-medlem og den ene mailen de sende ut for en stund siden irriterte meg nok til at jeg meldte meg ut: "Bestill hotellferien nå så slipper du å sitte hjemme i hagen i sommer". Som om det er en straff å være så heldig at man har hage. Skulle gjerne hatt hage jeg. Scandics mail-gjeng er en gjeng suppehuer uten virkelighetsforståelse. 

Anonymkode: 12f54...67c

Ts hadde vel tolket det sånn at scandig mente hagen deres ikke var bra nok til å kose seg i da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...