Gå til innhold

Har hunder GPS ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alle hunder innebygd GPS i seg?

Ene hunden min må ha det fordi hun finner bilen min uansett hvor vi er. Vi har reist til mange by steder overalt. Og hunden har full kontroll på hvor bilen min er selv om jeg ikke har peiling. Hvis vi går ett par timers tid og går tilbake. Så Sier jeg til hun at hun skal finne bilen så begynner hun å trekke og går full guts og krysser kryss og gater, over fotgjengerfelt og nytt kryss og venstre og høyre, over trafikklys og forbi busslommer, gjennom parker og gangveier, og nytt kryss igjen g ny vei også finner hun parkeringsplassen og først da stopper hun foran bilen min. 

Det er ikke bare tilfeldig siden jeg har vært på så mange steder og jeg stoler på henne. Jeg roter meg alltid bort selv da jeg ikke eier stedsans i det hele tatt. Men denne hunden synes det er så gøy å finne bilen og jeg synes også det er veldig gøy også. Hun er så stolt i blikket også får hun godbiter og masse skryt siden hun er superflink.

Er dette vanlig hos hunder? Bare at jeg ikke har hørt om det? 

Kan jeg bygge dette på noe videre? Kurs?

Anonymkode: 660c2...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luktesans.. En hund har meget god luktesans.  Så går hunden mot lukten de forbinder med "hjem"/base/trygghet. 

Anonymkode: 70f50...a3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakspor er noe endel hunder er veldig gode på, særlig om de må bruke det. Jakthunder bruker det f.eks endel for å finne tilbake til eier eller hjem  når de er ferdige å jakte. Veldig morsom adferd. Ja den kan trenes på feks slik du gjør, med en hund som ikke har tatt dette selv og blitt forsterket så begynner man på kortere avstand og bygger opp. 

 

Anonymkode: 3da2d...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Luktesans.. En hund har meget god luktesans.  Så går hunden mot lukten de forbinder med "hjem"/base/trygghet. 

Anonymkode: 70f50...a3f

Ja lukter hun bilen da? Også om vi må gå tyve-tretti minutter til der bilen er. Det er svære bygårder og masse blokk og trær, busker og veier og lekeplasser og alt? Mange biler, trailere, busser, folk, hunder, barn osv.

Anonymkode: 660c2...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bakspor er noe endel hunder er veldig gode på, særlig om de må bruke det. Jakthunder bruker det f.eks endel for å finne tilbake til eier eller hjem  når de er ferdige å jakte. Veldig morsom adferd. Ja den kan trenes på feks slik du gjør, med en hund som ikke har tatt dette selv og blitt forsterket så begynner man på kortere avstand og bygger opp. 

 

Anonymkode: 3da2d...476

Hun har gjort dette av seg selv. Jeg har ikke trent henne til det. Jeg merka bare flere ganger at hun var så ivrig til å finne bilen uansett hvor vi var da hun plutselig begynner å trekke også gir hun meg ett blikk så jeg skjønner at hun har sporet hvor bilen er. Hun er ikke jakthund men en gjeterhund men de kan sikkert gjøre det de også. Hva er bakspor for noe?

Anonymkode: 660c2...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bakspor bare det at de skal finne tilbake?

Anonymkode: 660c2...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så mye gps, annet enn at de har veldig god luktesans og lukter seg tilbake til der dere har gått. Det e jo en grunn til at hunder brukes mye i søk etter mennesker og i kadaversøk. 

Anonymkode: 1fe36...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel ikke så mye gps, annet enn at de har veldig god luktesans og lukter seg tilbake til der dere har gått. Det e jo en grunn til at hunder brukes mye i søk etter mennesker og i kadaversøk. 

Anonymkode: 1fe36...d3a

De andre hundene jeg har og hadde har aldri luktet seg tilbake til der vi har gått før. Bare derfor jeg trodde det var veldig sjelden at de gjorde det. 

Anonymkode: 660c2...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...