Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper de synes hun er for ung til å kjøpe sammen med kjæreste. Det skjønner jeg. Har selv en datter som skal begynne studier. Hverken hun eller venninner flytter sammen med kjærester, langt mindre kjøper. Alt for tidlig.Studoelivet er langt og mye skjer.

Så jeg skjønner godt hennes foreldre.

At de to har drømt om det ja, men foreldrene hennes har nok fått henne ned på jorden.

Og 7000 i Oslo er helt ok. Det kommer han til å skjønne hvis han skal finne noe for seg selv.

Anonymkode: be851...cdd

Enig i dette. Hvor gamle er de? Jeg har prøvd å lese tråden, men den har blitt veldig lang. Hvis de er 19-20-21 tenker jeg ærlig at det er best at de IKKE kjøper sammen. Nesten ingen forhold inngått i den alderen varer. Jada, jeg vet det er unntak, men de er ikke mange. Jeg hadde ikke ønsket at mine barn skulle kjøpe leilighet sammen med kjæresten før de var i alle fall 23-24, og helst hadde bodd sammen en stund først og vært sammen i flere år. Hvis det var mine penger som skulle brukes til å finansiere gildet vel og merke, ellers hadde jeg ikke hatt noe jeg skulle sagt. Men her er det arv, og jeg tipper det betyr at pengene kommer fra besteforeldre, dvs at det egentlig er en av foreldrene som har arvet. Og da har foreldrene mye (alt) de skulle sagt i denne situasjonen. Skrekkscenarioet er jo at det blir slutt etter kort tid, og de har kjøpt en leilighet som er så dyr at ingen av dem kan kjøpe den alene. Det er kjempedyrt å selge, med megler og dokumentavgift ved kjøp/salg forsvinner det fort flere hundre tusen. I tillegg kan man risikere å selge til lavere pris (ja, det er risikabelt med kort tidshorisont, også i Oslo). Man må også forholde seg til hverandre i flere måneder etter at det er slutt pga leiligheten må selges. Dette bør man virkelig unngå når man er 20! 

Anonymkode: 7340d...fa8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det som er normalt i Oslo er at mann må være 2 for å få kjøpt noe. Gjerne med hjelp av foreldre eller arv når mann er ung, samtidig som mann har vært flink til å spare egenkapital. Alder er irrelevant viss det andre er på plass. Dette var en leilighet på ca 35 kvm, altså ikke store greia.

Anonymkode: 4a465...506

Alder er ikke irrelevant, for det sier noe om modenhet og sannsynlighet for at forholdet kommer til å vare. Det er forskjell på 19 år og 29 år!

Anonymkode: 7340d...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alder er ikke irrelevant, for det sier noe om modenhet og sannsynlighet for at forholdet kommer til å vare. Det er forskjell på 19 år og 29 år!

Anonymkode: 7340d...fa8

Vet om flere i studenter som har kjøpt sammen. Men denne tråden handlet ikke om hva som er normalt eller ikke den handler om et ts sin sønn og hans kjæreste. I Oslo er det andre faktorer som styrer når mann kommer inn på boligmarkedet enn kun alder. Og det som er aller mest normalt er at mann må være 2.

Anonymkode: 4a465...506

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noen år siden du var student, skjønner jeg

Anonymkode: 8f875...f3d

dette er informasjon som ligger ute på sio akkurat nå. 

Anonymkode: 6721a...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg er mest overrasket over er hvor normalt alle her synes det er at 19-åringer skal kjøpe seg egen bolig i Norges dyreste marked.. 

som student på tidlig 2000-tall var det kun noen ytterst få privilegerte som eide bolig. Resten av oss bodde i kollektiv. Tidene er jammen endret.

Anonymkode: 393ff...676

Strengt tatt har hun ikke kjøpt leiligheten. Foreldrene har stilt med egenkapital, og foreldre står som medlånetaker. Det er foreldrene som har kjøpt leiligheten, selv om de kanskje setter den inhennes navn.

Med mindre dette er en student med 800 000 i årsinntekt da... Ingen vanlige studenter får låne 3,3 mill... Ingen vanlig studenter har sjans til å betale 19 000 i renter og avdrag.

Er 15 år siden jeg studerte, da var det en del foreldre som kjøpte leilighet til barna sine.

Anonymkode: adfcf...928

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig i dette. Hvor gamle er de? Jeg har prøvd å lese tråden, men den har blitt veldig lang. Hvis de er 19-20-21 tenker jeg ærlig at det er best at de IKKE kjøper sammen. Nesten ingen forhold inngått i den alderen varer. Jada, jeg vet det er unntak, men de er ikke mange. Jeg hadde ikke ønsket at mine barn skulle kjøpe leilighet sammen med kjæresten før de var i alle fall 23-24, og helst hadde bodd sammen en stund først og vært sammen i flere år. Hvis det var mine penger som skulle brukes til å finansiere gildet vel og merke, ellers hadde jeg ikke hatt noe jeg skulle sagt. Men her er det arv, og jeg tipper det betyr at pengene kommer fra besteforeldre, dvs at det egentlig er en av foreldrene som har arvet. Og da har foreldrene mye (alt) de skulle sagt i denne situasjonen. Skrekkscenarioet er jo at det blir slutt etter kort tid, og de har kjøpt en leilighet som er så dyr at ingen av dem kan kjøpe den alene. Det er kjempedyrt å selge, med megler og dokumentavgift ved kjøp/salg forsvinner det fort flere hundre tusen. I tillegg kan man risikere å selge til lavere pris (ja, det er risikabelt med kort tidshorisont, også i Oslo). Man må også forholde seg til hverandre i flere måneder etter at det er slutt pga leiligheten må selges. Dette bør man virkelig unngå når man er 20! 

Anonymkode: 7340d...fa8

Til det siste. I HI nevnes det at sønnen skal leie, det vil si at oppsigelsestid vil være tre måneder. Også hvis det ikke er en leiekontrakt så kan kun namsmannen kaste ut den av samboerne som ikke eier boligen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*madikken* skrev (10 timer siden):

Datteren er en svært arbeidssom og flink jente som jobber og står hardt for å klare dette selv, til tross for hjelp til EK hjemmefra. Så har troa på at hun hadde fått det til uansett. 

Høres ut som en han bør ta vare på. Er veldig mye rart der ute. Og her har du ei som studerer, jobber hardt, eier eget i Oslo allerede, og står på. 

Og heller skrevet dette leilighetskjøpet på kontoen for at foreldrene har blandet seg og satt krav. 7000 er ikke mye i Oslo, og viser forholdet seg å være stabilt så kjøper de bare noe nytt sammen om 2-3 år, eller han kjøper seg inn hos henne, noe jeg ville satt som krav med tanke på å være i markedet. 

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjenner jeg blir litt spent på hvordan dette utarter seg når det går fra at den ene siden av svigers har kjøpt leilighet og spolert en plan, videre til at den andre delen av svigers sitter og diskuterer disse + forholdet på KG.

Anonymkode: 7ec65...f7b

Veldig lett gjenkjennelig tema, ja.

Og er nok to familier og en samboer som er innom google og søker "pris når man leier hos samboer" om dagen, og vips, der ligger KG nesten øverst. 

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000kr er en grei pris synes jeg, du får jo knapt et rom i et kollektiv til den prisen i Oslo. Så får han jo tid med sin kjære.

Men på sikt så finner de kanskje ut at samboerskap ikke var så gøy :) 

Dere bestemmer heller ikke prisen, det er det utleier som gjør.

Anonymkode: 1c6a1...167

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er en ting, men vet ikke helt hvor bra det er for et forhold å gjøre det på denne måten. Man gjør seg veldig avhengig av den andre parten økonomisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 minutt siden):

Prisen er en ting, men vet ikke helt hvor bra det er for et forhold å gjøre det på denne måten. Man gjør seg veldig avhengig av den andre parten økonomisk.

Den forstod jeg ikke? Å eie sammen er da mye mer komplisert. Samme med å leie sammen, da er man i et økonomisk "forhold" tre måneder etter bruddet, og må mulig fortsette å bo sammen for å få det til å gå rundt økonomisk. Leier man av samboer tjener begge på det, og man har normalt avtale om å flytte "på dagen" ved brudd. 

Så selv om det er ufint forstår jeg hvorfor foreldrene til samboeren ønsket denne løsningen. 

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den forstod jeg ikke? Å eie sammen er da mye mer komplisert. Samme med å leie sammen, da er man i et økonomisk "forhold" tre måneder etter bruddet, og må mulig fortsette å bo sammen for å få det til å gå rundt økonomisk. Leier man av samboer tjener begge på det, og man har normalt avtale om å flytte "på dagen" ved brudd. 

Så selv om det er ufint forstår jeg hvorfor foreldrene til samboeren ønsket denne løsningen. 

Anonymkode: b00f6...9a1

Tror du misforstod. Den som leier ut gjør seg økonomisk avhengig av samboeren som leier.

For han som leier er det ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (7 minutter siden):

Tror du misforstod. Den som leier ut gjør seg økonomisk avhengig av samboeren som leier.

For han som leier er det ikke noe stort problem.

TS har ikke bekreftet at det er tilfelle her. Men om det er slik er det risikabelt, ja. Selv om man i Oslo har gode muligheter for å leie ut på AirBnB deler av året for å dekke inn. 

Anonymkode: b00f6...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan virke at allerede nå får dem testet ut kjæresteforholdet, hvor stødig er det virkelig?

Å kjøpe noe sammen før dem er gift er jo en reell dum stunt. Å være kun kjæreste er ikke sikreste kortet. 

Men å bli snurt å betale 7000 kr i leie ved å kunne bo sammen med sin egen kjæreste vil jeg si er en mega gave. 

Anonymkode: 678d5...1e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo. Men det hadde sannsynligvis ikke vært en problemstilling, for mange mødre behandler sønner veldig annerledes enn døtre. Sønnene forblir de små barna deres hele livet som de må dulle og degge for. 

Anonymkode: b6550...2fa

Tja, jeg er en kvinne på 43 år og fortsatt mamma og pappas lille prinsesse som aldri stilles krav til, i motsetning til min lillebror på 39. (jeg tror det er fordi jeg er liten og spe…)

 

Jeg håper sønnen til ts ikke gidder å flytte inn hos kjæresten og finansiere lånet hennes når det ble sånn som dette. Tror det er mye bedre å være særboere frem til de evt kan kjøpe noe sammen.

Anonymkode: 969bd...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør betale halvparten av felleskostnadene, varmtvann, strøm og innboforsikring, men man skal ikke regne inn fellesgjeld i beløpet da dette er nedbetaling av boligen som hun vil sitte igjen med ved ev salg. Dersom felleskostnadene er høye pga fellesgjeld bør dette beløpet trekkes fra den han skal betale. For en gjennomsnittlig leilighet på 32 kvm i oslo uten fellesgjeld vil jeg tro felleskostnadene sannsynligvis ligger rundt 2500-3000kr, vil ofte inkludere varmtvann. I tillegg bør han betale en viss andel av rentene, men bør ikke være så mye som halvparten da hun ikke behøver å skatte av leieinntektene så lenge hun også bor i leiligheten og tjener mer penger på utleie enn hun ville gjort om hun ikke bodde der. Det er bare å sette opp dette regnestykket, så ser man om det høres rettferdig ut, mye bedre enn å ta summer ut av løse lufta. Dersom det er en gammel leilighet som varmes opp med strøm kan strømprisene godt overstige 1500 kr i mnd fra september til april, så dette ifm vannbåren varme som dekkes i fellesutgifter er viktig å sjekke.

Dersom sønnen din heller vil ha eget rom kan han jo leie i kollektiv i stedet. 

Anonymkode: 6bb69...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg håper sønnen til ts ikke gidder å flytte inn hos kjæresten og finansiere lånet hennes når det ble sånn som dette. Tror det er mye bedre å være særboere frem til de evt kan kjøpe noe sammen.

Anonymkode: 969bd...1f7

Så han skal betale 2000 mer i måneden enn han må, 24 000 mer i året, som kunne gått til egenkapital etterhvert. Bare for egen stolthets del? 

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så han skal betale 2000 mer i måneden enn han må, 24 000 mer i året, som kunne gått til egenkapital etterhvert. Bare for egen stolthets del? 

Anonymkode: b00f6...9a1

Bedre det enn å forsure forholdet med å bli bitter over at kjæresten først backstabbet ham og så utnytter ham økonomisk.

Googlet nå og fant mange hybler/rom i kollektiv i Oslo til under 7000 kroner.

Anonymkode: 969bd...1f7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (12 timer siden):

Enig i dette. 1/3 av hva hele leiligheten ville kostet å leie er litt mindre enn hva det ville koste og leie noe liknende i samme område (delt på 2, siden de er to). Jeg ville for enkelhets skyld satt en litt høyere fastpris og hatt alt inkludert (strøm, internett), så bare mat og andre ting som ikke har med bolig å gjøre kom utenom.  Begge skal tjene litt på å flytte sammen, men hva som er renter, fellesutgifter eller nedbetaling av lån er irrelevant. Forstår ikke hvorfor så mange henger seg opp i det...

Hun hadde ikke fått leid ut til noen som helst andre enn kjæresten sin, det er en liten leilighet med ETT soverom!!

Anonymkode: 07a06...5ae

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Tja, jeg er en kvinne på 43 år og fortsatt mamma og pappas lille prinsesse som aldri stilles krav til, i motsetning til min lillebror på 39. (jeg tror det er fordi jeg er liten og spe…)

Anonymkode: 969bd...1f7

Min søster og. Blir hentet og kjørt på jobb, får kjøleskapet fylt opp, får barnevakt når det passer, får penger «fordi det er synd på». 

Anonymkode: 5720c...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...