Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner at de vil hjelpe henne inn på boligmarkedet, men her har svigers muligens ødelagt datteren sitt forhold.

Jeg skjønner at de ønsker 7000,-, for med 19 000 i avdrag og renter, pluss sikkert 4000,- i felleskostnader, og en tusenlapp i strøm, så vil datteren aldri i livet ha råd til å bo der alene, og de vil måtte dekke mye av de faste utgiftene... 24 000 i boutgifter som student er helt hinsides.

Jeg har 650 000,- i årslønn og har ikke råd til ett så stort lån. For å få ett lån på 3,3 mill (som tilsvarer 19k i renter/avdrag) bør man ha over 800 000 i årslønn.

Anonymkode: adfcf...928

Signerer denne. Jeg har slike boutgifter alene, men jeg er i full jobb med litt over 700.000 i årslønn. Det går såvidt. 

Anonymkode: 03b0e...828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ella Grisella skrev (6 minutter siden):

Det har ingenting med saken å gjøre! De skulle kjøpe sammen. Altså en investering, og det man betaler et avdrag på eget lån. Plutselig er det er selvfølge at han skal leie hos henne. Hadde jeg vært foreldrene hans, og hatt midler til det, hadde jeg kjøpt en leilighet til han på pur f!

Jada, det er mye man kan gjøre på pur f, og man kan trasse og klage, men om han faktisk liker dama og ønsker å satse på henne er det nok lurere å betale for å bo hos henne.

Ellers står han jo fritt til å bo i kollektiv, men prisen i seg selv er fair. Litt dårlig gjort av foreldrene, men samtidig skjønner jeg dem godt. Slike forhold holder sjelden livet ut.

Anonymkode: 55f8e...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært han, ville jeg leid en grisebillig studentbolig i  kollektiv, ifølge SiO får du det på kringsjå rett ved sognsvann og nærme banen for under rundt 4000.

Gjett hvor de kommer til å henge mest, hans kollektiv eller hennes leilighet... 😉

Anonymkode: 6721a...5d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Helt enig, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så krise

 

Poenget er vel at de skulle kjøpe sammen, og han skulle bruke pengene sine på eget lån og bolig - mens nå skal han plutselig bruke pengene på hennes lån, og ikke selv komme seg inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 89d15...bf8

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå svarer du meg som om jeg diskutere på hva sønnen til TS potensielt skal betale, jeg svarer bare TS med hva som er "markedsleie" for leiligheter av samme størrelse i sentrumsnære områder i Oslo, ettersom at TS mener at hele leiligheten kan leies ut for 17-18K, dette tviler jeg sterkt på at den kan. Da tror jeg potensielt at kjærestens foreldre overdriver, for å rettferdiggjøre at de krever 7K i månedsleie..

Anonymkode: dcfd5...4d3

Det er jo noe vi ikke kan vite uten å vite hvilken leilighet det er snakk om.

Park View leilighet sentralt på Grunerløkka | FINN eiendom

Det kan jo være en slik for alt vi vet, 18.5000,- for 36 m2.

Anonymkode: 55f8e...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå svarer du meg som om jeg diskutere på hva sønnen til TS potensielt skal betale, jeg svarer bare TS med hva som er "markedsleie" for leiligheter av samme størrelse i sentrumsnære områder i Oslo, ettersom at TS mener at hele leiligheten kan leies ut for 17-18K, dette tviler jeg sterkt på at den kan. Da tror jeg potensielt at kjærestens foreldre overdriver, for å rettferdiggjøre at de krever 7K i månedsleie..

Anonymkode: dcfd5...4d3

Den var en utleieleilighet før kjøp, og er pt utleid for 17000,- 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg vært han, ville jeg leid en grisebillig studentbolig i  kollektiv, ifølge SiO får du det på kringsjå rett ved sognsvann og nærme banen for under rundt 4000.

Gjett hvor de kommer til å henge mest, hans kollektiv eller hennes leilighet... 😉

Anonymkode: 6721a...5d9

Ja, det er jo et alternativ. Risikoen er at det knekker forholdet og man faktisk er nødt til å bo der og dele bad med 19 andre og bo på dobbeltrom, eventuelt finne noe annet og dyrere med litt bedre standard....

For all del, man kan gjøre mye rart...

Anonymkode: 55f8e...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er vel at de skulle kjøpe sammen, og han skulle bruke pengene sine på eget lån og bolig - mens nå skal han plutselig bruke pengene på hennes lån, og ikke selv komme seg inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 89d15...bf8

Ja, problemet her er at avtalen de hadde om å kjøpe sammen er brutt.

Hva pengene han betaler for å bo går til, er irrelevant, bare prisen er satt så begge tjener på å flytte sammen. De pengene han sparer kan han sette av så han har mer til egenkapital senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (2 minutter siden):

Den var en utleieleilighet før kjøp, og er pt utleid for 17000,- 

Etter at du har lest det som er skrevet her....

Hva om det var din sønn som hadde kjøpt den alene og dere hadde "sponset" litt. Hvor mye måtte hun ha betalt for å bo hos ham? Hva synes du er rimelig selv? Hva kostet leiligheten?

Prøv å snu på situasjonen...

Anonymkode: 55f8e...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde jeg vært han, ville jeg leid en grisebillig studentbolig i  kollektiv, ifølge SiO får du det på kringsjå rett ved sognsvann og nærme banen for under rundt 4000.

Gjett hvor de kommer til å henge mest, hans kollektiv eller hennes leilighet... 😉

Anonymkode: 6721a...5d9

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jo et alternativ. Risikoen er at det knekker forholdet og man faktisk er nødt til å bo der og dele bad med 19 andre og bo på dobbeltrom, eventuelt finne noe annet og dyrere med litt bedre standard....

For all del, man kan gjøre mye rart...

Anonymkode: 55f8e...10a

Antagelig er det også vanskelig å få leilighet gjennom SIO, ikke regn med det. Andre leiligheter er myyyye dyrere.

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Jeg synes det er vondt å lese dette. Unge voksne blir rett og slett umyndiggjort av sine foreldre og svigerforeldre. 

Siden svigerforeldra har penger kan de faktisk bare bryte inn i datterens forhold og planer og sette en effektiv stopper for de. 

Jeg tror ikke jeg hadde klart å gå videre i et forhold der svigerforeldra mine hadde gjort meg så bitteliten. 

7000,- er MYE å betale for å bli gjort til en tosk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde jeg vært han, ville jeg leid en grisebillig studentbolig i  kollektiv, ifølge SiO får du det på kringsjå rett ved sognsvann og nærme banen for under rundt 4000.

Gjett hvor de kommer til å henge mest, hans kollektiv eller hennes leilighet... 😉

Anonymkode: 6721a...5d9

Ventelistene på studentleiligheter er endeløse, så det er ikke bare å flytte inn på Kringsjå...

Jeg hadde gladelig oppfordret sønnen min til å leie av kjæresten for 7000 kr. Sønnen min bor i studentleilighet for par på 28 kvadrat og de betaler 5500 hver og må slite med hasjlukt inn gjennom vinduene, veggedyr hos naboen og folk som glemmer grandisen i stekeovnen tre ganger i uka...

 

Anonymkode: 8f875...f3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, anonym111111 said:

Om pengene går til nedbetaling av lån eller noe annet er vel helt likegyldig. Det som er viktig, er jo å finne en fornuftig pris for å bo der. Prisen bør være slik at begge to tjener på å flytte sammen, men å forvente å bo omtrent gratis hos en samboer som eier, kunne ikke falt meg inn.

Vi begynner å ha fått med oss meningen din om saken. 

Anonymkode: 9c9dc...0f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo noe vi ikke kan vite uten å vite hvilken leilighet det er snakk om.

Park View leilighet sentralt på Grunerløkka | FINN eiendom

Det kan jo være en slik for alt vi vet, 18.5000,- for 36 m2.

Anonymkode: 55f8e...10a

Nei, men om du ser på andre leiligheter innenfor ring 2 med 1 soverom og under 35 kvm, så ligger de fleste ute til under 17K, finnes selvsagt unntak, men gjennomsnittet er nok lavere enn 17-18K. 

Anonymkode: dcfd5...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er vondt å lese dette. Unge voksne blir rett og slett umyndiggjort av sine foreldre og svigerforeldre. 

Siden svigerforeldra har penger kan de faktisk bare bryte inn i datterens forhold og planer og sette en effektiv stopper for de. 

Jeg tror ikke jeg hadde klart å gå videre i et forhold der svigerforeldra mine hadde gjort meg så bitteliten. 

7000,- er MYE å betale for å bli gjort til en tosk. 

Helt enig i at det svigerforeldre har gjort er dårlig gjort med tanke på kommunikasjon. Samtidig forstår jeg at de synes datteren er for ung til sameie med risikoene det har nå.

Han kunne evt. fått en avtale om at han får kjøpe seg inn gunstig om de fortsatt er sammen om 3 år.

Rent økonomisk er det helt greit, men ingen "normale" studenter har råd til leilighet i Oslo uten hjelp fra foreldre så da blir det slik. Et alternativ kunne vært å leie den for 17.000,- som den er utleid for nå og delt på to, men det er jo dyrere....

Anonymkode: 55f8e...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (7 minutter siden):

Den var en utleieleilighet før kjøp, og er pt utleid for 17000,- 

Da synes jeg 7000 er en helt ok leiepris. Han må jo betale for å bo,  og siden han har lyst til å bo med kjæresten,  er det en ok pris.  De kommer sikkert til å dele på matutgifter også siden de er kjærester, så da er det en vinnvinn situasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi begynner å ha fått med oss meningen din om saken. 

Anonymkode: 9c9dc...0f1

Virker jo ikke som om alle har forstått det. De vil ikke være med på å betale ned kjærestens lån, men kan gjerne betale halvparten av rentene. Halvparten av rentene kan jo være mye mer enn en fornuftig leiepris, så hva den som ikke eier skal betale, kan jo ikke beregnes ut fra dette. Å forvente å bo omtrent gratis, hvis den som eier ikke har lån, blir også rart. Alle må betale for å bo.

Tenker at denne saken handler mest om tilliten som er brutt, og ønsker de fortsatt å bo sammen, bør han få leie for en god pris.

Endret av anonym111111
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tipper de synes hun er for ung til å kjøpe sammen med kjæreste. Det skjønner jeg. Har selv en datter som skal begynne studier. Hverken hun eller venninner flytter sammen med kjærester, langt mindre kjøper. Alt for tidlig.Studoelivet er langt og mye skjer.

Så jeg skjønner godt hennes foreldre.

At de to har drømt om det ja, men foreldrene hennes har nok fått henne ned på jorden.

Og 7000 i Oslo er helt ok. Det kommer han til å skjønne hvis han skal finne noe for seg selv.

Anonymkode: be851...cdd

Dette er voksne mennesker som har hatt en dialog om felles bolig. Så kommer svigers fra sidelinjen å kupper dette med et opplegg som er optimalisert for deres ønsker og behov. 

Er det lite sannsynlig at disse to kommer å gifte seg å få barn sammen, selvfølgelig, er mye god statistikk vedrørende dette med at de fleste forhold hos så unge ikke holder. Men det er ikke poenget i tråden, poenget er en ensidig disponerering som setter kjæresten sjakk matt.

Så derfor mitt råd til TS. Få barnet ditt å også tenke på seg selv, finn noen venner som han kan leie sammen med til en lavere kostnad, vent å bli samboer. Så får foreldrene til kjæresten ta den økonomiske burden som dem fortjener etter et slikt uryddig opplegg. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde gladelig latt han gjøre dette for 7000kr. det er ikke mye i oslo. de vil bo sammen, da får de det.  så lenge det er en avtale om at det han går inn med, skal han ut med om det blir slutt feks, evt en % av det han går inn med.

Anonymkode: 5f006...768

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs, har ikke lest hele tråden.

Synes sønnen deres bør sjekke ut andre alternativer før han sier ja til å bo der. For det valget som er tatt over hodet hans, når de hadde planer om å kjøpe noe sammen, men hun velger å kjøpe alene er stygt gjort. Hun kunne jo kjøpt sammen med han: og da en enda større leilighet der hun hadde eid en større andel enn han (så delt fellesutgifter, lån osv etter eierandelen), begge har da naturlig mulighet for verdiøkelse over tid. Sønnen taper på at kjæresten valgte å kjøpe alene uten han. Alt våset om at han må betale mer for å bo andre steder stemmer ikke nødvendigvis. Kjenner flere i Oslo som betaler mindre enn 7000,- kroner. Å bo alene er dyrt, men om han bor med andre kan han få det rimeligere enn de 7000,- kronene. Som enkelte andre har nevnt er dette et tillitsbrudd fra kjæresten hans, det er ikke vanlig å legge planer om å kjøpe sammen i et forhold og bare kjøpe en bolig alene, selv med arv.

Anonymkode: ad922...3df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...