Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at de vil hjelpe henne inn på boligmarkedet, men her har svigers muligens ødelagt datteren sitt forhold.

Jeg skjønner at de ønsker 7000,-, for med 19 000 i avdrag og renter, pluss sikkert 4000,- i felleskostnader, og en tusenlapp i strøm, så vil datteren aldri i livet ha råd til å bo der alene, og de vil måtte dekke mye av de faste utgiftene... 24 000 i boutgifter som student er helt hinsides.

Jeg har 650 000,- i årslønn og har ikke råd til ett så stort lån. For å få ett lån på 3,3 mill (som tilsvarer 19k i renter/avdrag) bør man ha over 800 000 i årslønn.

Anonymkode: adfcf...928

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må han/familien se på alternativer da. Har de råd til å kjøpe en leilighet selv så kan de gjøre det. Om ikke kan han betale leie der, eller et annet sted (neppe billigere og bedre) og han kan spare de ekstra pengene sine i fond til han har råd.

Så enkelt.

TS, det hadde vært nyttig å vite sånn ca. hva utleieprisen for et tilsvarende sted koster. Altså hva hun ville fått om hun skulle leie ut hele leiligheten. Det er stive priser i Oslo.

Anonymkode: 55f8e...10a

Ca. 17000-18000,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde betalt halvparten av faste utgifter inkl halvparten av rentene hennes, men jeg hadde ikke betalt noe på hennes lån! Det mener jeg må trekkes fra regnestykket. Dette er jo en investering for henne, mens han må leie (kaste penger ut av vinduet). Hvis ikke hun godtar det, så får hun finne en annen leietaker. Jeg hadde ikke betalt så mye for å bo hos kjæresten min for å si det sånn.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (Akkurat nå):

Ca. 17000-18000,- 

Finn en leilighet tilsvarende den som hun har kjøpt til samme pris på Finn, er du snill? 

 

Anonymkode: 0dfa7...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at de vil hjelpe henne inn på boligmarkedet, men her har svigers muligens ødelagt datteren sitt forhold.

Jeg skjønner at de ønsker 7000,-, for med 19 000 i avdrag og renter, pluss sikkert 4000,- i felleskostnader, og en tusenlapp i strøm, så vil datteren aldri i livet ha råd til å bo der alene, og de vil måtte dekke mye av de faste utgiftene... 24 000 i boutgifter som student er helt hinsides.

Jeg har 650 000,- i årslønn og har ikke råd til ett så stort lån. For å få ett lån på 3,3 mill (som tilsvarer 19k i renter/avdrag) bør man ha over 800 000 i årslønn.

Anonymkode: adfcf...928

Datteren er en svært arbeidssom og flink jente som jobber og står hardt for å klare dette selv, til tross for hjelp til EK hjemmefra. Så har troa på at hun hadde fått det til uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde betalt halvparten av faste utgifter inkl halvparten av rentene hennes, men jeg hadde ikke betalt noe på hennes lån! Det mener jeg må trekkes fra regnestykket. Dette er jo en investering for henne, mens han må leie (kaste penger ut av vinduet). Hvis ikke hun godtar det, så får hun finne en annen leietaker. Jeg hadde ikke betalt så mye for å bo hos kjæresten min for å si det sånn.

Halvparten av rentene på ett så høyt lån er etter all sannsynlighet 8000,-. Så halvparten av rentene, pluss halvparten av felleskostnader vil mest sannsynlig bli over 10 000,- pr måned.

Anonymkode: adfcf...928

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finn en leilighet tilsvarende den som hun har kjøpt til samme pris på Finn, er du snill? 

 

Anonymkode: 0dfa7...55c

Den er utleid for det nå, og har vært det tidligere også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde betalt halvparten av faste utgifter inkl halvparten av rentene hennes, men jeg hadde ikke betalt noe på hennes lån! Det mener jeg må trekkes fra regnestykket. Dette er jo en investering for henne, mens han må leie (kaste penger ut av vinduet). Hvis ikke hun godtar det, så får hun finne en annen leietaker. Jeg hadde ikke betalt så mye for å bo hos kjæresten min for å si det sånn.

Du må forstå at hva pengene går til er irrelevant. Man bør betale samme pris uavhengig av hvor stort lånet er og hvor mye fellesutgiftene er på. Pris bør fastsettes etter hvor dyrt noe liknende i samme område er å leie, men trekke fra litt, så begge tjener på å flytte sammen.

Mener du at en kjæreste skal forvente å bo omtrent gratis om den som eier har kjøpt uten lån, men betale kjempemye for å bo samme sted dersom den som eier har stort lån?

Det gir ingen mening...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (35 minutter siden):

Du forstår vel at dette ikke gir noen mening. Hvor mye som er lån, avdrag eller fellesutgifter gir ingen mening. Den som ikke eier, bør betale (inkludert alt) litt mindre enn det koster å leie i samme området. Da vil begge tjene på å flytte sammen, og den som ikke eier kan spare opp kapital.

Det som er spesielt i denne saken, er at avtale er brutt, og kjærestens foreldre har kjøpt leilighet til henne bak hans rygg.

Du trenger ikke bruke hersketeknikk ("du forstår vel,")

Jeg henviser til hva vi, innen kreditt, gjør når vi vurderer. Du ser også at jeg skrive at det er akseptabelt å betale til en partner. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan betale mindre, men renter + løpende utgifter er bokostnaden som ikke gir verdiøkning, derfor anses halvparten av dette som OK når vi gjør våre vurderinger. Så er det selvsagt unntak om man ikke har lån eller har skyhøyt lån som ikke tilsier utleiepriser i området, men stort sett så stemmer det veldig fint. Vi er dog opptatt av at det ikke skal nedbetales på partners lån. Dersom man vil betale mindre er det fritt til å avtale det.

Uansett hva vedkommende i denne tråden lander på så vil han måtte hjelpe til å dekke utgiftene til noen (huseier.) Han får gå noen runder med seg selv om han av prinsipp ikke vil betale til samboer, men heller til en annen, og hva som veier mest (bo med kjæreste eller prinsipper.)  Det er et valg et voksent menneske må kunne ta, og stå for. Hun gjorde sitt valg, han står fritt til å gjøre sitt eget selv om premissene som var i utgangspunktet er endret. 

Anonymkode: 7ec65...f7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du tenker at sønnen din er voksen nok til å kjøpe sin egen bolig, men ikke til å avgjøre selv hvor han skal bo og hva som er fair pris? 

Pass deg så ikke sønnen din blir en mammagutt og du en veldig geskjeftig svigermor. 

7000 i Oslo er IKKE en høy pris. 

Anonymkode: b6550...2fa

Herregud 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 432da...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at de vil hjelpe henne inn på boligmarkedet, men her har svigers muligens ødelagt datteren sitt forhold.

Jeg skjønner at de ønsker 7000,-, for med 19 000 i avdrag og renter, pluss sikkert 4000,- i felleskostnader, og en tusenlapp i strøm, så vil datteren aldri i livet ha råd til å bo der alene, og de vil måtte dekke mye av de faste utgiftene... 24 000 i boutgifter som student er helt hinsides.

Jeg har 650 000,- i årslønn og har ikke råd til ett så stort lån. For å få ett lån på 3,3 mill (som tilsvarer 19k i renter/avdrag) bør man ha over 800 000 i årslønn.

Anonymkode: adfcf...928

Ja, jeg forstår ikke hvordan de har fått lån. Hun kan kanskje ta på seg en ekstrajobb utenom studiet, men vil aldri i verden ha mulighet til å betale i nærheten av 19000 kr i måneden. Hun har kjøpt over evne og er helt avhengig av skattefri leie fra sønnen til TS for at det skal gå rundt. 

Her bør sønnen til TS enten kreve at han får kjøpe seg inn eller finne sitt eget sted å leie så får hun smake sin egen medisin for å ha brutt avtalen de hadde om å kjøpe noe sammen. 

Anonymkode: 86ff0...1af

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (2 minutter siden):

Ca. 17000-18000,- 

Da skulle 7000,- være en helt ok pris?

18.000 / 3 + 1000 = 7000,-

Det finnes andre måter å spare på enn bolig.

Fondskurser og fakta om våre fond - DNB

100k hadde blitt 260k på 5 år, ca 200k etter skatt. Det er ikke alle forunt å ha råd til bolig som fersk student.

 

Anonymkode: 55f8e...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en prinsippsak å ikke betale på kjærestens lån. Her har i tillegg prinsippet for samboerskap endret seg, og det virker som den andre parten tar det for gitt at han skal betale såpass i leie. Merker jeg blir provosert.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du trenger ikke bruke hersketeknikk ("du forstår vel,")

Jeg henviser til hva vi, innen kreditt, gjør når vi vurderer. Du ser også at jeg skrive at det er akseptabelt å betale til en partner. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan betale mindre, men renter + løpende utgifter er bokostnaden som ikke gir verdiøkning, derfor anses halvparten av dette som OK når vi gjør våre vurderinger. Så er det selvsagt unntak om man ikke har lån eller har skyhøyt lån som ikke tilsier utleiepriser i området, men stort sett så stemmer det veldig fint. Vi er dog opptatt av at det ikke skal nedbetales på partners lån. Dersom man vil betale mindre er det fritt til å avtale det.

Uansett hva vedkommende i denne tråden lander på så vil han måtte hjelpe til å dekke utgiftene til noen (huseier.) Han får gå noen runder med seg selv om han av prinsipp ikke vil betale til samboer, men heller til en annen, og hva som veier mest (bo med kjæreste eller prinsipper.)  Det er et valg et voksent menneske må kunne ta, og stå for. Hun gjorde sitt valg, han står fritt til å gjøre sitt eget selv om premissene som var i utgangspunktet er endret. 

Anonymkode: 7ec65...f7b

Mener bare at det er rart at noen tenker at kjæresten skal bo omtrent gratis dersom den som eier har kjøpt uten lån, men betale kjempemye for å bo samme sted dersom den som eier har et stort lån. Tenker at det sier seg selv at det er lurt å ta utgangspunkt i leiepriser i området, men trekke fra litt så begge tjener på å bo sammen.

Beklager om jeg formulerte meg på en frekk måte, men synes det er så innlysende at man bør finne en fornuftig pris helt uavhengig av utgiftene til den som eier. Vedkommende kan jo ikke forvente at den som ikke eier skal betale kjempemye for å bo kun fordi han/hun har et stort lån.

Endret av anonym111111
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (1 minutt siden):

Datteren er en svært arbeidssom og flink jente som jobber og står hardt for å klare dette selv, til tross for hjelp til EK hjemmefra. Så har troa på at hun hadde fått det til uansett. 

Du tror hun ville klart 24 000,- pr måned i boutgifter fordi hun jobber hardt? Hun må altså jobbe nok til å ha 15 000 utbetalt i lønn hver måned, i tillegg til stipendet, ene og alene for å dekke boutgifter...

Du mener hun vil klare jobbe så mye at hun får utbetalt 20-25 000 pr måned, ved siden av studier? Har hun er svært godt betalt deltidsjobb?

 

Anonymkode: adfcf...928

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (6 minutter siden):

Ca. 17000-18000,- 

Jeg er selv på leiemarkedet sentralt i Oslo (innenfor ring 2) og ser på leiligheter med 2 soverom, og de ligger ute til 18-23K i måneden. Det meste jeg ser sentralt i Oslo med 1 soverom, ligger ute på finn til 15000-17000 i måneden, da varierer det litt hva som er inkludert i leien, og de med høyest månedsleie er for det meste i de dyreste og mest sentrale områdene.

Anonymkode: dcfd5...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ella Grisella skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det er en prinsippsak å ikke betale på kjærestens lån. Her har i tillegg prinsippet for samboerskap endret seg, og det virker som den andre parten tar det for gitt at han skal betale såpass i leie. Merker jeg blir provosert.

Om pengene går til nedbetaling av lån eller noe annet er vel helt likegyldig. Det som er viktig, er jo å finne en fornuftig pris for å bo der. Prisen bør være slik at begge to tjener på å flytte sammen, men å forvente å bo omtrent gratis hos en samboer som eier, kunne ikke falt meg inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er selv på leiemarkedet sentralt i Oslo (innenfor ring 2) og ser på leiligheter med 2 soverom, og de ligger ute til 18-23K i måneden. Det meste jeg ser sentralt i Oslo med 1 soverom, ligger ute på finn til 15000-17000 i måneden, da varierer det litt hva som er inkludert i leien, og de med høyest månedsleie er for det meste i de dyreste og mest sentrale områdene.

Anonymkode: dcfd5...4d3

Det har ingenting med saken å gjøre! De skulle kjøpe sammen. Altså en investering, og det man betaler et avdrag på eget lån. Plutselig er det er selvfølge at han skal leie hos henne. Hadde jeg vært foreldrene hans, og hatt midler til det, hadde jeg kjøpt en leilighet til han på pur f!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (2 minutter siden):

Det har ingenting med saken å gjøre! De skulle kjøpe sammen. Altså en investering, og det man betaler et avdrag på eget lån. Plutselig er det er selvfølge at han skal leie hos henne. Hadde jeg vært foreldrene hans, og hatt midler til det, hadde jeg kjøpt en leilighet til han på pur f!

Nå svarer du meg som om jeg diskutere på hva sønnen til TS potensielt skal betale, jeg svarer bare TS med hva som er "markedsleie" for leiligheter av samme størrelse i sentrumsnære områder i Oslo, ettersom at TS mener at hele leiligheten kan leies ut for 17-18K, dette tviler jeg sterkt på at den kan. Da tror jeg potensielt at kjærestens foreldre overdriver, for å rettferdiggjøre at de krever 7K i månedsleie..

Anonymkode: dcfd5...4d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (1 minutt siden):

Om pengene går til nedbetaling av lån eller noe annet er vel helt likegyldig. Det som er viktig, er jo å finne en fornuftig pris for å bo der. Prisen bør være slik at begge to tjener på å flytte sammen, men å forvente å bo omtrent gratis hos en samboer som eier, kunne ikke falt meg inn.

 

Helt enig, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så krise

TS har sagt at utleiepris er 17-18k, og det er ikke lønnsomt å kjøpe for å leie ut nå. Ca. 1/3 av dette + halvparten av strøm+internett.

Skulle gi omtrent 7.000,- som er helt fair synes jeg. Som ung student hadde jeg mye heller valgt dette enn kjipt kollektiv. Om man har veldig rare prinsipper kan man jo velge å bo i kollektiv på trass, men man kan fint spare på andre måter enn bolig.

 

Har for øvrig bodd hos samboer for 0,- + boutgifter, men da eide jeg også min egen leilighet. Vi valgte å bo i hennes mens jeg fortsatt betalte for min. Det finnes selvfølgelig unntak. Det var også hun som insisterte på at jeg skulle flytte inn fremfor å bo i min egen.

Anonymkode: 55f8e...10a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...