Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes først og fremst at han burde dumpe jenta. Hvis jeg hadde leilighet så ville jeg aldri bedt kjæresten min om penger til leie, men hun kan be om at de deler utgiftene. Den jenta burde han bli kvitt.

Anonymkode: 47853...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan han ikke kjøpe noe selv da? Høres ikke helt normale ut de folka som vil han skal betale 7000 og ikke får eget rom engang. Høres mer ut som at de vil han skal betale hele lånet hennes? Vet dere i det hele tatt hva hun betaler på lånet? Tviler på det er 14000 (altså jeg betaler det for et lån på 2.3 mill) 

Han får finne seg en kjæreste som ikke tyner han sånn for penger. Jeg leide rom i en leilighet for 4000 når jeg var student. 

Anonymkode: 07f23...214

Hvis hun har kjøpt en leilighet sentralt i oslo på 32 kvm har hun antakelig betalt mellom 3,2 og 4 mill, så avhengig av hvor mye EK kan lånet godt være oppmot 3 mill.

Anonymkode: 6bb69...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis hun har kjøpt en leilighet sentralt i oslo på 32 kvm har hun antakelig betalt mellom 3,2 og 4 mill, så avhengig av hvor mye EK kan lånet godt være oppmot 3 mill.

Anonymkode: 6bb69...1a1

Det er allerede sagt at hun skal betale 19k i renter og avdrag, som tilsier lån på 3,3-3,5 mill.

Anonymkode: adfcf...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 k er ikke mye i Oslo

Anonymkode: 49424...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (17 minutter siden):

Problemet er:

"Skal vi begge studere i Oslo til høsten" 

"Ja, tenk da kan vi bo sammen, hadde det ikke vært herlig" 

"Skal vi leie eller kjøpe?" 

"Kanskje vi skal kjøpe sammen?" 

.... 

"Mamma og pappa har hjulpet meg å kjøpe leilighet, du skal betale 7000 per måned til meg i måneden" 

De er studenter. 

Jeg og kjæresten skulle bruke et år sammen i utlandet, helst australia, reise rund. Vi skulle eie en hund sammen. Vi snakket om en treroms sentralt i Oslo. Og en hytte på fjellet var en selvfølge etterhvert. 

TS må gjerne supplere med at de har felles finansieringsbevis, og at han også hadde egenkapitalen på plass, og at de hadde vært på noen visninger. Da er jeg enig i at det er et svik. Ellers, nei.... 

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er vel kanskje en av disse som ikke forstår hvorfor utleieleiligheter nå øker i pris, nå som renta er så høy? 
 

Eller tenker du at eier av leiligheten skal dekke rentekostnadene og gå i dundrende minus hver måned? 

Anonymkode: af1de...9c4

Jeg leier ut selv jeg, hva jeg personlig betaler i rentekostnader er da helt irrelevant! Jeg tar markedspris for sokkelen, om jeg betaler mer eller mindre i renter enn andre som leier ut i dette området har ingenting å si på hva jeg leier ut for.

Det er heller ikke slik at man bare kan sette opp leieprisen fordi renta øker. Leieprisen øker fordi det ikke lenger er like lukrativ å leie ut (=færre objekter) og fordi folk heller velger å ikke leie ut om de ikke får satt opp prisen siden det da ikke lønner seg. Færre objekter, folk må ha et sted å bo, ja da øker leieprisene. Men da er det en mekanisme i markedet som gjør at prisene øker, ikke renteøkningen i seg selv. 
 

 

Uansett er det helt på siden å diskutere utleie i en tråd om samboerskap.

Den sokkelen jeg leier ut skulle jeg gjerne ha disponert selv. Det hadde vært fint å kunne la ungene hoppe og herje tidlig søndagsmorgen, og slippe musikk og festbråk på lørdagskveldene. Men jeg synes pengene jeg får er en større fordel for meg enn ulempene, så da velger jeg å leie ut. Til markedspris, så klart. Jeg tjener penger siden jeg tar meg bryet med å leie ut.Samboeren min er jo en helt annen historie! Det økonomiske er jo ingen grunn til at jeg ønsker å bo med han. Jeg ønsker han her fordi jeg liker å ha han her, han gjør hverdagen min bedre og jeg ønsker å tilbringe livet med han. Det blir jo en helt annen situasjon enn hos leietakeren min, som jeg jo helst skulle ønske ikke bodde her. 


 

Endret av IDGAF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Fremmed fugl said:

Problemet er:

"Skal vi begge studere i Oslo til høsten" 

"Ja, tenk da kan vi bo sammen, hadde det ikke vært herlig" 

"Skal vi leie eller kjøpe?" 

"Kanskje vi skal kjøpe sammen?" 

.... 

"Mamma og pappa har hjulpet meg å kjøpe leilighet, du skal betale 7000 per måned til meg i måneden" 

Hehe, tror du mange har råd til å kjøpe en halv leilighet etter vgs? 

Og det burde man heller ikke gjøre. Det blir garantert brudd, og da taper de begge penger 

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være verre for denne sønnen å betale husleie enn for voksne mennesker? I ørten tråder på KG gis det råd om å ta husleie av voksen kjæreste, med argument om at voksne ikke har mulighet til å bo tilnærmet gratis 

Anonymkode: 07543...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, tror du mange har råd til å kjøpe en halv leilighet etter vgs? 

Og det burde man heller ikke gjøre. Det blir garantert brudd, og da taper de begge penger 

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være verre for denne sønnen å betale husleie enn for voksne mennesker? I ørten tråder på KG gis det råd om å ta husleie av voksen kjæreste, med argument om at voksne ikke har mulighet til å bo tilnærmet gratis 

Anonymkode: 07543...297

Problemet er når den ene parten tar et valg uten å involvere den andre i prossessen. Det gjør noe med tillitt og med hele forholdet mellom de to. Ingen liker å bli overkjørt på den måten ts sin sønn har blitt. Hadde foreldrene og kjæresten fortalt ham om planene og hvordan de tenkte underveis, så er det godt mulig han hadde sittet med en helt annen følelse og vært glad for situasjonen som den ble.

Jeg tror heller ikke vi vet hvor gamle de er? Da jeg studerte for mange år siden, så var flere av studentene utdannet elektriker og hadde jobbet noen år, en husker jeg bodde hjemme og sparte greit med penger. Han kjøpte hus på hjemstedet da vi var ferdige.

Anonymkode: 3225f...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er når den ene parten tar et valg uten å involvere den andre i prossessen. Det gjør noe med tillitt og med hele forholdet mellom de to. Ingen liker å bli overkjørt på den måten ts sin sønn har blitt. Hadde foreldrene og kjæresten fortalt ham om planene og hvordan de tenkte underveis, så er det godt mulig han hadde sittet med en helt annen følelse og vært glad for situasjonen som den ble.

Jeg tror heller ikke vi vet hvor gamle de er? Da jeg studerte for mange år siden, så var flere av studentene utdannet elektriker og hadde jobbet noen år, en husker jeg bodde hjemme og sparte greit med penger. Han kjøpte hus på hjemstedet da vi var ferdige.

Anonymkode: 3225f...ca5

Da var han vel såpass voksen at han ikke involverte sin mor i all planleggingen også?

Her er det enten snakk om helt unge voksne, eller svært umodne eldre voksne, siden begge to involverer mor og far i fremtidig bosituasjon. I den grad at mor lager en tråd på KG, med alle de fallgruvene det kan innebære...

Anonymkode: 8f875...f3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde valgt 7000kr med kjæresten over alt dette

Anonymkode: b00f6...9a1

Samme her, begredelige rom og leiligheter. Hadde blitt trist om min sønn flyttet inn noen av disse stedene. 

Anonymkode: 0dfa7...55c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og så kan han leie hos kjæresten og betale leie hos henne med leieinntektene fra egen bolig.

Anonymkode: bed81...c9f

Hvor skulle de pengene komme fra? Han er heldig hvis han hadde gått i null med den renta vi har i dag🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min sønn og kjæresten skal begge studere i Oslo. Planen var at de skulle kjøpe leilighet sammen, men hennes foreldre arvet penger i vår, og foreldrene bestemte at hun skulle kjøpe alene med hjelp fra de. Tre dager etterpå hadde de kjøpt 32 kvm.
Vår sønn ble naturlig nok veldig skuffet. Så nå skal vår sønn leie hos kjæresten, siden de ønsker å bo sammen. Vi diskuterte litt hjemme og tenkte at 5000,- var en grei sum for å leie hos kjæresten, han får jo kun halvparten av en seng og leiligheten er ganske liten. Vår sønn var villig til å strekke seg til 6000,- Nå skal kjæresten ha 7000,-. Det var uaktuelt med noe lavere enn det. Det er kun et soverom i leiligheten og hun vil jo ikke kunne leie ut til noen andre for samme pris. Sønnen vår kan fint leie seg et 10-12 kvm eget rom i en stor, fin leilighet i samme område for 8000-9500,- Er det vi som er litt kjipe her? Han leier jo bare halvparten av en seng på en måte. Føles kjipt å nedbetale på hennes lån og at hun får verdistigning, mens vår sønn bare bidrar til dette. Om de skal kjøpe sammen senere en gang, vil jo det bli veldig skjevt. Han vil jo spare mest mulig så han få kjøpt noe selv senere. 
Setter pris på innspill🏡☺️
 

Anonymkode: 5f0fd...732

Det å skrive at han leier halvparten av en seng er flåsete. Han skal vel ha tilgang til noe annet enn sengen? Og leie rundt i Oslo 8000-9500 sier du, er du klar over hvor mange studenter som ikke får seg bolig i Oslo hvert år? Det er hundrevis interesserte pr.utleie. Og såpass sent før skolestart er det ekstra vanskelig. Har selv barn som studerer i Oslo. og som har venner som studerer. Mange betaler ca 11000-12000 pr.måned i studentbolig (privat), og det er snakk om 18-20 kvm.  Og samme for mange i kollektiv, de betaler 8000-9000 for å dele kjøkken og bad med fremmede. 

Anonymkode: 68730...c0d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de 7000 får han dele seng med den han er glad i. Han disponerer kjøkken og bad med et menneske han kjenner godt.  Han får sikkert ha klærne sine i felles klesskap og kommode,  og han deler matbudsjett med partneren sin.  Han kan sikkert slenge seg ned i sofaen og se på tv. Han kan kanskje også ha kompiser på besøk. Alt dette for 7000 kroner! Synes det er billig! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har det blitt distanse mellom kjæreste paret? det er vel det vesentlige nå. 

Og er det foreldrene som har tenkt å betale leie prisen på bolig for sønnen?

Anonymkode: 678d5...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...