Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vær glad for at de ikke kjøpte sammen. Slike forhold blir slutt før studiet er over. Nå står sønnen din fritt, uten å binde seg til noe. Han kan gjerne leie hos henne, så han kan flytte ut om 0,5 mnd -2 år, uten forpliktelser. Skriv leiekontrakt! 

Anonymkode: a7bca...f91

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Obs, har ikke lest hele tråden.

Synes sønnen deres bør sjekke ut andre alternativer før han sier ja til å bo der. For det valget som er tatt over hodet hans, når de hadde planer om å kjøpe noe sammen, men hun velger å kjøpe alene er stygt gjort. Hun kunne jo kjøpt sammen med han: og da en enda større leilighet der hun hadde eid en større andel enn han (så delt fellesutgifter, lån osv etter eierandelen), begge har da naturlig mulighet for verdiøkelse over tid. Sønnen taper på at kjæresten valgte å kjøpe alene uten han. Alt våset om at han må betale mer for å bo andre steder stemmer ikke nødvendigvis. Kjenner flere i Oslo som betaler mindre enn 7000,- kroner. Å bo alene er dyrt, men om han bor med andre kan han få det rimeligere enn de 7000,- kronene. Som enkelte andre har nevnt er dette et tillitsbrudd fra kjæresten hans, det er ikke vanlig å legge planer om å kjøpe sammen i et forhold og bare kjøpe en bolig alene, selv med arv.

Anonymkode: ad922...3df

Enig. Jeg bor i Oslo og leier, alle jeg kjenner som bor med venner/kollektiv betaler 4-6000 i mnd, ofte inkludert strøm, flere av dem har funnet bolig siste 12 mnd. Da har du gjerne et stort rom for seg selv og deler kjøkken/bad. Noen har også felles stue i tillegg. Bor man rett utenfor bygrensen kan man leie en ett-roms for seg selv, fra 6-8000 i mnd må betale en sone ekstra for mnd kort, men fortsatt gangavstand til tbane eller sentral busslinje. Å betale 17k i leie for en sentral leilighet er for spesielt interesserte med god lønn.

Synes også det er rart å trashe TS. Dette handler ikke om utidig innblanding fra hans foreldre, men at han, som ung voksen, har gått på sin første samlivssmell, og søker råd hos sine foreldre. Det kunne jeg også gjort på den alderen, men skjønner jo nå at jeg tydeligvis har et nærere forhold til familien enn snittet i denne tråden.

Jeg hadde råda guttungen til å ta et steg tilbake og finne seg noe eget. Det kan bli rimeligere, og dama hans har uansett mer lojalitet med foreldrene enn med han. Det er normalt og greit for alderen,  men da bør han heller speile det, så han ikke går på enda en smell.

Når det gjelder utfordringer med kollektiv er han nettopp i den alderen hvor det er på tide med slike erfaringer, og dette er sunn læring og dannelse. Fordelen med denne boformen er at man ofte har oppsigelse og mange må flytte litt rundt før de finner sin gjeng. Han kan også skrive seg på liste for studentbolig, og bo i kollektiv mens han venter på plass.

Anonymkode: d3963...954

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som en elendig deal for ham, trangere, NULL privatliv og dyrere eller like dyrt som å leie seg et rom et Nnet sted.  Hadde betalt max 5000 inkludert strøm om jeg var ham.

 

Anonymkode: 969bd...1f

 

Du mener sønnen hadde fått mer privatliv hvis han hadde eid samme leiligheten med kjæresten? 
 

32kvm er da vitterlig ikke trangere enn et rom på 6kvm, og dele kjøkken og bad med ukjente mennesker. 

Anonymkode: cf31d...b7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har ordner med lån til ham, hvorfor kan han ikke kjøpe seg inn i hennes leilighet?

Anonymkode: b267f...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snakker om halvparten av rentene, hva begrunner dere dette med? Vi har et boliglån på 30.000 i måneden og fellesutgifter på 8000? Stor og ny familieleilighet, men likevel... å snakke om halvparten av ditt og datt skjønner jeg ikke begrunnelsen for.

Etter mitt syn er markedsleie:1/3 av 17000-22% (fordi man skatter 22% av leieinntekter med mindre man bor i leiligheten selv) og en venninne ville neppe betalt halvparten av 17000 (for et par er det annerledes).

Om internett og varmt vann er inkluderert i fellesutgiftene burde han dekke det. Utskiftninger av hvitevarer med mer øker verdien på boligen, det nå kjæresten og foreldrene stå for.

Endret av Josephine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

g. Bor man rett utenfor bygrensen kan man leie en ett-roms for seg selv, fra 6-8000 i mnd må betale en sone ekstra for mnd kort, men fortsatt gangavstand til tbane eller sentral busslinje.

Man må langt utenfor Oslo med lang pendling for å få en ett-roms til 6-8000. Hvor tenker du man finner det. Bor selv 15 min med bil fra Oslo. Her ligger knøttsmå hybler på rundt 10000. Toroms (1 soverom) fra 11/12000 og oppover.

Informer gjerne om hvor du finner leilighet til den prisen.

Anonymkode: be851...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20 år siden jeg hadde rom i kollektiv midt i Oslo. Betalte 6000 i måneden. 

Og da hadde jeg bolig hvor jeg fikk dele kjøkken med 3 andre. Vaske bad som 3 andre brukte. Kunne ikke gå naken fra badet til soverommet. Og folk hadde folk på besøk som jeg ikke hadde interesse av å bli kjent med. Fester hver helg.. 

Å bo med kjæreste er jo mye bedre på alt! 

Anonymkode: 07543...297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man må langt utenfor Oslo med lang pendling for å få en ett-roms til 6-8000. Hvor tenker du man finner det. Bor selv 15 min med bil fra Oslo. Her ligger knøttsmå hybler på rundt 10000. Toroms (1 soverom) fra 11/12000 og oppover.

Informer gjerne om hvor du finner leilighet til den prisen.

Anonymkode: be851...cdd

Både på Romerike- og Bærum-siden. 25-40 minutter med kollektivt til Oslo S. Men disse ligger selvsagt aldri lenge på finn, eventuelt setter man inn Ønskes Leid. 

Anonymkode: d3963...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man må langt utenfor Oslo med lang pendling for å få en ett-roms til 6-8000. Hvor tenker du man finner det. Bor selv 15 min med bil fra Oslo. Her ligger knøttsmå hybler på rundt 10000. Toroms (1 soverom) fra 11/12000 og oppover.

Informer gjerne om hvor du finner leilighet til den prisen.

Anonymkode: be851...cdd

Nortensrud og Lindeberg, i følge et innlegg lenger opp her. Det er visst forskjellige definisjoner på hva det vil si å bo i byen....

Anonymkode: 8f875...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde valgt 7000kr med kjæresten over alt dette

Anonymkode: b00f6...9a1

Jeg hadde valgt eget rom og en sjangse til å bli kjent med nye mennesker. Gøy! Elsket å bo i kollektiv da jeg var student.

Ville ikke bodd med en kjæreste som allerede har en fot godt utenfor forholdet.

Anonymkode: cdf6d...d87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde valgt eget rom og en sjangse til å bli kjent med nye mennesker. Gøy! Elsket å bo i kollektiv da jeg var student.

Ville ikke bodd med en kjæreste som allerede har en fot godt utenfor forholdet.

Anonymkode: cdf6d...d87

Jeg hadde valgt kollektiv og eget rom i byen. Og det koster langt mer enn eksemplene over her...

Anonymkode: 8f875...f3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som 8 500 kr på Uranienborg/Majorstuen?

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=355162040&ci=8

Anonymkode: cdf6d...d87

Det er prisen TS har oppgitt at han må betale for å bo sammen med vennene sine, ja. Og jeg tror det hadde vært den beste løsningen, selv om det blir mye dyrere for han. For denne bitterheten over kjærestens valg blir ikke så lett å svelge, og det kommer til å tære på forholdet. Da er det mye bedre at en bolighai får dekket alle rentekostnadene sine og vel så det, enn at kjæresten får et lite bidrag til utgiftene sine...

Det er faktisk ikke sagt med ironi. Slike forhold, hvor den ene har penger og den andre ikke, er kjempevanskelige. Det er ikke noe 20 år gamle ungdommer burde bruke så mye tid og energi på. Han blir voksen fort nok, og da kan han etterhvert kjøpe seg et krypinn på Lørenskog eller Ski, som alle andre i hans situasjon. Han burde ikke gjøre seg avhengig av en kjæreste for å komme inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 8f875...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Velger glatt 7000kr enn noen av de der. 
 

Enkelte av leilighetene befinner seg langt ut i gokk på feil side. Ta t-bane etter klokken 21 i helgene så risikerer man å bli rana. Sjekk de siste skyteepisoden i Oslo så har du leilighetene. 
 

Et par linker ligger riktignok på riktig side av byen og sentralt, men deler rom med 8 andre??? Om noen liker det så for all del. 
 

 

Anonymkode: cf31d...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg hadde valgt eget rom og en sjangse til å bli kjent med nye mennesker. Gøy! Elsket å bo i kollektiv da jeg var student.

Ville ikke bodd med en kjæreste som allerede har en fot godt utenfor forholdet.

Anonymkode: cdf6d...d87

Kjæreste som selv svigermor beskriver som veldig arbeidssom og påskrudd, og som nå i tillegg eier en leilighet til 3mill+ i Oslo. 

Og som han selv ønsker å bo med tross hva foreldrene hennes gjorde her.

Jada, han finner sikkert noe bedre 😅

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjæreste som selv svigermor beskriver som veldig arbeidssom og påskrudd, og som nå i tillegg eier en leilighet til 3mill+ i Oslo. 

Og som han selv ønsker å bo med tross hva foreldrene hennes gjorde her.

Jada, han finner sikkert noe bedre 😅

Anonymkode: b00f6...9a1

Hun er en voksen kvinne på 20 år. Kan ikke skylde alt på foreldrene.

Anonymkode: cdf6d...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er en voksen kvinne på 20 år. Kan ikke skylde alt på foreldrene.

Anonymkode: cdf6d...d87

Men i og med at sønnen til TS er gutt er det helt ok at hun har sterke meninger om hva han skal betale i husleie 😂

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er 20 år siden jeg hadde rom i kollektiv midt i Oslo. Betalte 6000 i måneden. 

Og da hadde jeg bolig hvor jeg fikk dele kjøkken med 3 andre. Vaske bad som 3 andre brukte. Kunne ikke gå naken fra badet til soverommet. Og folk hadde folk på besøk som jeg ikke hadde interesse av å bli kjent med. Fester hver helg.. 

Å bo med kjæreste er jo mye bedre på alt! 

Anonymkode: 07543...297

Problemet er:

"Skal vi begge studere i Oslo til høsten" 

"Ja, tenk da kan vi bo sammen, hadde det ikke vært herlig" 

"Skal vi leie eller kjøpe?" 

"Kanskje vi skal kjøpe sammen?" 

.... 

"Mamma og pappa har hjulpet meg å kjøpe leilighet, du skal betale 7000 per måned til meg i måneden" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...