Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han må nesten finne ut hva han er villig til selv, men jeg hadde ikke vert fan av foreldrene hennes etter dette. 

Anonymkode: df5f7...e3c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man er mindre bitter om man flytter inn i et crap kollektiv med ukjente, og dårlig isolasjon. Enn en finere leilighet sammen med kjæresten. Bare for å illustrere et poeng.

Ok...

Anonymkode: b00f6...9a1

Flytte inn hos utleier, med de facto mulighet å ikke avholde kravene i loven om bland annet oppsigelsestid, og en generell rotete økonomistyring i forholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun hadde ikke fått leid ut til noen som helst andre enn kjæresten sin, det er en liten leilighet med ETT soverom!!

Anonymkode: 07a06...5ae

Men han kan allikevel ikke forvente å bo der omtrent gratis. Som jeg skrev må alle betale for å bo, men det er vanlig å la en kjæreste få en rimeligere pris, enn det han/hun måtte ha betatalt for å leie et liknende sted, slik at begge vil tjene på å bo sammen. I et kollektiv ville han hatt større leilighet og eget rom, men ha delt kjøkken, stue og bad med flere andre. Kanskje vil han bo bedre i en mindre leilighet med kun kjæresten, men det er jo opp til han.

Problemet i denne saken er først og frems at avtalen de hadde om at de skulle kjøpe sammen ble brutt. Prisen må de også  bli enige om, hennes foreldre kan ikke fastsette en pris. Dersom de går ut fra 7, og han mener 5, kan de jo vurdere at han betaler feks 6000, men det viktigste er jo at ting snakkes om og ikke bare blir bestemt over hodet på han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som de har belaget seg på at han skal betale så mye i leie, mtp at hun skal betale 19000 per mnd. 

Anonymkode: 092ed...3dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, *madikken* said:

De har hatt noen runder med dette, men er sammen enda og vil bo sammen. Det er ikke vår rolle å si slikt, føler vi. Vi har dog rådet ham til å være varsom og obs på økonomiske situasjoner i forholdet fremover. 

Men er kjæresten hans avhengig av hans leieinntekt for å ha råd til å eie leiligheten? Eller klarer hun å betjene hele sulamitten alene ink strøm,mat, Internett osv ? For om hun ikke klarer det og er helt avhengig av at deres sønn faktisk bidrar med disse 7000 kr er ståa veldig anderledes. 

Før det første så er det veldig ufint av henne og foreldrene og bare kjøpe vel vitende om at de faktisk er avhengig av leieinntektene fra din sønn, hadde leiligheten hatt 2 soverom hadde hun kunnet leige ut til hvem som helst.

2. Din sønn får ikke være med å bestemme på hvor han skal bo, pris eller egentlig ha noe han skal ha sagt, han blir rett og slett kjørt over.

3. Om de er helt avhengig av leieinntektene fra deres sønn så burde han heller vurdere å si at da kjøper han sammen med noen kompiser, flytter i kollektiv eller at han kjøper seg inn i leiligheten hennes nå, om hun ikke klarer å betjene lånet på egenhånd så er hun nok ganske presset økonomisk i og med at hun ikke kan leie ut til noen andre siden leiligheten bare har et soverom. Mulig foreldrene hennes også innser at det kan bli en dyr affære om de da må hjelpe henne med de pengene din sønn egentlig skulle ha betalt i leie at de faktisk innser at den beste økonomisk løsningen er at din sønn faktisk kjøper seg inn i leiligheten 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be han la kjæresten betale for boligen selv. Er hun ikke klar for felles kjøp og holder på slik bak hans rygg, skal hun heller ikke få fordelene. Be han leie, de kan flytte sammen når hun er klar for den forpliktelsen. Makan!

Anonymkode: e47ab...d05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kjæresten og foreldrene brukte 3 dager på å kjøpe leilighet. Hvor lang tid brukte paret på å lete? Hadde de fått finansieringsbevis eller lån fra banken? 
 

Kanskje lå det i fremtidsplanene deres. Det er ingen som vet. 
 

Jeg synes sønnen får en god deal og får disponere hele leiligheten. Han får alternativ leie et rom og dele kjøkken og bad med 4 fremmede. Det er kanskje bedre og dyrere. 
 

Livet er full av skuffelser og sønnen kan liksågodt bare ta seg sammen og forhåpentligvis ta et fornuftig valg. 

Anonymkode: cf31d...b7b

Ingen tvil om at foreldrene til jenta har planlagt dette lenge, ordnet finansieringsbevis osv. De sa garantert ifra til gutten og moren hans i øyeblikket de hadde bestemt seg for hvilken leilighet de skulle kjøpe. Utrolig dårlig gjort. Og hun kan jo ikke leie ut til noen andre enn ham, da det kun er ett soverom. Skikkelig backstabbing.

Har dere hørt om han i det minste kan kjøpe seg inn?? Hvis det blir slutt så har de jo åpenbart midler til å kjøpe ham ut igjen. Det fremstår som det eneste fornuftige og rettferdige i mine øyne. 

Anonymkode: 07a06...5ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (15 timer siden):

Renter er ikke kostnader for å bo, men det det koster å låne penger. Sønnen låner ingen penger, og skal ergo heller ikke betale for det. 

Hahahaha! 

Anonymkode: f4786...8a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har nok ikke basert seg på leieinntekter for å få lån. Det er såpass strengt nå at da må du dokumentere den inntekten før du tar opp lånet. Det har de åpenbart ikke gjort, siden sønnen fikk tilbudet først etter at lånet ble tatt opp

Vi er mange som har råd til å få ungene våre inn på boligmarkedet i Oslo. Vi vurderte å gjøre det med vår sønn. Hvis han ikke klarte utgiftene, så betaler selvfølgelig vi…

Vi valgte å ikke gjøre det, fordi han fikk seg kjæreste uten egenkapital. Vi ville se hvordan forholdet utvikler seg, før vi blandet oss inn økonomisk. De bor derfor i en kjip studentleilighet. Når de er ferdige, så skal vi se hvordan vi kan hjelpe dem begge, på en måte som ikke får kjæresten til å føle seg dritt.

Hadde vi ikke likt kjæresten, så hadde vi kjøpt leilighet til han. Da hadde vi effektivt skviset ut jenta hans. Tipper det er noe sånt som foregår her også. Og følelsene for denne gutten blir nok ikke noe varmere når foreldrene til jenta finner denne tråden😅

Anonymkode: 8f875...f3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Foreldrene hjalp henne fordi de ikke ville at de skulle kjøpe ilag. Da får han garantert ikke kjøpe seg inn. 

Anonymkode: df5f7...e3c

Så de vil ikke det, men de vil han skal leie? Når han selv ville kjøpe? Da går de utifra at de skal få i pose og sekk, altså at datteren kjøper alene til tross for hva ungdommene ønsket, og så skal de bruke gutten som leieinntekt. Flott start på et nydelig samliv...dette er ike en omsorgsfull familie ihvertfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til utspekulerte svigerforeldre. Tenk på hva de finner på senere.. Her handler det om å tenke på seg selv og sine, og bruke de som evt står tilgjengelig for å bli brukt. Håper ts og de støtter opp og finner gode løsninger til sin sønn. Blir sur jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Høres litt ut som de har belaget seg på at han skal betale så mye i leie, mtp at hun skal betale 19000 per mnd. 

Anonymkode: 092ed...3dc

Neppe.

Foreldre som støtter her. Er ganske vanlig at de tar kostnaden også, for å få barna inn på boligmarkedet tidlig. Og da forstår jeg at de ikke vil sponse at han bor gratis på toppen. 

At de skulle kjøpe sammen tar jeg med en klype salt. Hun er tydeligvis avhengig av foreldrene, og han har ikke nok til å kjøpe et lite krypinn alene en gang. Jeg og samboeren fablet også om slikt da vi var 20. 

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (3 minutter siden):

Makan til utspekulerte svigerforeldre. Tenk på hva de finner på senere.. Her handler det om å tenke på seg selv og sine, og bruke de som evt står tilgjengelig for å bli brukt. Håper ts og de støtter opp og finner gode løsninger til sin sønn. Blir sur jeg. 

Om jeg var 20 og ville kjøpe med kjæresten med egenkapital fra foreldre, så håper jeg virkelig de hadde satt foten ned.

De fleste forhold ender i brudd i den alderen. Og så sitter du der med en bolig ingen klarer å overta, og som må selges på et ugunstig tidspunkt, også gjerne før de har bodd der lenge nok til at det er verdistigning. Og plutselig er hele egenkapitalen du hadde råd til å sponse barnet ditt med borte. 

Anonymkode: b00f6...9a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (15 timer siden):

Renter er ikke kostnader for å bo, men det det koster å låne penger. Sønnen låner ingen penger, og skal ergo heller ikke betale for det. 

Du er vel kanskje en av disse som ikke forstår hvorfor utleieleiligheter nå øker i pris, nå som renta er så høy? 
 

Eller tenker du at eier av leiligheten skal dekke rentekostnadene og gå i dundrende minus hver måned? 

Anonymkode: af1de...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er jo helt ugreit. At hun kjøpte alene når de hadde avtale om å kjøpe sammen. Personlig hadde jeg revurdert hele forholdet. Men uansett ikke noe du som mor/svigermor har noe med.

Anonymkode: 6bb47...ff1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjæresten og foreldrene brukte 3 dager på å kjøpe leilighet. Hvor lang tid brukte paret på å lete? Hadde de fått finansieringsbevis eller lån fra banken? 
 

Kanskje lå det i fremtidsplanene deres. Det er ingen som vet. 
 

Jeg synes sønnen får en god deal og får disponere hele leiligheten. Han får alternativ leie et rom og dele kjøkken og bad med 4 fremmede. Det er kanskje bedre og dyrere. 
 

Livet er full av skuffelser og sønnen kan liksågodt bare ta seg sammen og forhåpentligvis ta et fornuftig valg. 

Anonymkode: cf31d...b7b

Jeg synes det høres ut som en elendig deal for ham, trangere, NULL privatliv og dyrere eller like dyrt som å leie seg et rom et Nnet sted.  Hadde betalt max 5000 inkludert strøm om jeg var ham.

anonym111111 skrev (36 minutter siden):

Men han kan allikevel ikke forvente å bo der omtrent gratis. Som jeg skrev må alle betale for å bo, men det er vanlig å la en kjæreste få en rimeligere pris, enn det han/hun måtte ha betatalt for å leie et liknende sted, slik at begge vil tjene på å bo sammen. I et kollektiv ville han hatt større leilighet og eget rom, men ha delt kjøkken, stue og bad med flere andre. Kanskje vil han bo bedre i en mindre leilighet med kun kjæresten, men det er jo opp til han.

Problemet i denne saken er først og frems at avtalen de hadde om at de skulle kjøpe sammen ble brutt. Prisen må de også  bli enige om, hennes foreldre kan ikke fastsette en pris. Dersom de går ut fra 7, og han mener 5, kan de jo vurdere at han betaler feks 6000, men det viktigste er jo at ting snakkes om og ikke bare blir bestemt over hodet på han. 

De kan kreve hva de vil i leie, og han kan takke nei om han vil, så får de betale kostnadene sine selv.

19-20-åringer burde uansett ikke være samboere, men heller leve livet litt denne perioden.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså dette er jo helt ugreit. At hun kjøpte alene når de hadde avtale om å kjøpe sammen. Personlig hadde jeg revurdert hele forholdet. Men uansett ikke noe du som mor/svigermor har noe med.

Anonymkode: 6bb47...ff1

Når sønnen spør sin mor om råd så har hun da lov å ha en mening! 

Og JEG synes hun bør råde ham til å heller leie en hybel til 5000 kroner og dele kjøkken og bad med noen andre, enn å finansiere kjæresten sin økonomiske investering etter at hun gikk bak ryggen hans.

Anonymkode: 969bd...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som en elendig deal for ham, trangere, NULL privatliv og dyrere eller like dyrt som å leie seg et rom et Nnet sted.  Hadde betalt max 5000 inkludert strøm om jeg var ham.

De kan kreve hva de vil i leie, og han kan takke nei om han vil, så får de betale kostnadene sine selv.

19-20-åringer burde uansett ikke være samboere, men heller leve livet litt denne perioden.

Når sønnen spør sin mor om råd så har hun da lov å ha en mening! 

Og JEG synes hun bør råde ham til å heller leie en hybel til 5000 kroner og dele kjøkken og bad med noen andre, enn å finansiere kjæresten sin økonomiske investering etter at hun gikk bak ryggen hans.

Anonymkode: 969bd...1f7

Lykke til med å finne hybel i Oslo til 5000. Alternativet, i følge TS, er hybel til 8500. Litt dyrere enn å leie hos kjæresten, men han får oppleve studentlivet. Det tror jeg er bedre for alle parter.

Det er ikke lett å få til et samliv hvor partene har helt forskjellig forutsetninger økonomisk. Her har vi tydeligvis ei jente med ressurssterke foreldre, og en gutt fra en helt vanlig familie. Det vil alltid føles feil

Anonymkode: 8f875...f3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som en elendig deal for ham, trangere, NULL privatliv og dyrere eller like dyrt som å leie seg et rom et Nnet sted.  Hadde betalt max 5000 inkludert strøm om jeg var ham.

De kan kreve hva de vil i leie, og han kan takke nei om han vil, så får de betale kostnadene sine selv.

19-20-åringer burde uansett ikke være samboere, men heller leve livet litt denne perioden.

Når sønnen spør sin mor om råd så har hun da lov å ha en mening! 

Og JEG synes hun bør råde ham til å heller leie en hybel til 5000 kroner og dele kjøkken og bad med noen andre, enn å finansiere kjæresten sin økonomiske investering etter at hun gikk bak ryggen hans.

Anonymkode: 969bd...1f7

5000?🤪

Anonymkode: cf31d...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

student, og skal betale alene boliglån? hun er helt avhengig av at kjæresten flytter inn. 

Anonymkode: 678d5...1e0

Strengt tatt foreldrene hennes som er avhengige av at han flytter inn. Det er de som må ta kostnaden når datra ikke kan betjene lånet.

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp en egen leilighet til han som dere kan leie ut.

Anonymkode: bed81...c9f

God ide, hvis man ser bort fra at de ikke kan kjøpe i borettslag, han må skatte av leieinntektene, og leieinntektene kan påvirke hvor mye lån som gjøres om til stipend.

Anonymkode: adfcf...928

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...