Gå til innhold

Hvordan henge stanga i taket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se bilde:

Jeg ska henge opp en pull-up stang:

https://www.24hshop.no/sport-trening/treningsapparater-treningsredskap/chins-stang-for-tak-1?gad_source=1&gbraid=0AAAAADhv47YCngrI4PG22NI_B7rnxjfHE&gclid=Cj0KCQjw1qO0BhDwARIsANfnkv-KUApArAStgo7wlCTDBnYubSnNtuP-r62T_x3yR36hwnjsg0pSNpAaAvNIEALw_wcB

Se også bilde. Størrelsen på overflaten er 18x7cm. Jeg får ikke festet alle tre hullene i standeren, så jeg må velge. Jeg velger da de to hullene nederst. Da gjenstår det tredje, øverste hullet. Det vil jo bare ha et feste rett i takplaten. Jeg tenkte derfor å skru opp en tverrbjelke mellom standerne, og så skru fast den sorte (se bilde) i bjelken. Men, finnes det en annen løsning? Kan jeg bruke en bjelke på 20 cm (2 cm lengre enn den sorte), feste den i standeren i taket. Feste den storte i bjelken og i standeren med de to sorte hullene, og det ene hullet i bjelken utenfor standeren? Se bilde. Rød er stander og blå er bjelken. Sort er der jeg skrur fast den sorte i. Spørsmålet er jo delen av bjelken som ikke er festet i standeren vil knekke? Det må jo tåle rundt 120kg. 

 

Skjermbilde 2024-07-06 kl. 18.31.59.png

Skjermbilde 2024-07-06 kl. 18.43.11.png

Anonymkode: 9a69d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen som har peiling?

Anonymkode: 9a69d...b9f

Du skrur braketten fast i en bit 2x6 tom du skrur mellom to stendere, da bør det holde og du bruker selvsagt skruer med mutter på oversiden til å feste braketten i 2x6en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (2 timer siden):

Du skrur braketten fast i en bit 2x6 tom du skrur mellom to stendere, da bør det holde og du bruker selvsagt skruer med mutter på oversiden til å feste braketten i 2x6en.

Takk!

Hvis jeg skal bruke skuer med mutter, så må jeg senke mutteren i 2x6 på siden av 2x6 som skal i taket? 

Anonymkode: 9a69d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk!

Hvis jeg skal bruke skuer med mutter, så må jeg senke mutteren i 2x6 på siden av 2x6 som skal i taket? 

Anonymkode: 9a69d...b9f

Forstår ikke helt hva du mener men jeg mener i bit 2x6  kanskje 75 cm lang som festes med to stk kraftige treskruver i stenderne på begge ender..Braketten fester du på 2 x6en før du skrur den i stenderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (12 minutter siden):

Forstår ikke helt hva du mener men jeg mener i bit 2x6  kanskje 75 cm lang som festes med to stk kraftige treskruver i stenderne på begge ender..Braketten fester du på 2 x6en før du skrur den i stenderne.

Enig. Jeg skrur fast 2x6 i hver ende. Men hvordan skal jeg feste braketten til 2x6 med skrue med mutter? Jeg tenker jeg skulle skru fast braketten i 2x6 med kraftige treskruer. Men skrue med mutter vil nok være sterkere. 2x6 skal jo festes i taket, så verken skruehodet eller mutter kan stikk ut fra 2x6. Derfor jeg tenker jeg må senke skruehodet eller mutteren i 2x6. Henger du med?

Anonymkode: 9a69d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror egentlig jeg ville ha bygget et eget stativ til denne for å unngå belastning på bjelkene og dermed bedre kontroll. 2x6 over og kanskje 4x4 på hver side ned på gulv (evnt to stykk 2x6 på hver side så man bare trenger å skaffe en materialtype).  Alt kan jo skrus fast i vegg og tak for å stå rolig, men belastningen nedover fordeles på sidestolpene. 

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig. Jeg skrur fast 2x6 i hver ende. Men hvordan skal jeg feste braketten til 2x6 med skrue med mutter? Jeg tenker jeg skulle skru fast braketten i 2x6 med kraftige treskruer. Men skrue med mutter vil nok være sterkere. 2x6 skal jo festes i taket, så verken skruehodet eller mutter kan stikk ut fra 2x6. Derfor jeg tenker jeg må senke skruehodet eller mutteren i 2x6. Henger du med?

Anonymkode: 9a69d...b9f

Ja og er enig. Senk skruehodet i 2x6 fra oversiden..du borrer de tre hullene gjennom så borrer du f.eks 3mm hull en cm ned i runde rundt oversiden så er det bare å slå inn bolten med hammer til den flukter med 2x6 en..skru fast braketten med muttere og skive fra nedsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (9 timer siden):

Tror egentlig jeg ville ha bygget et eget stativ til denne for å unngå belastning på bjelkene og dermed bedre kontroll. 2x6 over og kanskje 4x4 på hver side ned på gulv (evnt to stykk 2x6 på hver side så man bare trenger å skaffe en materialtype).  Alt kan jo skrus fast i vegg og tak for å stå rolig, men belastningen nedover fordeles på sidestolpene. 

Takk for tips! Stanga har jo 6 festepunkt, dessuten er en beregnet for å henge i tak. Tror nok fordeling av vekt blir god. Dessuten kjøpte jeg denne for tak da jeg ikke har mulig å henge på vegg. 

Anonymkode: 9a69d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (8 timer siden):

Ja og er enig. Senk skruehodet i 2x6 fra oversiden..du borrer de tre hullene gjennom så borrer du f.eks 3mm hull en cm ned i runde rundt oversiden så er det bare å slå inn bolten med hammer til den flukter med 2x6 en..skru fast braketten med muttere og skive fra nedsiden.

Jepp, da er vi enige. Takk og bukker! Må ut og kjøpe lang nok 2x6. 

Anonymkode: 9a69d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...