Gå til innhold

Er kollegaer viktig for trivsel?


Anbefalte innlegg

Kunne du jobbet alene? Er kollegaer en kilde til stress eller trivsel for deg?

Vurderer å søke på en jobb hvor man kun har én kollega. Er dette nok sosialt eller blir man fort ensom? Kunne du trivdes med selvstendig arbeid?

 

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kunne jeg godt ha gjort, men det vil jo variere fra person til person.

Hvis du er supersosial, vil du kanskje ikke trives så godt med bare én kollega. Og så kan det jo hende at man ikke kommer så godt overens med den ene personen, hvordan takler man det? 

Det blir vel en avveining den enkelte må ta. Hvis jobben er veldig spennende, ev. at man virkelig trenger pengene, er man jo mindre kresen på arbeidsmiljø og ev. kolleger.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på. Er man i en høyere posisjon, er det da ikke så viktig. Men hvis man jobber på gulvet, kan det så klart være viktig å ha kollegaer som støtter deg.

Anonymkode: 72af6...f48

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber helt selvstendig og trives med det. Men jeg jobber med mennesker time etter time gjennomdacen, så det blir en del sosial kontakt gjennom det, og som er en del av årsaken til at jeg synes der blir mye å forholde seg til kolleger i tillegg. Hadde jeg jobbet med ting, eller saker, uten menneskelig kontakt, ville jeg ønsket noen hyggelige kolleger.

Anonymkode: eaa39...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer litt an på. Er man i en høyere posisjon, er det da ikke så viktig. Men hvis man jobber på gulvet, kan det så klart være viktig å ha kollegaer som støtter deg.

Anonymkode: 72af6...f48

Tja. Jeg er i «høyere posisjon» og jeg har mye mer behov for kollega og støtte nå enn når jeg ikke var det. 

Anonymkode: a2141...f15

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig.

Gikk fra en veldig sosial jobb og stilling hvor vi var mange "på gulvet". Til en høyere posisjon hvor det ikke er noen som gjør det samme som meg. Jeg har kolleger på "mitt nivå" også, men de jobber med andre ting og det er travlere. Gir ikke noen mening å gå å henge i dørkarmen deres når vi ikke kan diskutere jobb, da må det isåfall tas i pausen.

Jeg savner det sosiale såpass at det er mulig det (i tillegg til ugunstige arbeidstider) vil få meg til å gå tilbake til noe mer likt det jeg gjorde før, selv om jeg kan forvente lønnsnedgang. Tilbringer såpass mye tid på jobben, og teamfølelsen var tydeligvis viktigere for meg enn hva jeg forventet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollegaer er stor kilde for trivsel for meg. Mange har blitt nære venner og det er på grunn av dem jeg alltid gleder meg til å gå på jobb 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det både og. Det er veldig fint å komme på jobb og bli møtt med et smil og et "hei". Men noen kollegaer er også en utfordring å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er avhengig av yrke. Jeg jobber som lærer, og er helt avhengig av gode kollegaer, spesielt de årene jeg har tøffe klasser. Gode kollegaer er de jeg kan sparre med, hjelpe meg med å finne løsninger og som kan gi moralsk og emosjonell støtte. 

Anonymkode: e8282...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (6 timer siden):

Kunne du jobbet alene? Er kollegaer en kilde til stress eller trivsel for deg?

Vurderer å søke på en jobb hvor man kun har én kollega. Er dette nok sosialt eller blir man fort ensom? Kunne du trivdes med selvstendig arbeid?

 

De er en kilde til stress om de er veldig vanskelige å samarbeid med. Feks om de gir voksen kjeft eller tar alt man sier personlig. 

Feks:  det forslaget fungerer ikke, fordi fargen skal ikke være rød. Å sorry det var bare et forslag altså!!! 

Anonymkode: 15c4e...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å jobbe alene, kollegaene jeg har nå er bare en kilde til stress. Late folk som gjør alt for å snike seg unna er ikke noe trivelig å jobbe med. 

Anonymkode: da878...5df

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig har jeg funnet ut. Har en selvstendig jobb, men er avhengig av god kontakt og godt samarbeid med andre.

Har flere ganger vært drittlei jobben min og søkt meg bort, men kollegaene er det som har fått meg til å bli….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber heller alene enn et sted med dårlig arbeidsmiljø. 

 

Anonymkode: 8e78a...57c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer annpå kollegaen, vil jo alltid møte noen man ikke liker så godt. Jobber godt selvstendig, men kan godt jobbe med andre om de er "Ok". Lette å omgås, noen har jo ikke antenner. Tror man er bestevenner fordi man jobber sammen.

Anonymkode: cad14...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobben jeg har nå så jobber jeg alene, treffer kun kollegaer på personalmøter og i vaktskifte. Og i de vaktskiftene så er jeg bare rundt de i ca. 15-30 minutter. Det syns jeg er veldig greit. Da får jeg sett de og skravle litt med de en liten stund. Trives kjempegodt med å jobbe alene.

Har også hatt andre jobber tidligere hvor jeg jobbet sammen med flere, f.eks. på sykehjem. Husker jeg kunne sjekke vaktlista på mobilen og se hvem jeg skulle jobbe med og kunne umiddelbart vite om det kom til å bli en grei dag eller en laaaang dag. Var noen kollegaer der som jeg absolutt ikke taklet å være rundt.

Den verste var ei som var ganske godt voksen som var veldig hyggelig og pratsom når du møtte henne på tur inn til sykehjemmet eller inne i garderoben. Men så snart hun kom opp og inn på avdelingen så forsvant smilet og hun ble bare en kommanderende og sur "kjerring" hele vakten, for å si det mildt. Men med en gang arbeidsdagen var over og hun gikk ut av avdelingen så ble hun en helt annen person igjen! Da kom smilet tilbake og hun var hyggelig og grei å prate med. Kunne stå og ha fine samtaler med henne mens vi skiftet om i garderoben etter vakta. Tror egentlig hun mistrivdes ganske mye i jobben og egentlig gledet seg til å bli ferdig og bli pensjonist. Syns det var synd, fordi det påvirket alle som var på jobb ganske mye at hun var så "sur" på jobb.

Så jeg mener at kollegaer absolutt påvirker arbeidsdagen veldig mye. Så jeg er veldig glad nå for at jeg slipper å forholde meg til kollegaer i jobben jeg har nå. Kollegaene jeg har nå er faktisk alle veldig trivelige personer, men jeg ser for meg at hvis jeg skulle jobbe med de hver dag ville jeg nok blitt lei av de og.

Anonymkode: 71795...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Mayer said:

Kunne du jobbet alene? Er kollegaer en kilde til stress eller trivsel for deg?

Vurderer å søke på en jobb hvor man kun har én kollega. Er dette nok sosialt eller blir man fort ensom? Kunne du trivdes med selvstendig arbeid?

 

Jeg er avhengig av at vi er en liten flokk, trenger ikke å være mange, men noen.

Det handler om å kunne sparre med noen for ideer, tanker, hva som skjer på arbeidsplassen av prosjekter/endringer/ønsker etc etc. Men jeg liker å jobbe med mine oppgaver alene.

 

Men folk er forskjellige, noen liker å være helt alene og andre klarer ikke å være alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer an på deg og dine behov. 

Anonymkode: 307f1...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nattevakt  og tilbringer en del tid på jobb, så ja, kollegaene er viktige. Har også jobbet alene, det kan bli lange netter innimellom. 

Anonymkode: 3b225...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sosiale er en viktig del av jobben min. Det betyr mye å kjenne at man er en del av et miljø, da det er snakk om så mange timer i uka. 

Har heldigvis en jobb der jeg kan velge mellom hjemmekontor og kontor fra dag til dag, til og med time til time. Og free seating, så du kan velge hvilken sone du sitter i. Og vi er mange, så det er lett å manøvrere rundt de du ikke har noe til felles med, og de som også har blitt venner privat. 

Liker hjemme-dagene på grunn av ro og konsentrasjon, og mye spart tid. Og kontordagene da det alltid er faglige diskusjoner i landskapet, noen å ta en kaffe med, og veldig hyggelige lunsjer. Det var et savn under korona. 

Anonymkode: 8df1c...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber alene. Trenger ikke det sosiale gjennom jobb. Bedre å være sosial på fritiden, med folk man har valgt. Dårlig arbeidsmiljø er verre for psyken, gjennom et langt arbeidsliv skal det mye til å ha god kjemi med alle. 

Anonymkode: 9319f...620

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...