Gå til innhold

Er det ok å dele treningsapparat på treningsrommet (mann/kvinne)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.
Dette har dessverre blitt et stort diskusjonstema hos meg, så jeg håper på litt fornuftige innspill i saken:

Jeg trener regelmessig på et lite treningsrom på bedriften der jeg jobber.
På grunn av plassbegrensning er det noe begrenset med treningsutstyr,
slik at vi tidvis må bytte på å bruke treningsapparatene når det er mange som trener samtidig.

Jeg trener som regel to muskelgrupper av gangen, og veksler mellom å trene to øvelser på to 
apparater av gangen.

For en tid tilbake benyttet jeg et ryggapparat og et benapparat samtidig, og vekslet mellom å bruke disse.
Da jeg var ferdig med et sett på benapparatet og skulle gjennomføre et nytt sett på ryggapparatet,
viste det seg at en kvinnelig kollega hadde fjernet vekten jeg brukte, og begynt å bruke apparatet.

Hva burde jeg ha gjort i dette tilfellet?
A - informert den kvinnelige kollegaen om at jeg brukte apparatet, så hun måtte vente til jeg var ferdig.
B - latt henne fortsette og funnet et annet apparat jeg kunne trene på i stedet.
C - informert om at jeg brukte apparatet, men at vi kunne trene på apparatet annenhver gang.

Jeg gikk for alternativ C og brukte benapparatet mens den kvinnelige kollegaen brukte ryggapparatet,
og benyttet meg av ryggapparatet mens den kvinnelige kollegaen hadde pause.
Etter at jeg var ferdig med disse settene, fortsatte jeg med mitt eget treningsopplegg på andre apparater.

Kan denne seansen karakteriseres som flørting? 
Vil du påstå at vi trente sammen ettersom vi benyttet samme treningsapparat etter tur? 
Var det totalt uakseptabelt å foreslå at vi kunne dele på treningsapparatet?
Ble det brutt noen form for gym-etikett i denne situasjonen?

For meg var dette egentlig en ikke-sak, men dessverre så har det blitt en stor diskusjon ut av det.
Takker derfor for bidrag og innspill!

Mvh. Petter

Anonymkode: 46f28...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativ C er helt vanlig gym-etikette på alle steder jeg har trent. 
 

Anonymkode: 6eb03...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan denne seansen karakteriseres som flørting? 
Vil du påstå at vi trente sammen ettersom vi benyttet samme treningsapparat etter tur? 
Var det totalt uakseptabelt å foreslå at vi kunne dele på treningsapparatet?
Ble det brutt noen form for gym-etikett i denne situasjonen?

For meg var dette egentlig en ikke-sak, men dessverre så har det blitt en stor diskusjon ut av det.
Takker derfor for bidrag og innspill!

Mvh. Petter

Anonymkode: 46f28...3b5

For å svare på de andre spørsmålene:

jeg ville ikke sett på dette som flørting 

Jeg ville ikke sett på det som at jeg trente sammen med den jeg delte apparatet med

jeg ser ikke på det som et uakseptabelt forslag, uavhengig av kjønn. 
 

og som allerede sagt, dette er helt vanlig etikette alle plassene jeg har trent. 

Anonymkode: 6eb03...63c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan iallfall ikke oppta to apparater samtidig og forvente at ingen andre bruker apparat A mens du bruker apparat B og vice versa! Hadde jeg møtt deg og du hadde bedt meg om å vente med et apparat som i utgangspunktet så ledig ut til du var ferdig hadde jeg brukt goooood tid på å bli ferdig!

Anonymkode: 19c50...48f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var flørting i seg selv. Du kunne sikkert vært flørtende samtidig som denne treningen foregikk.

Jeg ser ikke hva annet du kunne gjort enn å dele når dere var to stykker som skulle trene med samme apparat. Å kanskje har du helst ønsket at hun ventet til du var ferdig og ikke tok den iløpet av økten din? Men sånn er ikke livet bestandig.

Anonymkode: d5fc3...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvilken dag jeg selv hadde, og relasjon til den andre, så hadde jeg en dag kunne ha valgt løsning B, en annen dag løsning C.

Om jeg bare ønsket å være i min egen boble, eller den andre personen var en jeg ikke orket prate så mye med akkurat der og da, så hadde jeg sikkert valgt løsning B.

Ellers tror jeg at jeg ville valgt løsning C, men da trolig sagt det mer som et spørsmål - fortalt hvordan jeg brukte å trene, og så hørt om det var greit for den personen om jeg tok et sett mens den hadde pause fra det apparatet. Og så tilpasset egen adferd med det apparatet og resten av treningen til svaret.

Selv om det helt klart er mulig å formulere dette på en flørtende måte (avhengig av smil, blikkontakt, kroppsspråk, ordvalg m.m.), så tenkte jeg overhodet ikke på at det var noe flørtende i det du fortalte da jeg leste gjennom det.

Har dette blitt en greie på jobben din og du er beskyldt for å flørte?

Hvis dere videre avtalte å ta annenhver gang på samme apparatene, da kunne man kanskje sagt at dere fortsatte med å trene sammen, men det gjorde dere jo ikke, om jeg forstår deg rett.

Så lenge du spurte på en høflig måte var det helt greit å spørre! Jeg tipper at enkelte ikke liker å måtte bytte vekter til hvert sett, og at det er noe enkelte kan bli irritert over. En gang i tiden kunne jeg sikkert blitt det litt selv også, men jeg visste jo til og med da at jeg ikke hadde noen grunn til å være irritert. Men det jeg så var at jeg den gang ofte hadde mindre tid mellom settene enn andre, så slik sett gjorde deling av apparat at alt tok lenger tid for meg. Men trener man der andre trener, da tilpasser man seg!

Du har ikke brutt noen gym-etikette, slik jeg ser det! Om den andre synes det, kan det være at personen ikke egentlig er komfortabel med å trene der bare sammen med en mann, at det er noe slikt som ligger bak? Siden lokalet ikke er så stort? Et sted jeg jobbet for mange år siden var det en mye eldre mann i nabobedrift på samme hus som stadig la seg etter meg. Pga. det turde jeg aldri trene på felles treningsrom på huset hvis jeg ikke hadde avtalt med en annen kollega at vi skulle trene sammen, komme dit og gå samtidig.

Men om du aldri har flørtet med denne andre kollegaen, aldri oppført deg ufint mot kollegaen, og så blir beskyldt nå for å flørte på en ikke akseptert måte, da tenker jeg at det ikke er du som er på viddene i denne saken. Men det kan være andre ting som ligger bak at vedkommende reagerer, ting som ikke har noe som helst med deg å gjøre, men at du var uheldig å trigge gamle hendelser hos den personen.

Anonymkode: f9e92...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode innspill. Må bare informere om at det er ingen på jobb som har reagert på dette, det er kjæresten min som startet hele diskusjonen. Det skal også legges til at fordi jeg er 40+, mens den kvinnelige kollegaen var i 20-årene, så mener kjæresten min at situasjonen ikke var akseptabel, mens jeg mener at jeg løste situasjonen på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det siste du skrev så tenker jeg fremdeles at det du gjorde var akseptabelt (siden du ikke flørtet eller var for nærgående ellers) - men at din kjæreste kanskje har litt for stort problem med sjalusi?

Jeg skrev over her om han som gjorde at jeg ikke turde trene på felles treningsrom på huset der jeg jobbet. Jeg hadde ikke reagert om noen andre menn på det huset hadde gjort noe slikt som du gjorde (var noen hundre som jobbet på huset) - bare han som allerede på flere måter hadde tråkket over noen grenser mtp. å forsøke å få til et forhold med meg, som jeg ikke ville ha.

Tror du må finne ut hvorfor kjæresten din reagerer så sterkt på dette. Har hun opplevd noe guffent selv som hun blir minnet på av dette? Har hun grunn til å tro at du flørter med andre? Er hun veldig usikker på seg selv og opplever dette som en trussel? Er hun sjalu?

Anonymkode: f9e92...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke holde av apparater, ferdig snakket. Tren det det er ledig og la andre folk være. 

Anonymkode: 7db25...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjønn er 100% irrelevant. 

Anonymkode: 7db25...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 23.19):

Etter det siste du skrev så tenker jeg fremdeles at det du gjorde var akseptabelt (siden du ikke flørtet eller var for nærgående ellers) - men at din kjæreste kanskje har litt for stort problem med sjalusi?

Jeg skrev over her om han som gjorde at jeg ikke turde trene på felles treningsrom på huset der jeg jobbet. Jeg hadde ikke reagert om noen andre menn på det huset hadde gjort noe slikt som du gjorde (var noen hundre som jobbet på huset) - bare han som allerede på flere måter hadde tråkket over noen grenser mtp. å forsøke å få til et forhold med meg, som jeg ikke ville ha.

Tror du må finne ut hvorfor kjæresten din reagerer så sterkt på dette. Har hun opplevd noe guffent selv som hun blir minnet på av dette? Har hun grunn til å tro at du flørter med andre? Er hun veldig usikker på seg selv og opplever dette som en trussel? Er hun sjalu?

Anonymkode: f9e92...73b

Støtter dette. Det er kjæresten din som er ute å kjøre her.

Anonymkode: d2ffa...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...