Gå til innhold

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?


AnonymBruker

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?  

260 stemmer

  1. 1. Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?

    • Ja
      167
    • Nei
      93


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg synes ihvertfall det. Når min far var utro mot moren min da jeg var 10 år gammel rystet det meg og alle søskene. Han var ikke den store og kloke "far" lenger, han var noe mye mindre, en helt annen person enn jeg trodde. Virkelighets oppfatningen fikk ett støkk for å si det sånn og familien gikk nesten i oppløsning. Ja, en forelder som har vært utro kan fortsette å hjelpe til med leksenene, kjøre ungen til fotball trening, prøve å være en emosjonell støtte, men noe grunnleggende i relasjonen har blitt ødelagt. Det er ikke bare partneren som har blitt sveket, men også barna. Jeg vet at mange her har andre holdninger til dette og/eller har vært utro selv, så det blir interessant å lese resultatet.    

Anonymkode: 90e14...6d7

Når det er barn i bildet så vil det selvfølgelig påvirke familiedynamikken på en negativ måte. 

Ubetinget ja vil jeg si - de velger å ødelegge familien for egen egoisme. 

Anonymkode: a6867...0b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange vil kanskje si at en er en dårlig partner om en er utro, men at det ikke har noe å si for hvor god en er som forelder. Men utroskap vil rokke ved hele familien som institusjon og true barnets trygghet, så ja, du er indirekte en dårlig forelder hvis du er utro.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Det å være utro handler om å ikke følge noen helt grunnleggende etiske prinsipper, riktig løsning er å jobbe med forholdet eller å gå. Så i gjennomsnitt er utro foreldre mindre gode foreldre. 

Vet at dere som har vært eller er utro er uenige, men det gjør meg ingenting. Ta dere sammen og begynn å ta ansvar for deres liv. 

Jeg er enig i at det er mest riktig å jobbe med forholdet eller gå. 

Hvorfor er utro foreldre i gjennomsnitt mindre gode foreldre? Har du kilder som støtter påstandene dine? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man lyver ikke til barna sine om hvorfor man går i fra hverandre.

Dette er noe den utro part kan takke seg selv for. Man ødelegger altså forholdet til sine barn, fordi man var kåt. Ufattelig.

Anonymkode: f3e4c...9c6

Selvfølgelig lyver man. Mine to eldste barn skal aldri vite at mora dems var kronisk utro. Både jeg og min kone gjør det vi kan for å støtte opp under at de to skal ha best mulig relasjon til deres mamma. Er selvfølgelig helt uaktuelt å fortelle dem om hvorfor mamma og pappa ikke er sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (22 minutter siden):

Det er din mening. Det er ikke et svik mot foreldrerollen. Man kan være en god mamma eller pappa selv om. 

Kan du begrunne påstanden din? 

Er man en god mamma eller pappa hvis utroskapen ender i et opprivende samlivsbrudd, som det ofte gjør? Jeg tenker en god forelder som vil ut av forholdet sørger for å gjøre dette på en ryddig og respektfull måte. Man er ikke upåvirket som menneske og forelder i et samlivsbrudd og skyldes det utroskap kan det oppleves mye verre. Barn er ikke upåvirket av dette selv om de ikke involveres i de voksnes konflikt. 

Anonymkode: c8b64...e88

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at det er mest riktig å jobbe med forholdet eller gå. 

Hvorfor er utro foreldre i gjennomsnitt mindre gode foreldre? Har du kilder som støtter påstandene dine? 

 

Er meget rart hvis person i gjennomsnitt er like god foreldre hvis den ikke klarer å følge noen helt grunnleggende etiske prinsipper. Hvorfor klarer du ikke å se dette? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan være en fantastisk forelder selv om man er utro. Men man gjør et egoistisk valg som påvirker hele familien negativt. Det kunne sikkert gått dritt mellom foreldrene uansett, men det er nesten sikkert at det blir mye dårligere stemning av utroskap, og dermed mer negativ påvirkning på barna.

Så utroskap er ikke noe som avgjør om man er en god eller dårlig forelder. Men det havner uten tvil på «den negative siden» av ting man gjør som forelder. Så kan det være mange andre plusser som nuller ut den minusen, hvertfall mtp barna. Neppe for partneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Er meget rart hvis person i gjennomsnitt er like god foreldre hvis den ikke klarer å følge noen helt grunnleggende etiske prinsipper. Hvorfor klarer du ikke å se dette? 

Enig med deg. Jeg klarer heller ikke å se det. Folk gjør feil hele tida og er gode foreldre likevel! 
 

Folk som setter etiske prinsipper så høyt er fjernt for meg!

Alle har ikke vært utro. 

Men mange har løyet, stjålet, baksnakket - og de vet det er feil. Du er ikke en dårlig mor eller far av den grunn! Dårlig forbilde kanskje, men så lenge barna ikke vet det er du ikke det heller?  Så enkelt er det😆

Anonymkode: d7297...6c4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Jeg klarer heller ikke å se det. Folk gjør feil hele tida og er gode foreldre likevel! 
 

Folk som setter etiske prinsipper så høyt er fjernt for meg!

Alle har ikke vært utro. 

Men mange har løyet, stjålet, baksnakket - og de vet det er feil. Du er ikke en dårlig mor eller far av den grunn! Dårlig forbilde kanskje, men så lenge barna ikke vet det er du ikke det heller?  Så enkelt er det😆

Anonymkode: d7297...6c4

Så du tenker at foreldre som stjeler er i gjennomsnitt like gode foreldre som dem som ikke er tyver. Er helt merkelig hvis noen tror at vi mennesker ikke er en helhet som henger sammen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man være en god forelder, selv om man er utro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Slutt å projiser, ansvaret ligger hos deg 

Anonymkode: 90e14...6d7

Dette handler ikke om å projisere, og det er heller ikke det jeg gjør. Her må du argumentere bedre skal jeg klare å ta deg seriøst. 

Dette handler om å plassere ansvaret der det hører hjemme. Hos de voksne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fremmed fugl said:

Selvfølgelig lyver man. Mine to eldste barn skal aldri vite at mora dems var kronisk utro. Både jeg og min kone gjør det vi kan for å støtte opp under at de to skal ha best mulig relasjon til deres mamma. Er selvfølgelig helt uaktuelt å fortelle dem om hvorfor mamma og pappa ikke er sammen. 

Hvorfor var hun kronisk utro? 

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man lyver ikke til barna sine om hvorfor man går i fra hverandre.

Dette er noe den utro part kan takke seg selv for. Man ødelegger altså forholdet til sine barn, fordi man var kåt. Ufattelig.

Anonymkode: f3e4c...9c6

Det handler ikke om å lyve. Det handler faktisk om å beskytte barna sine. 

Hva godt gjør det barna å få greie på at den ene forelderen er utro? 

Ingenting! Det er som å stikke en kniv i hjertet dems. 

Så den utro part skal straffes altså? Er det det dette handler om? Så bruker vi barna i prosessen? 

Ufattelig spør du meg.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herregud. Det finnes MANGE dårlige foreldre der ute, foreldre som aldri har vært utro mot partneren sin, men som fremdeles er dårlige foreldre. Er det kun ett etisk prinsipp (altså trofasthet) som skal legges til grunn her? 

Anonymkode: 967e4...b47


Man kan være en god forelder selv om man er/har vært utro og man kan være en dårlig forelder selv om man er trofast, MEN man er definitivt en dårligere forelder (enn man ville vært) om man er utro. Utroskap er et egoistisk helvette som ødelegger familier

Anonymkode: 7b028...49f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hannah80 said:

Selvfølgelig kan man være en god forelder, selv om man er utro. 

Det er ikke spørsmålet, spørsmålet er om man er dårligere og svaret er selvfølgelig ja

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk en bedre mor pga. utroskap. Jeg får det jeg trenger en annen plass enn hos mannen min og det gjør meg generelt mer fornøyd med tilværelsen. Mannen min vet ikke noe og det er utelukkende sex med elskeren, ingen følelser involvert. 

Anonymkode: f036a...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fremmed fugl skrev (18 minutter siden):

Nei, selvfølgelig er man ikke det. Men det er noe helt annet enn å være et ryddig og etisk oppegående menneske. 

Alle kan gjøre feil. Ingen mennesker er perfekte. Etikk kan være så mangt. Det opplever jeg ofte er situasjonsbetinget. Det kan være så mange grunner til at mennesker gjør som de gjør. Det aner vi ingenting om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke om å lyve. Det handler faktisk om å beskytte barna sine. 

Hva godt gjør det barna å få greie på at den ene forelderen er utro? 

Ingenting! Det er som å stikke en kniv i hjertet dems. 

Så den utro part skal straffes altså? Er det det dette handler om? Så bruker vi barna i prosessen? 

Ufattelig spør du meg.....

Så du innrømmer at det å være utro er som å stikke en kniv i hjertet til barna? Samtidig mener du at man ikke blir en dårligere forelder av det? Selvfølgelig blir man en dårligere forelder av å stikke en kniv i hjertet til sine egne barn.

Anonymkode: 7b028...49f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):


Man kan være en god forelder selv om man er/har vært utro og man kan være en dårlig forelder selv om man er trofast, MEN man er definitivt en dårligere forelder (enn man ville vært) om man er utro. Utroskap er et egoistisk helvette som ødelegger familier

Anonymkode: 7b028...49f

Hvorfor er man det? Kan du dokumentere eller begrunne dette på en troverdig måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (1 time siden):

Dårlig partner, men ikke nødvendigvis dårlig forelder. Det er jo strengt tatt ikke noe barn har noe med. 

Som forelder skal en fremstå som et godt forbilde for sine barn......så det har absolutt noe å si!

Anonymkode: 473c5...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...